Определение по дело №997/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1149
Дата: 14 май 2021 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20217050700997
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                     О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

         №……………………         2021 година      гр.Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVІІІ СЪСТАВ в закрито заседание на четиринадесети май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

 

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 997 по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид следното:                           

    

     Производството по делото е образувано по жалба на „КО НИК“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Игнатиево, местност „Айман Тарла“, представлявано от И.Г.К., чрез адв. Ц.Л.,*** против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-107/28.04.2021г. на зам.Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. С жалбата е направено искане на основание чл.166 от АПК да бъде спряно допуснатото предварително изпълнение на разпореждането, тъй като от него за дружеството биха настъпили значителни и трудно поправими вреди; сочи също така, че предварителното изпълнение на акта ще представлява опасност не само за развитието, но и за съществуването на предприятието на дружеството, както и за интересите на държавата в лицето на НАП; въпреки, че предварителното изпълнение на обжалваното разпореждане е в защита на особено важни държавни интереси, счита, че невъзможността на дружеството да съществува, не би била от полза за държавния интерес в конкретния случай.

Искането за спиране е процесуално допустимо, като подадено в срок, от активно легитимно лице, с правен интерес. Същото е в хода на висящ процес по оспорване на административния акт, доколкото е включено в жалбата срещу него. Като разгледа доказателствата по делото и становищата на страните, съдът счита искането за неоснователно, по следните съображения:

С оспореното разпореждане на „КО НИК“ ООД, гр.Игнатиево са определени нива на запаси, които следва да поддържа за извънредни ситуации за периода 01.07.2021г. - 30.06.2022г. по видове съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива – 9.648 тона.

Съгласно приложимата разпоредба на чл. 8, ал. 3, вр. ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, жалбата срещу разпореждането, с което се определят индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период не спира изпълнението му, т. е. предварителното изпълнение на акта е предвидено по силата на самия закон. Когато законът разпорежда предварителното изпълнение на определена категория актове, той презюмира съществуването на една, повече или на всички предпоставки по чл. 60 от АПК. Следователно неоснователно в случая е твърдението на жалбоподателя за незаконосъобразност на предварителното изпълнение само въз основа на конкретни мотиви от страна на административния орган. След като предварителното изпълнение е допуснато по силата на самия закон, а не със специално разпореждане на административния орган, то административният орган не е длъжен да мотивира някой от хипотезите на чл. 60 от АПК, тъй като наличието им се презюмира от закона.

Вярно е, че тази презумпцията по чл. 8, ал. 3, вр. ал. 2, т. 3 от ЗЗНН за наличието на условия, обосноваващи предварителното изпълнение на административния акт, е необорима, но тежестта за излагане на обстоятелства, съответно доказателства, които да я оборват е на лицето направило искането.

Специалният закон - ЗЗНН не предвижда основанията за спиране изпълнението на визираните в чл. 8, ал. 3, вр. ал. 2, т. 3 от ЗЗНН актове, за които е дерогирал суспензивния ефект на жалбата /чл. 166, ал. 1 от ПК/, поради което по аналогия и с оглед препратката на чл. 8, ал. 3 от ЗЗНН се прилага нормата на чл. 166, ал. 2, вр. ал. 4 от АПК. Във всеки конкретен случай съдът, разглеждащ искането за спиране като, преценява дали незабавното изпълнение може да причини значителна или трудно поправима вреда на адресата, която да бъде противопоставена на презумираните от ЗЗНН предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК. Предпоставките, при които съдът може да спре предварителното изпълнение, са нови факти и обстоятелства, поради които самото предварително изпълнение би могло да причини значителна или трудно поправима вреда на оспорващия.

В случая допуснатото предварително изпълнение е обусловено от наличие на необходимост от защита на особено важни държавни и обществени интереси, а предвид краткия период на изпълнение – една година и опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта, а от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Този извод следва от целта на ЗЗНН, тъй като съгласно чл.1, ал. 1 и ал. 2 ЗЗНН с него се уреждат обществените отношения, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти, както и се въвеждат необходимите процедури за преодоляването на евентуален сериозен недостиг. А запасите по ал. 1 имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

 

 

Доказателствената тежест за тези нови факти и обстоятелства и въздействието им върху правната сфера на адресата на акта е негова. За да бъде спряно предварителното изпълнение, жалбоподателят следва да заяви и докаже вида и вероятността за настъпване на твърдените от него вреди от изпълнението, за да се прецени дали са значителни като основание за спирането му, тоест следва да установи, че от допуснатото по закон предварително изпълнение ще последва значителна или трудно поправима вреда или че ще бъде засегнат особено важен негов интерес.

Нови обстоятелства по смисъла на чл. 166, ал. 2 от АПК дружеството не сочи в искането си за спиране, а представените от него справки не доказват наличието на такива. То не оспорва качеството си на задължено лице по § 1, т. 11 от ДР ЗЗНН и произтичащите от това законови задължения на икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти да поддържа запаси. При определяне на запасите се вземат предвид компонентите по чл. 12 и чл. 13 от ЗЗНН и същите се изчисляват съобразно Методиката по чл. 8, ал. 2, т. 1 от ЗЗНН. Правилността на изчисленията следва да бъде проверена при преценката относно законосъобразността на оспореното разпореждане.

С оглед на изложеното, дори и да се приеме, че за изпълнението на разпореждането дружеството ще следва да осигури средства в големи размери, то това не може да бъде преценено като значителна или трудно поправима вреда по смисъла на чл.166, ал. 2 от АПК, причинена му именно от допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на същото, а е свързано с осъществяваната от него дейност.

Отделно от това следва да се има предвид и противопоставянето между обществения и частния интерес. Както беше посочено, предварителното изпълнение на разпореждането за създаване на запаси за извънредни ситуации е постановено от законодателя в защита на особено важни държавни интереси. Според чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН запасите имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси. Освен това разпореждането е с определен срок – една година (от 01.07.2021г. до 30.06.2022г.). Частният интерес на дружеството, обоснован единствено от икономически показатели (евентуални разходи, които би могло да се окажат повече от необходимите, ако изчисленията на нивата на запасите са неправилни), не може да се противопостави на обществения интерес, за защита на който е предвидено предварителното изпълнение на оспорения акт.

Поради изложеното искането за спиране допуснатото по силата на закона изпълнение на оспореното разпореждане е неоснователно.

Водим от горното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И: 

 

 

ОСТАВЯ без уважение искането на „КО НИК“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Игнатиево, местност „Айман Тарла“, представлявано от И.Г.К., чрез адв. Ц.Л.,*** да бъде спряно предварителното изпълнение на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-107/28.04.2021г. на зам.Председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.

 

 

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщението до страните.

 

 

 

                                 Административен съдия: