Решение по дело №3333/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 171
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 15 октомври 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530203333
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта

                  Р Е Ш Е Н И Е

 

   …..             16.03.2020 година       град Стара Загора

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На  13  февруари                     2020 година

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА                                                     

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА

аНд № 3333 по описа за 2019 година и за да се произнесе, съобрази:

        

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 391 от 04.10.2019 год. на Директора на Регионална дирекция по горите Стара Загора.

     Жалбоподателят К.П.Ж. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна на Регионална дирекция по горите Стара Загора вземат становище, че издаденото наказателно постановление е правилно и законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено.   

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 391 от 11.09.2019 год. (сериен № 095434) жалбоподателят е санкциониран на основание чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ - Закон за горите (”Наказва се с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях”) за нарушение на чл.50, ал.7 от Наредба № 8 от 05.08.2011 год. за сечите в горите (”Ограничаването на площта в случаите по ал. 6, т. 1 се извършва чрез маркиране с контролна горска марка в основата на стъблата на крайните дървета, определени за сеч, както и с отбелязване на височина 130 см с видим знак върху оставащите крайни дървета“), изразяващо се    в това, че на 26.08.2019 год. и открито на 11.09.2019 год., в качеството си на длъжностно лице – лесовъд при фирма ЕТ “Диди-Димитър Русев“ не е маркирал с контролна горска марка в основата на стъблата всички крайни дървета, определени за сеч при провеждане на санитарна сеч с интензивност 100%.

     Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от съставения при проверката доклад от 13.09.2019 год. и кореспондиращите със съдържанието му показания на актосъставителя Н.С.Н. и свидетеля по акта Д.С.С., които съдът кредитира с доверие като непротиворечиви и взаимно допълващи се.

При съставянето на АУАН и издаване на НП обаче са допуснати нарушения на процесуалните правила, които са съществени и са ограничили правото на защита на жалбоподателя. Дата на извършване на нарушението е съществен реквизит от обстановката на деянието, поради което невярното й посочване води до съществен порок. Със съставения АУАН като дата на извършване на нарушението е посочена 26.08.2019 год., която е в съответствие и във връзка с констатациите от доклада на свид.Н.Н., като във съставеното въз основа на това наказателно постановление е отразена дата на откриване на нарушението 11.09.2019 год. В случая е налице отклонение от императивни процесуални разпоредби, визирани в разпоредбите на чл.43, т.3 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Поради изложеното, както за жалбоподателя, така и за съда възникват затруднения относно определяне момента в които контролния и санкционният орган са приели, че е извършено нарушението и действителното му установяване. Посочените разминавания нямо как да не се отразят върху правото на защита на санкционираното лице. В случая по- скоро се касае обаче за момента на установяване на нарушението от контролните органи, а не за периода в които е било извършено нарушението.

Задължение за извършващият маркирането по смисъла на чл.50, ал.7 от Наредба № 8 от 05.08.2011 год. за сечите в горите е ограничаването на площта и в случаите по ал.6, т.1 се извършва чрез маркиране с контролна горска марка в основата на стъблата на крайните дървета, определени за сеч, както и с отбелязване на височина 130 см с видим знак върху оставащите крайни дървета. Алинея 6 от наредбата забранява сеч на немаркирани дървета с изключение на случаите, когато е разрешено цялостно отсичане на дървостоя при провеждане на голи сечи, както и при провеждане на санитарни, принудителни и технически сечи с интензивност сто процента върху ограничена площ, както е в случая. Тълкуването на нормите налага извода, че за този вид сеч не е задължително поставянето на КГМ на всяко подлежащо на отсичане дърво, както твърди свид.Н.. В този смисъл съда намери възражението на жалбоподателя, че не е извършил вмененото му във вида административно нарушение за основателно. Освен това прави впечатление, че описанието на нарушението от правна страна в акта и НП не е пълно, тоест не е съобразено с изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Нарушени са императивни процесуални правила, които като последица са довели до ограничаване правата на жалбоподателя да разбере в каква точно административна проява е обвинен.

Не без значение е и обстоятелството, че жалбоподателя е санкциониран за деяние извършено за първи път, а не за неизпълнение на дадените му предписания, каквато хипотеза предвижда санкционната норма на чл.257, ал.1 от ЗГ.

При тези данни съдът намира описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за недоказани по несъмнен и безспорен начин, поради което издаденото НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

     Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                     Р  Е  Ш  И :

         

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № 391 от 04.10.2019 год. на Директора на Регионална дирекция по горите Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: