Решение по дело №120/2019 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: 81
Дата: 25 септември 2019 г. (в сила от 25 септември 2019 г.)
Съдия: Христина Захариева Марева
Дело: 20192200900120
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 12 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ № ______________

гр. Сливен, 25.09.2019г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СЛИВЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД гражданско отделение, в закрито заседание на двадесет и пети септември, през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТИНА МАРЕВА,

 

 

 

като разгледа докладваното от съдия Хр. Марева ч.т.д. № 120 по описа на съда за 2019г, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по чл. 25 от ЗТРЮЛНЦ и се разглежда по реда на гл. ХХІ от ГПК.

В жалбата на А.Г.С., подадена чрез пълномощника – адв. Ш.Б.,***, се твърди, че е било подадено заявление с вх. № 20190829202214/28.09.2019г. първоначално вписване на фондация, която ще извършва дейност в обществена полза, наименование „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“, със седалище и адрес на управление: *****.

По заявлението е бил постановен отказ № 20190829202214/02.09.2019г., който се обжалва като неправилен и незаконосъобразен.

Обжалваният отказ е бил мотивиран от ДЛР при ТРРЮЛНЦ със съображения за противоречие на разпоредбите на устава на фондацията с разпоредби от глава трета от

ЗЦЮЛНЦ, тъй като не били ясно разграничени правомощията на управителя – едноличен орган и съвета на фондацията – колективен орган на сдружението, като в противоречие с чл. 39, ал. 2 ЗЮЛНЦ на едноличния орган са предоставени правомощия от компетентността на колективния орган; че съвета на фондацията като колективен орган не подлежи на вписване и; че наименованието на фондацията не включва вида на юридическото лице с нестопанска цел.

Изложените съображения се оспорват в жалбата със следните аргументи:

Поддържа се, че съгласно чл. 35, ал. 1 ЗЮЛНЦ предвижда възможност управителният орган да бъде както колективен, така и едноличен орган и липсва произтичащо от разпоредбата на чл. 39, ал. 1 ЗЮЛНЦ ограничение, включително с оглед вида на юридическото лице с нестопанска цел. Развити са подробно съждения свързани с граматическото, систематично и семантично тълкуване разпоредби на ЗЮЛНЦ, от които се прави извод, че законът не поставя изискване управителният орган на фондацията да бъде едноличен; че няма изисквания относно наименованието на органите на фондацията.

Относно изискването към наименованието на фондацията да съдържа вида на юридическото лице с нестопанска цел се изтъква, че изискването е спазено и непосочването му в т. 2 от заявлението по приложение – образец А16, следвало да се възприеме като технически пропуск, след като е „правната форма“ е посочена в т. 3.

Твърди се, че са били представени доказателства, установяващи редовното свикване на общо събрание на 16.11.2017г., съгласно чл. 26 от ЗЮЛНЦ и чл. 29 от Устава на сдружението, като неправилно в отказа си ДЛР, цитирайки неправилно разпоредбата на Устава, приема, че общото събрание е следвало да бъде свикано от управителя.

Оспорва мотивът на ДЛР относно липсата на изискване на закона за вписване на колективния орган на фондацията. В тази връзка заявителят коректно попълнил обстоятелствата в раздел 3 на заявлението. Ако се касае за грешка, изразяваща се в несъответствие на заявените обстоятелства с действителните, то за ДЛР е съществувала възможно да укаже отстраняването й, вместо да постановява отказ. В тази връзка  енаправено позоваване на чл. 96в от Наредба № 1814.02.2007г. за водене, съхраняване и достъп до ТР.

Поддържа се на следващо място, че представения устав има необходимото съдържание по чл. 34 ЗЮЛНЦ и всички подлежащи на вписване обстоятелства, съгласно чл. 18 ЗЮЛНЦ. На заявителя следвало да се укаже да отстрани нередовност, свързана с определянето на вида и характера на решенията, които приема колективния орган по реда на чл. 32, ал. 4 във вр. с чл. 39, ал. 2 ЗЮЛНЦ, като в противен случай страната била лишена от предвидената в чл. 22, ал. 5 ЗЮЛНЦ възможност.

Съгласно представения учредителен акт следвало, че са изпълнени изискванията към юридическото лице с нестопанска цел, определено за извършване на дейност в обществена полза, като върховният орган е колективен – съвет на фондацията, който приемал решенията си с мнозинство съгласно чл. 32, ал. 4 ЗЮЛНЦ. Обстоятелствата, че наименованията на органите на фондацията не е необходимо да съвпадат с тези на сдружението с нестопанска цел и от това не следвало, че няма разграничение в техните правомощия. В учредителният акт били определени случаите, в които колективният орган взема решенията с обикновено и квалифицирано мнозинство, с което, противно на изложените мотиви, се гарантирала обективност при приемането им съобразно определянето на фондацията като такава за извършване на дейност в обществена полза, като няма делегиране на правомощия за приемане на решения от компетентността на колективния орган върху управителния – едноличен орган на фондацията. В учредителният акт бил определен реда за свикване на колективния орган, като е посочено също и изрично, че съветът на фондацията взема решения по всички въпроси, които по закон или съгласно учредителният акт не съвпадат с правомощията на друг орган. По този начин окончателно било проведено разграничаването в компетентността на върховния и на управителния орган и не съществува колизия при тълкуването на разпоредбите от учредителния акт с тези на закона. Изтъква се също, че съгласно учредителният акт, при колизия на разпоредби от него с тези на закона се прилагат повелителните разпоредби на закона, с което била гарантирана необходимата прозразност относно дейността на фондацията. Учредяването на юридическо лице с нестопанска цел било проявление на свободно формираната и външно изразена воля на учредителите, като формалното и стеснително тълкуване на нормите на ЗЮЛНЦ от страна на ДЛР представлява съществено както на закона, така и на записаното в учредителния акт.

Иска се съдът да отмени обжалвания отказ№ 20190829202214/02.09.2019г., като вместо това, съдът да укаже на ДЛР да извърши вписване на фондацията по подаденото заявление с вх. № 20190829202214/29.08.2019г.

Въз основа на приложените преписи и електронното досие по заявление с № 20190829202214 се установява следното:

С подаденото заявление поискано вписването на учредената фондация с наименование „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“, която ще се представлява от А.Г.С.; с органи на фондацията – съвет на фондацията в състав: А.Г.С., М.А.С. и Ш.М.Б. и управител – А.Г.С., като фондацията е учредена с имуществена вноска от 100 лв. и ще осъществява дейност в обществена полза.

Посочени са подробно основните цели на фондацията, средствата за постигането им и предметът на допълнителна стопанска дейност, като съответствието им със закона е безспорно.

Представени са необходимите декларации относно истинността на заявените обстоятелства; учредителният акт с нотариална заверка на подписа на учредителя – А.Г.С.; протокол, съдържащ приетите решения на учредителя за учредяване на фондацията; документ за заплащане на държавна такса, спесимен от подписа на представляващия; пълномощно за заявителя от името на учредителя.

При така подаденото заявление и представените към него документи, извършвайки проверка по чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ ДЛР е постановило отказ № 20190829202214/02.09.2019г. за вписване на фондацията, намирайки, че са налице противоречия със закона, поради противоречие на разпоредби от учредителния акт с разпоредбите на глава трета от ЗЮЛНЦ. В мотивите на постановения отказ е записано, че фондацията следва да има колективен върховен орган, в чиято компетентност са решенията, визирани в разпоредбата на чл. 32, ал. 4 ЗЮЛНЦ относно реда за приемането им. Направена е констатация, че част от решенията са предоставени с учредителният акт – чл. 12, ал. 8 и чл. 18, ал. 2, на едноличния управителен орган и в устава липсва ясно разграничение в правомощията на органите на фондацията. Изложени са съображения, че при определяне на юридическото лице с нестопанска цел като такова за извършване на дейност в обществена полза, законът е поставил изисквания към органидзацията и и устройството им, гарантиращи „известна отдалеченост на учредителите от юридическото лице в обществена полза от неговия учредител.“ Това се постигало с конституирането на колективен орган, поемащ отговорност за пряко осъществяване на дейността и осигуряване на нейната отчетност, при механизми, гарантиращи максимална обективност при приемане на решенията, отговорността за които по аргумент от чл. 31, т. 6 ЗЮЛНЦ се носи от колективния орган. Този механизъм, съгласно чл. 39, ал. 2 ЗЮЛНЦ, изключвал предоставянето им на едноличен орган.

На следващо място, съгласно чл. 18, ал. 1, т. 3 от ЗЮЛНЦ на вписване подлежат имената на членовете на управителния орган, но не и на колективния върховен орган, в случая заявен като съвет на директорите.

Не била съобразена и разпоредбата на чл. 7, ал. 1 ЗЮЛНЦ изискваща в наименованието на юридическото лице, да се съдържа ясно означение на вида му.

Видно от приложения устав към заявлението за регистриране на фондацията, нейни органи са колективен върховен орган – съвет на фондацията (чл. 8 и чл. 9), който се състои от минимум трима членове, като учредителят на фондацията изпълнява функцията на Председател на съвета на фондацията. Компетентността на съвета на фондацията е определена в чл. 11 – п. 1 – п. 13 вкл., като в чл. 14 е посочено, че решава всички други въпроси, свързани с дейността на фондацията, като решенията по т. 6, т. 7 и т. 9 – приемане на ежегоден отчет, приемане на решения за откриване и закриване на клонове и за извършване на разпоредителни сделки с имущество на фондацията в съответствие с нейните цели, за обезпечаване и гаранции, банкови заеми и дялови участия.

В чл. 12 от учредителния акт е предвиден едноличен управителен орган – управител, чиито правомощия са определени в ал. 7 – упражняване на представителна власт за фондацията, както и в ал. 8 – внасяне на предложения пред съвета на фондацията, организиране дейността на фондацията, осъществяване на оперативното й управление и ръководство, управление на имуществото в съответствие с целите на фондацията; организира и предлага на СФ годишна програма и бюджет; осигурява изпълнение на решенията на СФ и ръководи текущата дейност; организира разпределянето и усвояването на бюджета на фондацията н съответствие с програмите и другите правилници и наредби, утвърдени от СФ; изготвя щатно разписание на персонала на фондацията;сключва граждански и трудови договори със служители и сътрудници на фондацията, както и други функции, свързани с правоотношенията с такива лица. Съгласно чл. 14, в правомощията на управителя са включени и всички права и задължения свързани с годишното (счетоводно) приключване.

В чл. 18, ал. 2 от учредителният акт е посочено, че при прекратяване на фондацията се извършва ликвидация, като управителят действа като ликвидатор.

В чл. 13 от учредителният акт са посочени правата, които учредителят запазва за себе си, като с оглед чл. 12, ал. 4 същият е и първи управител на фондацията.

Въз основа на установените обстоятелства, съдът намира, че отказът е необоснован, а с оглед суверенно извършената от съда проверка на заявените обстоятелства и представените доказателства - като краен резултат, неправилен и незаконосъобразен.

Относно нарушението на чл. 7, ал. 1 ЗТРРЮЛНЦ ДЛР не е съобразило представения учредителен акт, в чл. 1 от който е посочено наименованието на юридическото лице – „ФОНДАЦИЯ „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“, като вида на юридическото лице е посочен надлежно в заявлението – относно правно организационната форма. Дори да се приеме, че в заявлението е посочено наименование, което не съдържа вида, предвид съдържанието на учредителният акт за ДЛР съществува ред и възможност за отстраняване на тази нередовност – чл. 96в от Наредба № 1/14.02.2007г. за водене съхраняване и достъп до търговския регистър, чл. 22, ал. 5 ЗТР и пр. В случая и с оглед заявеното в подадената жалба от името на заявителя и учредителя на фондацията, нередовността, засягаща надлежното посочване на наименованието на юридическото лице с нестопанска цел – ФОНДАЦИЯ „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“, следва да се счита отстранена.

По отношение на вида органи на фондацията и техните правомощията, в учредителният акт също не се съдържат нарушения на закона.

Съгласно чл. 35, ал. 1 ЗЮЛНЦ управителният орган на фондацията може да бъде едноличен и колективен, а съгласно чл. 35, ал. 2 ЗЮЛНЦ, когато учредителният акт предвижда повече от един орган, правилата за общото събрание и управителния съвет на сдружение се прилагат съответно и за другите органи. Съответното приложение на правилата за общо събрание и управителен съвет означава, че следва да бъдат съобразени специфичните правила за този вид юридическо лице с нестопанска цел, каквито се съдържат в чл. 35, ал. 1 ЗЮЛНЦ, като съответно – не намират приложение разпоредбите на закона, отнасящи се до колективния управителен орган на юридическото лице с нестопанска цел, които са несъвместими с възможността управителният орган на фондацията да бъде едноличен.

Съжденията на ДЛР относно необходимото „отдалечаване“ на юридическото лице с  нестопанска цел от неговия учредител принципно са верни, но не държат сметка за особеностите на фондацията като юридическо лице с нестопанска цел.

За разлика от сдруженията с нестопанска цел, фондацията няма членска маса и се учредява с безвъзмездното предоставяне на имущество от нейния учредител – чл. 33, ал. 1 ЗЮЛНЦ, което обстоятелство е както в основата на предвидената възможност управителният орган да бъде както едноличен, така и колективен, но и съгласно чл. 35, ал. 2 ЗЮЛНЦ – фондацията да има повече от един орган. В основана на различията между върховния колективен орган на сдруженията и върховния колективен орган на фондацията е именно и предвидената от закона възможност, както да има само един орган, при това едноличен, така и за повече от един орган – еднолични, колективни, едноличен и колективен и пр.

Поради липсата на членска маса на фондацията, която съгласно учредителният акт има колективен орган, на който са предоставени правомощия изключително от компетентността на колективния орган на сдруженията – общо събрание, правилата за този вид орган, както се посочи и по-горе, намират съответно приложение – доколкото са съвместими и съответстват на волята на учредителя, който е предоставил безвъзмездно имущество за учредяване на фондацията. Съответно – наименованието на колективния орган следва да отразява тази негова характеристика, но поради липсата на членска маса на фондацията, няма изискване да бъде с наименование „общо събрание“. Съответно – колективният орган, по аргумент от разпоредбата на чл. 35, ал. 1 ЗЮЛНЦ, има същевременно характеристиката на управителен орган, на чиито членове, без да са учредители или съпричастни по друг начин с юридическото лице с нестопанска цел, са предоставени правомощия за приемане на решения относно дейността на фондацията по смисъла на чл. 39, ал. 2 във вр. с чл. 32, ал. 4 и чл. 35, ал. 2 ЗЮЛНЦ. Поради това и присъщата отговорност за такива решения, имената им следва да бъдат вписани в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, като намира съответното приложение на разпоредбата на чл. 18, т. 3, пр. 2 от ЗЮЛНЦ именно във вр. с чл. 35, ал. 2 ЗЮЛНЦ и с оглед изискването на закона за предоставяне на гаранции за прозрачност при приемане на решения за разпореждане с имуществото в съответствие с целите на юридическото лице с нестопанска цел, определено за извършване на дейност в обществена полза.

В случая, предвиждането в учредителния акт на повече от един орган, а именно – едноличен и колективен, е в съответствие с възможността по чл. 35, ал. 2 ЗЮЛНЦ, като съгласно учредителния акт, съдържащ нотариална заверка на подписа на единствения учредител, в компетентността на колективния орган са всички правомощия, които съгласно закона са от компетентността на общото събрание, като върховен орган на сдруженията с нестопанска цел. В правомощията на едноличния орган на фондацията – управителя, същевременно не е включено нито едно от правомощията, които според изискването на закона са от компетентността единствено и само на колективния върховен орган на сдруженията. Правомощията на различните органи на фондацията, противно на изложеното в мотивите, са ясно и недвусмислено определени, не се припокриват и не противоречат на разпоредбите от раздел І, на Глава трета от ЗЮЛНЦ.

Предвид изложеното, мотивите в обжалвания отказ, съобразени формално с изискванията на закона за конституиране органите на сдруженията с нестопанска цел, определени за извършване на дейност в обществена полза и правомощията на тези органи, без да се съобрази съответното им приложение спрямо фондацията и нейните специфични характеристики, е незаконосъобразен и следва да се отмени, с указания за вписване на фондацията.

Водим от гореизложеното съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ отказ № № 20190829202214/02.09.2019г. на длъжностното лице по регистрацията при АГЕНЦИЯТА ПО ВПИСВАНИЯ, постановен по заявление вх. № № 20190829202214 за вписване в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на ФОНДАЦИЯ „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“ и

 

УКАЗВА НА АГЕНЦИЯТА ПО ВПИСВАНИЯ да извърши вписване на ФОНДАЦИЯ „ДА СПАСИМ ПЛАНЕТАТА“ в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, съгласно заявление с вх. № 20190829202214 и настоящото решение.

 

Решението  не подлежи на обжалване!

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: