Р Е
Ш Е Н
И Е
№
186 05.06.2020г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският
административен съд, ІІІ състав, в публично
съдебно заседание на двадесет и шести май през две хиляди и двадесета година, в
състав:
СЪДИЯ:
ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар Пенка
Маринова и с участието
на
прокурор като разгледа
докладваното
от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 426 по описа за 2019г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Ж.Г.М. *** против Уведомително
писмо с изх. № 01-6500/9527≠8 от 05.05.2019г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични
плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 –
2013г. за кампания 2016г., издадено от Заместник изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие” гр. София.
В жалбата са изложени доводи за
незаконосъобразност на оспорения акт, като по същество съображенията са за постановяването му в противоречие и
при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят оспорва като
необосновани направените констатации при извършените административни проверки
за неспазено изискване по чл.24, ал.2 от Наредба №
11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка
214 "Агроекологични плащания" от Програмата
за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., като поддържа, че не са налице условията да бъде отказана финансовата помощ
и съответно липсват предвидените в Наредба № 11/ 06.04.2009г. материалноправни предпоставки за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Твърди, че неправилно е
изключен от референтната площ целия кадастрален имот № 16780-000-280, като бил
задължен от административния орган да представи документ, доказващ правото на
ползване, който точно да индивидуализира имота. При сключване на договорите за
наем на мери и пасища с община Казанлък никога не се били прилагали скици. Със
сключване на договорите се извършвало очертаване на ползваните имоти чрез
географски информационни средства. При регистрирането на земеделските площи
кандидатът получава визуализирани на екран географски данни в цифров вид поради
което следвало да се изключи само част от кадастралния имот , а не целия имот.
С анекс от 11.04.2016 година към договора за наем № Д04-72/31.08.2013 година
община Казанлък била намалила едностранно площите за временно и възмездно
ползване в землището на с. Горно Изворово поради допусната грешка , която била
поправена с подписан анекс от 22.11.2016 г.
Релевира доводи, че не следва първоначално
изключените, а впоследствие отново отдадени под наем площи да се счита за нови.
Той бил обяснил защо било извършено намалението на площите, още при подаване на
заявлението през 2016 година. Намаляването на ползваните от него площи било по
вина на община Казанлък, а не поради неизпълнение на поетия от него ангажимент
през целия петгодишен период. Направено е искане за отмяна на оспореното Уведомително
писмо . изх. № 01-6500/9527≠8 от 05.05.2019г. на Заместник изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие”.
Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представените писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваният административен акт е издаден в съответствие и при правилно приложение на нормативната регламентация по чл.24, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214
"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на
селските райони за периода 2007-2013г. По съображения за фактическа и правна
обоснованост и доказаност на възприетото от административния орган основание за
постановения отказ за финансова помощ по подаденото от Ж.Г.М.
заявление за подпомагане за кампания 2016г. и съотв.
за разпореденото прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1/, е направено
искане за отхвърляне на жалбата срещу Уведомително писмо № 01-6500/9527≠8
от 05.05.2019г.
Въз основа
на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:
Жалбоподателят
в настоящото производство – Ж.Г.М. е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23
от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с
чл.4, параграф 1, б. ”а” от Регламент (ЕС) №1307/ 2013, регистриран с УРН
596853 в ИСАК, с право да
кандидатства за подпомагане по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007г. – 2013г., за
извършване на агроекологични дейности, съгл. чл.19,
ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. На 11.04.2013г. той е подал общо заявление
за входяща регистрация 2013, като със Заявление за подпомагане
от 12.04.2013г., е направено искане за финансово
подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за плащания за природни ограничения
на земеделски стопани в планински райони (НР1) и по мярка 214 „Агроекологични
плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г.
Съгласно Приложението за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични
плащания“ 2013, заявено за подпомагане е и направление „Възстановяване и
поддържане на затревени площи с висока природна стойност“/ВПС-1/. В Таблица на
използваните парцели 2013г. са отразени заявените за подпомагане площи, с които
Ж.М. кандидатства за агроекологични плащания, с
посочване на номер на БЗС и номер на парцел, площ в ха и землището, в което се
намират/стр. 48 от делото/. Към заявлението е приложен картен материал на
очертаните БЗС.
След извършените по
заявлението административни проверки в регистър ИСАК и на място на
декларираните БЗС, с Уведомително писмо изх. № 01-6500/ 12022 от 03.10.2013г.
на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” /л.71 и сл. по делото/, Ж. М. е
уведомен, че по подаденото Заявление за подпомагане с УИН 24/1805133/76466,
е одобрен
за участие по направление „Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“/ВПС-1 от мярка 214 „Агроекологични
плащания”. Одобрените за участие по мярка 214 „АЕП”, направление „„Възстановяване и поддържане на
затревени площи с висока природна стойност“/ВПС-1“ площи, за които кандидатът поема 5 - годишен
ангажимент за извършване на агроекологични дейности, са общо 25.79ха, посочени по № БЗС, №
парцел, заявена и одобрена площ, в приложената към писмото таблица.
На 28.04.2016г. М.
е подал Заявление за
подпомагане за кампания 2016г. с УИН 2407061701156 /л. 107 и сл./ с Приложение
за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични
плащания”, направление „„Възстановяване и поддържане на затревени площи с
висока природна стойност“/ВПС-1, при обща заявена площ за подпомагане по това направление 21,76 ха.
С писмо изх. № 01-6500/07.11.2016 година зам.изпълнителният директор на ДФЗ е уведомил лицето, че
процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от него през 2016
г. , спрямо одобрените парцели за участие е под 90 процента и му е дадена
възможност да представи доказателства./ л. 82-83/ Със заявление вх.№
02-240-6500/4359 от 10.11.2016 година М. е представил договора за наем на
земеделските земи, сключен с община Казанлък от
31.08.2013 г. и
анекс към него от 11.04.2016 година, с
който му са отнети от община Казанлък 40 дка от ползваната от него площ от
258,200 дка/ лист 80/.
С писмо изх. № 01-6500/ 9527 от 18.12.2018г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" /л.42 по делото/, на основание чл.26, ал.1 от АПК, жалбоподателят е уведомен, че ДФ „Земеделие" открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 214
"Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007 - 2013г. по направление "„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“/ВПС-1/. От фактическа страна образуването на административното производство се основава на обстоятелството, че при извършените административни проверки на основание чл.65, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент по подадено заявление с УИН: 24/220616/96190 и приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2016г., въз основа на направеното автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП” и тези, които са заявени по направлението през текущата кампания /кампания 2016г./ в ИСАК, е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 00,00 %, с което е нарушена нормата на чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214
"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на
селските райони за периода 2007-2013г. Посочено е, че на основание чл.63, т.1
във вр. с чл.77, т.4, буква „в“ от Регламент (ЕС) №
1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно
функционирането, управлението и мониторинга на Общата селскостопанска политика
и чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г., се предприемат действия по
прекратяване на агроекологичния ангажимент на Ж.М. по
направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна
стойност“. Към писмото, като Приложение 1, е приложена таблица с описание на
заявените в кампания 2016г. площи /парцели/ и одобрените /референтни/ парцели,
съгласно която референтните /одобрени/
парцели са с обща площ 1,3 ха, а заявените за текущата кампания 2016г. са с
обща площ 21,77 ха, като
С вх. № 01-6500/9527 от 31.01.2019г., жалбоподателят е подал възражение срещу
откриването
на производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, основано на
съображения, че е подписан нов анекс с община Казанлък на 22.11.2016 година, с
който площите , които му са отдадени под наем е увеличена и по този начин отговарят на поетия от него
ангажимент .
С писмо изх. №
01-6500/ 9527 от 06.02.2019г.
на заместник изпълнителния директор на
Държавен фонд "Земеделие" М. е
уведомен, че ДФЗ е приел, че за част от площите е доказал невъзможност да спази
поетия от него ангажимент, като новата му референта площ е 1,30 дка. , а за
други три имота изобщо не са били заявени през 2016 година Подадено е и второ
възражение от М. /вх. № 01-6500/ 9527 от 26.02.2019г./ с което се заявява, че площите,
които е заявил са 248,20 дка , референтните парцели, посочени в писмото от
06.02.2019 г. били изключени при очертаването на ползваните от него имоти още
през 2015 година, тъй като се установило, че те са частна собственост С писмо
изх.№ 01-6500/9527 от 12.03.2019 година
заместник изпълнителния директор е уведомил М.
че имот с кадастрален № 16780-000-280 се изключва изцяло от рефрентната
площ , тъй като той ползвал част от този имот и следвало да представи документ,
доказващ каква част от имота се ползва / с идентификатор, местоположение, размер,
граници, съседи , приложена скица на имота/ . С ново възражение вх.01-6500/9527
от 01.04.2019 година М. изрично е заявил, че намалението на заявената от него
площ не е в резултат на неправомерно поведение от негова страна и очертаването на по-малка площ през 2016 г.
е защото системата не позволявала да очертае старите граници на парцелите , на
само няколко месец по-късно отнетата му площ отново му била отдадена под наем и
той я е заявил за ползване през 2017 година той е посочил на стр. 2 от възражението
си,че не може да представи скица и обяснява, че е очертал ползваните от него парцели въз
основа на географски информационни средства.
С оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо с изх. № 01-6500/9527≠8 от 15.05.2019г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2016г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - гр. София, на Ж.Г.М. е отказана финансова помощ и е прекратен поетия от земеделския производител през 2013 година агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „"„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“ от ПРСР 2007г. – 2013г. Постановеният отказ за финансова помощ и за прекратяването на агроекологичния ангажимент от правна страна се основава на чл.63, т.1 във вр. с чл.77, т.4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно функционирането, управлението и мониторинга на Общата селскостопанска политика и на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214
"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. От фактическа страна обжалваният акт е обоснован с извършените административни проверки по подаденото от М. заявление за подпомагане с УИН: 24/220616/96190 и направеното автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „"„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2016г. в ИСАК, при които проверки е констатирано припокриване на площта от пресичане на заявените от М. през текущата кампания /2016г./ парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие в направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“ “, в размер на 00,00 %, с което е прието, че са нарушени нормите на чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214
"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на
селските райони за периода 2007-2013г. Одобрените (референтни)
парцели /с посочване на номер и площ/; заявените парцели в текущата кампания -
2016г. /с посочване на номер и площ/ и площта от пресичане /географско
пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания/,
съответно процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през
текущата кампания парцели, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие
по направление „Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност“”
и начина на неговото изчисляване, са отразени в Приложение № 1 – неразделна
част към Уведомително писмо
По делото е назначена, изпълнена и
изслушана съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно,
обективно и обосновано. Съгласно заключението вещото лице в точка 1 от
експертизата е изброил референтните парцели на М. през 2013 година и върху кои кадастрални
имоти попадат .През 2016 година М. е заявил единствено реални площи от имот №
16780-000-280 В точка 5 от заключението и в приложения № 1,2 и 3 е установено,
че застъпването на заявената реална площ
през 2016 година за парцел 16780-86-2-3 с референтна площ от 2013 г. за
парцел 16780-61-1-1 е 84,30 процента, застъпването на заявената реална площ
през 2016 година за парцел 16780-86-1-2 с референтната площ от 2013 г. за
парцел 16780-86-1-2 е 56,09 процента, застъпването на заявената реална площ
през 2016 г. за парцел 16780-347-3-1 с референтната площ от 2013 година на
парцел 16780-347-4-2 е100 процета, застъпването на
заявената реална площ през 2016 година на парцел 16780-347-1-1с референтната
реална площ от 2013 г. за парцел 16780-347-3-1 е 100 процента, Застъпването на заявената реална площ през
2016 г. за парцел 16770-62-1-1 с референтната площ от 2013 г. за парцел
16780-62-1-1 е 78,40 процента
Съдът,
като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в
жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна
проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във
връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Оспореното Уведомително писмо с изх. с изх. № 01-6500/9527≠8
от 05.05.2019г. за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”
(„АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за
кампания 2016г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие” гр. София обективиращо волеизявление за
отказ на финансова помощ и
за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка
214 „АЕП”, направление„Възстановяване и поддържане на
затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1/ от ПРСР 2007г. – 2013г., засяга
неблагоприятно правната сфера /правата и интересите/ на жалбоподателя. По своята
правна същност и с оглед съдържанието на разпоредените
правни последици, обжалваното писмо, издадено от административен орган след
прилагане на нормативно регламентирана административна процедура, представлява
индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК. С оглед на което съдът
приема че оспорването, като
направено от активно легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително
писмо изх. 01-6500/9527≠8 от 05.05.2019г., в законово установения преклузивен
срок /считано от датата на получаване на писмото – 05.06.2019г./ и против
административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на §1, т.13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е
специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на
условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за
прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски
продукти, по правилата на Европейския съюз. По силата на чл.11а от ЗПЗП,
Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика
на Европейския съюз. В чл. 20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП е регламентирано, че
Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е Изпълнителен директор
на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП,
Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” може да делегира със заповед
правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на
договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори
и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им
компетентност. В този смисъл е и чл. 11, ал.2 от Устройствения правилник на
Държавен фонд "Земеделие”. По делото е представена и приета като
доказателство Заповед № 03-РД/ 715 от 27.06.2017г., с която /по т. 1, т.2 и т.7
от заповедта/, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е делегирал
на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” П.Д.С.правомощията да
издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за
финансово подпомагане, съгласно чл.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за
условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни
плащания; да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни
семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични
плащания“ и да издава и подписва актове за прекратяване на агроекологичния
ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”. В
случая оспореният акт за отказ на финансова помощ за кампания 2016г. и за
прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка
214 „АЕП”, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока
природна стойност”/ВПС-1/ е подписан от Заместник изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие” Петя Славчева. Следователно обжалваното Уведомително
писмо изх № 01-6500/9527≠8 от 05.05.2019г. е
издадено от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на
надлежно делегираните му със Заповед № 03-РД/ 715 от 27.06.2017г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” административни
правомощия.
Обжалваният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал.2 от АПК реквизити. Посочено е правното основание за неговото издаване - нормативните разпоредби, регламентиращи материалноправните предпоставки за упражненото от административния орган правомощие и съдържанието на разпоредените правни последици. От фактическа страна актът е обоснован с извършените административни проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1 и тези, които са заявени по направлението през кампания 2016г. в ИСАК, при които проверки е констатирано припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие в направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1“ в размер на 00,00 %, като е прието, че не е спазено изискването по чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214
"Агроекологични плащания"
от ПРСР за периода 2007-2013г., за географско припокриване на поне 90 % от
площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.
Фактическите констатации, обосноваващи наличието на нормативно регламентираната
материалноправна предпоставка за издаването на
акта, са обективирани в Приложение № 1 – неразделна част към
Уведомително писмо изх. № 01-6500/9527≠8 от
05.05.2019г, като са отразени: референтните /одобрените парцели (с
посочване на номер на парцела и площ); заявените парцели в текущата кампания -
2016г. /с посочване на номер на парцела и площ/ и площта от пресичане
/географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата
кампания/ по парцели, съответно процентът на припокриване на площта от
пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените
/референтните/ парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” и
начина на неговото изчисляване. С оглед на което съдът приема, че са спазени
изискванията на закона за мотивировка на административния акт като единство от
фактически и правни основания.
Оспореният акт е издаден при спазване на административно-производствените правила. Разплащателната агенция, съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП, проверява заявленията за подпомагане, като извършва административни проверки на подадените заявления и проверки на място (чл.37, ал.1 от ЗПЗП). Административните проверки на подадените заявления се осъществяват чрез интегрираната информационна система, при съпоставяне на данните от заявленията с данните от регистрите, при автоматизирано извършване на административните проверки (чл.37, ал.2 от ЗПЗП). В случая при извършените административни проверки на основание чл.65, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент и направеното автоматично географско сравнение на одобрените /референтните/ парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2016г. в ИСАК, е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 00,00 %. Видно от представената преписка, с писмо изх. № 01-6500/9527 от 18.12.2018г. административният орган е извършил надлежно уведомяване на основание чл.26, ал.1 от АПК на М., като заинтересовано лице по см. на чл.15 от АПК, за започване на административното производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214
"Агроекологични плащания" по направление Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1, при
посочване на направените констатации въз основа на административните
проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените/референтните
парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност”/ВПС-1
и тези, които са заявени по направлението през кампания 2016г. в ИСАК. М. е упражнил правото си
да подаде възражение, което е разгледано от решаващия административен орган и е
прието за неоснователно.
Обжалваното Уведомително писмо изх. № 01-6500/9527≠8
от 05.05.2019г на Заместник
изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, обективиращо
волеизявление за отказ на финансова помощ за
кампания 2016г. и за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „„„Възстановяване и поддържане на затревени
площи с висока природна стойност” от ПРСР 2007г. – 2013г., е издадено в
съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията
за това са следните:
Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007 - 2013г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, са регламентирани в Наредба № 11/ 06.04.3009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съгласно чл.7, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., агроекологичните дейности или направления се изпълняват за период от пет последователни години, като в ал.2 на същата разпоредба е предвидено, че срокът по ал.1 започва да тече от началото на годината на подаване на "Заявление за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане". През всяка следваща година до изтичане на срока по ал.1 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане". По аргумент от разпоредбите на чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., агроекологичните дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква "а", т. 2, 3, 4 /вкл. по направление „„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност” се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на тези агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 %
от площта по
съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.
В чл. 18 от Наредба № 11/2009г.
изчерпателно са посочени условията, при които Държавен фонд „Земеделие” прекратява
агроекологичния ангажимент, като съгласно
разпоредбата на чл.18,
ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. /посочена като правно основание за
издаване на оспорения административен акт/, Държавен фонд
„Земеделие” прекратява агроекологичния ангажимент,
когато подпомаганите лица не са спазили изискванията на чл. 24, ал.2 – т.е на изискванията одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления да не бъде
намалявана с повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното
направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.
Въз
основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че законът
регламентира като материалноправна предпоставка за
прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен агроекологичен
ангажимент /вкл. по направление „„Възстановяване и поддържане на затревени
площи с висока природна стойност” заявяването за финансова помощ на площ, която
е с повече от 10% по-малка от одобрената /референтната/ за подпомагане площ или когато заявената за плащане площ
географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената /референтната/ за
подпомагане площ за съответното направление.
В случая съдът приема, че е налице нормативно регламентираната материалноправна предпоставка, с която законът свързва прекратяване на агроекологичния ангажимент в хипотезата на чл.18, ал.3, т.3 във вр. с чл.24, ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г но не приема тезата на административния орган, че следва да се изключи имот 16780-000-280 от референтната площ, тъй като страната не е представила скица и основание за ползването му. В случая следва да се има предвид, че при одобряване на заявените парцели за участие по Направление "„„Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност” от Мярка 214 АЕП се преценяват изискванията на разпоредбите на чл. 27 и чл. 32 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., докато, в последващия етап за оторизация, при определяне на площта на парцела след извършени адм. проверки (т.н. установена (определена) площ на парцела), както и при определяне на недопустимата площ за изплащане на финансово подпомагане приложение намират правилата и изискванията на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол и Регламент (ЕО) № 1122/2009 на Комисията от 30 ноември 2009 година. Съгласно чл. 6 от Наредба № 5 служителите на общинските служби по земеделие оказват помощ на кандидатите при въвеждане на данните за ползваните от тях площи и животни в заявленията за подпомагане в СРКЗПЗП и заявяването им по схеми и мерки за подпомагане. . Съгласно чл. 7,ал.1 от Наредбата № 5 земеделските площи, с които се кандидатства за подпомагане, трябва да са очертани в СРКЗПЗП. А според ал.3 на чл. 7 регистрирането на земеделските площи се извършва чрез географски информационни средства, като кандидатът посочва границите на всеки използван от него през текущата стопанска година парцел. Видно от договора за наем от 31.08.2013 година М. е кандидатствал по мярката не с целия имот с площ от 724,435 дка, а само с част от него в размер на 258,20 дка. Но това не е било идеална част от имота, а части с точно очертани граници. От отговора на въпрос № 1 от заключението е видно, че части от имот 280 са били включени в референтните парцели за подпомагане , като общата площ е била 24,51 дка. Тези парцели са били очертани и административният орган не е поискал скица за имотите. От представените и приети като доказателства по делото документи безспорно се установява, че със Заявление за подпомагане с УИН 2418051378254 от 12.04.2013г., М. е направила искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони (НР1) и по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съгласно Приложението за кандидатстване по мярка „Агроекологични плащания“ 2013, заявено за подпомагане е и направление Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност” като в табличен вид са отразени заявените за подпомагане площи, с които М. кандидатства за агроекологични плащания, с посочване на номер на БЗС и номер на парцел, площ в ха и землището, в което се намират, при приложен картен материал на очертаните БЗС. Следователно първата година от поетия петгодишен ангажимент на земеделския стопанин М. по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност “ от мярка 214 „АЕП“, е 2013г. Тогава са определени и референтните за подпомагане площи /парцели/ - с Уведомително писмо изх. № 01-6500/ 12022 от 03.10.2013г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, М. е уведомен за одобрените за участие по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ площи, за които кандидатът поема 5 - годишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности, индивидуализирани в приложената към писмото таблица с посочване на № БЗС, № парцел, заявена и одобрена площ. Със Заявление за подпомагане за кампания 2016г. с УИН 2422061696190, М. е заявила по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност обща площ за подпомагане 21,76 ха. От доказателствата по делото в т.ч. от заключението на изпълнената съдебно-техническа експертиза безспорно се установява, че са налице различия в площта и в границите на декларираните за подпомагане парцели при подадените от М. заявления през 2013г. и съотв. 2016г., довели до непълно съвпадение в географското местоположение на одобрената /референтната/ площ и тази, заявена за подпомагане през 2016г., като процентът на географско припокриване е под 90 процента, като се изчисли за всеки парел . който се явява под минимално изискуемия се процент, посочен в чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. Установените от административния орган 0,00 процента е неправилно. В този смисъл неправилно е изключен целия имот 280 от референтната площ . От заключението на експертизата се установи какво е застъпването на заявената реална площ през 2016 с реалната референтна площ през 2013 година за всеки парцел, съответно 84,30% , 56,,09, респективно 78,40 и 100 и 100 процента или общо 84,26 процента на географско припокриване между референтните площи и заявените за подпомагане през 2016г.
Жалбоподтелят не оспорва този факт.
Видно от заключението на
съдебно-техническата експертиза, вкл. от Приложение № 1 и Приложение № 2и 3 към него, е налице разлика между одобрената
/референтната/ площ, за която М. е поел агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „АЕП”, и тази, заявена за финансова помощ за кампания
2016г., от гл. т на заявените БЗС и парцели. В този смисъл установената липса
на географско съвпадение /географско припокриване между
референтните площи и заявените за подпомагане през 2016г., не може да се приеме за географско
изместване на местоположението и границите на референтните парцели, нито само за
несъответствие в границите на референтните парцели – очевидно липсата на географско съвпадение на
одобрените парцели и заявените за финансово подпомагане за кампания 2016г., не
се дължи на разминавания в ортофотоизображенията или
на допуснати грешки при очертаването на границите, а е резултат на промяна на
декларираната използвана площ през 2016г. /като парцели в БЗС/ спрямо
одобрената /референтната/ площ.
Съгласно чл.7 от Наредба №11 от 06.04.2009г. агроекологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години - т. е. касае се за дългосрочен ангажимент. Той се поема с одобряване на подаденото заявление за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане. През всяка следваща година от останалите четири години, кандидатите подават само заявление за плащане. Това заявление следва да съответства на нормативните изисквания за годината, през която е подадено и едновременно с това да е съобразено и с условията, при които е поет ангажиментът. По аргумент от разпоредбите на чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., едно от тези изисквания е агроекологичните дейности или направления да се извършват върху едни и същи площи на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на тези агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 %
от площта по съответното направление се припокрива
географски с площта, за която има поет агроекологичен
ангажимент. Задължението да изпълнява това изискване изрично е указано на М. с
Уведомително писмо изх. № 01-6500/ 12022 от 03.10.2013г. на Изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие” за одобряване за участие по направление „Възстановяване и поддържане на затревени
площи с висока природна стойност “ от мярка 214 „Агроекологични плащания”.
Съответно бенефициентът
изрично е декларирал, че това задължение ще бъде изпълнявано през целия
петгодишен период, както в заявлението за кандидатстване, така и в последващо
подаденото през 2016г. заявления за
плащане, в т.ч
е декларирал и че е запознат и ще спазва всички изисквания, произтичащи от агроекологичния му ангажимент, като ще извършва агроекологични дейности или направления, които се основават на площ, върху едни и
същи земеделски площи в продължение на 5 последователни години от първата
година на поемане на агроекологичния ангажимент.
Основателно
е и възражението на жалбоподателя, че доколкото заявената за плащане през 2016г.
площ по мярка 214 „АЕП“, направление „Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност е в рамките на нормативно разрешеното
намаление /по-малко от 10 %/ спрямо одобрената (референтната) площ, не е
нарушено изискването по чл. чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., тъй като
намалението на площта е станало пи вина на община Казанлък В този смисъл
първоначално изключените и в последствия отново отдаване под наем част от имот
280 не се явяват нови площи, които се включват за първи път . Той изрично е
обяснил на ДФЗ причините за това намаление. И това обяснение от земеделския
производител не е взето впредвид от административния
орган.
Поради което следва да се приеме, че намалението на ползваните от
земеделския производител площи през 2016 година за пет месеца не е по негова
вина, а поради неправилно извършване изчисления на полагащите му за ползвани
площи по реда на чл.37и от ЗСПЗЗ .
Предвид
изложеното съдът приема, че Уведомително писмо с изх. № 01-6500/9527≠8 от
05.05.2019г. за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”
(„АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за
кампания 2016г., издадено е”, с което на Ж.М. е отказана финансова помощ за кампания 2017г. и е прекратен
агроекологичния ангажимент по мярка 214 „АЕП”,
направление „Възстановяване
и поддържане на затревени площи с висока природна стойност е
незаконосъобразно - издадено е от компетентен административен орган и в изискуемата се форма; но постановено при правилно приложение на
материалния закон, и следва да бъде отменено
.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК,
Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба Ж.Г.М. *** Уведомително писмо с изх. № 01-6500/9527≠8
от 05.05.2019г. за прекратяване на агроекологичен
ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”
(„АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за
кампания 2016г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие” гр. София, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен
срок от съобщаването му на страните.