Решение по НАХД №2545/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 20
Дата: 9 януари 2020 г. (в сила от 11 февруари 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20195530202545
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                              09.01.2020 година                                    гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                              ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На дванадесети декември                                               Година 2019

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 2545 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора, подадена чрез адв. И.И. против наказателно постановление № 51 от 29.08.2019г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/, гр. Стара Загора.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат се подробни съображения в тази връзка.

В съдебно заседание жалбоподателят и въззиваемата страна не изпращат представители.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 51 от 29.08.2019г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/, гр. Стара Загора на нарушителя „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора на основание чл. 157, ал. 6 от Закона за управление на отпадъците е наложена имуществена санкция в размер на 5 200 /пет хиляди и двеста/ лева за нарушение на чл. 156, ал. 1 , вр. с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.

В наказателното постановление е посочено следното от фактическа страна:

На 03.07.2019г. на площадката на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора с местонахождение в гр. Стара Загора, кв. Индустриален е извършена проверка от експерти на РИОСВ, гр. Стара Загора, отразена в констативен протокол № 006691/03.07.2019г.

Към момента на проверката до г-н М.К.А. - управител на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора е дадено предписание № 5, с което е изискано в срок до 10.07.2019г. в РИОСВ, гр. Стара Загора да се представят копия на годишни отчети за количества рециклирани отпадъци от стъкло и стъклени опаковки, които се изпращат към ИАОС - София, съгласно Наредба № 1 от 04.06.2014г. за следните години: 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г.

Във връзка с предписание № 5 от констативен протокол № 006691/03.07.2019г. и с цел установяване на обективната истина до Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/ е изпратено писмо с изх. № РД-05-6691/10.07.2019г. със запитване относно получени ли са в ИАОС годишните отчети за 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г. на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора.

В отговор от ИАОС в РИОСВ, гр. Стара Загора е получено писмо с вх. № КОС-04-6691/2/17.07.2019г., с което агенцията уведомява, че за 2015г, 2016г. и 2018г. в ИАОС не са постъпили годишни отчети за дейностите по отпадъците от „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора.

На 11.07.2019г. е извършена проверка в деловодната система на РИОСВ, гр. Стара Загора, отразена в констативен протокол № 006764/11.07.2019г., при която е констатирано, че изисканите документи с предписание № 5 от констативен протокол № 006691/03.07.2019г. не са представени от „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора, с което предписанието не е изпълнено.

Нарушението е извършено на 11.07.2019г.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 51 от 30.07.2019г., съставен от мл.експерт в РИОСВ, гр. Стара Загора.

 

Към административнонаказателната преписка са приложени двата констативни протокола, посочени в АУАН и НП:

- констативен протокол № 006691/03.07.2019г., в който е дадено и процесното предписание № 5 на управителя на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора, а именно: „Да се представят в РИОСВ, гр. Стара Загора копия на годишни отчети за количествата рециклирани отпадъци от стъкло и стъклени опаковки, които се изпращат към ИАОС, гр. София съгласно Наредба № 1/04.06.2014г. за следните години: 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г. Срок: 10.07.2019г.;

- констативен протокол № 006764/11.07.2019г., в който са отразени резултатите от извършената проверка в деловодството на РИОСВ, гр. Стара Загора за това, че не са постъпили изисканите с констативен протокол № 00691/03.07.2019г. годишни отчети;

 

Към административнонаказателната преписка е приложена и кореспонденцията, водена между актосъставителя и жалбоподателя, така също и тази, водена между РИОСВ, гр. Стара Загора и ИАОС, гр. София, Главна дирекция „Национална полиция“, отдел „Икономическа полиция“, гр. София и ТД на НАП, гр. Пловдив, а именно:

 

- писмо с изх. № рд-05-6691/10.07.2019г. на РИОСВ, гр. Стара Загора, с което се изисква информация от изпълнителния директор на ИАОС, гр. София за това дали в агенцията са налични годишни отчети за количества рециклирани отпадъци от стъкло и стъклени опаковки на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора за следните години: 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г.

- писмо с изх. № 1833/15.07.2019г. на ИАОС, гр. София, с което се дава отговор на РИОСВ, гр. Стара Загора за това, че в ИАОС съгласно Наредба № 1/04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, са постъпили годишни отчети от „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора съответно за 2014г. и за 2017., а за 2015г, 2016г. и 2018г. не са налични такива;

 

- декларация с изх. № 0756/03.07.2019г. от управителя на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора, в която заявява, че от 19.07.2018г. бетоновият център на дружеството не извършва дейност с отпадъци от стъклени опаковки и производство на готови бетонови смеси, поради което е освободен и персонала на дружеството;

- писмо с изх. № 0763/05.07.2019г. от управителя на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора до РИОСВ, гр. Стара Загора, с който уведомява инспекцията, че изисканите документи с протокол № 006691/03.07.2019г. се намират в оригинали в „Икономическа полиция“, гр. София.

- писмо с изх. № 00-03-6691/08.07.2019г. на РИОСВ, гр. Стара Загора , с което е изискана справка от СДВР дали в отдел „Икономическа полиция“ са налични оригинали на документи на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора /в т.ч. отчетни книги/;

- с писмо с рег. № 53000-34809/2019г. на СДВР полученото писмо е изпратено по компетентност на Главна дирекция „Национална полиция“, Отдел „Икономическа полиция“, гр. София;

- от писмо с рег. № 328600-3451/17.07.2019г. на Главна дирекция „Национална полиция“, гр. София е видно, че във връзка с проверка на прокурорска преписка в ОИП-ГДНП, касаеща въпросното дружество не са изисквани, предоставяни и приобщавани оригинални документи;

 

- писмо с изх. № РД-05-3260/09.07.2019г. на РИОСВ, гр. Стара Загора, с което е изискана справка от ТД на НАП, гр. Пловдив за това дали при тях са налични оригиналите на посочените документи - в т.ч. годишни отчети за количества рециклирани отпадъци от стъкло и стъклени отпадъци от опаковки, които се изпращат към ИАОС, гр. София, съгласно Наредба № 1/04.06.2014г.

- писмо с вх. № КОС-04-5624/09.10.2018г. на РИСОВ, гр. Стара Загора, с което „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора уведомява РИОСВ, че изискани от тях документи във връзка с констативен протокол №005624/14.09.2018г. са били изпратени в ТД на НАП, гр. Пловдив;

- протокол от извършена проверка от 20.04.2018г.на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора от страна на ТД на НАП, гр. Пловдив;

 

- писмо с изх. № КОС-06-3373/12.07.2019г. по описа на РИОСВ, гр. Стара Загора, с което М.К.А. - управител на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора е поканен да се яви на 24.07.2019г. в РИОСВ, гр. Стара Загора, ул. Стара планина № 2 или до осигури присъствието на свой упълномощен представител за съставяне и подписване на АУАН във връзка с извършена проверка по документи на 11.07.2019г., за която е съставен констативен протокол № 006764/11.07.2019г. за това, че не са представени документи относно отчетността за дейността по управление на отпадъците.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и наказващия орган са представени: заповед № РД-08-12/31.01.2017г. на Директора на РИОСВ, гр. Стара Загора; заповед № РД-648/26.08.2014г. и заповед № РД-115/13.02.2017г., и двете на Министъра на околната среда и водите.

 

С оглед изясняване на обстоятелствата по делото, в хода на съдебното следствие са разпитани С.М.М. - актосъставител, Л.П.П. и Р.И.П. - свидетели по акта.

От техните показания се установяват фактическите обстоятелства, описани в АУАН, касаещи извършените проверки на 03.07.2019г. и 11.07.2019г., както и направените от тях констатации, вписани в АУАН, имащи отношение към настоящото административнонаказателно производство.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, допуснато е нарушение на чл. 40, ал. 2 ЗАНН.

За да бъде съставен АУАН в отсъствие на нарушителя, то същият следва да е известен, но да не е намерен или след покана да не се е явил за съставяне на акта.

В конкретния случай до управителя на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора е изпратено писмо с изх. № КОС-06-3373/12.07.2019г. по описа на РИОСВ, гр. Стара Загора, с което е поканен да се яви за съставянето на АУАН на 24.07.2019г.

Липсват данни за това кога е изпратено писмото и съответно кога и от кого е получено, за да се прецени дали същият е бил редовно известен за съставянето на АУАН.

Липсват доказателства и затова, че управителят на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора не се е явил за съставянето на АУАН на 24.07.2019г.

Не става ясно също така, защо АУАН е съставен почти една седмица по-късно – на 30.07.2019г., при все че към административнонаказателната преписка не са приложени никакви доказателства за това да е изпращана втора покана до „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, гр. Стара Загора за съставяне на АУАН на тази дата. Свидетелите също не заявиха наличието на подобно обстоятелство.

Водим от горното, съдът намира, че в случая АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, като не са спазени изискванията на чл. 40, ал. 2 ЗАНН за надлежното му известяване за дата на съставянето му - 30.07.2019г.

Съдът намира, че за да има по-голяма яснота, в тези случаи писмото-покана следва да съдържа конкретни дата и час, на които нарушителят следва да се яви за съставяне на АУАН, и когато не се яви в определените дата и час, тогава да се състави АУАН /в същите дата и час/.

 

На второ място, съдът намира, че в случая е допуснато нарушение на чл. 42, т. 4 и съответно чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.

При описване на нарушението нито актосъставителят, нито наказващият орган са посочили всички елементи от състава на нарушението, което се твърди че е извършено - по чл. 156, ал. 1 , вр. с чл. 113, ал. 3 ЗУО.

Разпоредбата на чл. 156, ал. 1 ЗУО предвижда налагането на административно наказание при неизпълнение на предписание по чл. 113, ал. 3 или чл. 120 от същия закон.

Същевременно в чл. 113, ал. 3 ЗУО е посочено, че задължителни предписания от директора на РИОСВ или оправомощено от него длъжностно лице се дават въз основа на констатирани нарушения при извършена проверка.

В конкретния случай безспорно се установява, че с констативен протокол № 006691/03.07.2019г., съставен при извършена проверка на 03.07.2019г. е дадено предписание № 5 „Да се представят в РИОСВ, гр. Стара Загора копия на годишни отчети за количествата рециклирани отпадъци от стъкло и стъклени опаковки, които се изпращат към ИАОС, гр. София съгласно Наредба № 1/04.06.2014г. за следните години: 2014г., 2015г., 2016г., 2017г. и 2018г.“ , като срокът за изпълнение на предписанието е 10.07.2019г.

Същевременно обаче нито в АУАН, нито в НП е посочено какво точно административно нарушение е констатирано при извършване на проверката на 03.07.2019г., което да налага даването на това конкретно предписание, за да се приеме, че същото е задължително по смисъла на чл. 113, ал. 3 ЗУО и неизпълнението му следва да бъде санкционирано по реда на чл. 156, ал. 1 ЗУО.

 

На трето място, съдът намира, че е допуснато нарушение и на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 ЗАНН.

При посочване на разпоредбите, които са нарушени актосъставителят и наказващият орган е следвало да посочат и нарушената разпоредба, във връзка с която е дадено задължителното предписание по чл. 113, ал. 3 ЗУО.

 

Посочените по-горе процесуални нарушения са съществени и опорочават администратинонаказателното производство, тъй като водят до неяснота на обвинението и засягат правото на защита на нарушителя. Те обуславят отмяна на атакуваното наказателно постановление.

 

Съдът намира за несъстоятелни възраженията на жалбоподателя, че в случая в наказателното постановление неправилно е посочено пред кого и в какъв срок същото може да бъде обжалвано.

Това се установява от съдържанието на самото наказателно постановление, стр. 2, където е изрично посочено, че то се обжалва в 7-дневен срок от връчването му, по реда на ЗАНН при Районен съд - Стара Загора.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 51 от 29.08.2019г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/, гр. Стара Загора, с което на основание чл. 157, ал. 6 от Закона за управление на отпадъците на „СИТИ БЕТОН“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Стара Загора, ул. Захари Стоянов № 14, ет. 1, ап. 1 е наложена имуществена санкция в размер на 5200 /пет хиляди и двеста/ лева, за извършено нарушение на чл. 156, ал. 1 , вр. с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: