РЕШЕНИЕ
№1258/21.6.2019г.
Година
2019 Град
Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд двадесет и девети състав
На двадесети юни Година две хиляди и деветнадесета
В публично заседание в следния състав:
Съдия Мария Бончева
Секретар Калинка
Димитрова
като разгледа докладваното от съдията
НАХД №2366 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
образувано по жалба на „Д.Т.1.“ ЕООД срещу Наказателно
постановление № 23-0000179/20.03.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр.
последно от Закона за автомобилните превози на „Д.Т.1.“ ЕООД е наложено
административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
В
жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване на АУАН е
нарушен ЗАНН. В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, но се
представлява.
Възиваемата страна,
редовно уведомена се представлява от процесуален представител, който оспорва
жалбата и моли НП да бъде потвърдено.
С оглед събраните по делото доказателства,
съдът прие за установено от фактическа страна следното:
На
15.01.2019 г. в гр.Варна, ул. "Тролейна" № 48, в административната
сграда на ОО "АА" гр.Варна, превозвачът "Д.т.1." ЕООД,
притежаващ лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз
на товари с № 16531, валиден до 28.11.2026г., не предоставя на служителите на
ОО "АА" гр.Варна за проверка изисканите с покана с изх. №
81-00-10-1843/29.11.2018г., по раздел II, копия от документите на водача Стефан
Божидаров Стефанов с ЕГН: **********, като същият е управлявал на дати
10.09.2018г. и 11.09.2018г., влекач марка Ман", кат. N3, с per. № В4565ВХ,
с монтиран в него дигитален тахограф марка "Siemens АС", тип:
1381.**********, № **********, предназначен за извършване на обществен превоз
на товари, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006г., видно от
информация от паметта на гореописаният дигитален тахограф. Документите не са
представени до приключване на комплексната проверка на дата 22.02.2019г. Актът
е съставен на 22.02.2019г. в гр.Варна, ул "Тролейна" № 48, в ОО
"АА" гр.Варна, след извършена комплексна проверка на превозвача
"Д.т.1." ЕООД, в присъствието на, предявен и подписан от
упълномощеното лице Иван Г. Желязков.
Съдът,
предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо
което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от
връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на
твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде
разгледана по същество.
Наказателното
постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел
„Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед №
РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.
Съдът
намира, че от доказателствата по делото може да се направи извод, че от страна
на „ Д.Т.1.” ЕООД в хода на проверката
не е било представено копие от
документите на водач Ст. Стефанов. Това обстоятелство не се и оспорва. Превозвачите
са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“ за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и
товари, арг. чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАП. Неизпълнението на това задължение
попада в обхвата на санкционната разпоредба на чл. 97, ал. 1 от ЗАП.
Съдът намира, че при издаване на НП са допуснати
съществени процесуални нарушения. НП е издадено от компетентен орган и в шестмесечния
преклузивен срок. АУАН и НП обаче, не
съдържат изискуемите по чл.42 и 57 ЗАНН реквизити. Не са описани обстоятелствата, касаещи
съставомерните елементи на нарушението и последното не е достатъчно
индивидуализирано. За да е налице нарушение по чл.91б, следва превозвачът да не
представил на проверяващите всички документи. Дори и ако законът не посочва
срок за предоставянето им, това не означава, че АНО може да налага наказание на
субекта за нарушение, извършено на
произволна дата. В случая, седмодневният срок е определен не само нормативно в
чл.12 ал. 5 от Наредба Н№ Н-14 от 27.08.2009 г. за начина на провеждане,
обхвата и организацията на контролните проверки на пътя, но и АНО с покана е определил седмодневен срок за предоставянето на документите. Поканата
е била получена на 07.01.2019г. от упълномощено лице. Поради това нарушението
следва да се счита извършено в първия ден на забавата, т.е. в първия ден след
изтичане на срока за предоставянето им.
Съобразно
събраните по делото доказателства обаче съдът намира, че неправилно наказващият
орган е приел, че описаното от фактическа страна нарушение е извършено на
22.02.2019г.
Наредба № Н-14 на Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е
издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от ЗАвП
и урежда по-специално начина на провеждане, обхвата и организацията на
контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване на изискванията
на ЗАвП, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти
/ЕО/ № 561/2006 и /ЕС/ 165/2014г. В чл. 12 от тази наредба е предвидено,
че в предприятията се извършват
контролни проверки , като в ал. 2 се
определя начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка.
Съгласно чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС ИА „АА“ може да извършва контролни проверки на
предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката,
а съгласно чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП превозвачите и собствениците на автогари
са длъжни предоставят на служителите от ИА“АА“
за проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари.
В случая елемент на проверката на
превозвача е била документацията, свързана с транспортната дейност на
дружеството, попадаща в обхвата на
Регламент (ЕО) № 561/2006г. , като в тази връзка в поканата до
дружеството подробно са били описани документите, които е следвало да бъдат представени.
Изисканите документи са били изрично
посочени в поканата. Определеният в ал.5 от Наредбата срок за представяне на документите за проверката
е 7-дневен, като нормата задължава съответната Автомобилна администрация да
извършва контролни проверки на предприятия чрез изискване на документи свързани
с елементите на проверката, като документите следва да се представят в 7-мо
дневен срок от получаване на уведомлението за проверката. Видно от
доказателствата по делото е, че с покана изх.№ 81-00-10-1843/29.11.2018г.
ОО“АА“-Варна е изискала от възивника да представи документи във връзка с
извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата транспортна
дейност, както и че тази покана е била
получена лично от упълномощено от управителя на дружеството лице на 07.01.2019г.
Въззивното дружество чрез своите органи на управление е било длъжно да представи в указаният му
срок – 7 дни от получаване на поканата, съответните документи, съобразно нормата на чл. 91“б“, ал.1 от ЗАвП
, която задължава превозвачите да
предоставят на служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" за проверка всички документи, свързани с превозите на
пътници и товари. В случая обаче за наказващият орган не съществува възможност
да налага наказание за нарушение, извършено на произволна дата, доколкото седмодневният срок за представяне
на изисканите документи е определен не само нормативно в чл.12 ал. 5 от
посочената вече Наредба, но и самия наказващ орган с покана е определил
седмодневен срок за предоставянето на
документите. Поради това нарушението следва да се счита извършено в първия ден
на забавата, т.е. в първия ден след изтичане на срока за предоставянето им, а
именно 15.01.2019г..
В
тази връзка в акта и постановлението не
са изложени факти, от които да стане ясно защо е избрана датата 22.02.2019г. за
дата на извършване на нарушението. Това
не става ясно и от доказателствата, събрани в хода на административно-наказателното производство. В
случая обаче нарушението, изразяващо се в непредставяне на документи, когато за
представянето им е определен срок, се счита за извършено в първия ден на забавата. Нормативно определеният
седмодневен срок, считано от 07.01.2019г., когато е връчена поканата, изтича на
14.01.19г., присъствен ден и на 15.01.2019 г. вече е осъществен състава на
нарушението, наказуемо по чл. 97 ал.1 предл. последно от ЗАвПр и то вече е
извършено. След като срокът за представяне на документи е определен, то
превозвачът не може да бъде наказан за това,
че не е предоставил документите в по-кратък, или в по- дълъг срок. В
този смисъл, след като в чл.97 “б“ ал.1 т.1 от ЗАвП предвижда налагане на
санкция за непредоставяне на документи, то следва да се има предвид, че за тях
наредбата предвижда седмодневен срок за предоставянето им и нарушението
следва да се счита извършено веднага след изчитане на този срок. Именно от тази
дата на извършване следва да се преценяват и сроковете по чл.34 ЗАНН.
Съдът намира, че датата индивидуализира нарушението по
безспорен и категоричен начин и посочването й е винаги дължимо. Поради това е
дължимо и описанието на фактите, от които да става ясно защо АНО е обвинил
лицето за конкретната дата. Такива факти
не се описват в АУАН и НП и не стават ясни дори и от доказателствата. Поради
това съдът намира, че е ограничено правото на защита на въззивната страна и НП
следва да бъде отменено поради съществени процесуални нарушения.
Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно
постановление е необосновано и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 23-0000179/ 20.03.2019г., на Началника на Областен
отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, с което за нарушение на чл.91б,
ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози, на осн. чл.97, ал.1, пр.
последно от Закона за автомобилните превози на „Д.Т.1.“ ЕООД е наложено
административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 5000 лв.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението
за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .
След влизане в сила на съдебното решение, административно-
наказателната преписка да се върне на
наказващия орган по компетентност.
СЪДИЯ при РС- Варна: