Решение по дело №276/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 декември 2020 г. (в сила от 20 януари 2021 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 151                      31. 12. 2020 година                                      град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                           първи състав

на       двадесет и девети декември                                                        2020 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 276 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на  А.Е.Д. *** срещу Заповед № ЗСП /Д-Т-О/3295 от 09.11.2020 г. на Директор ДСП – Омуртаг, с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление на осн. чл.2, ал.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. В СЗ жалбоподателят не се явява, същият се представлява от а.. Р.Р., който поддържа жалбата. Не се претендират разноски.

Ответникът се явява и  взема становище по жалбата, като я счита за неоснователна.

От фактическа страна съдът приема, че жалбоподателят е подал  заявление – декларация Вх.№ЗСП/Д-Т-О/3295 от 19.10.2020 г. Декларирал  е, че обитава собствено жилище. Брутни доходи през последните шест месеца и липса на друга движима и недвижима собственост.

По цитираното заявление е изготвен социален доклад, в който е прието, че лицето получава   СМДО за предходните шест месеца в размер на 255,62 лв., като диференцирания доход  е в размер на 360 лв. Към административната преписка са приложени документи приети като доказателства по делото.  

Въз основа на изложеното е издадена атакуваната в настоящият процес Заповед № № ЗСП /Д-Т-О/3295 от 09.11.2020 г.  на Директор ДСП – Омуртаг , с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление на осн. чл.2, ал.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. Обжалвана по административен ред е потвърдена с  Решение № 25- РД06-0050 от 27.11.2020 г. от директора на РД СП – Търговище.

Жалбата е подадена в срок  и от лице, имащо право на жалба, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е  основателна.

Актът е издаден от лице снабдено с материална компетентност, в предвидената законова форма. Социалните помощи се отпускат въз основа на молба-декларация, подадена от нуждаещия се или от упълномощено от него лице, като помощите се отпускат със заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане” след преценка на всички данни и обстоятелства, констатирани със социална анкета.  Последната е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в ДСП, която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране на информация. Обстоятелствата, които следва да се установят при социалната анкета и преценят в социалния доклад, са нормативно установени в чл.12, ал.2 от ЗСП - доходите на лицето или семейството, имущественото състояние, семейното положение, здравословното състояние, трудовата и учебна заетост, възрастта и други констатирани обстоятелства. Докато обстоятелствата, упоменати в първите 7 точки на законовата норма са ясно и точно посочени, то в т.8 законодателят дава възможност за преценка на други констатирани обстоятелства, които са релевантни и относими при решаване на въпроса за отпускане на исканата социална помощ.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 1 ППЗСП се извършва социална анкета от социален работник, който изготвя социален доклад, като социалната анкета се извършва в дома по настоящ адрес. Смисълът на това изискване е да се установяват конкретните реални материални условия на живот след което се вземат предвид и всички констатирани обстоятелства от социален семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможностите за самоиздръжка. В настоящия случай констатациите при извършване на социалната анкета са достатъчни за да бъде изведен обоснован извод относно липсата на материалните възможности на жалбоподателя, за който са налице материалните предпоставки за отпускане на месечна социална помощ.

  Според чл. 12, ал. 4 ЗСП условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето, спирането, възобновяването и прекратяването на социалните помощи се уреждат с правилника за прилагане на този закон с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика. С оглед на така разписаната в ЗСП делегация е приета Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от министъра на труда и социалната политика.

Към датата на издаване на заповедта чл. 2, ал. 1 от Наредбата предвижда, че право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление. За да възникне правото на целева помощ на посоченото в Наредбата основание, лицата следва да отговарят и на допълнителните условия по чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП).

При посочените факти органът  издал оспорената заповед е приел, че липсват данни за доходи от друга държава през предходните месеци. 

Отпускането на целева помощ на лица или семейства е обусловено от наличието на две кумулативни изисквания: 1). средномесечният доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на молбата-декларация да е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и 2). да отговарят на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП. В случая  е установено, че жалбоподателят отговаря на първото изискване, поставено с нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата.

Разпоредбата не съдържа възможност за отказ, поради липса на данни за доход.

Основен довод е наличие на двойно гражданство, за което няма приложени доказателства, както и доход от друга държава, за което също няма доказателства.  Отделно описанието на обитаваното жилище не води до извод за наличие на значителни материални възможности. Твърдението за наличие и на двете се основава  по данни на познаващи лицето  и семейството му. Задължение е на административния орган на осн. чл. 35 АПК да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая. Ако те останат недоказани с оглед задължението му по чл. 35 и чл. 36 АПК, ще се препятства проверката на съда, да установи дали на жалбоподателя законосъобразно е отказано отпускане на целева помощ за отопление. Налице е съществено нарушение на административнопроизводствените правила по чл. 146, т. 3 АПК при издаване на заповедта, което води като последица и до материална незаконосъобразност на акта, по смисъла на чл. 146, т. 4 АПК. В случая не е установено, дали жалбоподателя има  друг доход и реално отговаря ли на първото изискване или не, поставено с нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата, поради което заповедта на директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Омуртаг за отказ да се отпусне целева помощ за отопление е материално незаконосъобразна. По никакъв начин не е опровергано декларираното под наказателна отговорност от жалбоподателя.

 След като не е доказано какъв е средномесечният доход на лицето за предходните 6 месеца  и по-висок от декларирания, преди месеца на подаване на молбата-декларация при самоиздръжка, необосновано е прието, че лицето няма право на поисканата целева помощ.

В конкретната хипотеза съдът няма правомощие да се произнесе вместо органа по основателността на претендираното от страната субективно материално право. Съгласно цитирания текст на чл. 4, ал. 4 от Наредбата, компетентният орган да се произнесе по подаденото заявление и след изпълнение на процедурата по чл. 4, ал. 3 от Наредбата е директорът на съответната Дирекция „Социално подпомагане”. На това основание и съобразно чл. 173, ал. 2, предл. 2 АПК делото следва да се върне на органа, със задължителни указания да се определи какъв е реалния  размер  на средномесечния доход за предходните 6 месеца, преди месеца на подаване на молбата-декларация, разполага ли с друг доход и в какъв размер, след което да се прецени наличието на предпоставките за отпускане на целевата помощ на осн. чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД – 07 – 5 / 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на  А.Е.Д. *** Заповед № ЗСП /Д-Т-О/3295 от 09.11.2020 г. на Директор ДСП – Омуртаг, с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление на осн. чл.2, ал.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г.

ИЗПРАЩА делото като преписка на органа по социално подпомагане при Дирекция "Социално подпомагане” - Омуртаг, за ново произнасяне по същество по подаденото заявление – декларация на А. Д. с  Вх.№ЗСП/Д-Т-О/3295 от 19.10.2020 г.  

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: