Решение по дело №2617/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1279
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20217040702617
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш  Е  Н   И   Е  1279

 

гр. Бургас,  09 ноември 2022 г.

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, ІV състав, в съдебно заседание на втори ноември, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                        СЪДИЯ: ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар С.А., като разгледа  докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА  АД № 2617 по описа за 2021 година и за да се произнесе, съобрази:

Производството е по реда на чл. 95 и сл. ДОПК.

Образувано е по жалба, подадена от „СЕЙФ-ТУРС“ ЕООД, ЕИК ********, представлявано от С.Г.В., чрез процесуален представител адв. Г.С. против Протокол №ПО-02000221068533-073-001/13.10.2021г., издаден от Д.Д.- гл. инспектор по приходите при ТД на НАП гр.Бургас, потвърден с Решение № 37/19.02.2021г. на директор на ТД на НАП гр.Бургас.

 Жалбоподателят иска отмяна на акта. Счита, че при постановяването му неправилно е приложен материалния закон.

В съдебно заседание, не изпраща представител. С писмена молба, подадена по делото на 2.11.2022г. от процесуалния му представител адв.Г.С., заявява, че поддържа жалбата и направените с нея, искания. Претендира присъждане на сторените в производството, разноски по представен на 16.03.2022г., списък и тези направени по обжалване на Определение № 547/05.04.2022г., постановено по делото, в общ размер 1100лв.

Ответникът по оспорването – Директор на дирекция „ОДОП” гр. Бургас при ЦУ на НАП, не се явява и не изпраща представител. В съдебно заседание, проведено на  16.03.2022г. процесуалният му представител иска жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

І. ДОПУСТИМОСТ НА ЖАЛБАТА

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е от лице, с доказан интерес от оспорването- адресат на акта, в срока по чл.95, ал.1 от ДОПК .

ІІ.ФАКТИТЕ:

Административното производство е започнало въз основа на молба вх.№ ИТ-00-7452/15.09.2021г., подадена до НАП гр. Бургас от  „СЕЙФ-ТУРС“ ЕООД.

          В молбата е посочено, че при подаване на ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г. е допусната неволна грешка от прехвърлянето на КИД 6330 в 79.00. Според управителя на дружеството, дейността на последното е туроператорска и КИД следва да е 79.12. Същият е поискал КИД да бъде променен от  79.00 на 79.12, без това да доведе до промяна на финансовия резултат при данъчното облагане.

          Въз основа на молбата  била извършена проверка, резултатите от която били обективирани в Протокол №ПО-02000221068533-073-001/13.10.2021г., издаден от Д.Д.- гл. инспектор по приходите при ТД на НАП гр.Бургас. С този протокол било преценено, че не са налице основания за корекция на КИД в годишната данъчна декларация.

Издателят на акта посочил, че декларирания в подадената годишна данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО, с вх.№ 0200И0640623/14.09.2020г. код съответства на дейността, в която са заети най- голям брой лица, работещи по трудово правоотношение, както и че в подадените уведомления по чл.62 от КТ за наетите по трудови правоотношения лица през 2019г. кода по КИД е 7990. Позовал се е на разпоредбата на §1 от ДР на Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски- алинеи (1) (Изм. - ДВ, бр. 12 от 2009 г., в сила от 1.01.2009 г., бр. 67 от 2009 г.) Основната икономическа дейност на осигурителя се определя съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008), утвърдена със заповед на председателя на Националния статистически институт, по икономическите дейности, посочени в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за всяка календарна година. (2) Когато осигурителят осъществява две или повече икономически дейности, основната му икономическа дейност се определя от дейността, в която са заети най-голям брой лица, работещи по трудово правоотношение. В този случай при определянето й не се вземат предвид работниците и служителите, които са общофункционално свързани с всички дейности на осигурителя и (3) При равен брой работещи по трудови правоотношения в отделните дейности основната икономическа дейност на осигурителя се определя по негов избор.

Протоколът бил връчен на дружеството- жалбоподател на 13.10.2021г.

На 14.10.2021г. последното подало до директора на ТД на НАП гр. Бургас жалба вх.№ ИТ-00-8210/14.10.2021г. против отказа за извършване на поисканата корекция на КИД в ГДД по чл.92 от ЗКПО.

На 8.11.2021г. директорът на ТД на НАП гр.Бургас приел, че производството следва да бъде проведено по правилата на чл.92, ал.3 от ДОПК. Разгледал е жалбата по същество и с Решение № 129 потвърдил Протокол №ПО-02000221068533-073-001/13.10.2021г., издаден от Д.Д.- гл. инспектор по приходите при ТД на НАП гр.Бургас.

Решаващият орган посочил, че дори да се приеме, че осигурителят осъществява две или повече икономически дейности- „други туристически дейности“ с КИД 7990 и „туроператор, организация на екскурзии в чужбина и изходящ туризъм“ с КИД 7912, основната му икономическа дейност се определя от дейността, в която са заети най-голям брой лица по трудови правоотношения- §1 ал.1 от Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски. След като преобладаващият брой наети лица по трудов договор са били ангажирани в дейността „други туристически дейности“ /организатор пътувания, организатор работа с клиенти, технически секретар, организатор,; екскурзовод, организатор работа с клиенти/ с КИД 7900, то основната икономическа дейност и минималния осигурителен доход следва да се определя с оглед икономическата дейност ,други туристически дейности“. Това означава, че осигурителя определя основната си икономическа дейност, като използва броя на наетите лица по трудови договори за работа в съответната икономическа дейност. При това положение основната икономическа дейност на осигурителя е тази, в която са заети преобладаващият брой работници.  

Според него, даденото тълкуване произтича от значението на понятието „основна икономическа дейност“ по смисъла на легалната дефиниция, съдържаща се в §1 т.З от ДР на Закона за регистър Булстат, понятието основна дейност, дефинирано в §1 ал,2 от ДР на Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителните вноски.

В хода на съдебното производство по делото е допусната и приета без възражения съдебно- счетоводна експертиза.

Вещото лице прави следните констатации:

С Удостоверение за регистрация № 03548 от 28.01.2005 г., издадено от Министерство на икономиката, дружеството „Сейф-Турс“ ООД гр.Бургас е регистрирано като туроператор, туристически агент.

Съгласно ОПР за 2019 г. дружеството е отчело приходи от продажба на услуги в размер на 2 003лв., като в раздел VI на отчета е посочен размер на нетните приходи от продажби по икономически дейности - Туристическа, агентска и операторска дейност; други дейности свързани с пътувалия и резервации.

Според „Хронологичен регистър на сметка 703 /Приходи от продажби на услуги - извършени екскурзии/ за период 01.01.2019 г. - 31.12.2019г.“ отчетените приходи в общ размер на 2 003 475,30 лв. са с посочено основание „приходи екскурзии“. Осчетоводени са разходи по икономически елементи по сметка 602 1 /Външни услуги/ в размер на 1 744 608,36 лв. По сметка 602 9/ Външни услуги-транспорт/ са отчетени разходи в размер на 210 953,40 лв.

Дружеството работи при специален режим за облагане /маржово облагане/, като при определяне данъчната основа на доставките е съобразена разпоредбата на чл. 139 т.1 от ЗДДС, съгласно която, данъчната основа на доставката на обща туристическа услуга е маржът, който представлява разликата, намалена с размера на дължимия данък, между:                 1.       общата сума, която туроператорът е получил или ще получи от пътуващото лице или от третото лице за доставката, включително субсидиите и финансиранията, пряко свързани с тази доставка, данъците и таксите, както и съпътстващите разходи, като комисиони и застраховки, начислени от доставчика на получателя, но без предоставените търговски отстъпки - 2 003 475,30 лв.

2.       сумата, която е платена или ще бъде платена за получените от туроператора от други данъчно задължени лица доставки на стоки и услуги, от които пътуващото лице се възползва пряко, включително данъка по този закон - 1 955 561,76 лв.

Маржът за 2019 година е 47 913,54 лева. /2 003 475,30 лв. — 1 955 561,76 лв./.

Начинът по който е организирана счетоводната отчетност на дружеството е съобразен с особеностите на туроператорската дейност, а именно, че приходът на дружеството се формира от цялостна подготовка и провеждане на групови и индивидуални туристически пътувалия срещу обща цена, включваща основни и допълнителни услуги, комплектувани в туристически пакет, отчетени по сметка от група 70 /Приходи/. Разходите за хотелско настаняване, самолетни билети и други са признати за разход, заедно с отчитането на съответните приходи.

При тези констатации и данните от годишния финансов отчет /ГФО/ за 2019 г. вещото лице дава заключение, че дейността на дружеството е туроператорска.

ІІІ. ПРАВОТО:

Оспореният акт- отказ за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права и задължения, е издаден от компетентен орган – орган по приходите.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Оспореният акт е постановен въз основа на резултатите от извършена проверка от органа по приходите.

Материалният закон е приложен неправилно.

Според разпоредбата на чл.92, ал.1  от ЗКПО, данъчно задължените лица, които се облагат с корпоративен данък, подават годишна данъчна декларация по образец за данъчния финансов резултат и дължимия годишен корпоративен данък.

С утвърдения за 2019г. образец на декларация е предвидено посочване на код на основната икономическа дейност – част ІІІ- Данни за дейността на данъчно задълженото лице, т.1.

В изрична забележка към декларацията е посочено, че на ред 1 като основна се посочва дейността, извършвана от предприятието, която има най-голям относителен дял в приходите от продажби.  Кодът и наименованието са според Класификация на икономическите дейности – КИД-2008 (4-ти знак). Попълненият тук код може да се различава от кода, който се попълва/ползва в някои от декларациите за социално и здравно осигуряване. Причината за разликата е, че в тях се ползва различен критерий за определяне на основната икономическа дейност, а именно – дейността, в която са заети най-много лица, работещи по трудово правоотношение.

В конкретния случай в подадената от жалбоподателя ГДД за 2019г. е посочен код на основната дейност- 79.90       Други дейности, свързани с пътувания и резервации, докато според заключението на вещото лице и с оглед указанията за попълване на декларацията, кодът според дейността, която има относителен дял в приходите от продажби следва да бъде 79.12 Туроператорска дейност. Подобна констатация се съдържа и в протоколи за проверка, съставени от органи по приходите на 9.02.2021г. и 15.03.2021г.. Според тези документи основната дейност на дружеството- жалбоподател е „Туроператор. Организация на екскурзии в чужбина и изходящ туризъм“ и „ организация на екскурзии в чужбина и изходящ туризъм“.

В този смисъл е и методологията за определяне на код на основна икономическа дейност по КИД-2008, според която в съответствие с общоприетата единна европейска методология за определяне на основната икономическа дейност на дадено предприятие НСИ използва показателя „Нетни приходи от продажби”, който се съдържа в Отчета за приходите и разходите като част от ГОД. В „Справка за предприятието“ - част от ГОД, раздел „Икономическа дейност“, стопанският субект/предприятието посочва относителните дялове на нетните приходи от продажби от осъществяваните от него икономически дейности. Въз основа на посочените дейности и съответствието им с останалите отчети и справки в ГОД се изчислява основната дейност съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) по методология, хармонизирана с европейските регламенти.

Т.е. кодът се определя съобразно относителния дял на нетните приходи от продажби от осъществяваните от съответния субект икономически дейности.

Именно въз основа на такъв подход жалбоподателят е поискал изменение на посочения от него код на основна икономическа дейност в ГДД за 2019г.

Такова разрешение дава и легалната дефиниция на §1, т.3 от ДР на Закона за регистър БУЛСТАТ. Според тази норма, "Основната икономическа дейност" на единиците в регистъра се определя съгласно най-ниското ниво на Националната класификация на икономическите дейности, като последователно се прилага избраният критерий при определянето на раздела, групата и класа. Изборът на критерий е в съответствие с наличните данни за единицата, при спазване на следния приоритет: а) най-голям дял в нетния размер на приходите от дейността;  б) най-голям размер на брутното производство на стоки и услуги, продукт на съответната дейност; в) най-голям размер на изплатените надници и заплати за дейността; г) най-голям брой заети в дейността.

Тук отново приоритет при определяне на коза е даден на най-големия дял в нетния размер на приходите от дейността.

Позоваването на административния орган на разпоредбата на  §1 от Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски би било правилно само в случай, че се иска издаване на документ, от значение за упражняване на права или задължения свързани с осигуряването.

В тази връзка следва да се посочи и че е възможно един субект да има две различни икономически дейности в зависимост от целта, за която те са определени, предвид различния подход при регламентацията на съответните правоотношения. Както вече бе посочено, такава забележка е изрично вписана и в указанията за попълване на кода на основната дейност в утвърдения образец на ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г.

След като по делото е доказано, че най-голям дял в нетния размер на приходите на жалбоподателя са от туроператорска дейност, то не съществува пречка да бъде издаден документ, въз основа на който да се промени кода на основна икономическа дейност, считано от 2019г. от 79.90 на 79.12.

Като е приел обратното административният орган е издал незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен, преписката- изпратена на административния орган за издаване на поискания документ.

С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят своевременно поисканите и доказани в размер на 1100лв.,  разноски по делото.

Воден от горното и на основание чл. 96 и 97 от ДОПК, Административен съд– град Бургас, четвърти състав,

 

Р   Е   Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Протокол №ПО-02000221068533-073-001/13.10.2021г., издаден от Д.Д.- гл. инспектор по приходите при ТД на НАП гр.Бургас, потвърден с Решение № 37/19.02.2021г. на директор на ТД на НАП гр.Бургас.

ИЗПРАЩА преписката, образувана по молба вх.№ ИТ-00-7452/15.09.2021г., подадена до НАП гр. Бургас от  „СЕЙФ-ТУРС“ ЕООД,  на органа по приходите при ТД на НАП Бургас за издаване на поискания документ.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите гр. София да заплати на „СЕЙФ-ТУРС“ ЕООД, ЕИК ********, представлявано от С.Г.В. сума в размер на 1100лв., представляваща разноски по делото.

Решението е окончателно.                                                                                                                                                                                                                     

 

                                                   

СЪДИЯ: