Решение по дело №352/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 1
Дата: 8 януари 2021 г. (в сила от 16 август 2021 г.)
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20207270700352
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2020 г.

Съдържание на акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                               

                                             №.......

                                            гр. Шумен, 08.01.2021г.

 

          Административен съд – гр. Шумен, в публично заседание на девети декември две хиляди и двадесета година, в следния състав:

 

                                      Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря В.Русева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 352 по описа за 2020 година на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

          Образувано е по жалба на "А.л." ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителите П.И.В. и Е.И.Ю., депозирана чрез процесуален представител адвокат М.О.от АК-гр.Стара Загора, против Решение на Ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г. (ОПИК) за отказ да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г., обективирано в одобрения на 06.08.2020г. от Ръководителя на УО на ОПИК Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по осма оценителна сесия, в частта му по т.26, отнасяща се за проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-7271, депозирано от "А.л."ООД, ***. В жалбата се излагат аргументи за незаконосъобразност на атакуваното решение в обжалваната му част, по същество свеждащи се до постановяването му в нарушение на материалния закон. В тази връзка се сочи, че дружеството отговаря на изискването на Критерий за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване на процедурата, доколкото е регистрирало спад поне 20 % в оборота(нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г. От Годишната данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. на "А.л."ООД, подадена на 10.03.2020г., е видно, че същото е декларирало  нетни приходи от продажби за 2019г. в общ размер от 48 319 лева, т.е.средномесечният оборот на дружеството през 2019г. е бил в размер на 4026,58 лева. Именно тази цифра погрешно е посочена като оборот за месец април 2020г. в колона "Стойност на оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. в т.III от Декларация за финансовите данни (Приложение 2) от Насоките за кандидатстване, вместо действителните нетни приходи от продажби за месец април 2020г., в размер на 0 лева. Твърди се, че допуснатата техническа грешка се дължи на трикратната промяна в публикуваните Насоки за кандидатстване и включените в тях формуляри. Сочи се също, че от представените с жалбата оборотни ведомости за месец януари-месец юли 2020г. на дружеството става ясно, че считано от 01.03.2020г. последното не е реализирало приходи (доколкото началното и крайното салдо за месеците март, април, май, юни и юли 2020г. е в размер на 7589,00 лева, колкото е и крайното салдо за месец февруари 2020г.), респективно е регистрирало спад в доходите на предприятието в размер на 100%. При това положение е направен извод, че "А.л."ООД отговаря на изискванията за отпускане на безвъзмездна финансова помощ (БФП), тъй като през м.април 2020г. е реализирало спад в оборота в размер на повече от 20% спрямо средния месечен оборот за 2019г., в какъвто смисъл е изискването по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване и изпълнение на процедурата. Твърди се и, че дружеството отговаря на изискването за реализирани нетни приходи поне 30 000 лева за 2019г., доколкото е реализирало 48 319 лева приходи и попада в кръга на лицата, чиито доходи се облагат с корпоративен данък. Освен това размерът на претендираната БФП е 4 800 лева, т.е. 9,93% от нетните приходи от продажби през 2019г., т.е. кандидатът отговаря и на условието, посочено в Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение № 4 към условията) – "Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-нисък или равен на 10% от стойността на нетните приходи от продажби, посочени в ГДД за 2019г.". Въз основа на изложените доводи е отправено искане за отмяна на решението в обжалваната му част и за връщане на преписката на УО на ОПИК за произнасяне с ново решение, с което проектното предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-7271 на "А.л."ООД да бъде включено в списъка на одобрените проектни предложения. Претендира се присъждане на сторените деловодни разноски. В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се представлява. В представено писмено становище от процесуалния му представител адвокат М.О.излага аргументи за незаконосъобразност на атакуваното решение и поддържа искането за отмяната му в обжалваната част и за връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне. Претендира присъждане на деловодни разпноски в размер на 750 лева, включващи 50 лева държавна такса и 700 лева договорено и платено адвокатско възнаграждение.

Ответната страна - Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г. - Главен директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" при Министерство на икономиката, редовно призован, в проведеното съдебно заседание не се явява и не изпраща представител. В депозирано писмено становище чрез процесуалния си представител юрисконсулт Б.М.оспорва жалбата и отправя искане за отхвърлянето й, като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №РД-16-375/12.05.2020 г. на Главния директор на главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и Ръководител на УО на ОПИК 2014-2020г., на основание чл. 9, ал. 5, изр. 2; чл. 26, ал. 1 и 6; чл. 27, ал. 1 и 2, изр. 2 от ЗУСЕСИФчл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 мА.2020 г., и за преодоляване на последиците, Решенията на НС за обявяване на извънредно положение и за удължаване срока му, и други подробно изброени ПМС и решения на МС, е утвърден пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Приоритетна ос 2 "Предприемачество и капацитет за растеж на МСП", Инвестиционен приоритет 2. 2. "Капацитет за растеж на МСП" на ОПИК, съответно Условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата за подбор на проекти и Обява за откриване на процедурата. Разпоредено е документите да се публикуват на интернет страницата на ОПИК, както и в Информационната система за управление и наблюдение "ИСУН 2020". В заповедта е вписано, че същата влиза в сила от датата на издаването й, както и че заповедта и утвърдените с нея документи подлежат на оспорване пред Административен съд София-град в 14-дневен срок от публикуването им.

По делото са представени утвърдените с тази заповед Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020г., Процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" (за краткост Условия за кандидатстване и изпълнение), съдържащи включително раздели за Допустими кандидати; Дейности, допустими за финансиране; Категории разходи, допустими за финансиране; Начин на подаване на проектните предложения и Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване.

От Условията за кандидатстване и изпълнение е видно, че минималният размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект е 3 000 лева, максималният – 10 000 лева, а максималният интензитет на помощта е 100%. В раздел 11.1, подт.5 е посочено, че допустими по процедурата за подбор са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г.

Като Приложение 4 към т. 22 от Условията за кандидатстване и изпълнение са изготвени и Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-2020г., BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19". В т. 16 от таблицата на същите, като критерий е вписано: "Кандидатът е заявил, че е предприятие, регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г., а като източник на проверка, от който се установяват посочените обстоятелства, е отбелязано – Декларация за финансовите данни (Приложение 2) и Служебна проверка от НАП относно нетни приходи от продажби за 2019г.

Със Заповед №РД-16-381/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК 2014-2020г. са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073 (за краткост Опростени процедурни правила), които също са представени по делото като Приложение № 1 към заповедта.

В тези Опростени процедурни правила е предвидено, че съставът на Оценителната комисия по процедурата за подбор на проекти се определя със заповед на Ръководителя на УО; за всяка оценителна сесия председателят, секретарят и членовете на оценителната комисия, които ще вземат участие в нея, подписват декларация за липса на конфликт на интереси и поверителност; проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020; при установена липса на документи към проектното предложение или необходимост от отстраняване на нередовности, до кандидатите се изпраща от администраторите на сесия искане за отстраняване на нередовност през ИСУН 2020, като срокът за представяне на изисканите документи/разяснения е 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението в ИСУН 2020 (т.2.9.). В т. 2.10. е посочено, че при непредставяне на изискани документи или неотстраняване на нередовности, проектното предложение се предлага за отхвърляне от оценителя, като основанието за отхвърляне се посочва в оценителния лист. Според т. 2.14., в срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци, или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18., кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

От представеното по делото Проектно предложение – Формуляр за кандидатстване, депозиран от "А.л."ООД, т.4 "Бюджет", Раздел  I "Разходи за ликвидност", т. 1. "Разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19", подт.1.1.  "Разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност , настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19", е видно, че дружеството е кандидатствало за БФП в размер на 4 800 лева, равняваща се на 100% от размера на заявените разходи. Към Проектното предложение е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 14.05.2020г., в Раздел III от която управителят на дружеството П.И.В. е декларирала, че представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г.; както и, че оборотът (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. е в размер на 4026,58 лева, а средният месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г. съгласно ГДД по чл.92 от ЗКПО е 48 319 лева.

От представения по делото като разпечатка от ИСУН 2020 Оценителен лист е видно, че от оценител С.Р.П-К.е извършена оценка на проектно предложение с номер BG16RFOP002-2. 073-7271, с наименование "Преодоляване на недостига на средства и липсата на ликвидност, настъпили в резултат на COVID-19" на кандидат "А.л." ООД, при която е констатирано несъответствие по т. 16 "Кандидатът е заявил, че е предприятие, регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот (нетни приходи от продажби) за 2019г., което води до отхвърляне. В таблицата за извършена оценка е вписана следната констатация: "Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 4 към Условията за кандидатстване): Съгласно т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот (нетни приходи от продажби) за 2019г. Съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) стойността на нетните приходи от продажби за месец април 2020г. е 4 026,58 лева, а нетните приходи от продажби за 2019г. съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите е 48 319 лева. Предвид горното не е налице спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот (нетни приходи от продажби) за 2019г. Съгласно Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения": при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се отхвърля".

На 06.08.2020 г. с подписа си В.В.– за Ръководител на УО на ОПИК 2014-2020г. съгласно т.II  от Заповед № РД-16-635/30.07.2020г. , е одобрил представения му с Доклад изх.№ 93-00-1304/06.08.2020г., Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по осма оценителна сесия и основанията за отхвърлянето им, по процедура BG16RFOP002-2. 073, изготвен от Комисия за извършване на комплексна оценка по процедурата, с което е отказал да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на изброени кандидати, включително на посоченото под № 26 в списъка проектно предложение с Рег. № в ИСУН 2020 BG16RFOP002-2. 073-7271, на кандидата "А.л." ООД. Като основание за отхвърляне е посочено следното: "Кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 4 към Условията за кандидатстване): Съгласно т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20%  в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо нетния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019г. Съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) стойността на нетните приходи от продажби за месец април 2020г. е 4 026,58 лева, а нетните приходи от продажби за 2019г. съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите е 48 319 лева. Предвид горното не е налице спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г., спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г. Съгласно Приложение 4 "Критерии и методология за оценка на проектните предложения": при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се отхвърля".

Жалбата на "А.л." ООД срещу решението за отказ е подадена до Административен съд София град на 19.08.2020 г., видно от поставения върху нея Регистрационен № 25968 от същата дата. Въз основа на жалбата е образувано адм.дело № 8518/2020г. по описа на АССГ, което с определение № 7029 от 21.09.2020г. на съдията-докладчик от АССГ е прекратено и изпратено по подсъдност на Административен съд – град Шумен, на основание чл.135, ал.2 от АПК. Въз основа на материалите по същото е образувано настоящото адм.дело № 352/2020г. по описа на ШАдмС.

Жалбата е процесуално допустима. Същата е насочена срещу годен за съдебно обжалване индивидуален административен акт, с който се отказва да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на кандидата "А.л." ООД. С този акт законните интереси на оспорващия се засягат негативно, а жалбата срещу него се явява подадена при спазване на предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 27, ал. 1 от ЗУСЕСИФ 14-дневен срок от съобщаването на акта, доколкото същият е издаден на 06.08.2020г., а жалбата срещу него – подадена на 19.08.2020г.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, счита жалбата за основателна.

Оспореният административен акт в атакуваната му част е издаден в писмена форма и е подписан от В.В."за" Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" към Министерство на икономиката. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 2, предл. второ от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., съответно ръководителят на тази дирекция е и ръководител на Управляващия орган на ОПИК по смисъла на чл. 9, ал. 5, вр. ал. 4 от ЗУСЕСИФ, с правомощията по чл. 24, ал. 1 от ЗУСЕСИФ да предоставя безвъзмездна финансова помощ, респ. да отказва предоставянето й. Освен това, с изрична своя Заповед № РД-16-635/30.07.2020г. министърът на икономиката е възложил на И.И.– и.д.главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност", да изпълнява функциите на ръководител на  Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК (т.I), а при отсъствие на последната поради командироване или законоустановен отпуск – от В.В.– заместник главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност"(т.II). Видно от Заповед № 1848/06.08.2020г., И.И.е била в отпуск от 05.08. до 07.08.2020г., а по силата на Заповед № РД-16-662/04.08.2020г., през описания период длъжността главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" е възложена на В.В.. С оглед на това съдът намира, че оспореният акт е издаден от материално компетентен орган, при условията на заместване, респективно се явява валиден административен акт.

Не се спори и относно съответствието на административния акт с общите и специалните изисквания относно формата и съдържанието му. Независимо, че е обективиран под формата на списък, в оспорената му част, касаеща конкретното проектно предложение на жалбоподателя, административният акт на практика се явява надлежно мотивиран, тъй като в него са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването му. Адресатът на акта е наясно с обстоятелствата, въз основа на които е издадено конкретното административно разпореждане.

Съдът намира обаче, че обжалваното решение в атакуваната му част е издадено при допуснато съществено нарушение на административно производствените правила, в нарушение на материалния закон и неговата цел, поради следните съображения:

Към Проектно предложение – Формуляр за кандидатстване, депозиран от "А.л."ООД, е приложена Декларация за финансовите данни Приложение 2 от 14.05.2020г., в Раздел III от която управителят на дружеството П.И.В. е декларирала, че представляваното от нея предприятие е регистрирало спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. спрямо средния месечен оборот (нетните приходи от продажби) през 2019г.; както и, че оборотът (нетните приходи от продажби) за месец април 2020г. е в размер на 4 026,58 лева, а нетните приходи от продажби през 2019г. съгласно ГДД по чл.92 от ЗКПО е 48 319 лева. В така цитираните данни е налице противоречие, доколкото, от една страна, деклараторът изрично, с думи заявява, че през м.април 2020г. е налице спад в оборота на предприятието поне с 20%, а от друга страна декларира, че оборотът за м.април 2020г. е в размер на 4 026,58 лева, при нетни приходи от продажби през предходната година в размер общо на 48 319 лева, от което следва, че не е налице спад в оборота през м.април 2020г. в необходимия за отпускане на помощта размер. При констатираното видимо несъответствие в декларираните данни обаче административният орган е следвало да приеме, че е налице недостатък в документацията на подаденото Проектно предложение и по реда на чл.30, ал.2 от АПК да уведоми заявителя за наличието му, като му предостави възможност да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това. Въпросното изискване в случая не е спазено, като допуснатото от административния орган нарушение на чл.30, ал.2 от АПК има съществен характер, тъй като, ако не беше допуснато, УО би установил,  че оспорващото дружество отговаря на изискуемия спад в оборота през м.април 2020г., респективно същото е рефлектирало върху съдържанието на формираното властническо волеизявление. Нещо повече, изискване за уведомяване на заявителя за отстраняване на констатирани недостатъци, съответно на предвиденото в чл.30 от АПК такова, е предвидено и в документацията по обявената процедура, като същото е било задължително за административния орган, който не се е съобразил с въведените от самата администрация изисквания. По-конкретно, в т.24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване и изпълнение е видно, че в случай, че при проверката на проектното предложение бъде установена липса на документи по букви от а/ до в1/ и/или друга нередовност, оценителната комисия ще изпраща до кандидатите уведомление за отстраняване на нередовностите посредством ИСУН 2020, като кандидатите следва да представят липсващите документи/да отстранят нередовностите в срок до 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението. Аналогично изискване е предвидено и в п.2, т.2.1. от Опростените процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на БФП по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г.

Допуснатото нарушение на чл.30, ал.2 от АПК, респективно на предвидените в Условията за кандидатстване и изпълнение и в Опростените процедурни правила задължения на комисията, разглеждаща проектните предложения, е довело и до постановяване на атакуваното решение при съществено нарушение на чл.35 и чл.36, ал.1  от АПК, доколкото в резултат на същото административният орган се е произнесъл, без да изясни фактите и обстоятелствата, от значение за случая и без да обсъди обясненията и възраженията на заявителя, респективно без да събере релевантните за казуса доказателства, което от своя страна е рефлектирало върху съдържанието на формираното властническо волеизявление.

По изложените съображения съдът намира, че в хода на административното производство по издаване на оспорваното решение в атакуваната му част са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Актът не е съобразен и с приложимите материалноправни разпоредби. Предложението на "А.л."ООД е отхвърлено поради това, че дружеството не е регистрирало спад от поне 20% на нетните приходи от продажби през м.април 2020г. спрямо средномесечните нетни приходи от продажби за 2019г. По делото няма спор, а и се установява от представените доказателства, в т.ч. и от извършената служебна проверка в НАП от страна на административния орган, че нетните приходи от продажби на оспорващото ООД през 2019г. са в размер общо на 48 319 лева, от което следва, че средномесечният размер на нетните приходи от продажби за 2019г. е на стойност 4 026,58 лева. В същото време от представените с жалбата оборотни ведомости за първите седем месеца от 2020г. и в частност от оборотната ведомост за м.април 2020г. е видно, че началното и крайното салдо за този месец са в един и същ размер – 7 589 лева, от което следва, че през този период дружеството не е регистрирало нетни приходи от продажби, което безспорно представлява спад с повече от 20% спрямо средномесечния размер на нетните приходи от продажби за 2019г. на стойност 4 026,58 лева (доколкото 20% от 4 026,58 лева е в размер на 805,32 лева, а в случая е налице спад в размер на 4 026,58 лева). При това положение предложението на оспорващия отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение № 4 към Условията за кандидатстване), от което следва, че не са били налице предпоставките за неговото отхвърляне на това основание, респективно обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон. Същото в атакуваната му част противоречи и на целта на закона, доколкото целта на проведената процедура за предоставяне на БФП, видно и от самото наименование на процедурата, е подпомагане на микро и малки предприятия, чиято икономическа дейност е била засегната неблагоприятно в резултат на пандемията от COVID-19 (т.е. които са регистрирали поне 20% спад в оборота), с оглед обезпечаване функционирането на тези предприятия въпреки неблагоприятната икономическа обстановка. И доколкото оспорващото дружество попада в кръга на тези икономически субекти, с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не е постигната основната цел на проведената процедура.

Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма. Същият обаче в атакуваната му част е постановен при съществено нарушение на процесуалните правила, при несъблюдаване на материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което следва да бъде отменен в тази му част като незаконосъобразен, а административната преписка – върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване на указанията, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.

С оглед изхода на правния спор и своевременно отправеното искане за присъждане на сторените разноски от "А.л."ООД, както и предвид факта, че дружеството е заплатило държавна такса в размер на 50 лева по сметка на АССГ, като дължимият размер на същата в размер на 38,40 лева (0,8 % от материалния интерес, равняващ се на 4 800 лева – чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ) и е било представлявано от процесуален представител – адвокат, който е изготвил жалбата срещу атакуваното решение и е представил по делото писмено становище, на който дружеството е заплатило възнаграждение в размер на 700 лева, съдът намира, че в полза на същото следва да се присъдят деловодни разноски в размер на 738,40 лева, като плащането на същите следва да се възложи на Министерство на икономиката (юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта).

Водим от горното, съдът  

 

 

                                        Р     Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на "А.л." ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителите П.И.В. и Е.И.Ю., Решение на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г. за отказ да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2. 073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020г., обективирано в одобрения на 06.08.2020г. от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г. Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по осма оценителна сесия, в частта му по т.26, отнасяща се за Проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-7271, депозирано от "А.л."ООД, *** с ЕИК *********.

ВРЪЩА административната преписка на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020г. за ново произнасяне по Проектно предложение с референтен номер BG16RFOP002-2.073-7271, депозирано от "А.л."ООД, *** с ЕИК *********, при съобразяване на указанията на съда относно приложението на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Министерство на икономиката със седалище ***, улм.Славянска № 8, да заплати на "Арт л." ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителите П.И.В. и Е.И.Ю., направените по делото разноски в размер на 738,40 лева (седемстотин тридесет и осем лева и четиридесет стотинки).

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл. 137 от АПК.

 

  

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: