Решение по дело №3010/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 16
Дата: 8 януари 2020 г. (в сила от 29 януари 2020 г.)
Съдия: Тодор Гочев Минов
Дело: 20195530203010
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    08.01.2020 година                       град Стара Загора

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   VІІ наказателен състав, на десети декември                                                   две хиляди и деветнадесета година.

В публично заседание в следния състав,                

               

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ                      

 

Секретар: НЕЛИ Г.

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,

а.н.дело № 3010 по описа за 2019 година,

 

Р   Е   Ш   И :

 

                        ОТМЕНЯ наказателно постановление № 52 от 09.09.2019 година на Директора на РИОСВ Стара Загора, с което на „БЛИЦ”ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Р.Х.А., на основание чл.165, ал.2 от ЗООС е наложено административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева за нарушение по чл.166, т.3, във връзка с чл.155, ал.2 от ЗООС от Закона за опазване на околната среда, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

                        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните, пред Административен съд, град Стара Загора.

 

                              

 

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

                        М О Т И В И :

                        Обжалвано е наказателно постановление № 52 от 09.09.2019 година на Директора на РИОСВ Стара Загора, с което на „БЛИЦ”ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Р.Х.А., на основание чл.165, ал.2 от ЗООС е наложено административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 2500 /две хиляди и петстотин/ лева за нарушение по чл.166, т.3, във връзка с чл.155, ал.2 от ЗООС от Закона за опазване на околната среда.

                        Жалбоподателя счита, чрез процесуалния си представител, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено изцяло. Подробни съображения се излагат в подадената до съда жалба и в хода на съдебните прения

                        Въззиваемият, редовно и своевременно призован, не изпраща представител и не взема становище по основателността на жалбата.

                        Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото доказателства, становищата и доводите на страните намери за установено следното:

                        Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

                        Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че при направена проверка на 04.07.2019 година на площадката на „Блиц” ЕООД град Стара Загора са дадени предписания за представяне в РИОСВ град Стара Загора до 10.07.2019 година на копия от документи, с които се удостоверява дали е реално извършено рециклиране на количествата отпадъци от стъклени опаковки, чрез влагането им в производството на бетон и неговото реализиране, в това число транспортни документи /товарителници, кантарни бележки и др./ за транспортиране на произведения бетон от площадката на фирмата за периода 2014 година – 2017 година.Определеният срок е 10.07.2017 година.

                        На 10.07.2019 година е извършена проверка в РИОСВ град Стара Загора и е установено, че документи за определени периоди.

                        Посочено е че нарушението е извършено на 11.07.2019 година.

                        Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите и приложените писмени документи.

                        При така посочената фактическа обстановка административно-наказващият орган е приел, че е извършени следното административно нарушение – чл.166 т.3 ЗООС, във вр. с чл.155, ал. 2 ЗООС и на основание чл. 165, ал. 2 във вр. с чл. 166 т. 3 във вр. с чл. 156 т. 2 ЗООС е наложил имуществена санкция в размер на 2500 лева.

                        Съдът намира, че при издаването на наказателното постановление и реализацията на АНО са допуснати съществени процесуални нарушения.

                        Видно от обстоятелствената част на АУАН и наказателното постановление не са посочени и конкретизирани за посочените периоди какви документи не са представени, което поставя в невъзможност съдът да сравни съответстват ли на даденото предписание и в действителност има ли неизпълнение. От друга страна административното нарушение е посочено с висока степен на абстрактност като не е конкретизирано и е опорочена формата на наказателното постановление – да се посочат обстоятелствата при които е извършено нарушението и описание на нарушението, с което е нарушен и чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН.

                        От друга страна при реализиране на административно-наказателната отговорност е посочено че наказателното постановление се издава на основание чл.158 от Закона за опазване на околната среда и водите. Следва да се отбележи че такъв закона в нормативната база няма. Ако АНО е имал предвид Закона за опазване на околната среда, то процедурата там по издаване на наказателни постановление е уредена в нормата на чл.168 от закона но не и в посочената норма – чл.158 от ЗООС. Член 158 от ЗООС и близко следващите го, уреждат процедурата по прилагане на принудителни административни мерки в изброени случай, биващи превантивни, преустановителни и възстановителни, но и налагащи санкции по реда на ЗАНН.

                        С тези пропуски освен, че се ограничава правото на защита, поради липса на конкретно, ясно и точно обвинение е опорочена и формата на наказателното постановление, тъй като същото не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 т.5 ЗАНН.

                        От друга страна е нарушена и нормата на чл.52, ал.4 от ЗАНН, съгласно която АНО преди да се произнесе по преписката, проверява акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост и извършва разследване на спорните обстоятелства. Такива във случая са били наведени от проверяваното дружество в подаденото от тях възражение, касателно това, че бетона не се превозва от тях а с транспорт на клиента и че не съществуват кантарни бележки с оглед на това че бетона се продава на кубици а не на килограми. В тази насока АНО преди да пристъпи към реализиране да административното-наказателната отговорност е следвало да положи усилия да разгледа възражението на дружеството и да установи дали е било изпълнимо твърде неясното предписание, без необходимата конкретизация. Ето защо в случай съдът намира, че е нарушена и процедурата по чл.52, ал.4 от ЗАНН.

                        От тук следва, че са допуснати съществени процесуални нарушения неотстраними в съдебната фаза на процеса и представляващи достатъчен повод за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

                        По изложените съображения съдът приема, че атакуваното наказателно постановление подлежи на отмяна, поради допуснати съществени процесуални нарушения.

                        С оглед на това съдът намира, че обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

                        Воден от горните мотиви, съдът постанови решението си.

 

 

 

 

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: