РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 203/7.4.2023г.
В И М Е Т О Н
А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК,
ІІ състав в открито
заседание на седемнадесети
март през две
хиляди двадесет
и третата
година в
състав:
СЪДИЯ
: ГЕОРГИ
ПЕТРОВ
при
секретаря
АНТОАНЕТА
МЕТАНОВА,
като разгледа
докладваното
от съдия
Петров адм.
дело № 1065 по
описа на съда
за 2022год., за да
се произнесе
взе предвид
следното:
І. За
характера на
производството,
жалбата и
становищата
на страните:
1. Производството
е по реда на
Дял Трети,
Глава Десета,
Раздел Първи
от
Административнопроцесуалния
кодекс, във
връзка с чл. 76,
ал. 1 от Закона
за
противодействие
на корупцията
и за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество.
2.
Образувано е
по Жалба на П.Г.М.,
ЕГН : **********,***, срещу
Решение №
РС-05-22-094 от 06.10.2022 г. на
Комисията за
противодействие
на корупцията
и за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество,
гр. София, в
частта с
която : се
установява
конфликт на
интереси по
отношение на П.М.,
общински
съветник в
Общински
съвет Брацигово
и лице, заемащо
висша
публична
длъжност по
смисъла на
чл. 6, ал. 1, т. 32 ЗПКОНПИ, за
това че е
гласувал за
приемане на
решение № 600 по
протокол № 40
от 25.01.2019г на
Общински
съвет
Брацигово в
свой частен
интерес, с
което е
нарушил чл. 56 ЗПКОНПИ;
наложена е
глоба от 5 000 лв. на П.Г.М.
за
осъществен
конфликт на
интереси по
чл. 52 ЗПКОНПИ -
нарушение на
разпоредбата
на чл. 56 ЗПКОНПИ;
установява
се конфликт
на интереси
по отношение
на П.Г. Марино,
общински
съветник в
Общински
съвет Брацигово
и лице,
заемащо
висша
публична
длъжност по
смисъла на
чл. 6, ал. 1, т. 32 ЗПКОНПИ, за
това че е гласувал
за приемане
на решение № 220
по протокол №
18 от 23.12.2020г на
Общински
съвет
Брацигово в
свой частен
интерес, с
което е
нарушил чл. 56 ЗПКОНПИ;
налага се
глоба от 5 000 лв.
на П.Г.М. за
осъществен
конфликт на
интереси по
чл. 52 от ЗПКОНПИ -
нарушение на
разпоредбата
на чл. 56 ЗПКОНПИ;
отнема се в
полза на
общината от П.Г.М.,
сума в размер
на 353,80 лв.,
представляваща
нетното
дневно
възнаграждение
за 25.01.2019г. и на 23.12.2020г.,
получено от
деянието
породило конфликт
на интереси,
на основание
чл.1, ал. 1 от ЗПКОНПИ;
разпорежда
се на
основание чл.
74, ал. 3 от ЗПКОНПИ, в
7-дневен срок,
считано от датата
на уведомяване
за решението
сумата от 10 353,80
лв., да бъде заплатена
доброволно
по посочена
банкова сметка.
***. Жалбоподателя
счита
оспореното
решение за неправилно
и
незаконосъобразно,
като
противоречие
с материалноправни
разпоредби,
съществено
нарушение на
административно производствените
правила и
противоречие
с целта на
закона.
Поддържа
се, че в
случая
липсва
частен интерес,
който да води
до облага по
смисъла на
чл. 56, във връзка
с чл. 52 ЗПКОНПИ,
доколкото
Решение №600 от 25.01.2019г.
и решение №220
от 23.12.2020г. на Общински
съвет
Брацигово са
с общ
неконкретен
характер и не
формират
индивидуални
права и
задължения. Липсват
заявления за
наемане на
ливади и пасища
за
съответната
стопанска
година, подадени
от М. преди
датата на
гласуване на
съответните
решения.
Жалбоподателя
сочи, че не е
участвал в
състава на
комисията по
чл. 36, ал. 6 от ЗСПЗЗ,
която е
работила
след
подаване на
заявленията,
същата е
определена с
две заповеди
на кмета на
общината,
приложени
като
доказателство
по
преписката и
е независима
в действията
си от
Общинския
съвет.
Счита
се, че от
факта на
регистрация
на жалбоподателя,
като
собственик
на
животновъден
обект №********** /4585-0018/ в
който
постоянно се
отглеждат
пасищни селско
стопански
животни, с
което
отговаря на
условие по
решението за
кандидатстване
за
предоставяне
на
земеделски
земи, не
следва
непременно,
че ще
кандидатства
за наемане на
ливади и
пасища.
Възразява
се, че наличието
на два действащи
договора №29
от 12.02.2016г. и №7 от 14.02.2016г.
за наем на
ливади от
Общинския
поземлен
фонд,
сключени
между Община
Брацигово и М.
към датата на
гласуване на
двете
решения, не е
индикация за
частен
интерес и
доказателство,
че заявления
за наемане на
ливади и
пасища ще
бъдат
подадени
отново във
връзка с
имотите по
решението на Общинския
съвет. В този
контекст се
сочи, че имотите
по двата
договора не
съвпадат с нито
един от
имотите по
подадените
от М.
заявления за
наемане.
Счита
се също така,
че гласуването
на решение №600
от 25 01 2020 г., не води
автоматично
да
получаване на
субсидии във
връзка с
животновъдното
производство,
поради което
по-късно
подадените заявления
за
подпомагане
не формират
релевантен
частен
интерес.
Според
жалбоподателя,
субсидията
няма
качеството
на облага по
смисъла на чл.
54 ЗПКОНПИ, тъй
като същата не
е нито доход
в пари или
дивидент, а
цели
покриване на
разходи от
текущата
стопанска
дейност.
Според
жалбоподателя,
оспореното
решение е
постановено
в нарушение
на принципа
по чл. 8, ал. 2 от АПК
за равенство
на страните
пред закона във
връзка с
решение № РС-
672-20-069 от 8.09.2021г. на
КПКОНПИ.
Сочи
се, че двете
решения на
Общински
съвет Брацигово
съответстват
напълно на
обществения
интерес. С
тях се дава
възможност
на десетки животновъди
в общината и
съседни
общини да кандидатства
за наемане на
пасища и
ливади и по
този начин да
развиват
производство,
да създават работни
места и
заплащат
данъци. За
всички тях
условията и
правилата са
равни, без да
се създава
привилегия
или помощ и
подкрепа за
когото и да
било.
Твърди
се, че в
случая няма
доказателства
за
реализирана
облага от М., като административният
орган не е
съобразил обстоятелството,
че с
конкретното
решение не се
създават
никакви
права и
привилегии по
отношение на жалбоподателя.
Възразява
се, че
административния
орган не е
приложил
процедурата
по чл. 30, ал. 2 АПК,
че решението
е
необосновано,
както и че в
хода на
производството,
в
противоречие
с принципа на
служебното начало,
не са събрани
множество
доказателства
от съществено
значение за
казуса.
Възразява се
и по
отношение на
неспазване на
целта на
закона при
издаване на
оспореното
решение.
Иска
се решението
на комисията
да бъде
отменено,
като се
присъдят
сторените
разноски по
производството.
4. Комисията
за
противодействие
на корупцията
и за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество, гр.
София, чрез
процесуалния
си
представител
М., служител с
юридическа
правоспособност
е на
становище, че
жалбата е
неоснователна.
Поддържат се
изцяло
фактическите
и правни
основания
изложени в
нея. С оглед
възражението
на
жалбоподателя
се сочи, че срока
за
постановяване
на решение от
комисията е
инструктивен.
Иска
се жалбата да
бъде
оставена без
уважение,
като се присъди
съответното
юрисконсулско
възнаграждение.
ІІ. За
допустимостта:
5.
Жалбата е
подадена в
предвидения
за това процесуален
срок, при наличието
на правен
интерес от
оспорването.
При това
положение,
същата се
явява допустима.
ІІІ.
За фактите :
6. В Комисията
за
противодействия
на корупцията
и за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество са
постъпили
сигнали вх.№
ЦУ01/С-5 от 05.01.2022 г.(л. 48) и вх. №ЦУ01/С-27
от 10.01.2022 г.(л. 55), в които се
твърди, че П.М.
е общински
съветник и
едновременно
с това има
сключени
договори с
Община Брацигово
за отдаване
под наем на
общински
имоти - паши и
мери.
По
повод първият
сигнал с Решение
№ КИ-018 от 19.01.2022 г. (л. 47),
Комисията е образувала
производство
за установяване
на конфликт
на интереси
срещу П.Г.М., в
качеството
му на
общински
съветник в
Общински
съвет
Брацигово, в
което
производство
е
присъединен
за общо разглеждане
и вторият от
сигналите.
7. С
писмо № ЦУ - 748#5
от 21.02.2022 г.(л. 68), от Председателя
на
Постоянната
комисия за противодействие
на
корупцията и
за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество към
Общински
съвет Брацигово
са изискани писмени
документи с
оглед
установяване
на служебното
качество на М.;
участието и
гласуването
при приемане
на решения от
общинския
съвет и
наличието на
договорни
отношения
между него и
Община Брацигово.
8.
Прието за
установено
от Комисията
е, че П.М. е
избран за
общински
съветник на
проведените
местни
избори за
кметове и
общински съветници
на 27.10.2019 г. и е
подписал
клетвен лист
на 15.11.2019 г. .(л.
90). Той е
бил общински
съветник в
Общински съвет
Брацигово и
през мандат
2015-2019 г., като е
подписал
клетвен лист
на 05.11.2015 г.(л. 89). В двата
последователни
мандата М. е
избран за
член на
Постоянната
комисия по законност
и обществен
ред (ПКЗОР)
към Общински
съвет Брацигово,
видно от
представените
по
преписката
протоколи от
заседания на общинския
съвет с № 2 от 17.11.2015
г.(л. 71), съответно № 3
от 06.12.2019 г.(л. 78). За мандат 2015-2019
г. М. е бил член
и на
Постоянната
комисия по
Оперативен
контрол на
дейността на
„Инфрастрой“
ЕООД, град Брацигово,
а за мандат 2019-2022
г., освен на посочените
две
Постоянни
комисии,
същият е
избран за
член и на
Постоянната
комисия по
териториално
развитие,
комуникации
и околна
среда
(ПКТРКОС) към
Общински
съвет Брацигово.
9. С вх.№ ЦУ01-748#17
от 25.03.2022 г.(л. 194) са
представени
предложенията
на кмета на
Община Брацигово
за приемане
на Годишен
план за паша
за стопанските
години, както
следва :
2019-2020 г. с Предложение
вх. № 001-00-14 от 10.01.2019 г.; 2020-2021
г. с Предложение
вх. № 001-00-138 от 12.12.2019 г. Според
Протокол № 18
от 15.12.2019г.(л.143), Постоянната
комисия по
законност и
обществен
ред към
Общински
съвет
Брацигово, в
работата на
която е
участвал М. е
взела
положително
становище по
приемане на
годишен план
за паша,
определяне
размера и
местоположението
на мерите,
пасищата и
ливадите за
общо и
индивидуално
ползване и
съгласие за
предоставянето
им за 2019 – 2020 г. В
протокола не
е отразено
дали е било
проведено
гласуване и
как са
гласували
отделните
членове на
комисията.
Според
Протокол № 1
от 19.12.2019г.(л.114), Постоянната
комисия по
законност и
обществен
ред към
Общински
съвет
Брацигово, в
работата на която
е участвал М.
е взела
положително
становище по
приемане на
годишен план
за паша,
определяне
размера и
местоположението
на мерите,
пасищата и
ливадите за
общо и индивидуално
ползване и
съгласие за
предоставянето
им за 2020 – 2021 г. В
протокола не
е отразено
дали е било
проведено
гласуване и
как са
гласували
отделните
членове на
комисията.
Съобразно
Протокол № 1
от 19.12.2019г.(л.111), Постоянната
комисия по териториално
развитие,
комуникации
и околна среда,
в работата на
която е
участвал М. е
взела
положително
становище по
приемане на
годишен план
за паша,
определяне
размера и
местоположението
на мерите,
пасищата и
ливадите за
общо и
индивидуално
ползване и съгласие
за
предоставянето
им за 2020 – 2021 г. В
протокола не
е отразено
дали е било
проведено гласуване
и как са
гласували
отделните
членове на
комисията.
10. Решение
№ 600 по
Протокол №40
от 25.01.2019г.(л. 202 и л. 490) Общински
съвет Брацигово
:
• Приема
годишен план
за паша, за
мерите,
пасищата и
ливадите в община
Брацигово за
стопанската
2019/2020 година,
неразделна
част от
решение;
• Дава
съгласие за
предоставяне
на мери,
пасища и
ливади от общинския
поземлен
фонд за общо
и
индивидуално
ползване, както
следва:
- Определя
пасища, мери
и ливади за
индивидуално
ползване
през
стопанската 2019/2020
година на
община
Брацигово,
съгласно Приложение
1, Приложение 2,
Приложение 3
и Приложение
4, съставляващи
неразделна
част от
решението и съдържащи
регистри на
земеделските
земи, по
начин на
трайно ползване:
пасища, мери
и ливади -
публична
общинска
собственост,
предложени
за индивидуално
ползване в
землищата на
с. Равногор, с. Исперихово,
на град Брацигово,
с. Козарско и с. Жребичко
;
- Всички
останали
пасища, мери
и ливади от общинския
поземлен
фонд,
включително
тези по чл.19 от ЗСПЗЗ,
невключени с
писъците по Приложение
1, Приложение 2,
Приложение 3
и Приложение
4, се
определят за
общо
ползване
през стопанската
2019/2020 година;
- Възлага
на Кмета на
община
Брацигово
изпълнението
на
процедурите регламентирани
в чл. 37 и от
ЗСПЗЗ, както
и сключването
на
договорите
по пазарни наемни
цени със
собствениците
или ползвателите
на
животновъдни
обекти с
пасищни селскостопански
животни,
регистрирани
в Интегрираната
информационна
система на
БАБХ, за 5
стопански
години,
считано от
започване на
стопанската
2019 - 2020 година.
П.М. е
участвал в
заседанието
на общинския
съвет и е
гласувал с
„Да“ за
приемане на Решение
№ 600 по
Протокол №40
от 25.01.2019г. на
местния
представителен
орган.
11. С Решение
№ 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г. (л. 124 и л. 264),
Общински
съвет
Брацигово :
• Приема
годишен план
за паша, за
мерите, пасищата
и ливадите в
община
Брацигово за
стопанската
2019/2020 година,
неразделна
част от
решение;
• Приема
Правила за
ползване на
мери, пасища
и ливади на
територията
на община
Брацигово по
приложение 1,
неразделна
част от решението
• Дава
съгласие да
се
предоставят
за индивидуално
ползване под
наем мери,
пасища и ливади
от общинския
поземлен
фонд, като
- Определя
пасища, мери
и ливади
описани в Приложение
2, неразделна
част от
Годишния план(във
въпросното
приложение
съдържащи регистри
на
земеделските
земи, по
начин на трайно
ползване:
пасища, мери
и ливади -
публична
общинска
собственост,
предложени
за
индивидуално
ползване в
землищата на
с. Равногор, с.
Исперихово,
на град Брацигово,
с. Козарско и с.
Жребичко) ;
- Дава
съгласие на
Кмета на
община
Брацигово да
извърши
действия по
изпълнение
на процедурите,
регламентирани
в чл. 37 и от
ЗСПЗЗ, както
и да сключи договори
за наем по
пазарни
наемни цени
със
собствениците
или
ползвателите
на
животновъдни
обекти с
пасищни
селскостопански
животни,
регистрирани
в на
територията
на Община
Брацигово с
пасищни
селскостопански
животни,
регистрирани
в Интегрираната
информационна
система на
БАБХ, за 5
стопански
години,
считано от
започване на
стопанската
2021 - 2022 година;
• Възлага
на Кметовете
на кметства и
на Кметски
наместник да
информират
лично
собствениците
или
ползвателите
на
животновъдни
обекти по предходната
точка от
решението,
осъществяващи
дейността си
на територията
на
съответното
землище, за
мери, пасища
и ливади за
общо и
индивидуално
ползване, собственост
на Община
Брацигово,
включени в Приложение
№ 2 на
решението,
както и за
правилата за
ползването
им по т. 2 от
решението.
П.М. е
участвал в
заседанието
на общинския
съвет и е
гласувал с
„Да“ за
приемане на Решение
№ 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г. на
местния
представителен
орган.
12. Според
Удостоверение
№ 1803 от 26.10.2020 г. на
ОДБХ,
Пазарджик(л. 428 и
сл.), П.М. е
регистриран
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ като
собственик
на животновъден
обект № ********** /4585-0018/, предназначен
за
отглеждане
на едри преживни
животни, с
капацитет 20
броя крави с
приплодите
им, намиращ се
в землището
на с. Жребичко,
общ. Брацигово,
в който
постоянно се
отглеждат
пасищни селскостопански
животни.
13. В
качеството
си на
собственик
на животновъден
обект № ********** /4585-0018/, с.
Жребичко,
общ.
Брацигово, М. ***,
договори
за отдаване
под наем на
земи от общински
поземлен
фонд както
следва :
-
Договор № 29 от 12.02.2016
г.(л. 697), по силата на
който на М. (с
пасищни
селскостопански
животни- 6
броя коне,
представляващи
6.00 животински
единици) са
предоставени
общо 43.843 дка
земеделски
земи от
общински
поземлен
фонд,
представляващи
пасища в
землището на
град
Брацигово, за
срок от 5
стопански
години,
считано от
датата на
подписване
на договора.
-
Договор № 7 от 14.02.2018
г.(л. 702), по силата на
който на М. (с
пасищни
селскостопански
животни- 6
броя коне и 16
броя говеда и
малачета,
представляващи
17.2 животински
единици) са
предоставени
общо 100.00 дка
земеделски
земи от общински
поземлен
фонд,
представляващи
пасища и
ливади в
землищата на
с. Жребичко и
град Брацигово,
за срок от 5
стопански
години,
считано от датата
на
подписване
на договора,
считано от стопанската
2017-2018 г. до
стопанската
2021-2022 г.
В
съпроводителното
писмо на
кмета на общината,
с което
договорите
са представени
по
административната
преписка е
посочено, че
към 12.09.2022 г., двата
договора са „…
неактивни и
не се
изпълняват…“ ;
- Договор
№ 64 от 14.07.2020 г.(л.
179), по
силата на
който на М., в
качеството
ми на
собственик
на животновъден
обект № 4585-0018, с.
Жребичко, с
пасищни
селскостопански
животни - 12
броя говеда,
представляващи
10.00 животински единици,
са
предоставени
общо 82.325 дка
земеделски
земи от общинския
поземлен
фонд,
съставляващо
пасища в
землището на
с. Жребичко,
за срок от 5
стопански
години,
считано от
стопанската
2020 - 2021 г. или от 01.10.2020 г.
до 30.09.2025 г.;
- Договор
№ 55 от 20.04.2021 г.(л. 184), по
силата на
който на М. (с
пасищни
селскостопански
животни-15
броя говеда в
категория от
6 до 12 месеца и
над 12 месеца
за месо,
представляващи
12.20 животински
единици) са
предоставени
за временно и
възмездно
ползване
общо 62.459 дка
земеделски
земи от общински
поземлен
фонд,
представляващи
пасища и
ливади в
землищата на
с. Жребичко и
град Брацигово,
за срок от 5
стопански години,
считано от
датата на
подписване
на договора ;
-
Договор № 63 от 11.04.2022
г.(л. 434), по силата на
който на М. (с
пасищни
селскостопански
животни-18
броя говеда в
категория от
6 до 12 месеца и
над 12 месеца
за месо,
представляващи
18.20 животински
единици) са
предоставени
за временно и
възмездно
ползване общо
160.000 дка
земеделски
земи от общински
поземлен
фонд,
представляващи
пасища в
землището на
град Брацигово,
за срок от 5
стопански
години,
считано от датата
на
подписване
на договора;
14. По
административната
преписка са
изискани и
приложени :
- Заповед
№ РД-100 от 19.03.2019 г. на
кмета на
Община Брацигово(л. 297), с
която е
назначена
Комисия със
задача,
съгласно
утвърдените правила
за
управление
на пасища,
мери и ливади
- общинска
собственост,
да определи
необходимата
за всеки животновъд
площ по реда
на чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ и да
разпредели
имотите за
всяко землище.
Разпоредено
е комисията
да направи
проверка за
съотношението
към брой
отглеждани
селскостопански
животни
/животински
единици/ на
декар и какво
е
съответствието
към посочената
в закона дата
за
установяване
на това /до
края на м.
февруари/.
Настъпилите
изменения да
бъдат
отразени в
сключените с
животновъдите
договори.
Според
Протокол № 08-08-35
от 27.03.2019 г.,
комисията се
е събрала на
25.03.2019 г. за да
разгледа
подадените заявления
по чл. 37и, ал. 5 от
ЗСПЗЗ и чл. 99, ал.
1 от ППЗСПЗЗ,
да определи
необходимите
за всеки
кандидат
площи,
съгласно
чл.37и, ал.4 от ЗСПЗЗ
и да извърши
разпределение
на имоти — общинска
собственост.
Посочено е,
че
разпределението
се извършва
на основание
чл.37и, ал.4 от
ЗСПЗЗ,
съобразно броя
и вида на
регистрираните
пасищни селскостопански
животни, в
зависимост
от притежаваните
или ползвани
на правно
основание
пасища, мери
и ливади, но
не повече от 15
дка за 1
животинска
единица в
имоти от първа
до седма
категория
и/или до 30 дка
за 1 животинска
единица в
имоти от осма
до десета
категория. На
правоимащите
лица, които
отглеждат
говеда с
предназначение
за
производство
на месо и
животни от
местни
(автохонни)
породи, се
разпределят
до 20 дка за 1
животинска
единица в
имоти от
първа до
седма категория
и до 40 дка за 1
животинска
единица в имоти
от седма до
десета
категория. В
приложения
към
протокола от
заседанието
на комисията
Регистър на
земеделски
производители-животновъди,
сключили
договор с Община
Брацигово за
ползване на
пасища, мери
и ливади на
територията
на общината,
с доказани
животни към
01.02.2019 г. и
ползвани
пасища, под №3 е
посочен П.М. с
животновъден
обект
намиращ се в
гр. Брацигово,
със 7,8
животински
единици, като
е отбелязано,
че са му
дадени по
договор
пасища от
общината с площ
от 142,763 дка. Посочено
е, че договорът
на М. се
запазва,
както и че
същият не
желае
допълнително
обезпечаване
с пасища;
-
Заповед №
РД-203 от 10.04.2020 г. на
кмета на
Община Брацигово(л. 305), с която
е назначена
Комисия със
задача,
съгласно
утвърдените правила
за
управление
на пасища,
мери и ливади
- общинска
собственост,
да определи
необходимата
за всеки
животновъд
площ по реда
на чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ и да
разпредели
имотите за
всяко землище.
Разпоредено
е комисията
да направи
проверка за
съотношението
към брой
отглеждани
селскостопански
животни
/животински
единици/ на
декар и какво
е съответствието
към
посочената в
закона дата
за
установяване
на това /до
края на м. февруари/.
Настъпилите
изменения да
бъдат отразени
в сключените
с
животновъдите
договори. Според
Протокол № 08-08-63
от 27.04.2020 г., комисията
се е събрала
на 13.04.2020 г. за да
разгледа подадените
заявления по
чл. 37и, ал. 3 от ЗСПЗЗ
и чл. 99, ал.1 от
ППЗСПЗЗ, да
определи
необходимите
за всеки
кандидат
площи,
съгласно
чл.37и, ал.4 от
ЗСПЗЗ и да
извърши
разпределение
на общинските
имоти. В
приложения
към
протокола от
заседанието на
комисията
списък на
подадените
заявления,
под №2 е
вписан П.М. с
подадено
Заявление,
вх. №94П-35-1 от 05.03.2020 г.,
а в Регистъра
на
земеделските
производители
-
животновъди,
сключили
договори с Община
Брацигово за
ползване на
пасища, мери
и ливади на
територията
на общината,
с доказани
животни към
28.02.2020 г. и
ползващи
пасища, мери
и ливади, П.М. е
отбелязан
под №3, с животновъден
обект в с. Жребичко,
с 10
животински
единици и
отдадени чрез
договор
пасища и
ливади от общински
поземлен
фонд общо 142.763
дка, както и
че договорът
му се запазва
и същият
желае
допълнително
обезпечаване.
Отбелязано е,
че този
договор
запазва своето
действие,
както и че М. е
заявил
желание за
допълнително
обезпечаване
с пасища и
ливади, по
възможност в
землището на
с. Жребичко. В
т.3.2., от Решението
на комисията и
посочено, че на
П.М. са разпределени
допълнително
пасища и
ливади от общински
поземлен
фонд в
землището на
с. Жребичко с
идентификатори:
29522.1.126, 29522.1.123, 29522.3.599
и 29522.4.100.
Представено
по
преписката е Заявление
от П.М. с вх. №94П-35-1
от 05.03.2020 г.(л.350), в Опис
приложение №
2 към което са
посочени
имоти в
землището на
град Брацигово
както следва
: № 06207.2.117, ползван
на основание
Договор за
наем №7 от 14.02.2018 г.
с краен срок
на действие
до 14.02.2023 г.; № 06207.4.1043; № 06207.4.14439; №
06207.5.230; № 06207.4.974; № 06207.4.600; № 06207.4.592;
№ 06207.1.251; № 06207.1.154; № 06207.1.50; № 06207.1.325;
№ 06207.1.313; № 06207.4.48; № 06207.3.662; № 06207.3.542;
№ 06207.2.803 и № 06207.1.326, ползвани
по Договор за
наем №29 от 12.02.2016 г.,
с краен срок
на действие
до 12.02.2021 г.
Приложено
към
заявлението
е и искане за
ползване на
имоти
№ 29522.1.126, № 29522.1.123, № 29522.1.127, № 29522.2.79 и № 29522.1.133;
- Заповед
№ РД-210 от 25.03.2021 г. на
кмета на
Община Брацигово(л. 314), с
която е
назначена
Комисия с
идентична на
предходните
две заповеди
задача. В
приложения
към Протокол
от 07.04.2021 г. от
заседанието
на Комисията
списък на подадените
заявления,
под №2 е
вписан П.М.,
подал
Заявление вх.
№94П-35-2 от 02.03.2021 г.(л. 361). Посочено
е, че
Комисията
единодушно е
решила,
сключените от
Община Брацигово
договори с
животновъди
на
територията
на общината,
сред които и този,
сключен с П.М.(л. 317), да запазят
своето действие
за новата
стопанска
година, като
същите участват
в
разпределението,
с оглед
подадени
заявления.
В
списъка с
разпределението
на пасища,
мери и ливади
от общински
поземлен
фонд под №3 е
посочен П. М., подал
Заявление
с вх. № 94П-35-2 от 02.03.2021
г.,
собственик
на
животновъден
обект № 4585-0018, в землището
на с.
Жребичко, с
пасищни
селскостопански
животни,
съставляващи
12.20 животински
единици, за
които са му
предоставени
имоти, за
които е
отбелязано (изтекъл
договор),
както следва
: № 06207.4.1043; № 06207.4.14439; № 06207.5.230; №
06207.4.974; № 06207.4.600; № 06207.4.592; № 06207.1.251;
№ 06207.1.154; № 06207.1.50; № 06207.1.325; №
06207.1.313; № 06207.4.48; № 06207.3.662; № 06207.3.542;
№ 06207.2.803 и № 06207.1.326. Това
всъщност са
имотите по Договор
за наем № 29 от
12.02.2016 г.(л. 697), с краен срок
на действие
до 12.02.2021 г. Към тях
са добавени имоти № 06207.2.324
и № 06207.2.199. Общо са
предоставени
62,450 дка пасища и
ливади в
землището на
с. Жребичко
Представено
по
преписката е Заявление
от П.М. с вх. № 94П-35-2
от 02.03.2021 г.(л.361), в Опис
приложение №
2 към което са
посочени
имоти в
землището на
град Брацигово
както следва
: № 06207.2.117
землище гр.
Брацигово с
площ от 100,000дка.,
ползван по
силата на Договор
за наем № 7 от 14.02.2018
г. с краен
срок на
действие до
14.02.2023 г.; № 29522.1.126 и № 29522.1.123,
землище с.
Жребичко, с
обща площ от 82,325
дка.,
ползвани по Договор
за наем № Д- 64 от 14.07.2020
г., с краен
срок на
действие до 2025
г. Към заявлението
е приложено
друго такова
до кмета на общината
с вх. №94П-35-3 от 02.03.2021
г.(л. 369), с което М.
заявява
желанието си
да бъде
подновен сключения
между него и общината
Договор за
наем №29 от 12.02.2016 г.,
относно
описаните 16
броя имоти, поради
изтичане на
5-годишния му
срок.
Приложено
е и Заявление
с вх. №94П-35-4 от 02.03.2021
г.(л. 370) до кмета на общината,
с което М. е
заявил
желанието си
да му бъдат
предоставени
под наем от
общинския
поземлен
фонд 41,00дка
пасища,
посочени по
местности и
идентификатори,
включително
имоти №
06207.2.324 и № 06207.2.199,
посочени в
решението на
комисията;
15. С
писмо № ЦУ01-748#23
от 22.06.2022 г.(л.480), от Държавен
фонд
„Земеделие“ е
представена
информация според
която, П.М. е
получил финансово
подпомагане
по схеми за
директни плащания
и
краткосрочни
схеми за
подпомагане,
администрирани
от Фонда, за
което е
представена
справка от
Системата за
електронни
бюджетни
плащания (СЕБРА),
като в
допълнение е
посочено, че М.
е получил и
държавна
помощ de minimis за 2021 г. и за 2022
година. От
справката в
СЕБРА се
установява,
че в периода
01.01.2019 до 15.06.2022
г. П.М. е
получил от Фонда
обща сума в
размер на 57 496,81
лева или по
годни, както
следва: за 2019 г. в
размер на 16 342.33 лв., за 2020
г. в
размер на 14 444.32 лв., за 2021
г. в
размер на 20461.25
лв. и за 2022 г. (до 15.06.2022
г.) в размер на 6 248.91 лв.
16. С
писмо № ЦУ01-748#27
от 08.08.2022 г.(л. 519), Областна
дирекция
„Земеделие“
към Държавен
фонд
„Земеделие“ е
представила
подадените
от П.М.
заявления за
подпомагане,
както следва:
- Заявление
за
подпомагане за
кампания 2019 г.
от 09.05.2019 г., с УИН
13/180619/03802(л. 520), в което е М.
отбелязал, че
желае предоставянето
на помощ по
схема за обвързано
подпомагане
на месодайни
крави и/или
юници (СМКЮ) и
по схема за
преходна
национална
помощ за
земеделска
земя на
хектар (ПНДП),
като е
декларирал,
че притежава
12 животни
(говеда),
регистрирани
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ. В
приложената
към
заявлението
таблица на
използваните
парцели през
2019 г., са с номер
на БЗС и
парцел от
ИСАК, имоти в
землището на
град Брацигово, с. Жребичко,
с. Кестен, с. Козарско
и с. Равногор,
а в
приложената
таблица за
използваните
парцели през
2018 г.(л. 585), които в
основната си
част са
идентични с
тези от
таблицата за
2019 г. в графа 12
„Основание за
ползване“, е
вписано като
основание
„Договор за
наем“;
- Заявление
за
подпомагане
за кампания 2020
г. от 08.05.2020 г.(л. 591), с УИН
13/080620/06294, в което е М.
отбелязал, че
желае
предоставянето
на помощ по схема за
обвързано
подпомагане
на месодайни
крави и/или
юници (СМКЮ) и
по схема за
преходна
национална
помощ за
земеделска
земя на
хектар (ПНДП),
като е
декларирал,
че притежава
14 животни
(говеда),
регистрирани
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ. В
приложената
към заявлението
таблица на
използваните
парцели през
2020 г„ с които се
кандидатства
за подпомагане,
са включени
имоти в
землището на
град Брацигово,
на с. Жребичко,
с. Кестен и с. Равногор,
които са
идентифицирани
с номер на
блокове на
земеделско
стопанство
(БЗС) от
Интегрираната
система за
администриране
и контрол
(ИСАК) и е
номер на
парцел в
ИСАК, а в
приложената
таблица за
използваните
парцели през
2019 г. в графа 12 „Основание
за ползване“,
е вписано
„Договор за
наем“;
- Заявление
за
подпомагане
за кампания 2021г.
от 17.05.2021 г.(л. 652), с УИН 13/250621/13823, в
което е М.
отбелязал, че
желае
предоставянето
на помощ по схема за
обвързано
подпомагане
на месодайни
крави и/или
юници (СМКЮ) и
по схема за
преходна
национална
помощ за
земеделска
земя на
хектар (ПНДП),
като е
декларирал,
че притежава 17
животни
(говеда), регистрирани
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ. В
приложената
към заявлението
таблица на
използваните
парцели през
2021 г„ с които се
кандидатства
за
подпомагане,
са включени
имоти в землището
на град Брацигово,
с. Бяга, с. Жребичко
и с. Равногор,
които са
идентифицирани
с номер на
блокове на
земеделско
стопанство
(БЗС) от
Интегрираната
система за
администриране
и контрол
(ИСАК) и е
номер на парцел
в ИСАК;
- Заявление
за
подпомагане
за кампания
2021г. от 17.05.2021 г.(л. 652), с
УИН 13/150622/18672, в
което е М.
отбелязал, че
желае
предоставянето
на помощ по схема за
обвързано
подпомагане
на месодайни
крави и/или
юници (СМКЮ) и
по схема за
преходна
национална
помощ за
земеделска
земя на
хектар (ПНДП),
като е
декларирал,
че притежава 18
животни
(говеда),
регистрирани
в Интегрираната
информационна
система на
БАБХ. В приложената
към
заявлението
таблица на
използваните
парцели през
2022 г„ с които се
кандидатства
за
подпомагане,
са включени
имоти в
землището на
град Брацигово,
с. Жребичко и
с. Равногор,
които са
идентифицирани
като блокове
на земеделско
стопанство
(БЗС) от
Интегрираната
система за
администриране
и контрол
(ИСАК) и с
номер на парцел
в ИСАК, а в
приложената
таблица за
използваните
парцели през
2021 г., в графа 12
„Основание за
ползване“, е
вписано като
основание
„Договор за
наем“.
17. С
писмо вх. № 016-00-2#6
от 21.06.2022 г., от
общински
съвет
Брацигово е
представена
справка за изплатени
нетни
възнаграждения
на М., като
общински
съветник : м. януари
2019г. изплатено
нетно
възнаграждение
в размер на 332.92
лева, за
участие в
заседание на
една комисия на
17.01.2019г. и една
сесия на 25.01.2029г. ;
на 19.12.2019 г., изплатено
нетно възнаграждение
12,53 лв., за
участие в
заседание на
една комисия
; на 15.12.2020 г.,
изплатено
нетно
възнаграждение
в размер на 176.89
лева за
участие в
заседание на
две комисии
на 23.12.2020 г.,
изплатено
нетно
възнаграждение
в размер на 176,90
лв. за участие
в заседание
на една
сесия.
18. В
хода на
настоящото
производство
постъпи
Писмо вх. № 840 от
30.01.3.2023 г., в което
кмета на
Община Брацигово
е заявил, че е
сключил
договори с №
Д-64 от 14.07.2020г., Д- 55 от 20.04.2021г.
и Д-63 от 11.04.2022г. за
отдаване под
наем на земи
от общински
поземлен
фонд с П.Г.М..
Сключените
договори са
със срок на
действие пет
стопански
години,
съгласно чл.
37и от Закон за
собствеността
и ползването
на земеделските
земи.
Имотите,
отдадени под
наем с
въпросните три
броя
договори са
въз основа на
следните
Решения на
Общински
съвет град
Брацигово: № 22
от 27.12.2019г., № 253 от 26.02.2021г.,
№ 392 от 17.12.2021 г.
Наемната
цена за един
декар пасище
е в размер на 8.00
лева, а за
ливада в
размер на 11.00
лева.
Относно
Решение с № 600
от 25.01.2019г. и
Решение № 220 от 23.12.2020г.
на Общински
съвет град
Брацигово е
заявено, че
въз основа на
тях няма
сключен
договор между
Община
Брацигово и П.Г.М..
Имотите,
разпределени
от комисия,
назначена със
заповед на
Кмета на
община
Брацигово, от
същите
Решения на Общински
съвет
Брацигово са
разпределени
на други
животновъди,
съгласно
изискванията
и разпоредбите
на Закон за
собствеността
и ползването
на
земеделските
земи и
Правилника
за прилагане
на Закон за
собствеността
и ползването
на земеделските
земи.
19. С
оглед
заявеното
във
въпросното
писмо от Кмета
на Община
Брацигово,
трябва да се
констатира
следното :
• С Решение
№ 22 по т.16 от
Протокол № 4
от 27.12.2019 г. на
Общински
съвет Брацигово(л.97), е
приет Годишен
план за паша,
за мерите,
пасищата и
ливадите в
Община Брацигово
за
стопанската
2020-2021 г., и е дадено
съгласие за предоставяне
на мери,
пасища и
ливади от общинския
поземлен
фонд за общо
и индивидуално
ползване на
собствениците
или ползвателите
на
животновъдни
обекти с
пасищни
селскостопански
животни,
регистрирани
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ.
При
фактическо сравняване
на Договор № Д-64
от 14.07.2020 г.(л. 179), по
силата на
който на М. са
предоставени
за временно и
възмездно ползване
общо 82.325дка
земеделски
земи от
общински
поземлен фонд,
представляващи
пасища и
ливади в землището
на с.
Жребичко и Решение
№ 22 по т.16 от
Протокол № 4
от 27.12.2019 г. (л.286), се
констатира,
че двата
имота обект
на наемното
правоотношение
с
идентификатори
29522.1.123 и 29522.1.126 по Д-64 от
14.07.2020 г., са
напълно
идентични с първите
два имота описани
в Приложение
№ 5(л.
107)
към Решението
на общински
съвет, за
землището на
с. Жребичко.
Очевидно
е, че въпросния
договор е
сключен въз
основа, не на
друго решение
на местния
представителен
орган, а именно
на Решение
№ 22 по т.16 от
Протокол № 4
от 27.12.2019 г. на
Общински
съвет
Брацигово.
Констатирано
изрично от КПКОНПИ
обаче е, че
жалбоподателя
М. не е
присъствал и
не е взел
участие при
вземане на
това решение.
Поради тази
причина,
Комисията се
е произнесла
с оспореното
в настоящото
производство
решение, че не
установява
конфликт на
интереси по
отношение на П.М.
във връзка с
приемане на Решение
№ 22 по т.16 от
Протокол № 4
от 27.12.2019 г. на
Общински
съвет
Брацигово,
поради липса
на упражнени
правомощия
по служба;
• С Решение
№ 253 по
Протокол № 21
от 26.02.2021 г. на
Общински
съвет Брацигово(л.286), е
допълнено с
нови имоти, Приложение
№2 към т.3.1. от
Решение №220 от 23.12.2020
г. на
Общински
съвет Брацигово,
с което е
приет
Годишния
план за паша,
за мерите,
пасищата и
ливадите в
Община Брацигово
за
стопанската
2021-2022 г.
При
сравняване
на Договор № 55
от 20.04.2021 г.(л. 184), по силата на
който на М. са
предоставени
за временно и
възмездно ползване
общо 62.459 дка
земеделски
земи от общински
поземлен
фонд,
представляващи
пасища и
ливади в
землищата на
с. Жребичко и
град Брацигово
и Решение № 253
по Протокол №
21 от 26.02.2021 г. на
Общински
съвет
Брацигово(л.286), се
констатира,
че имотите
обект на
наемното
правоотношение
по Договор № 55
от 20.04.2021 г., са
напълно
идентични с
имотите
описани в Решението
на общински
съвет,
съответно за
землищата на
с. Жребичко и
гр. Брацигово.
Казано
с други думи,
несъмнено е,
че казания
договор е
сключен въз
основа, не на
друго решение
на местния
представителен
орган, а именно
на Решение
№ 253 по
Протокол № 21
от 26.02.2021 г. на
Общински съвет
Брацигово.
Неспорен
по делото
факт, който е
констатиран
изрично от КПКОНПИ
обаче е, че
жалбоподателя
М. не е
присъствал
при вземане
на това
решение.
Поради тази
причина,
Комисията се
е произнесла
с оспореното
в настоящото
производство
решение, че
не
установява
конфликт на интереси
по отношение
на П.М. във
връзка с
приемане на Решение
№ 253 по
Протокол № 21
от 26.02.2021 г. на
Общински съвет
Брацигово,
поради липса
на упражнени
правомощия
по служба;
• С Решение № 392 по
т. 10 от
Протокол № 31
от 17.12.2021 г. на
Общински
съвет Брацигово(л. 153), е приет Годишен
план за паша,
за мерите,
пасищата и
ливадите в
Община Брацигово
за
стопанската
2022-2023 г., и е дадено
съгласие за
предоставяне
на мери,
пасища и
ливади от
общинския
поземлен фонд
за общо и
индивидуално
ползване на
собствениците
или
ползвателите
на
животновъдни
обекти с
пасищни
селскостопански
животни,
регистрирани
в
Интегрираната
информационна
система на
БАБХ.
При
конкретно сравняване
на № 63 от 11.04.2022 г.(л. 434), по
силата на
който на М. са
предоставени
за временно и
възмездно
ползване
общо 82.325дка
земеделски
земи от
общински
поземлен фонд,
представляващи
пасища и
ливади в землището
на с.
Жребичко и Решение
№ 392 по т. 10 от
Протокол № 31
от 17.12.2021 г. на Общински
съвет
Брацигово, се
констатира,
че двата имота
обект на
наемното
правоотношение
с идентификатори
06207.2.117 и 06207.4.787 по Д-63 от 11.04.2022
г., са напълно
идентични с
имоти
описани под №
3 и № 9 в
Приложение № 2,
таблица на
имотите за
землището на
гр. Брацигово(л. 170) към
Решението на
общински
съвет, за
землището на
с. Жребичко.
В
този случа
също е
несъмнено, че
въпросния
договор е
сключен въз
основа, не на
друго
решение на
местния
представителен
орган, а
именно на Решение
№ 392 по т. 10 от
Протокол № 31
от 17.12.2021 г. на
Общински
съвет Брацигово.
Констатирано
изрично от КПКОНПИ
обаче е, че
жалбоподателя
М. не е
присъствал и
не е взел
участие при
вземане на
това решение.
Поради тази
причина, Комисията
се е
произнесла с
оспореното в
настоящото
производство
решение, че
не установява
конфликт на
интереси по
отношение на П.М.
във връзка с
приемане на Решение
№ 392 по т. 10 от
Протокол № 31
от 17.12.2021 г. на
Общински
съвет
Брацигово,
поради липса
на упражнени
правомощия
по служба;
ІV.
За правото :
20.
Според чл. 52 от ЗПКОНПИ, конфликт
на интереси
възниква,
когато лице,
заемащо
висша
публична
длъжност, има
частен интерес,
който може да
повлияе
върху безпристрастното
и
обективното
изпълнение
на правомощията
или
задълженията
му по служба.
Както
правилно е
счела
Комисията,
очертания в
хипотезата
на
цитираната
правна норма
фактически
състав
включва
следните
елементи :
осъществяване
на функция на
висша
публична
длъжност заемана
от конкретно
физическо
лице, наличие
на негов или
на свързани с
него лица
частен
интерес,
който може да
повлияе
върху
обективното
и
безпристрастно
изпълнение
на
правомощията
или
задълженията
му по служба
и упражнено
властническо
правомощие,
повлияно от
частния
интерес.
21. Съобразно
чл. 53 от ЗПКОНПИ, частен
е всеки
интерес,
който води до
облага от
материален
или нематериален
характер за
лице, заемащо
висша
публична
длъжност, или
за свързани с
него лица,
включително
всяко поето
задължение, а
според чл. 54 от ЗПКОНПИ, облага
е всеки доход
в пари или в
имущество, включително
придобиване
на дялове или
акции, както
и предоставяне,
прехвърляне
или отказ от
права,
получаване
на стоки или
услуги
безплатно
или на цени,
по-ниски от
пазарните,
получаване
на
привилегия
или почести,
помощ, глас,
подкрепа или
влияние,
предимство,
получаване
на или
обещание за
работа,
длъжност, дар,
награда или
обещание за
избягване на
загуба,
отговорност,
санкция или
друго неблагоприятно
събитие.
22.
Несъмнено и
неспорно по
делото е, че като
общински
съветник в
Общински
съвет Брацигово
за мандати 2015-2019
г. и 2019 - 2023 г., П.М. е лице,
заемащо
висша
публична
длъжност по
смисъла на
чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ.
Ясно
е също така,
че при
приемане на
процесните Решение
№ 600 по
Протокол № 40
от 25.01.2019г. и Решение
№ 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г., двете
на Общински
съвет Брацигово,
М. в
качеството
си на
общински
съветник е
гласувал с
„Да“ за
тяхното
приемане.
23. С
оглед
описаните
факти и
обстоятелства
в предходния
раздел на
настоящото
решение и в
контекста на
формираните
от Комисията
правни
изводи,
трябва да се
констатира
следното :
Действително,
П.М. е
земеделски
производител,
регистриран
в Интегрираната
информационна
система на БАБХ
като
собственик
на
животновъден
обект № ********** /4585-0018/ и
се явява
субект,
отговарящ на
условията по
решенията,
което му дава
възможност
да
кандидатства
за предоставяне
на
земеделски
земи - пасища,
мери и ливади
от общинския
поземлен
фонд под
наем.
В
случая, с
двете
процесни
решения на
Общински
съвет
Брацигово се
приема
годишния план
за паша, за
мерите,
пасищата и
ливадите в общината
за
съответната
стопанска
година и се
дава
съгласие за
общото и
индивидуалното
им ползване.
Тези актове
на общинския
съвет са
принципни, те
не
съставляват
действие по
конкретно
управление
или разпореждане
с общинските
имоти. Ето
защо, в
решенията изрично
е
разпоредено,
че се възлага
на Кмета на
община
Брацигово
изпълнението
на
процедурите
регламентирани
в чл. 37и от ЗСПЗЗ,
както и
сключването
на
договорите
по пазарни
наемни цени
със
собствениците
или ползвателите
на
животновъдни
обекти с пасищни
селскостопански
животни,
регистрирани
в Интегрираната
информационна
система на
БАБХ, за 5
стопански
години,
считано от
започване на
стопанската
2019 - 2020 година.
Предоставянето
на пасищата и
мерите под наем
се извършва в
рамките на
нормативно
установена
процедура, в
която
общинският
съвет не е
страна е не упражнява
с
правомощията
на
административен
орган, който
с
властническо
волеизявление
може да
разреши
административния
въпрос
относно
конкретното
предоставяне
на мерите и
пасищата за
ползване.
Ето
защо, гласуването
на общинския
съветник М.
при приемане
на
процесните
две решения
на общинския
съвет е
принципно,
като хипотетичната
възможност
той да
кандидатства
за предоставяне
по наем на
имот от
общински поземлен
фонд, само по
себе си не
определя наличието
на частен
интерес или
получаване
на облага от
акта на
съвета.
24.
Факт е също
така, че към
момента на
гласуване на
двете
обсъждани
решения, М. е
страна по два
действащи
договора
сключени с
общината,
които имат за
предмет
отдаване под
наем на земи
от общинския
поземлен
фонд.
Това
са Договор №29
от 12.02.2016 г. и Договор
№7 от 14.02.2018 г.
Очевидно е
обаче, че и двата
договора са
сключени
далече преди
приемане на Решение
№ 600 по
Протокол № 40
от 25.01.2019г. и
Решение № 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г., двете
на Общински
съвет
Брацигово.
Несъмнено и
неспорно е че
те са влезли
в сила и са
породили
правните си
последици.
Според чл. 20а,
ал. 1 от ЗЗД, договорите
имат сила на
закон за
тези, които са
ги сключили.
Това ще рече,
че както М.,
така и
общината са
задължени да
изпълняват
права и
задълженията
си, така
както са
установени в
договорите в
рамките на,
установения
срок на
тяхното
действие. В
този смисъл,
становищата
на комисиите
по чл. 37и, ал. 4 от
ЗСПЗЗ, че
сключените
вече
договори със
земеделски
стопани,
включително
и тези с М.
запазват
правното си
действие
имат констативен
характер и не
пораждат
някакви нови,
конкретни
правни
последици
спрямо
установените
вече
договорни
отношения.
Следва
също така да
се
констатира,
че имотите по
които са се
произнасяли
комисиите
назначени със
Заповед № РД-100
от 19.03.2019 г.; Заповед
№ РД-203 от 10.04.2020 г. и Заповед
№ РД-210 от 25.03.2021 г.,
всички на
Кмета на
Община
Брацигово,
нямат пряка
релация с
имотите
предмет на Решение
№ 600 по
Протокол № 40
от 25.01.2019г. и
Решение № 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г., двете
на Общински
съвет
Брацигово, а
се отнасят до
имоти
предмет на
решенията и
договорите
описани в т. 19
от
настоящото
решение.
25. Според
Комисията, в Решение
№ 600 от 25.01.2019 г.,
изрично е
предвидено,
че наемателите
на мерите,
пасищата и
ливадите
могат да
кандидатстват
по
европейски
програми и
схеми за
средства, с
цел
подобряване
екологичното
им състояние,
от която възможност
М.
многократно
се е
възползвал,
съобразно представените
от Държавен
фонд
„Земеделие“ и
Областна
дирекция
„Земеделие“
към ДФЗ
данни.
Участието по
програмите и
схемите за
подпомагане
на
Европейския
съюз, не се определя
и не зависи
от решението
на общинския
съвет, а от
нормативно
установените
за това
изисквания,
процедури и
ред. Ето защо,
участието и гласуването
при приемане
на
процесните
решения от
местния
представителен
орган, не обосновава
извод за
наличието на
някакъв предполагаем
частен
интерес в
полза на общинския
съветник М..
26.
Като краен
резултат,
Комисията е
счела,
че „…В случая
причинно-следствената
връзка „частен
интерес“-„облага“
е налице. П.М.
като
общински
съветник
като е
гласувал за приемане
на годишните
планове за
паша и за предоставяне
ползването
на пасища,
мери и ливади
от ОПФ,
всъщност е
гласувал за
стартиране
на процедурата
по чл.37и от
ЗСПЗЗ за
отдаване под наем
на мери,
пасища и
ливади в
землищата на
Община Б. с
цел
участието му
в тази
процедурата
и
сключването
на договор/и
за наем на мери,
пасища и
ливади в
землищата на Община
Б., което се
установява и
от събраните
по
преписката
доказателства.
Частният
интерес от
упражнените
от П.М.
правомощия
по служба е
довел до
нематериална
облага по
смисъла на
чл.54 от ЗПКОНПИ за самия
него,
изразяваща
се в
предоставяне
на глас и
подкрепа в
своя полза
във връзка
със сключване
на договори
за наем на
имоти — общинска
собственост
с НТП: пасища,
мери и ливади
и до
възможността
за
реализиране
на материална
облага,
изразяваща
се в
кандидатстването
и
получаването
на
европейски
субсидии, на
основание
сключените
договори за
наем при
условията на
чл.37и, ал.4 от
ЗСПЗЗ на поземлени
имоти -
пасища, мери
и ливади от
общинския
поземлен
фонд в
землищата на
Община Брацигово…“
Описаните
в т. 19 от
настоящото
решение данни,
явно
опровергават
извода на
Комисията за
наличието на
някаква отнапред
формирана
цел у М., с
оглед
участието и
гласуването
му при приемане
на Решение № 600
по Протокол №
40 от 25.01.2019г. и
Решение № 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г., двете
на Общински
съвет
Брацигово.
Действително,
за да бъде
завършен
състава по
чл. 52 от ЗПКОНПИ,
не е
необходимо доказване
на факта дали
в
действителност
и как
упражнените
властнически
правомощия
са повлияни
от
установения
частен интерес,
нито пък е
необходимо
да бъде
доказано
резултатно
деяние с
реални
негативни
последици,
както указва
в практиката
си Върховния
административен
съд. В случая
обаче, предмета
на Решение № 600
по Протокол №
40 от 25.01.2019г. и
Решение № 220 по
Протокол №18
от 23.12.2020 г., двете
на Общински
съвет
Брацигово и
конкретните
имоти за
които те се
отнасят,
нямат
никаква, било
пряка, било
косвена връзка
с нито едно
от
доказателствата
и данните
събрани по
административната
преписка и
приобщени в
настоящото
производство
– нито с
договорите
страна по
които са общината
и М.; нито с
решенията на
комисиите по чл.
37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ;
още по – малко
пък с
кандидатстването на М. по
схемите и
мерките за
финансово подпомагане.
В
този смисъл,
санкциите
наложени с
процесното
решение,
основани
единствено
на регистрацията
на М. като
земеделски
производители
съотнасянето
на това
качество към
принципните
решения на
общинския
съвет при
приемането
на които е
участвал,
които сами по
себе си нямат
за последица,
пряко
разпореждане
или действие
по управление
на общински имот,
в твърде
съществена
степен
нарушава принципа
на
съразмерност,
възведен в
чл. 6, ал. 2 от АПК,
според който,
административният
акт и
неговото
изпълнение
не могат да
засягат
права и
законни интереси
в по-голяма
степен от
най-необходимото
за целта, за която
актът се
издава.
V.
За
разноските :
27. С
оглед
констатираната
незаконосъобразност
на оспорения
административен
акт, на жалбоподателя
се дължат
сторените
разноски по
производството,
които
съобразно представения
списък се
констатираха
в размер на 1440,00лв.
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение
№ РС-05-22-094 от 06.10.2022 г.
на Комисията
за противодействие
на
корупцията и
за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество,
гр. София, в
частта с
която : се
установява
конфликт на
интереси по
отношение на П.М.,
общински
съветник в
Общински
съвет Брацигово
и лице,
заемащо
висша
публична
длъжност по
смисъла на
чл. 6, ал. 1, т. 32 ЗПКОНПИ, за
това че е
гласувал за
приемане на
решение № 600 по
протокол № 40
от 25.01.2019г на
Общински
съвет
Брацигово в
свой частен
интерес, с
което е
нарушил чл. 56 ЗПКОНПИ; наложена
е глоба от 5 000 лв. на П.Г.М.
за
осъществен
конфликт на
интереси по
чл. 52 ЗПКОНПИ -
нарушение на
разпоредбата
на чл. 56 ЗПКОНПИ;
установява
се конфликт
на интереси
по отношение
на П.Г. Марино,
общински
съветник в
Общински
съвет
Брацигово и
лице, заемащо
висша
публична длъжност
по смисъла на
чл. 6, ал. 1, т. 32 ЗПКОНПИ, за това
че е гласувал
за приемане
на решение № 220
по протокол №
18 от 23.12.2020г на
Общински
съвет Брацигово
в свой частен
интерес, с
което е
нарушил чл. 56 ЗПКОНПИ;
налага се
глоба от 5 000 лв.
на П.Г.М. за
осъществен
конфликт на
интереси по
чл. 52 от ЗПКОНПИ -
нарушение на
разпоредбата
на чл. 56 ЗПКОНПИ;
отнема се в
полза на
общината от П.Г.М.,
сума в размер
на 353,80 лв.,
представляваща
нетното
дневно
възнаграждение
за 25.01.2019г. и на 23.12.2020г.,
получено от
деянието
породило
конфликт на интереси,
на основание
чл.1, ал. 1 от ЗПКОНПИ; разпорежда
се на
основание чл.
74, ал. 3 от ЗПКОНПИ, в
7-дневен срок,
считано от
датата на
уведомяване
за решението
сумата от 10 353,80
лв., да бъде
заплатена
доброволно
по посочена
банкова
сметка.
***орупцията
и за отнемане
на незаконно
придобитото
имущество,
гр. София, да
заплати на П.Г.М.,
ЕГН : **********,***,
сумата от
1440,00(хиляда
четиристотин
и четиридесет)лева.
Решението
подлежи на
обжалване с
касационна
жалба в четиринадесет
дневен срок
от съобщаването
на страните
за неговото
изготвяне.
Административен
съдия : /п/