Решение по дело №1204/2018 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 371
Дата: 29 октомври 2018 г. (в сила от 31 декември 2018 г.)
Съдия: Маргарита Пламенова Алексиева
Дело: 20181510201204
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

29.10.2018

 

 

 

Дупница

 
 


Номер                                                  Година                                      Град

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Н.о. II

 
 


Районен съд – Дупница                                                                                                        състав

23.10.

 

2018

 
 


на                                                                                                           Година

Маргарита Алексиева

 
В публично съдебно заседание в следния състав:

Председател

Членове

Съдебни заседатели:

 

 
        1.

 

 

Росица Кечева

 
         2.

 

 
Секретар:

Председателя на състава

 
Прокурор:

Сложи за разглеждане докладваното от

АН

 

1204

 

2018

 
 


                                      дело №                                     по описа за                                    година.

        

Настоящото производство е по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е образувано по жалба на С.М.С., ЕГН ********** *** против Електронен фиш Серия К № 2092215, издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП. Жалбоподателят излага доводи, че електронният фиш е неправилен и незаконосъобразен, поради което моли за неговата отмяна.

Въззиваемата страна не взема становище по жалбата.

Съдът като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

На 08.05.2018 г. в 16:39 часа на ПП-1 Е79 км 321+700 в посока гр. Дупница при ограничение на скоростта 60 км/ч за населено място, въведено с пътен знак В26 е установено нарушение заснето с АТСС 628 и приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача при управление на МПС ,,Ауди А 6 2.4 Куатро“ с рег. № КН5146ВР. В електронния фиш са посочени данни за разрешена стойност на скоростта 60 км/ч, установена стойност на скоростта 102 км/ч и превишена стойност на скоростта 42 км/ч. Като собственик на МПС е посочено лицето С.М.С.. Като нарушена е посочена нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП и като основание за налагане на санкцията е посочен чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.

По делото са събрани писмени доказателства, които съдът изцяло кредитира: ел. фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство; копие на клип № 1134, снет от паметта на АТСС-628; справка за собственост на МПС; разписка за връчване на ел. фиш; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г.; протокол № 6-20-17 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR 1-M АТСС 628; писмо с рег. № ОВ-5090/19.07.2011 г.; Заповед рег. № 2555/23.08.11 г. на Директора на ОДМВР-гр. Кюстендил; Заповед № Iз-305/04.02.11 г. на министъра на вътрешните работи.

При така установените факти съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2, вр. с чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване административен акт. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

С ТР 1/2014г. на ВАС се прие, че  електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване.

С цитираното тълкувателно решение се потвърди също така принципното положение, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Във връзка с използването на мобилни технически средства, правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват. Тези правила бяха законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Според чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, в относимата към датата на процесното деяние редакция, изм. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., при нарушение установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според текста на § 6, т. 65 (нова - ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП  ,,автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи, обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г., се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е въведено разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми се обосновава извод, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС, относно непълнотите в регламентацията на работата на ,,техническите средства“ преди изменението на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП с ДВ. бр.19 от 2015 г. В обобщение, електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДвП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В конкретния случай, съставения електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз – 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец. В електронния фиш липсва посочване на марката, модела и техническите параметри на използваното техническо средство, но такова изискване няма предвидено в закона и същите правилно не са посочени в издадения ЕФ. По същия начин не е налице задължение администртивнонаказващият орган да изпраща всички приложения към електронния фиш - снимков материал, съответните протоколи от проверките на техническото средство, други съпътстващи документи, поради което и съдът не възприе тези обстоятелства като нарушение.

Съдът намира обаче, че не е спазено изискването на чл. 10, ал. 1 и ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По делото не е представен протокол за използване на автоматизирано техническо средство, съставен към датата на извършване на нарушението, който е необходим за установяване мястото за контрол, вкл. мястото на уреда, посоката на движение на контролираните МПС, режима на работа на уреда и останалите обстоятелства съгласно Приложение № 1 към чл. 10, ал. 1 от Наредбата. Ето защо съдът намира, че процедурата по установяване на нарушението на ЗДвП с автоматизирано техническо средство, съставляваща основание за издаване на обжалвания електронен фиш е опорочена, предвид горепосоченото нарушение, което обосновава заключение за незаконосъобразно проведено административнонаказателно производство, във фазата на установяване на нарушението и мотивира отмяна на издадения електронен фиш.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия К № 2092215, издаден от ОДМВР Кюстендил за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на С.М.С., ЕГН ********** ***, е наложено административно наказание ,,глоба” в размер на 400.00 (четиристотин) лева, на основание чл.189, ал. 4 вр. с чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 21, ал. 2 от ЗДвП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд - Кюстендил, по реда на АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: