Р Е Ш Е Н И Е
№ 980 / 4.12.2020г.
гр. Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, в открито заседание
на четвърти ноември, две хиляди и двадесета година в състав:
Председател:
Мариана Шотева
Членове:
1. Георги Видев
2. Красимир Лесенски
при
секретаря Антоанета Метанова и с участието на прокурора Живко Пенев, разгледа
докладваното от съдия Видев касационно административнонаказателно дело № 1116,
по описа на съда за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във
връзка с глава ХII от АПК.
Делото е образувано по касационна жалба на С.П.Ч.
против Решение № 74 от 13.07.2020 г., постановено по нахд № 197/2019 г. по
описа на Районен съд – Панагюрище. С обжалваното решение е потвърдено
Наказателно постановление № 13/18.07.2019 г. на Директора на Регионалната
инспекция по околната среда и водите – Пазарджик, с което за нарушение на чл.
19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците, на основание чл. 151,
ал. 2, т. 6 от същия закон на касатора е наложена глоба в размер на 3 000 лв.
Касаторът излага съображения за допуснати нарушения на
материалния закон при постановяване на първоинстанционното решение и за явна
несправедливост на наложеното наказание. Моли да се отмени решението и наказателното
постановление. Поддържа жалбата в писмена защита, подадена от процесуалния му
представител в проведеното съдебно заседание.
Ответникът по касационната жалба – Регионална инспекция
по околната среда и водите – Пазарджик –
оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно
заседание. Моли да бъде оставено в сила оспореното решение, като правилно и
законосъобразно. Счита, че безусловно е доказано извършеното нарушение.
Прокурорът дава заключение за неоснователност на
жалбата. Намира обжалваното решение за законосъобразно. Предлага съдът да го остави
в сила.
Районният съд е потвърдил наказателното постановление,
като е приел за безспорно установено извършването на административното
нарушение от касатора, който като отговорно длъжностно лице не е предприел
необходимите действия за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на депото,
което е с прекратена регистрация. Изводът на съда е обоснован и е подкрепен с множеството събрани от него
писмени и гласни доказателства.
Неоснователни са възраженията на касатора.
Обстоятелството, че актосъставителят не е очевидец на извършеното
деяние, т.е. не е присъствал на депонирането на отпадъците, не води до извод за
липса на нарушение. Както е посочено по-горе, съдът е изградил констатациите си
за установеност на нарушението, като се е основал на множество доказателства,
които в своята съвкупност не оставят място за съмнение за извършени депонирания
на отпадъци на неразрешеното депо: Наличието на разхвърляни отпадъци е
установено при огледа на депото от страна на проверяващите служители. Пътните
листове на сметосъбирачните машини също свидетелстват за транспорта на
отпадъците до депото на съответните процесни дати. Сравнението на
километропоказателите на тези автомобили също несъмнено доказва, че те са
пътували именно до неразрешеното депо. Всички тези доказателства са безспорни и
с тях се установява факта на извършеното нарушение.
Несъстоятелен е и доводът, че касаторът от обективна и
субективна страна не би могъл да бъде извършител на нарушението. Правилно съдът
е приел, че отговорността на същия законосъобразно е ангажирана на основание
посочената в АУАН и НП разпоредба на чл. 19, ал. 3 от Закона за управление на
отпадъците. Тази разпоредба предвижда следното:
Чл. 19 (3) Кметът на общината отговаря за:
1. осигуряването на съдове за събиране на битовите
отпадъци - контейнери, кофи и други;
2. събирането на битовите отпадъци и транспортирането
им до депата или други инсталации и съоръжения за оползотворяването и/или
обезвреждането им;
3.почистването на уличните платна, площадите, алеите,
парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено
ползване;
4. избора на площадка, изграждане, експлоатация,
закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или на други инсталации или
съоръжения за оползотворяването и/или обезвреждане на битови отпадъци …
15. предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране
на почистването им.
От разпоредбата безспорно следва, че именно на
общинския кмет, какъвто е касаторът, са възложени от закона множество
задължения, свързани с битовите отпадъци, между които несъмнено е и
задължението да организира депонирането им в законосъобразно регистрирани депа
и съответно да предотвратява депонирането им в нерегистрирани такива.
Несъстоятелни са и доводите, че съдът не е отчел
допуснати съществени нарушения в административнонаказателното производство.
Правилни са изводите на съда, че отсъствието на
касатора при съставянето на АУАН не е съществено нарушение. Действително актът
му е връчен надлежно и той е имал възможността да подаде възражение в
законоуставения 3-дневен срок.
Неоснователни са и съображенията за липса в НП на
описание на нарушението и на обстоятелствата, при които то е извършено.
Напротив, в АУАН и НП е налице ясно и точно описание на всички релевантни
обстоятелства от състава на вмененото нарушение, съответно посочване на
нарушените разпоредби, както и позоваване на събраните доказателства за
извършването му (констативен протокол, пътни листове и т.н.).
Несъстоятелен е и доводът за несъразмерна тежест на
наложеното наказание. Напротив, същото е в минималния предвиден от закона
размер и е справедливо, като съответстващо на тежестта на извършеното
нарушение. Депонирането на отпадъците на нерегламентираното депо не е било
еднократен акт, а повтарящото се незаконосъобразно действие, което касаторът
като кмет не е възпрепятствал.
Следователно, касаторът е извършил вмененото му
нарушение и за него с наказателното постановление му е наложено законосъобразно
и справедливо наказание, като не са допуснати съществени нарушения в
административнонаказателното производство. Затова като го е потвърдил районният
съд е спазил закона.
Воден от гореизложеното Административен съд –
Пазарджик, Х състав,
Р Е Ш И:
Оставя в
сила Решение № 74 от 13.07.2020 г.,
постановено по нахд № 197/2019 г. по описа на Районен съд – Панагюрище, с което
е потвърдено Наказателно постановление № 13/18.07.2019 г. на Директора на
Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пазарджик, с което за
нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците, на
основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от същия закон на С.П.Ч. е наложена глоба в
размер на 3 000 лв.
Решението е окончателно.
Председател:
/П/
Членове: 1./П/
2./П/