О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер
Година 30.05.2019 Град Стара Загора
Старозагорски
районен съд
Петнадесети граждански състав
В закрито заседание в следния
състав
Председател: Олга Златева
като разгледа докладваното от
съдия Златева
гражданско дело номер 1200 по
описа за 2019 година.
Предявени
са искове от „ХРОНО”ООД гр.София против „УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА
ПРОФ. Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ” АД, гр.Стара Загора.
В
срока по чл.131 от ГПК е постъпил отговор от ответника.
Съдът
намира, че следва да се приемат като доказателства по делото представените
документи. Следва да бъде назначена съдебна счетоводна експертиза, която да
отговори на поставените в исковата молба въпроси. Следва да се укаже на
страните, че спорът е възможно да бъде решен чрез медиация или друг способ за доброволното му уреждане; че неявяването на
някоя от страните, която е редовно призована, не е пречка за разглеждането на
делото; че при неподаване в срок на писмен отговор, респ. невземане на
становище по отговора, и неявяване в съдебно заседание, без да е направено
искане за разглеждане на делото в отсъствие на страната, насрещната страна може
да поиска постановяване на неприсъствено решение или прекратяване на делото,
както и присъждане на разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да
ползват правна помощ при необходимост и право на това.
Воден
от горното и на основание чл.140, вр. чл.157 от ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА
като доказателства по делото: 2 бр. справки от Търговски регистър, договор за
доставка от 16.04.2015г., спесификация – доставка на лабораторни реактиви,
химикали и консумативи, необходими за Клиничналаборатория – открита процедура
към договор с фирма „Хроно”ООД, анекс към договор за доставка от 16.04.2017г., фактура
№ ********** от 26.11.2015 г., фактура № ********** от 28.12.2015 г., фактура №
********** от
23.02.2016 г., фактура
№ ********** от 23.03.2016 г., фактура № ********** от 25.04.2016 г., фактура №
********** от 26.05.2016 г., фактура № ********** от
22.06.2016 г., фактура № ********** от 25.07.2016 г., фактура № ********** от 25.08.2016 г., фактура
№ ********** от 28.09.2016 г., фактура № ********** от 31.10.2016 г., фактура №
********** от 08.11.2016 г., фактура
№ ********** от 30.11.2016 г., фактура №
********** от 22.12.2016 г., фактура № ********** от 09.02.2017 г., фактура №
********** от 01.03.2017 г., фактура № ********** от 27.03.2017 г.,
фактура №
********** от 24.04.2017 г., фактура
№ ********** от
29.05.2017 г., фактура № ********** от 28.06.2017 г., фактура №
********** от 04.07.2017 г., фактура № ********** от 25.07.2017 г., фактура № ********** от 23.04.2018
г., фактура №
********** от 12.10.2017
г., Товарителница № GD 513 108 645 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 513 093 588 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 657 373 261 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 657 374 797 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 115 720 046 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 115 719 241 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 115 718 484 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 115 475 221 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 844 193 235 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 844 192 782 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 240 493 763 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 240 493 499 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 892 603 324 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 892 602 876 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 892 652 696 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 713 678 090 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 713 677 032 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 713 677 514 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 893 170 148 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 893 169 992 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 893 170 899 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № GD 893 285 786 WW на куриерска фирма TNT, Товарителница № ********* на
куриерска фирма TNT, Товарителница № ********* на куриерска фирма TNT,
платежно нареждане от 10.12.2018г., платежно нареждане от 29.01.2019г.,
платежно нареждане от 29.03.2019г.
НАЗНАЧАВА
съдебна счетоводна експертиза, която да отговори на поставените в исковата
молба въпроси. ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице Михаил Михов, при първоначален депозит за
експертизата от 250 лв., вносим от ищцовата страна в тридневен срок от
получаване на съобщението и в същия срок да се представи банковото бордеро по
делото.
СЪОБЩАВА
на страните проект за доклад по делото:
Предявени са искове
от „ХРОНО”ООД гр.София против „УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ПРОФ. Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ” АД, гр.Стара Загора по чл. 327 от ТЗ вр. чл.79 и чл. 86 от ЗЗД.
Ищецът твърди, че страните се
намирали в трайни търговски отношения, по повод на които извършвал периодични
доставки на основание сключен Договор за доставка от 16.04.2015 г. на
лабораторни реактиви, химикали и консумативи, необходими за Клинична лаборатория
по обособени позиции. Съгласно условията на Договор за доставка от 16.04.2015
г. цената на доставените стоки се заплащала по банков път, при условията на 60
календарни дни разсрочено плащане. На 16.04.2017 г. възложителят „УМБАЛ -
ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ” АД и изпълнителят „ХРОНО" ООД подписали Анекс
към процесния договор за доставка, по силата на който срокът на действие на
договора, определен в раздел VI, т. 16, се удължавал до сключване на нов
договор за Доставка на лабораторни реактиви, химикали и консумативи необходими
за клинична лаборатория, в резултат на завършила процедура за избор на
изпълнител за възлагане на обществена поръчка, но не по-късно от 16.08.2017 г. Въз
основа на така сключения между страните Договор за достовка от 16.04.2015 г. и
Анекс към Договор за доставка от 16.04.2017
г., през периода от 26.11.2015 г. - 25.07.2017 г., възложителят
„УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД заявил, а „ХОНО" ООД надлежно
доставил заявените количества стоки: лабораторни реактиви, химикали и консумативи,
подробно описани в надлежно издадените във връзка с извършените доставки
фактури, както следва:
1.
фактура № ********** от 26.11.2015 г. на стойност 1 704.77 лв. с вкл. ДДС,
с падеж - 25.01.2017 г. Неплатен остатък по
фактурата в размер на 629, 54 лв.;
2.
фактура № ********** от 28.12.2015 г. на стойност 876.00 лв. с вкл. ДДС, с
падеж 26.02.2016 г.;
3.
фактура № ********** от 23.02.2016 г. на стойност
1932,77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 23.04.2016 г.;
4.
фактура № ********** от 23.03.2016 г. на стойност
876.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 22.05.2016 г.;
5.
фактура № ********** от 25.04.2016 г. на стойност
960.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 24.06.2016 г.;
6.
фактура № ********** от 26.05.2016 г. на стойност
1008.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 25.07.2016 г.;
7.
фактура № ********** от 22.06.2016 г. на стойност 792.38 лв., с падеж - 21.08.2016 г.;
8.
фактура № ********** от 25.07.2016 г. на стойност 1 056.38 лв. с вкл. ДДС,
с падеж - 23.09.2016 г.;
9.
фактура № ********** от 25.08.2016 г. на стойност 1
980,00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 24.10.2016 г.;
10.
фактура № ********** от 28.09.2016 г. на стойност 2 796.00 лв. с вкл. ДДС,
с падеж - 27.11.2016 г.;
11.
фактура № ********** от 31.10.2016 г. на стойност 852.00 лв. с вкл. ДДС, с
падеж – 30.12.2016г.;
12.
фактура № ********** от 08.11.2016 г. на стойност 660.00 лв. с вкл. ДДС, с
падеж – 07.01.2017г.;
13. фактура № ********** от
30.11.2016 г.
на стойност 1 176.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 29.01.2017 г.;
14. фактура № ********** от
22.12.2016 г.
на стойност 936.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 20.02.2017 г.;
15.фактура № ********** от
09.02.2017 г.
на стойност 504.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 10.04.2017 г.;
16.фактура № ********** от
01.03.2017 г. на стойност 1 212.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 30.04.2017 г.;
17.фактура № ********** от 27.03.2017 г.
на стойност 1 056.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 26.05.2017 г. Неплатен остатък по фактурата
240,00 лв.;
18.фактура № ********** от
24.04.2017 г. на стойност 648.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 23.06.2017
г.;
19.фактура № ********** от 29.05.2017 г. на стойност 1
272.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 28.07.2017
г.;
20.фактура № ********** от
28.06.2017 г. на стойност 1 188.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 27.08.2017 г.;
21.фактура № ********** от 04.07.2017
г. на стойност 420.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 02.09.2017 г.;
22.фактура № ********** от 25.07.2017
г. на стойност 1 704.77 лв. с вкл. ДДС, с падеж - 23.09.2017 г.;
Общата стойност на
доставените по Договор за доставка от 16.04.2015 г. и Анекс към договор за
доставка от 16.04.2017 г. стоки през периода от 26.11.2015 г. - 25.07.2017 г. по описаните фактури възлизал на 24
558, 54 лв., от които към настоящия момент били налице неплатени задължения в
общ размер на 23 722,92 лв.
След изтичане срока
на действие на Договор за доставка от 16.04.2015 г. и Анекс към договор за
доставка от 16.04.2017 г., през периода от 12.10.2017 г. до 23.04.2018 г. „ХРОНО"
ООД продължил да изпълнява заявки на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ' АД за
доставка на лабораторни реактиви, химикали и консумативи, за което надлежно
издал следните фактури:
23.фактура № ********** от 12.10.2017 г. на стойност 3 126.77 лв. с вкл.
ДДС, с падеж – 12.10.2017г. Неплатен остатък по фактурата в размер на 1 538, 77
лв.;
24.фактура № ********** от 23.04.2018
г. на стойност
750.00 лв. с вкл. ДДС, с падеж – 26.04.2018г.
Общата стойност на
доставените по отделни заявки на ответника стоки през периода от 12.10.2017 г.
до 23.04.2018 г. възлизала на 3 876,77 лв. , от които към настоящия момент бил
налице неплатен остатък в размер на 2 288, 77 лв.
Стоките, подробно
описани във фактурите, били изпращани от „Хроно" ООД до болничното
заведение по куриер със следните документи:
Товарителница № GD 513 108 645 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
00000010851 от 26.11.2015 г;
Товарителница
№ GD 513 093
588 WW на
куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са
доставени стоките, подробно описани във фактура № ********** от 28.12.2015 г.;
Товарителница № GD 657 373 261 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 23.02.2016 г. ,
Товарителница № GD 657 374 797 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 23.03.2016 г.;
Товарителница № GD 115 720 046 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 25.04.2016 г.;
Товарителница № GD 115 719 241 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
00000011971 от 26.05.2016 г. ;
Товарителница № GD 115 718 484 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 22.06.2016 г.;
Товарителница № GD 115 475 221 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 25.07.2016 г.;
Товарителница № GD 844 193 235 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 25.08.2016
г.,
Товарителница № GD 844 192 782 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
00000012807 от 28.09.2016 г.;
Товарителница № GD 240 493 763 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са /оставени стоките, подробно описани във фактура №
00000013030 от 31.10.2016 г.;
Товарителница № GD 240 493 499 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 08.11.2016 г.;
Товарителница № GD 892 603 324 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 30.11.2016 г. ;
Товарителница № GD 892 602 876 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 22.12.2016 г.;
Товарителница № GD 851 951 280 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 28.01.2015 г. ;
Товарителница № GD 713 678 090 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 01.03.2017 г.;
Товарителница № GD 713 677 032 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 27.03.2017 г.;
Товарителница № GD 713 677 514 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 24.04.2017 г.;
Товарителница № GD 893 170 148 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 29.05.2017 г.;
Товарителница № GD 893 169 992 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 28.06.2017 г.;
Товарителница № GD 893 170 899 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 04.07.2017г;
Товарителница № GD 893 285 786 WW на куриерска фирма TNT, с която на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р
СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно описани във фактура №
********** от 25.07.2017 г.;
Товарителница № ********* на куриерска
фирма TNT, с която
на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно
описани във фактура № ********** от 12.10.2015 г. ;
Товарителница № 21164341 на куриерска
фирма TNT, с която
на „УМБАЛ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН КИРКОВИЧ" АД са доставени стоките, подробно
описани във фактура № ********** от 23.04.2018 г.;
Въпреки надлежното
изпълнение на задълженията си за доставка на заявените стоки, към настоящия
момент липсвало плащане на цената на доставените стоки, подробно описани в
посочените фактури, по Договор за доставка от 16.04.2015г. и Анекс към него от
същата дата за периода от 26.11.2015г. до 25.07.2017г., като общият размер
възлизал на 23 722,92 лева, а по отделни заявки на ответника за периода
12.10.2017г. – 23.04.2018г. – 2288,77 лева. Налице бил интерес да се претендира
обезщетение за забава върху всяко от неплатените задължения по процесните
фактури в размер на законната лихва за периода от деня, следващ падежа на всяко
задължение, до 22.02.2019г. включително, като общият размер на лихвата върху неплатените
задължения за цена на доставени стоки по Договор за доставка от 16.04.2015 г. и
Анекс към договор за доставка от 16.04.2017 г., изчислена за периода от деня,
следващ падежа на всяко от задълженията до 22.02.2019 г. вкл. възлизала на 5 275, 19 лв.
Общият размер на законните лихви върху задължения за извъндоговорни доставки,
изчислена за периода от деня, следващ падежа на всяко от
Задълженията, до 22.02.2019 г.
включително, възлизала на 775,77 лв.
Моли се съдът да постанови решение, с което да осъди ответника
„УНИВЕРСИТЕТСКА МНОГОПРОФИЛНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ - ПРОФ., Д-Р СТОЯН
КИРКОВИЧ" АД, вписано в TP при АВ към МП с ЕИК №*********,, със седалище и адрес иа управление -гр.
Стара Загора 6000, ул. „Генерал Столетов" № 2, да заплати на „ХРОНО"
ООД, сума възлизаща общо на 31 562,65 лв., от които:
- 23 722.92 лв. главница, представляваща общ размер на
неплатена цена на доставени стоки по Договор за доставка от 16.04.2015 г. и
Анекс от 16.04.2017 г. към договор за доставка от 16.04 2015г., и 5 275 19
лева, представляваща законна лихва върху неплатените задължения за цена на доставени стоки по Договор за
доставка от 16.04.2015 г. и Анекс от 16.04.2017 г. към договор за доставка от
16.04 2015г, за периода от деня, следващ падежа на всяко едно от задълженията
до 22.02.2019г.;
- 2 288,77 лева,
представляваща цена на извъндоговорни доставки и 275,77 лева – общ размер на
законната лихва върху задължението за неплатена цена на доставени стоки за
периода от деня, следващ падежа на всяко от задълженията, до 22.02.2019г.
включително,
ведно със законната
лихва от датата на завеждане на исковата молба до окончателното плащане на
дължимите главници, ведно с направените разноски по делото.
В срока по чл.131 ГПК е постъпил е отговор от ответника, с който всички предявени искове за главница и
мораторна лихва се оспорват изцяло по основание и размер. Оспорва се
твърдението на ищеца, че неплатеният остатък по ф-ра № **********/26.11.2015г.
е 629.54лв., тъй като на 10.12.2018г. на ищеца била заплатена сумата от
2000лв., като ответникът изрично посочил в основанието, че заплаща 867.23лв. по
ф-ра № 10851/26.11.2015г. На 29.01.2019г. на ищеца била заплатена сумата от
1000лв., като ответникът изрично посочил в основанието, че заплаща 208лв. по
ф-ра № 10851/26.11.2015г. На 29.03.2019г. на ищеца била заплатена сумата от
1000лв., като ответника изрично посочил в основанието, че заплаща 328лв. по
ф-ра № 10851/26.11.2015г. Предвид това и
на основание чл.76, ал. 1 от ЗЗД била погасена общо сумата от 1403.23лв. и неплатеният
остатък бил в размер на 301.54лв., а не претендиралият размер от 629.54лв. Сочи
се, че издаването на фактура и нейното осчетоводяване не доказват извършването
на доставка и наличието на реална сделка. Счетоводните записвания не били
правопораждащ факт, тъй като се извършвали на база първични документи, даващи
основание за счетоводно записване. Не можело да се приеме, че по този начин е
налице извънсъдебно признание на дълг. От съществено значение за дължимостта на
претендиралите суми било дали е налице изпълнение на задълженията на страните
по сделката, а именно извършването на реална доставка. Заплащането на мораторна
лихва върху претендиралият неплатен остатък от 629.54лв. по ф-ра №
10851/26.11.2015г. се счита за недължимо, предвид направеното възражение, че
неплатеният остатък е 301.54лв. Счита се, че не е дължимо и обезщетение за
забавено плащане в размер на законната лихва върху претендиралата главница от
23 722.92лв. по Договор от 16.04.2015г., тъй като съгласно т. 13 от сключения
договор, при забава на плащането ответникът дължи неустойка в размер на
основния лихвен процент на БНБ, пропорционално на дните на забава. Претендират
се разноски.
В тежест на ищеца е да докаже
исковете си по основание и размер. Наличието на договор за доставка и анекс към
него, техния предмет и параметри, че е изправна страна по договора и анекса, че
е доставил стоките по фактурите. Изпадането на ответника в забава, периодът на
забавата и размерът на дължимото се обезщетение.
Ответникът следва да докаже
твърдените от него положителни факти и направените възражения. Негова е
тежестта да докаже плащането.
УКАЗВА на страните, че спорът е възможно да бъде
решен чрез медиация или друг способ
за доброволното му уреждане; че неявяването на някоя от страните, която е
редовно призована, не е пречка за разглеждането на делото; че при неподаване в
срок на писмен отговор, респ. невземане на становище по отговора, и неявяване в
съдебно заседание, без да е направено искане за разглеждане на делото в
отсъствие на страната, насрещната страна може да поиска постановяване на
неприсъствено решение или прекратяване на делото, както и присъждане на
разноските; че с писмена молба могат да заявят желание да ползват правна помощ
при необходимост и право на това.
ВНАСЯ делото в открито съдебно
заседание и НАСРОЧВА същото за 26.06.2019
г. от 13.45., за която дата да се
призоват страните и вещото лице, след внасяне на депозита.
ДА СЕ ВРЪЧИ на страните препис от
определението, а на ищеца – и препис от отговора на исковата молба.
Определението
не подлежи на обжалване.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: