Решение по дело №150/2023 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 227
Дата: 28 август 2023 г.
Съдия: Десислава Цветкова
Дело: 20231630200150
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 227
гр. Монтана, 28.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесет и първи юли през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА
при участието на секретаря ГИНКА АТ. МИТОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА Административно
наказателно дело № 20231630200150 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № BG25052022/5800/Р8-1009/
22.11.2022г. на Директора на Национално ТОЛ управлене /НТУ/ към Агенция
„Пътна инфраструктура“ град София на И. Г. С. от град С. е наложено
административно наказание глоба в размер на 1 800.00 лева на основание
чл.179 ал.3а от ЗДвП.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал И. Г.
С. от град С., който обжалва същото с оплакване за незаконосъобразност, като
излага конкретни доводи. В съдебно заседание редовно призовани не се
явяват наказания и пълномощникът му.
Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а издаденото НП-законосъобразно.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания,
намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
1
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по
делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
На 25.05.2022г, в 10.20часа в направление - излизане от територията на
Република България, на ГКПП Кулата, е пристигнало ППС с peг. № ХХХХХ,
вид: влекач, марка „М.“, модел „Т.“, с обща технически допустима маса над
12 тона, което е управлявано от жалбоподателя И. Г. С.. След проверка от
митническите служители е установено, че на 11.05.2022г. в 00.52часа, това
ППС е засечено с контролно устройство с идентификатор № 10211 на Обход
Монтана, по път I-I, км 110+539 без заплатена дължима такса по чл.10 ал.1 т.2
от Закона за пътищата /ЗП/.
Конкретният пътен участък попада в обхвата на платената мрежа,
включен е в Списъка на републиканските пътища, посочен в приложението
към т.1 на Решение № 101 на Министерския съвет от 20.02.2020г, за които се
събира такса за изминато разстояние - тол такса. В случая за процесното ППС
не е била заплатена тол таксата по чл.10 ал.1 т.2 от ЗП.
Предвид горното наказващият орган приел, че по несъмнен начин е
доказано от обективна страна, че на 11.05.2022г, в 00.52часа е извършено
нарушение на чл.179 ал.3а от Закона за движението по пътищата и е съставен
АУАН № BG25052022/5800/P8-1009/25.05.2022г.
Във връзка с чл. 189е, ал. 3 от ЗДвП в 14-дневния срок от връчването на
акта не е постъпила по сметката на Агенция „Пътна инфраструктура“
компенсаторна такса по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, което е довело до
издаването на процесното НП.
При извършената проверка на 25.05.2022г. в 10:20часа от длъжностните
лица при Агенция „Митници“, водачът не е оспорил констатацията, че на
11.05.2022 г, в 00.52 часа е управлявал влекач, с peг. № ХХХХХХ, за който
вече е било установено движение в участъка на Обход Монтана, по път 1-1,
км 110+539, без заплатена такса по чл.10 ал.1, т.2 от ЗП. Актът за
установяване на административно нарушение е предявен на наказания на
25.05.2022г. и същият е вписал: „Не съм съгласен, плащаме с машина“.
Жалбоподателят не е отрекъл, че е управлявал процесното ППС към момента
на извършване на нарушението. Не са постъпили писмени възражения срещу
акта от жалбоподателя в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН. Не са представени и
2
документи, опровергаващи самоличността на лицето, управлявало
процесното ППС. Постъпило е възражение от „С.Л.“ ЕООД, но тъй като
последното се явява нелегитимирана страна, наказващият орган не е
разгледал възражението, поради недопустимост.
Материална компетентност на актосъставителя и на наказващия орган е
доказана с приложените по делото заповед № РАМ-332/32-66544 от
28.02.2020 г. на директора на Агенция „Митници“, заповед № РД-11-167 от
08.02.2021г. и заповед № РД-11-760/ 19.08.2022 г. на председателя на
Управителния съвет на АПИ.
Словесното описание на нарушението по начина, по който е
формулирано, съдържа достатъчно фактически изложения досежно
конкретните съставомерни признаци, съответно способства за
безпроблемната индивидуализация на конкретното административно
нарушение и неговия извършител. Наред с горното е очевидно, че
фактическият състав на нарушението /деянието с неговите фактически белези/
е подведено под съответно нарушената административно-наказателна норма -
именно тази, която брани конкретните обществени отношения.
Обжалваното НП е редовно връчено на 06.01.2022 г. по пощата с
обратна разписка. Известието за доставяне е надлежно оформено - датирано и
подписано, с отбелязване, че е получено лично на адрес от жалбоподателя.
Относно техническата изправност на електронната система: тол
системата представлява съвкупност от централни и периферни софтуерни
продукти съгласно чл.10 ал.1 от Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории ППС на база време и на база изминато разстояние, като тази
система не представлява автоматизирано техническо средство, поради което
за нея не съществува изискване за сертифициране и ободрение от Българския
институт по метрология /БИМ/, т.е. тя не е обект на проверка от БИМ.
Стационарната контролна точка, с което е установено нарушението, е
изградено законосъобразно, въз основа на разрешение за строеж № РС-63/
02.07.2019г., към което като неразделна част е приложение № 1, в който са
описани рамките, вкл. 1021/1/. С протокол за установяване годността за
приемане на дооборудването на съществуваща СКТ от 15.08.2019 г. е прието,
че строежът на рамка № 1021/1/ е изпълнен съгласно изготвените проекти,
3
условията на договора и съответните анекси към него, и че наличната
документация в достатъчна степен характеризира изпълненото строителство.
От събраните по делото доказателства се установява по безспорен и
категоричен начин, че процесният автомобил е бил управляван от
жалбоподателя и се е движил на посочения в АУАН и в НП участък от пътя -
Обход Монтана, по път 1-1, км 110+539, на 11.05.2022 г., в 00:52часа и че за
него не е била заплатена дължимата такса за изминато разстояние, тъй като не
са били изпълнени задълженията за установяване на изминатото разстояние, а
именно не е била налице валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването. Нарушението е установено въз основа на
доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от
ЗП по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, който заедно с приложените към него
изображения във вид на снимков материал представляват доказателство за
отразените в него обстоятелства относно пътното превозно средство,
регистрационния номер, датата, часа и мястото на движение по участък от
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, както и
местонахождението на техническото средство № 10211, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси, а също и данни
за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на
заплащане на дължимите такси. Видно от доказдателствата приложени на
л.46-47 от делото се установява, че управляваното от жалбоподателя МПС е
преминало през този пътен участък на два пъти – на 10.05.2022г. в 21.21 часа
и в 21.52часа, като за второто преминаване не е заплатена таксата.
По настоящото дело безспорно се установи, че при преминаване на
процесното пътно превозно средство през контролно устройство № 10211,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси,
същата е регистрирала нарушение за описания влекач, тъй като не е била
налице валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването през сегмент № **********. Това се потвърждава от
представеното и приложено към делото становище и таблиците към него с
преминаванията на ППС през рамка № 10211 за датата на нарушението и
маршрутната карта /МК/ на ППС, валидна за датата и часа на нарушението,
изготвени от отдел „Управление на информационната система и
инфраструктура“ към НТУ. Именно в цитираното становище е уточнено, че
за процесното ППС, за датата и часа на нарушението е получена валидна
4
маршрутна карта с номер ХХХХХ. В тази маршрутна карта обаче няма
получено плащане за повторното преминаване на ППС през сегмент №
********** на рамка № 10211, където е отчетено нарушението.
Във връзка с гореизложеното следва да се посочи, че съгласно чл.106,
ал. 4, изр. първо от Закона за пътищата размерът на дължимата за плащане
тол такса се определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7, или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя
на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут. Това, от своя страна, означава, че при закупуването на маршрутна
карта, ползвателят на пътя е длъжен преди всичко да се увери, че е избрал
най-точния маршрут, по който ще премине - от началната до крайната точка
на пътуването, тъй като именно по този маршрут той има право да премине, а
всяко отклонение от него по смисъла на чл. 179, ал. За от Закона за
движението по пътищата представлява административно нарушение. Именно
настоящото производство касае точно такъв случай - отклонение от зададения
маршрут, изразяващо се в повторно преминаване през рамката без да е
заплатена тол такса, в резултат на което е изпълнен състава на
административно нарушение по чл. 179, ал. За от ЗДвП.
В резултат на отклонението от зададения маршрут с МК с номер
ХХХХХ, водачът е направил повторно преминаване през участък от
платената пътна мрежа - Обход Монтана, по път 1-1, км 110+539 /Първи клас
1, наименование на тол сегмента - път 1:п.к. 81/01-Крапчене-участък 1, номер
на сегмента - **********, с дължина на сегмента /в метри/ 990 и в километри
0,990/, за което обаче не е била налице валидна маршрутна карта или валидна
тол декларация, и така е осъществил състава на административно нарушение
по чл. 179, ал.3а от ЗДвП.
Предвид горното съдът намира, че атакуваното НП е законосъобразно, а
жалбата следва да се остави без уважение.
При този изход на делото жалбоподателя следва да заплати на
въззиваемата страна направените по водене на делото разноски в размер на
120.00 лева.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 от ЗАНН
Районен съд - Монтана
5
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG25052022/5800/ Р8-
1009/ 22.11.2022г. на Директора на Национално ТОЛ управлене /НТУ/ към
Агенция „Пътна инфраструктура“ град София, с което на И. Г. С. от град С. е
наложено административно наказание глоба в размер на 1 800.00 лева на
основание чл.179 ал.3а от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА на основание чл.63 ал.5 от ЗАНН И. Г. С. от град С., ул.“518-
та“ № 24, с ЕГН ********** да заплати на Директора на Национално ТОЛ
управлене /НТУ/ към Агенция „Пътна инфраструктура“ град София сумата в
размер на 120.00 лева, представляваща юристконсултнско възнаграждение,
както и по сметка на Районен съд – град Монтана сумата от 5.00 лева,
представляваща държавна такса в случай на служебно издаване на
изпълнителен лист.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в
14-дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
6