Решение по дело №253/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 340
Дата: 4 август 2022 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2022 г.

Съдържание на акта

                           Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

        № 340            04.08.2022г.      град Стара Загора

 

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на шести юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                   СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

при секретар  Пенка Маринова                                                                    и с участието  на прокурор                                                                                                           като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 253 по описа за 2022г., за да се произнесе съобрази следното:           

                                               

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (загл. изм. в сила от 01.07.2022г.).   

          Образувано е по жалба на ЕТ „Г и М – М.В.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, подадена чрез пълномощника му адв. С.А. от САК, срещу Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02, с изх. № 01-6500/8431≠21 от 25.02.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на ЕТ „Г и М – М.В.“ е определена финансова корекция в размер на 25 334.28 лева, представляваща 15% от предоставената финансова помощ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР за периода 2007-2013г.

           В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение и на определената с решението финансова корекция, по съображения за постановяването на акта при допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че недопустимо и неправилно решението за налагане на финансова корекция се сочи като издадено в изпълнение на влязло в сила Решение № 11287/ 08.11.2021г. по адм. дело № 2987/2021г. по описа на ВАС, тъй като посоченото съдебно решение има само конститутивно (отменително) действие по отношение на предходно издадения АУПДВ, но не и установително действие между страните относно установените в това предходно съдебно производство факти и обстоятелства, както и относно правните и фактически основания за издаване на нов административен акт - решение за налагане на финансова корекция. Твърди, че доколкото Върховният административен съд не се е произнесъл относно наличието на предпоставки за издаване на решение за налагане на финансова корекция, нито е върнал преписката на органа за ново разглеждане и произнасяне съобразно дадени указания, посоченото съдебно решение не може да бъде основание за издаване на обжалвания административен акт. С подробно изложени съображения обосновава, че не са налице основанията по чл. 46, ал. 1 и ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., за възстановяване на получена от ЕТ „Г и М – М.В.“ безвъзмездна финансова помощ, тъй като няма неизпълнени нормативни или договорни задължения от страна на ползвателя след изплащане на финансовата помощ, като въпреки несъответствията при изпълнението на бизнес плана, е налице икономическа жизнеспособност на инвестицията по дефиницията на т.6 от ДР на Наредба №30/ 2008 г. На следващо място се твърди, че решението за налагане на финансова корекция е издадено след изтичане на мониторинговия период по проекта, за който е сключен Договор за подпомагане №24/311/01079 от 24.10.2014г. по мярка 311 от ПРСР 2007 - 2013г., поради което за административния орган била преклудирана възможността да иска възстановяване на част от изплатената финансова помощ по този проект. Обоснова и наличието на допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, по съображения, че доколкото се касае за ново административно производство, образувано и проведено по процесуален ред, различен от реда за издаване на отменения АУПДВ, преди издаването на оспорения административен акт е следвало да бъдат извършени необходимите проверки и съответно преценка дали са достигнати финансовите показатели на одобрения бизнес план. Счита, че от съществено значение при определяне на процента на изпълнение на заложения по проекта бизнес план, е да се вземе предвид целия период на функциониране на изградената по проекта инвестиция т.е. периода от пускането в експлоатация на къщата за гости до датата на издаване на решението за налагане на финансова корекция, който подход би бил най-обективен за определяне на процента на достигане на финансовите показатели на одобрения бизнес план по проекта. Поддържа, че вземането предвид само на отделни три години от десетгодишен бизнес план и то на началните три години от функционирането на инвестицията, е неправилно, необективно и противоречи на целта на закона, като процентът на изпълнение на финансовите показатели, който би бил установен, ако се изследва целия период на бизнес плана, би бил много по-висок. По подробно изложени в жалбата и в представеното по делото писмено становище съображения, включително такива за несъответствие на обжалваното решение с принципа за съразмерност, установен в чл.6 от АПК, е направено искане за отмяна на оспорения административен акт.

 

  Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че оспореното решение за налагане на финансова корекция е издадено при спазване на административно-производствените правила, в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.

 

              Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

  Във връзка с процедура по кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. /ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/, от жалбоподателя в настоящото производство - ЕТ „Г и М - М.В.“***, е подадено заявление за подпомагане, ведно с изготвен бизнес план /л. 64 и сл./, за проект „Изграждане на база за отдих и туризъм“, регистриран с идентификационен номер 24/311/01079 от 23.05.2013г. Според бизнес плана общата сума на инвестицията, която се предвижда да бъде извършена, е в размер на 318 641.96лв. Предвидено е базата за отдих да се състои от седем стаи за настаняване на туристи, като след изграждането на базата в нея да бъде назначен допълнително един брой производствен персонал. В плана са описани предвидените етапи при реализацията на инвестиционния проект, финансово-икономическия статус на кандидата в т. ч приходи от дейността. В Раздел IV „Финансово икономически статус – приходи и разходи“ /л. 75 и сл./, в таблица №2 „Производствена и търговска програма“, т.1.1 „Приходи от дейността“, за първата година са заложени 1095 нощувки при единична цена от 75.00 лв. и годишни приходи от 82 125 лв. В следващите девет години са заложени съответно 1260 нощувки при единична цена от 75.00 лв. или годишни приходи в размер на 94 500лв. Като други приходи са заложени и такива от наем на велосипеди и вседеходи съответно 2 600 лв. през първата година и 3 250 лв. през останалите девет години от бизнес плана. Представена е подробна прогноза за нетните парични потоци на проекта от дейности, осъществявани от кандидата. Кандидатът ЕТ „Г и М - М.В.“, е регистриран с уникален регистрационен номер /УРН/ 528476 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

              На 24.10.2014г. между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „Г и М - М.В.“, е сключен Договор № 24/311/01079 за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. /ПРСР/, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони /ЕЗФРСР/. Договорът е сключен на основание чл. 31, ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. Съгласно т. 1.1 от договора, на ползвателя ЕТ „Г и М - М.В.“ се предоставя безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект №24/311/01079 от 23.05.2013г., като първоначално одобрената помощ по представените от ЕТ „Г и М - М.В.“ документи е в размер на 191 618.32лв. Съгласно т. 1.2 Фондът изплаща помощта при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съгласно одобрения проект, съобразно условията и сроковете, определени в договора, анексите към него, както и действащите в съответната област нормативни актове. С т. 3.1 от договора е определен и срок за извършване на предвидената инвестиция – до 15.09.2015г. В договора подробно са разписани правата и задълженията на страните, редът за изплащане на финансовата помощ и предпоставките за прекратяване на договора. Съгласно т. 4. 4 от договора Фондът има право да откаже изплащането на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване от ползвателя на цялата или на част от платената финансова помощ, като едни от предпоставките за това са: инвестицията да не е изпълнена в срок, да е изпълнена неточно или в отклонение от одобреното, ползвателят да не е изпълнил някое от задълженията си по договора и по Наредба № 30 от 11.08.2008 г., както и когато е установено изкуствено създадени условия, необходими за получаването на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката. Според т. 4.12 от договора, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като съгласно т. 4.18 ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Договорът е бил изменен с подписани анекси, вкл. Анекс от 17.03.2015г. с който се променя одобрената БФП /от 191 618.32 лв. на 176 254.98 лева/.

От фактическа страна не е спорно по делото, а и се установява от представените писма за извършено плащане, че на ЕТ „Г и М - М.В.“ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. е изплатена субсидия в общ размер на 168 895.22лв., от които на 12.03.2015г. авансово плащане в размер на 95 809лв /л.127, т.I/ и на 20.11.2015г. сума в размер на 73 086.22лв. /л. 93, т.II/.

Със Заповед № РТИ-03-12 от 24.06.2019г. на Началник на отдел Регионален технически инспекторат, гр. Хасково, е възложено извършването на проверка на място на кандидат с УРН 528476 - ЕТ „Г и М - М.В.“. За извършената извънредна проверка на място, след плащане, в периода 24.06.2019г. - 28.06.2019г., е изготвен контролен лист /л. 99 и сл., т.II/. Констатирано е, че инвестицията – обект на проверката, е извършена и функционира и няма промяна на функционалността на обекта на инвестицията. Активите се намират в изградената къща за гости, съгласно одобрения бизнес план, като къщата за гости и стаите за отдих функционират и се използват по предназначение. Установено е, че ползвателят не осъществява една от дейностите, за които е отпусната безвъзмездната финансова помощ – „отдаване под наем на велосипеди и вседеходи“. Към контролния лист е приложен попълнен работен лист /л. 115 и сл., т.II/, отчитащ извършената проверка за реализиране на заложените в бизнес плана параметри/показатели в т. ч реализираните приходи от дейността. Въз основа на извършените физически и административни проверки и направен анализ на относимите счетоводни и други документи, представени от ЕТ „Г и М - М.В.“, е установено, че е налице неизпълнение на приходната част на одобрения бизнес план с Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г., за проверявания период /за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г./, като установеното изпълнение на бизнес плана средно аритметично за трите пълни финансови години било в размер на 30.88% от заложените приходи.

От отдел „Методология и мониторинг“, Дирекция „ОППМРСР“, до Дирекция „Финансова“ на ДФЗ, е изготвен Доклад за нередност № 01/312/03004/3/01/17/01 с изх. № 01-6500/ 8431 от 09.03.2020г. /л. 177 и сл., т.II по делото/, за установена нередност на бенефициента ЕТ „Г и М – М.В.“, установена след плащане, засягаща ЕЗФРСР/НБ, ПРСР 2007 – 2013г., Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007 – 2013г. Извършената нередност се свързва с констатацията, че реалното изпълнение на приходната част от одобрения към Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. бизнес план средно за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, е 30.88% от заложените приходи – на обща стойност 86 463.72лв., вместо 280 000лв., както и че не е изпълнено залегналото в представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план разкриване на две работни места. Изготвеният Доклад за нередност се основава на извършената на място проверка по проект №  24/311/01079 и констатациите за неизпълнение на договорни и нормативни задължения от страна на бенефициера, като основание за частично възстановяване на предоставената безвъзмездна финансова помощ.

 

С Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ №24/311/01079/3/01/04/01 от 18.02.2020г., издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, на  ЕТ „Г и М – М.В.“, е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 25 334.28  лева по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №24/311/01079 от 24.10.2014г. по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г.  

             ЕТ „Г и М – М.В.“ е обжалвал АУПДВ по съдебен ред, като по жалбата е било образувано адм. дело № 321/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора. С Решение № 503 от 17.12.2020г. по посоченото дело, АУПДВ № 23/311/01079/3/01/04/01 от 18.02.2020г., е отменен като незаконосъобразен, по съображения че АУПДВ и издаден при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона.

  Решението на Старозагорския административен съд е обжалвано от Изпълнителния директор на ДФЗ пред Върховния административен съд. С Решение № 11287 от 08.11.2021г., постановено по адм. дело № 2987/ 2021г. по описа на ВАС, е оставено в сила Решение № 503 от 17.12.2020г. по адм. дело № 321/ 2020г. на АС – Стара Загора. Прието е, че първоинстанционното решение е правилно като краен резултат, тъй като АУПДВ е издаден след изменението на ЗПЗП /ДВ, бр. 51/2019г., в сила от 28.06.2019г./ и съотв. при действието на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, който препраща към прилагане на правилата и предвидения ред в ЗУСЕСИФ. Доколкото съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ, бр. 51 от 2019г., в сила от 28.06.2019г./ дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 - 9 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон и предвид трайната съдебна практика, че непостигането на заложените в бизнес плана финансови показатели представлява неизпълнение на одобрените индикатори по см. на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ, е направен извод, че дължимостта на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ е следвало да се установи с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕСИФ, тъй като е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7 от същия закон. Изложени са и мотиви за неприложимост на § 12, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП /според който започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от ПРСР за периода 2007 - 2013г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ПРСР за периода 2014 - 2020г. се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг/, тъй като в случая от една страна мониторинговият период е изтекъл, а от друга е налице нова норма в специалния закон.

 

              С писмо с изх. № 01-6500/ 8431 от 10.12.2021г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ /т. II, л. 202 и сл./, ЕТ „Г и М – М.В.“ е уведомен, че на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и Решение № 11287 от 08.11.2021г. по адм. дело № 2987/ 2021г. по описа на ВАС, се открива производство по налагане на финансова корекция във връзка с констатациите, направени въз основа на извършената извънредна проверка след плащане в периода 26.06.2019г. – 28.06.2019г. по проект № 24/311/01079 и допълните административни проверки, за установено неспазване на договорни и нормативни задължения, а именно че: 1. реалното изпълнение на приходната част от одобрения към Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. бизнес план средно за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, е 30.88% от заложените приходи и 2. не е изпълнено залегналото в бизнес плана разкриване на две работни места. В уведомителното писмо са посочени заложените в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност за всяка една от финансовите 2016г., 2017г. и 2018г., реализираните приходи за всяка една от тези години и процентното изпълнение на бизнес плана за всяка година. Посочено е и че на основание на т. 4.4, б „б“ и т. 8.1 от Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. във връзка с неизпълнението на т. 4.12 и т. 4.18 от същия договор, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008г. и Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.,  на ЕТ „Г и М - М.В.“ следва да бъде наложена финансова санкция и издадено решение за налагане на финансова корекция. По съображения, че когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило над две финансови години, се налага санкция в размер на 15 % от предоставената финансова помощ, е прието, че подлежащата на възстановяване сума възлиза на 25 334.28лв., представляваща 15% от получената субсидия на стойност от 168 895.22 лв. Неизпълнението на заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост за период от 3 пълни финансови години, е прието като нарушение на поетите задължения  по т.4.12 и т. 4.18 от договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г., като за това неизпълнение (равно на 50% спрямо заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост и при времетраене на нарушението над две финансови години), се следва налагане на  санкция в размер на 10% от предоставената финансова помощ по договора. По съображения, основани на чл.3, ал.1 от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013г. /че размерът на подлежаща на възстановяване финансова помощ за всяко едно от допуснатите нарушения не се кумулира/, е посочено, че във връзка с констатираните нарушения ДФ „Земеделие“ ще пристъпи към издаване на Решение за налагане на финансова корекция на ЕТ „Г и М - М.В.“, определена в размер на 25 334,28 лв., представляващи 15% от получената субсидия. В съответствие с изискването по чл. 73 ал. 2 от ЗУСЕСИФ, е предоставена възможност на ЕТ „Г и М - М.В.“ да изрази становище, съответно да направи възражения в двуседмичен срок.

        В срока по чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ с вх. № 01-6500/ 8431 от 30.12.2021г., от ЕТ „Г и М - М.В.“ е подадено писмено възражение /т. II, л. 208 и сл./, с което по подробно изложени съображения се оспорва наличието на основание за налагане на финансова корекция. Поддържа се и че при определяне на процента на изпълнение на заложения по проекта бизнес план е следвало да се вземе предвид целия период на функциониране на изградената по проекта инвестиция  т.е периода от пускането на къщата в експлоатация до момента, като вземането предвид само на първите три години от функционирането на инвестицията е неправилно и необективно. Макар бенефициерът да не оспорва наличието на отклонение от заложените в бизнес плана приходи от основната дейност, счита, че при определяне на съответната финансова корекция следва да бъдат отчетени тежестта, степента, продължителността и системността на неспазването и дали въпреки това са постигнати целите на Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013г.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02, с изх. № 01-6500/8431≠21 от 25.02.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, на основание на чл. 20а, ал.2 и чл.27, ал.6 от ЗПЗП, чл.46, ал.1 и ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. и чл.70, ал.1, т.7 във вр. с чл. 72, ал.1 и чл.73, ал.1 и § 4, ал.3 от ДР на ЗУСЕСИФ, на ЕТ „Г и М – М.В.“ е определена финансова корекция в размер на 25 334.28 лева, представляваща 15% от получената финансова помощ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013г. В обстоятелствената част на решението е възпроизведено съдържанието на уведомително писмо с изх. № 01-6500/ 8431 от 10.12.2021г. относно направените, въз основа на извършена проверка на място след плащане в периода от 26.06.2019 г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/01079 и допълнителни административни проверки, констатации за неспазени договорни и нормативни задължения, както следва:

1. При направената оценка на изпълнението на одобрения бизнес план за три последователни пълни финансови години, е установено, че реалното изпълнение на бизнес плана средноаритметично за 3 пълни финансови години (2016г., 2017г. и 2018 г.), е в размер на 30,88% от заложените приходи. За финансовата 2016 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувка двойна стая и наем на велосипеди) са 84 500; общо реализираните приходи за 2016г. са в размер на 23 755.27лв., което съставлява 28,11% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За финансовата 2017 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувки двойна стая и наем на велосипеди) са 97 750лв.; общо реализираните приходи за 2017г. са в размер на 34 637.33лв., което съставлява 35.43% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. За финансовата 2018 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувки двойна стая и наем на велосипеди) са 97 750лв.; общо реализираните приходи за 2018г. са в размер на 28 071.12лв., което съставлява 28,72% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. Прието е, че бенефициерът не е изпълнил задълженията си по т.4.12 и т.4.18 от Договор за подпомагане № 24/311/01079 от 24.10.2014 г., поради което на основание т. 4.4, б. „б“ и т. 8.1- предложение първо от Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г.; чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008г. и т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013г., на ЕТ „Г и М - М.В.“ следва да бъде наложена финансова корекция за констатираното неизпълнение, в размер на 15 % от получената финансова помощ, възлизаща на стойност от 168 895.22 лв.;

2. В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план е залегнало разкриване на 2 работни места - 1 бр. управленски и 1 бр. производствен персонал и поддържането им за всички прогнозни години. При проверката на място, както и при проверка на работните места по информацията, подадена в НАП, на база справка за „Брой осигурени лица по осигурител, по видове осигурен за период от време“, е установено че за календарните и финансови 2016г., 2017г. и 2018г.,  е извършвано и подържано здравно и социално осигуряване за 1 брой средно годишно заето лице. Посоченото неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост за период от 3 пълни финансови години е прието като представляващо нарушение на поети задължения по т. 4.12 и т.4.18 от Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г., поради което и на основание т. 4.4, б. „б“ и т. 8. 1 от Договора, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 30/11.08.2008 г. и т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., се следва определяне на финансова корекция за констатираното неизпълнение, в размер на 10 % от получената финансова помощ, възлизаща на стойност от 168 895.22 лв.

           В мотивите на акта е разгледано, обсъдено и преценено подаденото от ЕТ „Г и М – М.В.“ възражение, като същото е прието за неоснователно. При прилагането на чл. 3, ал. 1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013г., е определена обща финансова корекция в размер на 25 334,28 лв., представляваща 15% от получената субсидия. Решението  е  получено от бенефициера на 04.03.2022г. /т. II, л. 218/.

     По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаването на оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02 на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ.

 

Допусната, назначена и изпълнена е съдебно-икономическа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Според заключението на експертизата обектът – Ваканционен комплекс „Гледката, се експлоатира съобразно предназначението му като база за отдих и туризъм, за периода от пускането му в експлоатация до настоящия момент. Предоставената на ЕТ „Г и М – М.В.“ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013г. финансова помощ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. е в общ размер на 176 254.98лв.. Заложените в бизнес плана приходи от нощувки за 2016г. са в размер на 82 125лв. при 7 нощувки на денонощие при 156 брой дни годишна натовареност или 1095 нощувки. За 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г. са заложени приходи от 94 500лв., формирани от по 7 нощувки за денонощие при 180 брой дни годишна натовареност или 1260 нощувки. Като други приходи са заложени приходи от наем на велосипеди, съответно за 2016г. в размер на 2 600лв., а за 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г. по 3 250лв. за всяка година. Реализираните приходи общо от субсидираната дейност са съответно за 2016г. в размер на 23 755.27лв.; за 2017г. – 34 637.33 лв.; за 2018г. - 28 071.12лв.; за 2019г. – 38 924.89лв.; за 2020г. – 39 763.41лв. и за 2021г. – 45 641лв. В процентно отношение изпълнението на бизнес плана от гл.т приходи от субсидираната дейност /нощувка двойна стая/, е съответно 28.93% за 2016г.; 36.65% за 2017г.; 29.70% за 2018г.; 41.19% за 2019г.; 42.08% за 2020г. и 48.30% за 2021г. Приходи от наем на велосипеди не са отчетени. Общо средно аритметично за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г. изпълнението на бизнес плана от гл.т приходи от субсидираната дейност - нощувка двойна стая и наем на велосипеди, е в размер на 30.86 %, съотв. общо средно аритметично за финансовите 2016г., 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г., изпълнението е 36.76%. За къщата за гости е издадено удостоверение за категоризация №0011/30.10.2015г. с утвърдена категория три звезди, валидно до 29.10.2020г. С удостоверение № 00065 от 06.10.2020г. е утвърдена категория една звезда за Къща за гости „База за отдих и туризъм“, с. Скобелево, с капацитет 7 стаи /14 легла/, валидно до 06.10.2025г. Отчетените нощувки, са както следва: за 2016г. – 315бр.; за 2017г. – 329бр.; за 2018г. -  533бр.; за 2019г. – 424бр.; за 2020г. – 383бр. и за 2021г. – 191бр. В бизнес плана е заложен персонал от двама души – един управленски и едни производствен. След извършена справка в счетоводството на ЕТ „Г и М - М.В.“ и в НАП, е установено, че за 2016г., 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г. не е имало наети лица по трудови правоотношения, като са внасяни здравни и осигурителни вноски единствено за самоосигуряващото се лице М.В.П.. Направен е анализ на финансовата ефективност на обекта от пускането му в експлоатация до момента на изпълнение на експертизата, като през първите три години /за периода 2016г. – 2018г./ е отчетен отрицателен финансов резултат. За 2019г. е отчетена печалба в размер на 5 000 лева; за 2020г. – печалба от 19 000 лева и за 2021г. – печалба в размер на 19 000 лева. Според изпълнилото експертизата вещо лице, през последните три години коефициентът на рентабилност на собствения капитал е положителна величина, като резултатите от дейността доказват генериране на доходи, гарантиращи устойчивост на Къща за гости „База за отдих и туризъм“, с. Скобелево за периода на бизнес плана.

 

           Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

   Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02 на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

              

                  Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

               

                В чл.69, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, загл. изм. в сила от 01.07.2022г.),    е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности. Съгласно разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ /в приложимата редакция/ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал.5 на чл.9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно в §4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ /редакция ДВ бр.85/ 20217г./ е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд "Земеделие".

                Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр.51/ 2019г., в сила от 28.06.2019г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕСИФ, като може да делегира със заповед тези си правомощия на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда /чл.20а, ал.5 и ал.6 от ЗПЗП/. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 327 от 07.02.2022г. /т. II, л. 323/, с която Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Виктория Иванова, изпълнение на правомощия по ПРСР за периода 2007 – 2013г. и по ПРСР за периода 2014 – 2020г., вкл. да издава и подписва решения за налагане на финансови корекции по чл. 73, ал.1 от ЗУСЕСИФ и АУПДВ по чл.166, ал.2 от ДОПК във връзка с установени неспазвания на нормативни и договорни задължения от страна на бенефициерите /т.1.39/. Следователно оспореното решение за налагане на финансова корекция е издадено от материално компетентен орган /Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Виктория Иванова/ , при упражняване и в рамките на надлежно делегираните със Заповед № 03-РД/ 327 от 07.02.2022г. на Изпълнителния директор на ДФЗ административни правомощия. 

     

   Обжалваният акт е постановен в предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените изисквания за неговото съдържание. Посочено е както правното основание за издаване на оспореното решение и за упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства, обосноваващи наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т.7 от ЗУСЕСИФ  - неизпълнение на одобрени индикатори – неизпълнение на залегнали в одобрения с договора за подпомагане бизнес план приходи от субсидираната дейност  и неизпълнение на заложени в бизнес плана параметри по отношение на устойчивата заетост. В изпълнение на изискването по чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022г.), разгледани, обсъдени и подложени на преценка са възраженията на ЕТ „Г и М - М.В.“. Обосновано е и по какъв начин и на какво основание е определен размерът на следващата се финансова корекция за всеки неизпълнен одобрен индикатор и съотв. размерът на наложената с обжалваното решение финансова корекция. С оглед на което съдът приема, че е спазено както изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК, така и изискването на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансовата корекция по основание и размер с мотивирано решение.

Този извод не се променя от обстоятелството, че в обжалваното решение са изложени и мотиви /фактически и правни основания/, несъответни на упражненото правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл.27, ал.6 от ЗПЗП. Действително в Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., издадена на основание §35, ал. 3 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, се съдържа предвиден специален ред за контрол и изпълнение на дейностите по проекта, като са регламентирани и условията, при които ДФЗ може да иска връщане на вече изплатени суми - чл. 46 от Наредбата. Съгласно обаче приетото с влязло в сила Решение № 11287 от 08.11.2021г. по адм. дело № 2987/ 2021г. по описа на ВАС /в изпълнение на което съдебно решение се сочи издадено решението за налагане на финансова корекция/, „§12, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП, обн. ДВ, бр. 2 от 2018г., според който започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от ПРСР за периода 2007 - 2013г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ПРСР за периода 2014 - 2020г. се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг, не намира приложение в настоящия случай, защото от една страна мониторинговият период е изтекъл, а от друга е налице нова норма в специалния закон“. Неприложимостта на досегашния ред на предвиденото в наредбата по прилагането на ЗПЗП производство за възстановяване на БФП, обуславя извод за неприложимост на посочените в обжалваното решение като основания за издаването на акта разпоредби на чл.46, ал.1 и ал.2 на Наредба № 30/11.08.2008г. Доколкото обаче, както беше посочено, упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл.27, ал.6 от ЗПЗП, е обосновано в необходимата и достатъчна степен и от фактическа, и от правна страна, от гл.т наличието на материалноправната предпоставка по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, съдът приема, че позоваването на неприложимите за случая разпоредби на чл.46, ал.1 и ал.2 на Наредба № 30/11.08.2008г. като основание за определяне на финансова корекция, не представлява съществено нарушение на законовите изисквания за съдържание на акта - това позоваване не води до липсата на изискуемия се конекситет между посоченото фактическо основание за упражненото административно правомощие и неговата правна квалификация от гл.т на възприетото материалноправно основание по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ за определяне на финансова корекция.

 

     Съдът приема, че Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02 от 25.02.2022г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е издадено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:  

         

Материалната законосъобразност на акта за определяне на финансова корекция се свързва с преценката налице ли са възприетите основания за извършването й, съответно правилно ли е определен размерът на финансовата корекция. Съгласно  чл.71, ал.1 от ЗУСЕФСУ (в приложимата редакция), с извършването на финансови корекции се отменя предоставената финансова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства – допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Основанията за извършване на финансова корекция нормативно са регламентирани в чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022г.), като съгласно чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ такова основание е и неизпълнение на одобрените индикатори. В закона не е установено съдържанието на понятието "одобрени индикатори", но трайно изразено в съдебната практика е разбирането, че с характер на индикатори са показателите, чрез които се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на програмата.

В случая, с Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, сключен на основание чл. 31, ал.2 от Наредба № 30/2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., на  ползвателя ЕТ „Г и М - М.В.“ е предоставена безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект №24/311/01079 от 23.05.2013г.

 

Според чл.2 Наредба № 30/11.08.2008г., по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013г. се подпомагат проекти, които допринасят за постигане целите на мярката, а именно: 1. насърчаване на разнообразяването към неземеделски дейности; 2. насърчаване на създаването на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони и 3. насърчаване на развитието на интегриран туризъм в селските райони.

 

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба № 30/11.08.2008г., кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение, като с разпоредбата на чл. 16 от Наредба № 30/11.08.2008г. като един от задължително изискуемите се към заявлението документи, е предвиден изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата. В § 1, т. 6 и т. 26 от ДР на Наредба № 30/11.08.2008г. е дадена легална дефиниция на понятията "икономическа жизнеспособност" и "устойчива заетост", а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана и запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана. Съответно изготвяният от кандидата бизнес план трябва да е по образец – Приложение № 3, като съгласно този образец елементи от задължителното съдържание на бизнес плана са очаквания резултат след завършване на проекта (от гл.т на създаването на устойчива заетост за периода на бизнес плана (Раздел І, т.2) и приходите от подпомаганата дейност (Раздел ІV, т.1.1 и т.1.2).

Съгласно т.4.12 от сключения Договор № 24/311/01079 за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013г., ползвателят ЕТ „Г и М - М.В.“ е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, като според т. 4.18 от договора ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Съответно съгласно т.9.1, б. „г“ от договора, „одобрен проект“ е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми се, съгласно Наредба № 30 от 11.08.2008г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя и допустими за финансиране по мярка 311.

В този смисъл изпълнението на задълженията на ползвателя по т.4.12 (да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения проект) и по т.4.18 от договора (да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора), се свързва и с изпълнението на заложените в представения от кандидата и одобрен от ДФЗ бизнес план показатели, вкл. относно заетостта и размера на приходите от подпомаганата дейност.

В случая, в приложения към заявлението за подпомагане и представляващ част от одобрения от ДФЗ проект, изготвен от ползвателя ЕТ „Г и М - М.В.“ бизнес план, в Раздел IV „Финансово икономически статус – приходи и разходи“, таблица №2 „Производствена и търговска програма“, т.1.1 „Приходи от дейността“, за първата година са заложени 1095 нощувки при единична цена от 75.00 лв. и годишни приходи от 82 125 лв. В следващите девет години са заложени съответно 1260 нощувки при единична цена от 75.00 лв. или годишни приходи в размер на 94 500лв. Като други приходи са заложени и такива от наем на велосипеди и вседеходи - 2 600 лв. през първата година и 3 250лв. през останалите девет години от бизнес плана. /л.75 и сл./. Съответно в таблица 5 от бизнес плана е посочен броят на заетите в дейността лица /персонал/ – 2 лица /1 лице заето с управленска дейност и 1 лице с производствена дейност/.

Заложените в бизнес плана показатели относно приходите от подпомаганата дейност и относно броя на заетите в субсидираната дейност лица, се използват за изчисляване на рентабилността и ефективността на инвестицията и имат характер на индикатори, т. е нещо, чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект и постигането на целите на програмата. Още повече, че в самата Програма за развитие на селските райони за периода 2007г. – 2013 г., посочените показатели се приемат за индикатори във връзка с отчитане постигането на целите на мярка 311. Съответно реализирането на по-ниски от заложените в плана приходи от дейността и неизпълнението на ангажимента за поддържане на определен брой работни места, засягат условията за изпълнение на инвестицията, въз основа на които проектът е бил оценен като допустим за подпомагане, защото именно с оглед на заложените в бизнес плана прогнозни приходи от дейността и поетия ангажимент за поддържане на работни места, проектът е бил определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него. Ето защо безпротиворечиво и константно в съдебната практика се приема, че заложените в бизнес плана показатели са индикатори за изпълнение на одобрения проект, като неизпълнението на показателите, обуславящи предоставянето на БФП по мерки от ПРСР (вкл. непостигането на заложените в одобрения като част проекта бизнес план показатели относно приходите от подпомаганата дейност и относно броя на заетите в дейността лица/, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ (загл. изм., в сила от 01.07.2022г.) и съотв. съставлява основание за извършване на финансова корекция.  

В случая от доказателствата по делото се установява, че въз основа на извършена от органите на ДФЗ проверка на място след плащане в периода от 26.06.2019г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/01079 и допълнителни административни проверки, е констатирано, че реалното изпълнение на одобрения с Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г. бизнес план, средноаритметично за 3 пълни финансови години (2016г., 2017г. и 2018г.), е в размер на 30,88% от заложените приходи. За финансовата 2016 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувка двойна стая и наем на велосипеди) за първа прогнозна година са 84 500лв.; общо реализираните приходи за 2016г. са в размер на 23 755.27лв., което съставлява 28,11% изпълнение на одобрения бизнес план за годината; за финансовата 2017 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувки двойна стая и наем на велосипеди) са 97 750лв.; общо реализираните приходи за 2017г. са в размер на 34 637.33 лв., което съставлява 35.43% изпълнение на одобрения бизнес план за годината; за финансовата 2018 година залегналите в одобрения бизнес план приходи от субсидираната дейност (нощувки двойна стая и наем на велосипеди) са 97 750лв.; общо реализираните приходи за 2018г. са в размер на 28 071.12лв., което съставлява 28,72% изпълнение на одобрения бизнес план за годината. Констатирано е и че не е изпълнено залегналото в одобрения с договора за подпомагане бизнес план, разкриване на две работни места - 1 бр. управленски и 1 бр. производствен персонал и поддържането им за всички прогнозни години, като е установено, че за календарните и финансови 2016г., 2017г. и 2018г.,  е извършвано и подържано здравно и социално осигуряване за 1 брой заето лице. Посочените констатации на органите на ДФЗ се потвърждават и от заключението на изпълнената по делото съдебно-икономическа експертиза, съгласно което общо средно аритметично за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г. изпълнението на бизнес плана от гл.т приходи от субсидираната дейност - нощувка двойна стая и наем на велосипеди, е 30.86 %, като в предприятието на ЕТ „Г и М - М.В.“ за 2016г., 2017г., и 2018г. не е имало наети лица по трудови правоотношения, а са внасяни здравни и осигурителни вноски единствено за самоосигуряващото се лице М.В.П..

Следователно по делото се явява безспорно установено и доказано, че ползвателят на помощта по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г. - ЕТ „Г и М - М.В.“, не е постигнал заложените в одобрения като част проекта бизнес план показатели относно приходите от подпомаганата дейност и относно броя на заетите в производствената дейност лица, което представлява неизпълнение на одобрени индикатори, субсумиращо се в законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция.

 

Макар и с получената финансова подкрепа ЕТ „Г и М - М.В.“ да е построил къща за гости, която е функционираща и към момента, след като бенефициерът не е постигнал заложените в одобрения проект показатели за приходи и за устойчива заетост, непостигнати в цялост се явяват и целите на програмата, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, респ. целите на подпомагането по Мярка 311 (разработена и одобрена въз основа на чл. 52 (а) (ii) и чл. 54 на Регламент (EО) № 1698/2005 на Съвета от 20 септември 2005г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (отм., действащ до 31.12.2013г.).  А съгласно чл.4, ал.1 от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя за проекти, с които се постигат целите на програмите по чл.3, ал.2, при условията, определени в тях. Изпълнението на целите, поставени в Регламент № 1698/2005г. и национално дефинирани в Наредба № 30/2008г. задължително следва да става при спазване на общия принцип в чл. 4, § 8 от Регламент № 1303/2013 г. - добро финансово управление в съответствие с чл. 30 Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012г. /отм./, съответно чл. 33 от Регламент № 2018/1046 /Финансов регламент/, и прогласените принципи на икономичност, ефективност и ефикасност. Ето защо при предоставяне на БФП по реда на Наредба № 30 от 11.08.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013г., показателите в бизнес плана в частта му за приходите от подпомаганата дейност и в частта за устойчивата заетост, са индикатори за постигането на целите на мярка 311 от ПРСР 2007 - 2013г., като неизпълнението на посочените индикатори обосновава извод, че не са постигнати целите на мярката, посочени в чл. 2 от Наредба № 29/2008 г., както и че са нарушени принципите на добро финансово управление и по-специално посоченият по-горе принцип на ефективност при разходване на бюджетните средства на Съюза.

 

Във връзка с изложените в жалбата и в представеното по делото писмено становище съображения, че въпреки несъответствията при изпълнението на бизнес плана, е налице икономическа жизнеспособност на инвестицията по дефиницията на т.6 от ДР на Наредба №30/2008г., следва да се отбележи следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Наредба № 30/ 11.08.2008г., решението за одобряване на заявлението за подпомагане се взема въз основа на съответствието на заявлението с: 1. целите, дейностите и изискванията, определени с Наредбата и 2. критериите за оценка, посочени в приложение № 6. Следователно проектът се одобрява при точно определени параметри – инвестиционно намерение, което включва структура, стойност, източници на финансиране, място на извършване на инвестицията, и от друга страна - анализ на заложените приходи и разходи след реализация на инвестиционния проект. Одобряването на кандидата за предоставянето на БФП в определен размер, несъмнено е обвързано с доказана жизнеспособност на инвестицията, вкл. от гл. т на реализирането на заложените в бизнес плана приходи от подпомаганата дейност за постигане целите на мярката. След като изготвянето на бизнес плана и предвидените в него стойности на планираните от кандидата приходи и брой работни места, чрез които обосновава и доказва жизнеспособността на инвестицията, е основание да бъде одобрен проектът му за финансиране, достигането на заложените показатели в одобрения като част проекта бизнес план, вкл. относно приходите от субсидираната дейност и относно броя на заетите в дейността лица, са релевантни за преценката на изпълнението на одобрените индикатори, относими за постигане на целите на мярка 311 от ПРСР за периода 2007 – 2013г. Действително от доказателствата по делото се установява, че заявената инвестиция е изпълнена, къщата за гости функционира по предназначение и през целия период от израждането й има реализирани нощувки и съотв. приходи, като в процентно отношение изпълнението на бизнес плана от гл.т приходи от подпомогнатата дейност /нощувка двойна стая/, всяка следваща година се увеличава и за 2021г. достига 48.30% т.е налице е нарастващо изпълнение на заложените приходи от дейността, като според изпълнилото експертизата вещо лице, през последните три години коефициентът на рентабилност на собствения капитал е положителна величина, а резултатите от дейността доказват генериране на доходи, гарантиращи устойчивост на Къща за гости „База за отдих и туризъм“, с. Скобелево. Но при условие, че изпълнението за повече от пет финансови години е по-малко от 50 % от заложените приходи, съотв. че изпълнението по показателя заетост е равно на 50%, не може да се приеме, че се касае за несъществени несъответствия при изпълнението на бизнес плана, които не се отразяват на икономическа жизнеспособност на инвестицията по дефиницията на т.6 от ДР на Наредба №30/2008г. и съотв. на постигането на устойчива заетост, като една от целите на мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г. Ето защо установеното от съдебно-икономическата експертиза не може да изключи наличието на материалноправното основание по чл.71, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция, тъй като непостигането на заложените в бизнес плана показатели, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г., при неизпълнение над 50 % за повече от две финансови години, представлява отклонение, субсумиращо се в хипотезата на „неизпълнение на одобрени индикатори“ по см. на чл.71, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ.

 

С огледа на гореизложеното съдът приема, че обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона решаващият административен орган е приел, че непостигането на заложените показатели в одобрения като част проекта бизнес план, относно приходите от подпомаганата дейност и относно броя на заетите в дейността лица, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по см. на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ, като основание за определяне на финансова корекция.

 

Съгласно чл. 56, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, когато нередности или небрежност са открити при дейностите или програмите за развитие на селските райони, държавите членки извършват финансовите корекции, като изцяло или частично отменят съответното финансиране от Съюза. Според т. 42 от решение на СЕС от 8 май 2019г. по дело С-580/17, когато инвестиционен проект е одобрен и съфинансиран от ЕЗФРСР за програмен период 2007-2013г., и възстановяването на неправомерно платените суми по този проект се извършва след приключването на посочения програмен период, тоест след 1 януари 2014г., правното основание за възстановяването трябва да е член 56 от Регламент № 1306/2013 като пряко приложим. Член 58, § 1 от Регламент № 1306/2013 задължава държавите членки да приемат всички необходими законови, подзаконови и административни разпоредби и вземат всички необходими мерки с оглед осигуряването на ефективна защита на финансовите интереси на Съюза, вкл. да възстановят неправомерните плащания. На основание и по силата на законовата делегация по чл. 27, ал. 9 от ЗПЗП, от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция са приети Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. Посочените Правила представляват вътрешен нормативен акт, който установява правилата за определяне на размера на оттеглянията на помощта в случаите по чл. 63, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 (при неизпълнение на критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, приети в изпълнение на член 35, параграф 2 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014. Съгласно чл.2, ал.1 и ал.3, Правилата се прилагат в случаи на нарушения, установени от ДФ "Земеделие" – Разплащателна агенция, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от установени неспазвания на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007 – 2013г., произтичащи от предоставена безвъзмездна финансова помощ, като размерите  на подлежащата на възстановяване финансова помощ за видовете нарушения, допуснати от страна на ползвателите по мерките от ПРСР 2007 – 2013г., са посочени в приложението към Правилата. Съгласно т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило над две финансови години, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 15 % от предоставената такава. Съответно съгласно т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, когато ползвател по мярка 311 не е спазил параметрите, заложени в одобрения бизнес план по отношение на устойчивата заетост, когато неизпълнението е равно или по-малко от 50% спрямо заложените параметри и неизпълнението не оказва влияние върху целите и изпълнението на проекта и времетраенето на нарушението е над две финансови години, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 10 % от предоставената такава. В случая, в съответствие и при прилагането и т. 18 и т.30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г., правилно на бенефициера по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013г. - ЕТ „Г и М - М.В.“, е определена финансова корекция в размер на 16 889.52 лв., представляваща 10% от получената субсидия възлизаща на стойност от 168 895.22 лв. /за неспазване на заложени в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчивата заетост при неизпълнение равно на 50%/ и съответно финансова корекция в размер на 25 334.28 лв., представляваща 15% от получената финансова помощ /за реализирани приходи от подпомаганата дейност под 50% и над 20% от заложените в одобрения бизнес план приходи/. При определяне на конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ за всяко от нарушенията са отчетени тежестта, степента, продължителността и системността им, в съответствие с изискванията на чл. 35, § 3 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, при прилагане на относимите хипотези за неизпълнение, което не засяга подпомаганата дейност в цялост и отклонението от заложените в бизнес плана финансови параметри и тези по отношение на устойчивата заетост не възпрепятстват постигането на целите на предоставеното подпомагане и изпълнението на проекта. При спазване на изискването по чл.3, ал.1 от Правилата /когато при осъществяване на контрол относно спазване на критериите за допустимост, ангажименти или други задължения от страна на ползвателите на финансова помощ бъдат установени повече от едно нарушение при изпълнението на един и същ договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който е подадена заявка за плащане след 1 януари 2015 г., размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ за всяко едно от допуснатите нарушения не се кумулира/, е определена една финансова корекция за двете нарушения, размерът на която е равен на най-високия приложим процент – 15% от получената финансова помощ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 от ПРСР за периода 2007-2013г. С оглед на което съдът приема, че правилно е определен и размера на следващата се финансова корекция по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ.

            Съответствието на обжалвания административен акт с материалния закон в посочения смисъл, определя и съответствието му с целта на закона – защита на финансовите интереси на Съюза (член 58, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013), поради което отсъства основание за отмяната му по чл. 146, т. 5 от АПК. Не е налице и нарушение на принципа на пропорционалността по чл.6 от АПК, доколкото както беше посочено, определеният размер на финансовата корекция (15%), отчита както степента на изпълнение на заложените в бизнес плана показатели, така и продължителността на неизпълнението. Следва да се отбележи, че пряко проявление на принципа на пропорционалността е самата регламентация, съдържаща се в Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., предвиждаща пълно или частично възстановяване на получена БФП единствено в хипотезите на неизпълнение на одобрени индикатори, равно на 50% или над 50%.

Съдът не констатира и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при образуването и провеждането на административното производство, приключило с издаването на обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02 от 25.02.2022г. Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр.51/ 2019г., в сила от 28.06.2019г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 19 от ЗУСЕСИФ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. С оглед приетото с влязло в сила Решение 11287 от 08.11.2021г. по адм. дело № 2987/ 2021г. по описа на ВАС (че дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ в случая е следвало да се установи с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕСИФ, тъй като заложените в бизнес плана показатели са индикатори за изпълнение на одобрения проект и непостигането им се субсумира в материалноправното основание по  чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ -  неизпълнение на одобрени индикатори), въз основа на констатациите от извършена проверка на място след плащане в периода от 26.06.2019 г. до 28.06.2019г. по проект № 24/311/01079 и извършените допълнителни административни проверки от ДФЗ – РА за изпълнението на одобрения проект от ползвателя по мярка 311 от ПРСР 2007 – 2013, е образувано и проведено производство по реда на ЗУСЕСИФ.  В съответствие с изискването на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, преди издаване на решението за определяне на финансова корекция, бенефициерът е запознат с констатациите на ДФЗ относно установените нарушения и предлаганите финансови корекции, като на ползвателя е предоставена възможност за писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция, което право е упражнено от ЕТ „Г и М - М.В.“. Противно на твърдяното от жалбоподателя, няма процесуална пречка, констатациите от извършената проверка на място през 2019г. и от извършените допълнителни административни проверки от ДФЗ – РА, които констатации са били основание за образуване и провеждане на административното производство по издаването на отменения АУПДВ, да бъдат възприети и като основание за проведеното производство по реда на ЗУСЕСИФ и съотв. за обосноваване наличието на основанието по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ за определяне на финансова корекция. Нещо повече – именно въз основа на  извършената на място проверка по проект №  24/311/01079 и направените от контролните органи на ДФЗ – РА констатации за неизпълнение на договорни и нормативни задължения от страна на бенефициера, е бил изготвен Доклад за нередност № 01/312/03004/3/01/17/01 с изх. № 01-6500/ 8431 от 09.03.2020г. /л. 177 и сл., т.II по делото/, за установена нередност на ползвателя на помощта - ЕТ „Г и М – М.В.“, установена след плащане, засягаща ЕЗФРСР/НБ, ПРСР 2017 – 2013г., мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007 – 2013г. Извършената нередност се свързва с констатацията, че реалното изпълнение на приходната част от одобрения към Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. бизнес план средно за три пълни финансови години /2016г., 2017г. и 2018г./, 30.88% от заложените приходи, както и че не е изпълнено залегналото в представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план разкриване на две работни места. Тази нередност, съгласно чл. 56, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013, представлява основание  за извършване на финансова корекция чрез частична или цялостна отмяна на предоставената финансова подкрепа със средства от ЕЗФРСР по приложимия процесуален ред – в случая по реда на ЗУСЕСИФ. Принципно съдът споделя становището на жалбоподателя, че доколкото към момента на образуването и провеждането на административното производство по реда на ЗУСЕСИФ, са изтекли допълнителни три години (след проверените 2016г., 2017г. и 2018г.) от изпълнението на бизнес плана и съотв. е възможна промяна в процентното изпълнение на показателите, която промяна да обоснове различен извод относно икономическата жизнеспособност на проекта, се е следвало извършването на допълнителна проверка и респ. оценка на изпълнението на бизнес план. В случая обаче неизвършването на такава проверка не може да бъде определено като съществено процесуално нарушение. Съгласно правната теория и константната съдебна практика съществено е това нарушение, което е повлияло или би могло да повлияе върху съдържанието на акта – когато създава вероятност за неистинност на установените факти, от значение за упражненото административно правомощие т.е такова нарушение, недопускането на което е могло да доведе до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос. Ако и от заключението на изпълнената по делото СТЕ да се установява, че в процентно  отношение изпълнението на бизнес плана от гл.т приходи от субсидираната дейност /нощувка двойна стая/, е съответно 41.19% за 2019г.; 42.08% за 2020г. и 48.30% за 2021г., то общо средно аритметично за финансовите 2016г., 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г., това изпълнение е 38.01%. спрямо заложените в бизнес плана приходи от нощувка двойна стая и съотв. 36.76% общо изпълнение на приходите от услуги по показателите в таблици 2 и 3 от бизнес плана. Съответно за финансовите и календарните 2019г., 2020г. и 2021г. няма промяна относно констатираното за предходните три години неспазване на заложени в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчивата заетост, при неизпълнение равно на 50%. В този смисъл ако и да беше извършена допълнителна проверка от ДФЗ относно изпълнението на бизнес плана за 2019г., 2020г. и 2021г. и съотв. да беше констатиран общо средно аритметично за финансовите 2016г., 2017г., 2018г., 2019г., 2020г. и 2021г. по висок процент на изпълнение – 38.01% вместо 30.88%, това не би довело да различен от направения от решаващия административен орган извод, както досежно наличието на материалноправното основание по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ за определяне на финансова корекция /неизпълнение на одобрени индикатори/, така и за размера на следващата се финансова корекция, определена в хипотезата когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило над две финансови години /т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г./. Съответно не би се променило нито основанието, нито размера на определената финансова корекция по т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, за неспазване на параметрите, заложени в одобрения бизнес план по отношение на устойчивата заетост, при неизпълнение равно на 50% спрямо заложените параметри. Не се споделят и доводите на жалбоподателя, че показателите за икономическа жизнеспособност следва да бъдат изследвани не спрямо заложените прогнозно стойности в бизнес плана, а спрямо реално постигнатата за целия 10 годишен период на бизнес плана доходност от инвестицията, съотв.  че проверката за изпълнение следва да бъде извършена след изтичане на 10-годишния период на бизнес плана. Съгласно т.4.18 от сключения между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „Г и М - М.В.“, Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР за периода 2007-2013г., ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключването на договора. Следователно изпълнението на заложените в бизнес плана показатели може и следва да се преценява само в рамките на предвидения 5 годишен срок от сключването на договора, в който срок бенефициерът има задължението да спазва одобрения проект и съответно да изпълнява  ангажиментите, за които е извършено плащане на безвъзмездната финансова помощ. В този смисъл дори и преценката относно изпълнението на параметрите, заложени в бизнес-планът, да следва да се извърши за целия период на инвестицията и към датата на изтичане на поетия с договора ангажимент, а не само за определен период от договора / както е прието в  Решение №3582 от 14.04.2022г., постановено по адм. дело № 11790/2021 г. по описа на ВАС, на което решение се позовава жалбоподателят/, то в случая, с  оглед установеното от СИЕ средно аритметично изпълнение на заложените в бизнес плана финансови показатели по одобрения проект за срока по т.4.18 от сключения между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „Г и М - М.В.“ Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. /под 50% изпълнение/, дори и при извършена допълнителна проверка от органите на ДФЗ, фактическите и правните изводи биха били идентични с  възприетото административно решение.

 

Относно възражението на жалбоподателя, че след изтичането на мониторинговия период по проекта, за който е сключен Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г., е преклудирана възможността на органа да образува предвидените в националното законодателство административни производства за възстановяване на изплатена финансова помощ, съдът приема следното:

 Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности /Регламент № 2988/95/, е основният в правото на Съюза, който определя общи правила, отнасящи се до единните проверки и до административните мерки и санкции, касаещи нередностите по отношение на правото на Общността, като в този смисъл именно в него са регламентирани правилата, свързани с института на давността по отношение на процедурите за налагане на административни мерки и административни санкции за нередности по см. на чл.1 от Регламент № 2988/ 95.  Разпоредбата на чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95 въвежда общо правило за давност, приложимо в разглежданата област на регулиране, определяйки срока за давност за процедурите на четири години от момента, в който нередността е извършена. В случай на продължаваща или повторно извършена нередност, срокът за давност започва да тече от датата, на която нередността е прекратена. Именно в рамките на този четиригодишен срок от извършване на нередността компетентният орган може да определи финансова корекция. Регламентът определя също, че в случай на многогодишна програма срокът за давност във всеки случай продължава, докато програмата изрично не бъде прекратена, като в тази хипотеза е приложимо приетото в Решение на СЕС от 15 юни 2017г. по дело С-436/2015 относно понятието „многогодишна програма“, момента на нейното прекратяване и изтичането на давностния срок в подобни случаи.  Съгласно чл. 3, § 1, ал. 3 от Регламента, срокът за давност се прекъсва от всяко действие на компетентните органи, което е нотифицирано на лицето, свързано с разследването или правните действия, отнасящи се до нередността. Срокът за давност започва да тече отново след всяко действие, което го прекъсва.

 В конкретния случай на първо място е налице "продължаваща нередност" по см. на чл. 3, § 1, ал. 2 от Регламент № 2988/ 95 /неизпълнение на одобрени индикатори за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г./, като давностният срок следва да започне да тече от 01.01.2019г. Административното производство за извършване на финансова корекция следва да се счита за образувано на 10.12.2021г. с изпратеното на бенефициера уведомително писмо по чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ т.е в рамките на давностния срок чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95, като образуването на това производство представлява предприето от компетентния орган действие по чл. 3, § 1, ал. 3 от Регламента, прекъсващо давностния срок. Следователно към датата на издаване на решението по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ за определяне по основание и размер на извършваната финансова корекция /25.02.2022г./, предвиденият давностен срок по см. чл. 3, §1, ал. 1 от Регламент № 2988/95, не е изтекъл. Освен това Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. е част от многогодишна програма за подпомагане развитието на различните региони в държавите-членки на ЕС, чрез предоставянето на средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони в рамките на прилаганата в ЕС Обща селскостопанска политика, при прилагане на общовалидните разпоредби, съдържащи се в Регламент №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета. С оглед на което и при прилагането на чл.3, § 1, ал. 2, изр. второ от Регламент № 2988/ 95,   доколкото не е прекратена многогодишната програма, в рамките и по повод на която е сключен Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, предвиденият срок за давност в чл. 3, § 1, ал.1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности, се явява продължен и съотв. не е изтекъл. Следователно не е погасено и правото на ДФЗ за извършване на проверки и за образуване на производство за администриране на нередности и за налагане на финансови корекции.

 

            С оглед на гореизложеното обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02 от 25.02.2022г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие, като издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразно с целта на закона, е законосъобразно. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

            Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК, искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като ЕТ „Г и М – М.В.“ следва да бъде осъден да заплати на ДФ „Земеделие“ сумата от 350 /триста и петдесет/ лева, представляваща 250 лева внесено възнаграждение за вещо лице и възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100лв., съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ.

             

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И  :

 

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Г и М – М.В.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, срещу Решение за налагане на финансова корекция № 24/311/01079/3/01/04/02, с изх. № 01-6500/8431≠21 от 25.02.2022г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което на ЕТ „Г и М – М.В.“ е определена финансова корекция в размер на 25 334.28 лева, представляваща 15% от получената финансова помощ по Договор № 24/311/01079 от 24.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по Мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, като неоснователна.

            ОСЪЖДА ЕТ „Г и М – М.В.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от 350 /триста и петдесет/ лева – разноски по делото.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.  

 

 

 

                                                                                               

                                                                                                СЪДИЯ: