Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Каварна 11.12.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
КАВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,в публично съдебно на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ:ЖИВКО ГЕОРГИЕВ
при секретаря ***,като разгледа докладваното от съдията НАХД № 163 по описа на КРС за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 11-01-25/03.07.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция,с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.7 ал.1 т.4, във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.
В жалбата си въззивникът развива съображения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.В жалбата се навеждат твърдения,че отговорното лице за изготвяне на контролен лист,за извършване на проверка за съответствието с бюджетните параграфи е финансовият контрольор.Жалбоподателят изразява несъгласие с констатациите на проверяващия орган,че на основание чл.3 ал.1 от ЗФУКПС и чл.21 ал.1 от ЗПФ,кмета на общината има вменено задължение да осигури изготвяне и подписване на Заявка за поемане на задължение.
В открито съдебно заседание ,въззивникът редовно призован не се явява.Представлява се от процесуален представител,който поддържа жалбата и искането за отмяна на наказателното постановление на посочените в него основания.
Административнонаказващия орган,редовно призован,участва в производството чрез надлежно упълномощен процесуален представител,който счита обжалваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено от съда.
Контролиращата страна-РП-гр.Каварна,редовно призована,не изпращат представител,не ангажира становище по жалбата.
След преценка поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал,доводите и становищата на страните,Каварненски Районен съд,намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е допустима,предвид обстоятелството,че е подадена от санкционираното лице в законоустановения 7/седем/ дневен срок от връчването му на оспореното наказателно постановление,като е произвела със завеждането си своя волутивен и суспензивен ефект.
Във връзка с прилагането на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,Указания за осъществяване на предварителен контрол на министъра на финансите и на основание чл.5 ал.2 от ЗФУКПС,със Заповед № 1279/19.07.2007г. на Кмета на Община Каварна е утвърдена „Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинската администрация Каварна“/Инструкцията/,с последно изменение със Заповед № 127/04.03.2014г.Със Заповед № 266/31.03.2016г. кметът на община Каварна е определил длъжностните лица,имащи право да подписват заявки за поемане на задължения,фактури и искания за извършване на разходи.Инструкцията и заповедта са отменени със Заповед № 1045/30.09.2016г.със заповедта за отмяна са приети Правила за изграждане и функциониране на системата за финансово управление и контрол в Община Каварна.Предварителният контрол се извършва чрез проверки,резултатите от които се документират.Въз основа на тези резултати,лицето,на което е възложено извършването на предварителен контрол изразява мнение относно законосъобразността.Предварителният контрол се извършва преди вземане на решение,свързано с дейността на организацията и при неговото осъществяване се проверяват всички документи и приложенията към тях,свързани с предстоящото решение,с цел изразяване на мнение дали предлаганото решение съответства на всички приложими изисквания на законодателството.
С чл.13 от Инструкцията е определено,че в изпълнение разпоредбите на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,ръководителят е длъжен да осигури преди поемане на задължението и извършването на разхода,представянето на документите на финансовият контрольор или на друго лице,определено със заповед,за извършване на предварителен контрол за законосъобразност.
Във връзка с изискванията на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС и чл.13 от Инструкцията,със Заповед № 251/28.03 2016г. кметът на Община Каварна е определил Е.Г.В.-счетоводител за лице,което да извършва предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължение и извършване на разход/финансов контрольор/.
В резултат на извършените проверки,определено с чл.48 от Инструкцията,длъжностните лица упълномощени да осъществяват предварителен контрол за законосъобразност,се произнасят по законосъобразността,изразявайки мнение за одобрение или отказ да се одобри поемането на задължението или извършването на разхода,като попълват контролни листи,съгласно утвърдена от кмета на общината форма.
При финансовата инспекция се установява,че преди сключване на Договор с рег.№ 132/04.04.2016г. за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на бюст-паметник на Христо Ботев,не са извършвани действия по предварителен контрол за законосъобразност,съгласно процедурата за поемане на задължения и извършване на разходи в Община Каварна,не е изготвена и подписана заявка за поемане на задължение за сумата от 23 670 лева.Съответно не е изготвен контролен лист за извършване на предварителен контрол за поемане на задължение/приложение № 2 към Заповед № 127/04.03.2016г./ и не са извършвани проверки по чл.45 от Инструкцията: за съответствие на задължението с бюджетните параграфи; има ли план по бюджета; компетентно ли е лицето,което заявява поемане на задължението; правилно ли са изчислени количеството и сумите,респективно не е извършван предварителен контрол за законосъобразност и не е изразено мнение за одобрение или отказ да се одобри поемането на задължението по реда на чл.48 от Инструкцията,във връзка с чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,от определеното по чл.13 от Инструкцията лице/финансов контрольор/.
След като по бюджета на Община Каварна за 2016г. не са предвидени средства за изграждане на паметник на Христо Ботев/по Функция „VII „Почивно дело,култура,религиозни дейности“,Дейност 739 „Музеи,Худ.галерии,паметници на културата и етнографски комплекси от национален и регионален характер“/ при извършен предварителен контрол по чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУСПС,по начин разписан в чл.45 от Инструкцията това обстоятелство е следвало да бъде отразено,съответно в заявката за поемане на задължение вписано:съответствие на задължението с бюджетните параграфи-не и има ли план по бюджета-не.
Липсата на заявка за поемане на задължение при сключването на Договор № 132/04.04.2016г. за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на бюст-паметник на Христо Ботев е потвърдена от Кмета на Община Каварна Н.С. с писмо изх.№ РД-08-58/10.08.2018г. на Община Каварна във връзка с поискана от финансовата инспекция заявка,с писмо вх.№ РД-08-58 от същата дата на Община Каварна.За финансирането на договора не са предвидени средства в бюджета на Община Каварна за 2016г./бюджета в последствие на 30.08.2016г. с Решение № 162 на Общински съвет Каварна е актуализиран с 50 000 лева/.
Със сключването на Договор № 132 на 04.04.2016г. е поето задължение за извършване на разход в размер на 23 760 лева с ДДС,от Кмета на Община Каварна Н.Г.С.,без преди това да е приложила контролни дейности,включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемането на финансовото задължение,чрез попълване на заявка за поемане на задължение,съдържаща информация за :“вида на задължението-наименование,сума,бюджетен параграф,основание;извършените проверки за съответствие,в т.ч. компетентно ли е лицето,което поема задължението;съответства ли задължението на бюджетните параграфи,има ли бюджетен кредит за искания разход,правилно ли са изчислени стойностите;необходима ли е процедура по ЗОП;проверка за съответствие с нормативните изисквания“,въпреки задължението за това регламентирано с чл.13 от Инструкцията,съгласно който „ръководителят е длъжен да осигури преди поемане на задължението и извършването на разхода,представянето на документите на финансовия контрольор или на друго лице,определено със заповед за извършване на предварителен контрол за законосъобразност“.
С оглед на гореизложените фактически данни,актосъставителят е приел,че на 04.04.2016г. в гр.София,Н.Г.С. в качеството си на кмет и ръководител на бюджетна организация,разпореждаща се със средства от общинските бюджети и фондове по смисъла на чл.2 ал.2 т.1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор/ЗФУКПС/,във връзка с &1,т.5 от ДР на Закона за публичните финанси е сключила Договор № 132/04.04.2016г. с „Джиро-44“ЕООД гр.София,за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на Бюст-паметник на Христо Ботев в гр.Каварна,с което е поела задължение за разход в размер на 23 760 лева с ДДС от името и за сметка на Община Каварна,без преди това да е приложила контролни дейности,включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемането на финансовото задължение,въпреки задължението за това регламентирано с чл.13 от „Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинската администрация Каварна“.
Деянието е квалифицирано като нарушение разпоредбите на чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.7 ал.1 т.4,във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор/ЗФУКПС/.
Въз основа на акта било издадено обжалваното наказателно постановление, с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните по делото свидетели-П.М.К. и Е.Г.В.,както и от приложените по делото писмени доказателства: Наказателно постановление № 11-01-25/03.07.2019г. издадено от Директора на АДФИ,акт за установяване на административно нарушение № 11-01-25/14.01.2019г,Възражение вх.№ 11-01-25/18.01.2019г. против АУАН № 11-01-25/14.01.2019г.;Справка изх.№ РД-01-4932/12.07.2018г. за отговорните длъжностни лица в Община Каварна за периода от 01.01.2016г. до 21.05.2018г.;Договор за „Отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна“ от 04.04.2016г. с „Джиро-44“ЕООД-гр.***; Фактура на „Джиро-44“ЕООД гр.*** № **********/08.04.2016г.;Банково бордеро за извършено плащане по договор с „Джиро-44“ЕООД гр.*** от 04.05.2016г.;Фактура на „Джиро-44“ЕООД гр.*** № **********/18.05.2016г.;Банково бордеро за извършено плащане по договор с „Джиро-44“ЕООД гр.*** от 07.07.2016г.;Решение № 162 по Протокол № 13/30.08.2016г. на Общински съвет гр.Каварна за актуализиране бюджета на община Каварна и включване в поименния списък за капиталови разходи на обект „Изграждане на паметник Христо Ботев“;Искане за извършване на разход за 16 632 лева от 03.05.2016г.;Искане за извършване на разход за 7 128 лева от 07.07.2016г.;Приемо-предавателен протокол от 18.05.2016г.;Решение № 3 на Общински съвет за приемане на бюджета за 2016г. по Протокол № 5/29.01.2016г. с Приложение № 1 „Бюджет на Община Каварна за 2016г.-Приходи“ с приложения,Приложение № 2 „Бюджет на Община Каварна за 2016г.-Разходи общо“ и Приложение № 2-Б „Бюджет на Община Каварна за 2016г.-Разходи в местни дейности“;Писмо за представяне на документи от Кмета на Община Каварна № РД-08-58/10.08.2018г. вкл. за липса на заявка за поемане на задължение; Заповед № 251/22.03.2016г. за определяне на лице,което да осъществява предварителен контрол,с приложени трудов договор и длъжностна характеристика;Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинска администрация Каварна с приложения;Заповед на Кмета на Община Каварна № 127/04.03.2014г. за актуализация на Инструкцията;Заповед на Кмета на Община Каварна № 266/31.03.2016г. за определяне на длъжностни лица по СФУК.
При извършената служебна проверка съдът констатира,че АУАН и НП съдържат изискуемите реквизити,нарушението е описано пълно и ясно,с всички съставомерни признаци от обективна страна,включително са посочени и доказателствата които го потвърждават.Посочена е правилно нарушената правна норма в АУАН,а така също и санкционната норма в НП,предвид на което не е налице нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
Съдът кредитира изцяло показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели П.М.К. и Е.Г.В.-на длъжност счетоводител в Община Каварна,които потвърждават фактическото извършване на нарушението,изясняват формата и естеството,датата на осъществяването му.Изнесените от тях данни,са в пълна корелация с писмените доказателствени източници,показанията им са безпротиворечиви,взаимнодопълващи се,логични,поради което съдът ги счита за обективни и достоверни.В настоящото производство не се установиха данни за заинтересованост,под каквато и да било форма,от изхода на делото.
При служебна проверка за законосъобразност на НП от процесуалноправна страна,включително и такава относно редовността на АУАН,съобразно правомощията си и релевираните възражения с жалбата,съдът не установи наличието на съществени процесуални нарушения,които да обуславят неговата отмяна.Актовете са издадени от компетентен орган,спазена е установената за това форма и изискуеми реквизити на съдържанието им,съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН.Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана в напълно редовно учредено и развило се,според процесуалните правила на ЗАНН административнонаказателно производство.Изложеното в АУАН и НП словесно фактическо описание на вмененото нарушение е в достатъчна степен конкретно,пълно и ясно,възпроизведени са твърдения за факти,които покриват основните съществени признаци на деянието,поради което позволяват неговата индивидуализация-обща с оглед датата и мястото на извършване и като административно нарушение в хипотезата на чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,отделно и като административнонаказателен състав по чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция ,налице са и обективните елементи относно надлежната персонификация на правния субект-нарушител.По отношение на прилагането на нормата на чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция/ЗДФИ/ то съдът счита,че субект на нарушението по чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор е именно Кмета като първостепенен разпоредител със средства от бюджета,поради което правилно наказанието е било наложено именно на Н.Г.С. в качеството и на Кмет на Община-Каварна,т.к. в рамките на упражнената инспекционна дейност от контролните органи е установено,че нарушението е извършено от длъжностно лице,на което е вменено управлението и контрола на бюджетните средства,какъвто се явява Кмета на Общината.
От друга страна преценката за законосъобразността на НП,по смисъла на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН,досежно описанието на нарушението ,се свежда до това изложени ли са фактически твърдения за обективните признаци от състава на административното нарушение което според АНО е осъществено.И тъй като последното очевидно е сторено,в самия санкционен акт се съдържат констатации, че на 04.04.2016г. в гр.София,Н.Г.С. в качеството си на кмет и ръководител на бюджетна организация,разпореждаща се със средства от общинските бюджети и фондове по смисъла на чл.2 ал.2 т.1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор/ЗФУКПС/,във връзка с &1,т.5 от ДР на Закона за публичните финанси е сключила Договор № 132/04.04.2016г. с „Джиро-44“ЕООД гр.***,за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на Бюст-паметник на Христо Ботев в гр.Каварна,с което е поела задължение за разход в размер на 23 760 лева с ДДС от името и за сметка на Община Каварна,без преди това да е приложила контролни дейности,включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемането на финансовото задължение,въпреки задължението за това регламентирано с чл.13 от „Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинската администрация Каварна“,поради което няма как да се приеме,че е било нарушено правото на защита на жалбоподателя и същият не е разбрал какво точно нарушение се твърди да е извършил,за което и се наказва.Именно този е критерият за преценка съществеността на допуснатото процесуално нарушение на правилата на ЗАНН.Ето защо,липсва каквото и да е било процесуално нарушение.
Материалната компетентност на органите-актосъставителя и тази на АНО издал процесното НП не се оспорва от жалбоподателя,същата е нормативно установена,съгласно разпоредбата на чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция. Със Заповед № ФК-10483/16.05.2018г. Директора на Агенция за държавна финансова инспекция е възложил на П.М.К.,главен финансов инспектор ИРМ,гр.Добрич да извърши финансова инспекция на Община Каварна,като задачата включва освен други изброени в заповедта задачи и проверка за законосъобразност,свързана с определянето,начисляването,предоставянето и отчитането на капиталови разходи на Община Каварна за 2016г.,в.т.ч. за изграждане на паметник на Христо Ботев.С последващи заповеди ФК-10—603/18.06.2018г.,ФК №-10-734/26.07.2018г.,ФК-10-806/14.08.2018г.,ФК-10-1171/23.11.2018г. и ФК 10-1251/13.12.2018г. на Директора на държавна финансова инспекция съответно е изменена относно срока за извършване на финансовата инспекция,относно предметния обхват на финансовата инспекция,спирането и възобновяването на финансовата инспекция и удължаването срока за извършване на финансовата инспекция.
Обжалваното Наказателно постановление решаващият съдебен състав намери за материалноправно законосъобразно.Същото е издадено при правилно приложение на материалния закон- чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Въззивника е санкциониран по реда на чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ,съгл. който при упражняване на инспекционна дейност по реда на закона виновните длъжностни лица,както и лицата които работят по граждански договори за управление и контрол,ако деянието не съставлява престъпление,се наказват за нарушение на нормативен акт,уреждащ бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност,ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт с глоба в размер от 200 лева до 2000 лева.
Във връзка с прилагането на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,Указания за осъществяване на предварителен контрол на министъра на финансите и на основание чл.5 ал.2 от ЗФУКПС,със Заповед № 1279/19.07.2007г. на Кмета на Община Каварна е утвърдена „Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинската администрация Каварна“/Инструкцията/,с последно изменение със Заповед № 127/04.03.2014г.Със Заповед № 266/31.03.2016г. кметът на община Каварна е определил длъжностните лица,имащи право да подписват заявки за поемане на задължения,фактури и искания за извършване на разходи.Инструкцията и заповедта са отменени със Заповед № 1045/30.09.2016г.със заповедта за отмяна са приети Правила за изграждане и функциониране на системата за финансово управление и контрол в Община Каварна.Предварителният контрол се извършва чрез проверки,резултатите от които се документират.Въз основа на тези резултати,лицето,на което е възложено извършването на предварителен контрол изразява мнение относно законосъобразността.Предварителният контрол се извършва преди вземане на решение,свързано с д0ейността на организацията и при неговото осъществяване се проверяват всички документи и приложенията към тях,свързани с предстоящото решение,с цел изразяване на мнение дали предлаганото решение съответства на всички приложими изисквания на законодателството.
С чл.13 от Инструкцията е определено,че в изпълнение разпоредбите на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,ръководителят е длъжен да осигури преди поемане на задължението и извършването на разхода,представянето на документите на финансовият контрольор или на друго лице,определено със заповед,за извършване на предварителен контрол за законосъобразност.
Във връзка с изискванията на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС и чл.13 от Инструкцията,със Заповед № 251/28.03 2016г. кметът на Община Каварна е определил Е.Г.В.-счетоводител за лице,което да извършва предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължение и извършване на разход/финансов контрольор/.
В резултат на извършените проверки,определено с чл.48 от Инструкцията,длъжностните лица упълномощени да осъществяват предварителен контрол за законосъобразност,се произнасят по законосъобразността,изразявайки мнение за одобрение или отказ да се одобри поемането на задължението или извършването на разхода,като попълват контролни листи,съгласно утвърдена от кмета на общината форма.
При финансовата инспекция се установява,че преди сключване на Договор с рег.№ 132/04.04.2016г. за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на бюст-паметник на Христо Ботев,не са извършвани действия по предварителен контрол за законосъобразност,съгласно процедурата за поемане на задължения и извършване на разходи в Община Каварна,не е изготвена и подписана заявка за поемане на задължение за сумата от 23 670 лева.Съответно не е изготвен контролен лист за извършване на предварителен контрол за поемане на задължение/приложение № 2 към Заповед № 127/04.03.2016г./ и не са извършвани проверки по чл.45 от Инструкцията: за съответствие на задължението с бюджетните параграфи§ има ли план по бюджета; компетентно ли е лицето,което заявява поемане на задължението; правилно ли са изчислени количеството и сумите,респективно не е извършван предварителен контрол за законосъобразност и не е изразено мнение за одобрение или отказ да се одобри поемането на задължението по реда на чл.48 от Инструкцията,във връзка с чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС,от определеното по чл.13 от Инструкцията лице/финансов контрольор/.
След като по бюджета на Община Каварна за 2016г. не са предвидени средства за изграждане на паметник на Христо Ботев/по Функция „VII „Почивно дело,култура,религиозни дейности“,Дейност 739 „Музеи,Худ.галерии,паметници на културата и етнографски комплекси от национален и регионален характер“/ при извършен предварителен контрол по чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУСПС,по начин разписан в чл.45 от Инструкцията това обстоятелство е следвало да бъде отразено,съответно в заявката за поемане на задължение вписано:съответствие на задължението с бюджетните параграфи-не и има ли план по бюджета-не.
Липсата на заявка за поемане на задължение при сключването на Договор № 132/04.04.2016г. за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на бюст-паметник на Христо Ботев е потвърдена от Кмета на Община Каварна Н.С. с писмо изх.№ РД-08-58/10.08.2018г. на Община Каварна във връзка с поискана от финансовата инспекция заявка,с писмо вх.№ РД-08-58 от същата дата на Община Каварна.За финансирането на договора не са предвидени средства в бюджета на Община Каварна за 2016г./бюджета в последствие на 30.08.2016г. с Решение № 162 на Общински съвет Каварна е актуализиран с 50 000 лева/.
Със сключването на Договор № 132 на 04.04.2016г. е поето задължение за извършване на разход в размер на 23 760 лева с ДДС,от Кмета на Община Каварна Н.Г.С.,без преди това да е приложила контролни дейности,включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемането на финансовото задължение,чрез попълване на заявка за поемане на задължение,съдържаща информация за :“вида на задължението-наименование,сума,бюджетен параграф,основание;извършените проверки за съответствие,в т.ч. компетентно ли е лицето,което поема задължението;съответства ли задължението на бюджетните параграфи,има ли бюджетен кредит за искания разход,правилно ли са изчислени стойностите;необходима ли е процедура по ЗОП;проверка за съответствие с нормативните изисквания“,въпреки задължението за това регламентирано с чл.13 от Инструкцията,съгласно който „ръководителят е длъжен да осигури преди поемане на задължението и извършването на разхода,представянето на документите на финансовия контрольор или на друго лице,определено със заповед за извършване на предварителен контрол за законосъобразност“.
За периода от 02.11.2015г. и към момента на извършване на финансовата инспекция,съгласно справка за отговорните длъжностни лица с изх.№ ФСД-01-4932/12.07.2018г.,кмет на Община Каварна е Н.Г.С.,обявена с Решение № 195/02.11.2015г. на Общинска избирателна комисия-Каварна.
След като на 04.04.2016г. в гр.София,Н.Г.С. в качеството си на кмет и ръководител на бюджетна организация,разпореждаща се със средства от общинските бюджети и фондове по смисъла на чл.2 ал.2 т.1 от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор/ЗФУКПС/,във връзка с &1,т.5 от ДР на Закона за публичните финанси е сключила Договор № 132/04.04.2016г. с „Джиро-44“ЕООД гр.***,за отливане на бюст Христо Ботев в бронз,изработване на пиедестал и транспорт и монтаж до гр.Каварна на Бюст-паметник на Христо Ботев в гр.Каварна,с което е поела задължение за разход в размер на 23 760 лева с ДДС от името и за сметка на Община Каварна,без преди това да е приложила контролни дейности,включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемането на финансовото задължение,въпреки задължението за това регламентирано с чл.13 от „Инструкция за осъществяване на предварителен контрол и на други контролни дейности към системата за управление и контрол в общинската администрация Каварна“,правилно и законосъобразно е ангажирана от АНО отговорността по чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ уреждащ бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност,ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт,като е предвидено административно наказание глоба от 200 лева до 2000 лева.
От изложеното по-горе съдът прави извод,че обвинението предмет на издаденото НП е доказано от обективна и субективна страна.
Според настоящия състав на съда,правилно административнонаказващият орган е наложил административно наказание „Глоба“ на жалбоподателя.Същият е санкциониран като длъжностно лице-Кмет на Община Каварна и като такова е длъжен да спазва нормативните актове уреждащи бюджетната,финансово-стопанската или отчетната дейност.
Процесният случай не е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН,тъй като нарушението засяга особено важни обществени отношения,касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични средства.
Наложеното наказание правилно е определено от АНО по вид и по размер ,в минималния такъв според закона ,при съобразяване на обстоятелствата по чл.27 от ЗАНН,в това число тежестта на конкретното нарушение и степента на обществената му опасност,отчитайки обстоятелството,че същото е първо такова на жалбоподателя.
По горните съображения,съдът намира атакуваното наказателно постановление за правилно и законосъобразно,поради което същото следва да бъде потвърдено.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-25/03.07.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция,с което на Н.Г.С. ЕГН ********** с адрес ***,с настояща месторабота-Кмет на Община Каварна е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева за нарушение на чл.13 ал.3 т.5 във връзка с чл.7 ал.1 т.4 във връзка с чл.13 ал.4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,на основание чл.32 ал.1 т.1 във връзка с чл.35 ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция и чл.53 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Добрич по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния кодекс в 14/четиринадесет/ дневен срок от получаване на съобщението,че решението с мотивите е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: