Р Е Ш Е Н И Е
№ ….. 16.03.2020
година град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав
На 13 февруари 2020 година
В публично заседание в
следния състав:
Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА
аНд № 3333
по описа за 2019 година и за
да се произнесе, съобрази:
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) № 391
от 04.10.2019 год. на Директора на Регионална дирекция по горите Стара
Загора.
Жалбоподателят К.П.Ж. твърди, че НП е
незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез
упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.
Въззиваемата
страна на Регионална дирекция по горите Стара Загора вземат становище, че
издаденото наказателно постановление е правилно и законосъобразно и моли същото
да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено
следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № 391 от 11.09.2019 год.
(сериен № 095434) жалбоподателят е санкциониран на основание чл.257, ал.1, т.1 от
ЗГ - Закон за горите (”Наказва се с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е
предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска
практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни
правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му,
както и решения и предписания, основани на тях”) за нарушение на чл.50, ал.7 от
Наредба № 8 от 05.08.2011 год. за сечите в горите (”Ограничаването
на площта в случаите по ал. 6, т. 1 се извършва чрез маркиране с контролна
горска марка в основата на стъблата на крайните дървета, определени за сеч,
както и с отбелязване на височина 130 см с видим знак върху оставащите крайни
дървета“), изразяващо се в
това, че на 26.08.2019 год. и открито на 11.09.2019 год., в качеството си на длъжностно
лице – лесовъд при фирма ЕТ “Диди-Димитър Русев“ не е
маркирал с контролна горска марка в основата на стъблата всички крайни дървета,
определени за сеч при провеждане на санитарна сеч с интензивност 100%.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и
възпроизведени в НП, се потвърждават от съставения при проверката доклад от
13.09.2019 год. и кореспондиращите със съдържанието му показания на актосъставителя Н.С.Н. и свидетеля по акта Д.С.С., които съдът кредитира с доверие като непротиворечиви и
взаимно допълващи се.
При
съставянето на АУАН и издаване на НП обаче са допуснати нарушения на процесуалните
правила, които са съществени и са ограничили правото на защита на
жалбоподателя. Дата на извършване на нарушението е съществен реквизит от
обстановката на деянието, поради което невярното й посочване води до съществен
порок. Със съставения АУАН като дата на извършване на нарушението е посочена
26.08.2019 год., която е в съответствие и във връзка с констатациите от доклада
на свид.Н.Н., като във
съставеното въз основа на това наказателно постановление е отразена дата на
откриване на нарушението 11.09.2019 год. В случая е налице отклонение от
императивни процесуални разпоредби, визирани в разпоредбите на чл.43, т.3 и
чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Поради изложеното, както за жалбоподателя, така и за съда
възникват затруднения относно определяне момента в които контролния и
санкционният орган са приели, че е извършено нарушението и действителното му
установяване. Посочените разминавания нямо как да не се отразят върху правото
на защита на санкционираното лице. В случая по- скоро се касае обаче за момента
на установяване на нарушението от контролните органи, а не за периода в които е
било извършено нарушението.
Задължение
за извършващият маркирането по смисъла на чл.50, ал.7 от Наредба № 8 от
05.08.2011 год. за сечите в горите е ограничаването
на площта и в случаите по ал.6, т.1 се извършва чрез маркиране с контролна
горска марка в основата на стъблата на крайните дървета, определени за сеч,
както и с отбелязване на височина 130 см с видим знак върху оставащите крайни
дървета. Алинея 6 от наредбата забранява сеч на немаркирани дървета с
изключение на случаите, когато е разрешено цялостно отсичане на дървостоя при провеждане на голи сечи, както и при
провеждане на санитарни, принудителни и технически сечи с интензивност сто
процента върху ограничена площ, както е в случая. Тълкуването на нормите налага
извода, че за този вид сеч не е задължително поставянето на КГМ на всяко
подлежащо на отсичане дърво, както твърди свид.Н.. В
този смисъл съда намери възражението на жалбоподателя, че не е извършил вмененото
му във вида административно нарушение за основателно. Освен това прави
впечатление, че описанието на нарушението от правна страна в акта и НП не е
пълно, тоест не е съобразено с изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.
Нарушени са императивни процесуални правила, които като последица са довели до
ограничаване правата на жалбоподателя да разбере в каква точно административна
проява е обвинен.
Не без
значение е и обстоятелството, че жалбоподателя е санкциониран за деяние
извършено за първи път, а не за неизпълнение на дадените му предписания,
каквато хипотеза предвижда санкционната норма на чл.257, ал.1 от ЗГ.
При тези данни съдът намира описаното в НП нарушение и извършването му от
жалбоподателя за недоказани по несъмнен и безспорен начин, поради което издаденото НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.
Така мотивиран и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № 391 от 04.10.2019 год. на Директора на
Регионална дирекция по горите Стара Загора, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: