Решение по дело №929/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 468
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 9 ноември 2019 г.)
Съдия: Даниел Йорданов
Дело: 20194110200929
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е 

 

24.10.2019 г.                                                         гр. ВЕЛИКО  ТЪРНОВО

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД                                                                                  2 състав

На 24.10.2019  г.

В публично  заседание  в следния  състав:

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДАНИЕЛ  ЙОРДАНОВ

                                     

Секретар: ВАНЯ  ИВАНОВА

Прокурор: Т. Тотев

като разгледа  докладваното от  съдията

АНД  номер 929 по  описа  за  2019 година.

 

Съдът  като взема предвид закона и данните  по делото 

 

Р Е Ш И:

 

ПРИЗНАВА  привлечения С.Х.П. - роден  на  *** г. в гр.***,  с постоянен и настоящ адрес ***,  българин,  бълг. гр.,   със средно  образование,  неженен, неосъждан, с ЕГН: **********, за  ВИНОВЕН   в това,  че  на 14.07.2016 г. на път Ш-502 /с.***, в района на кръстовище с път VTR 1234***, при управление на лек автомобил ***, нарушил правилата за движение - чл. 16, an. 1, т.1 от ЗДвП - на пътно платно с двупосочно движение, с две пътни ленти, навлязъл и се движил в лентата за насрещно движение без да извършва изпреварване или заобикаляне; чл. 20, ал.2, изр. поел. от Закона за движение по пътищата, като не намалил скоростта и не спрял незабавно при възникнала опасност за движението - предприелия маневра потегляне л.а.*** към път Ш-502 /с.***, от юг към север, управляван от ***; чл. 21, ал. 1 от ЗДвП - при избиране скоростта си на движение, в случая от 94,03 км/ч. превишил максимално допустимата скорост от 90 км/ч. за извън населено място за пътно превозно средство от категория "В", в резултат на което блъснал л.а. „Фолксваген пасат" с per. № Р6359 PC и по непредпазливост причинил на водача Р.  средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затрудняване на движението на долен десен крайник поради вътрешноставно многофрагментно счупване на дясната голямопиющялна кост на подбедрицата - престъпление по чл. 343, ал.1, б. "б", пр.2 вр. чл. 342, ал.1, предл. 3 вр. чл. 129, ал.2, предл. 2-ро, алт. 2-ра от НК вр. чл. 16, ал.1, т.1, чл. 20, ал.2, изр. посл. и чл. 21, ал.1 от ЗДвП,  като   на  осн.  чл. 78 А  от НК  го  освобождава  от  наказателна   отговорност  и  му  налага  административно  наказание  ГЛОБА   в размер на  1000 лв. /хиляда лв./

 

ОСЪЖДА С.  Х.  П.   да заплати в полза на  бюджета  на съдебната  власт  по сметка на ВТРС направените по делото разноски в размер на 635.64 лева, като и 5.00 лева ДТ за служебно издаване на изпълнителен лист.

         Решението подлежи на обжалване или протест в 15 дневен срок от днес, пред ВТОС. 

 

 

    РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

Съдържание на мотивите

 М О Т И В И към АНД № 929/2019 год. по описа на ВТРС

 

 

Производството е по реда на чл. 378 и следващите от НПК.

            С постановление от 31.05.2019 год. на Районна прокуратура гр. Вeлико Търново е направено предложение С.Х.П. *** да бъде освободен от наказателна отговорност за извършено от него престъпление по чл. 343, ал. 1, б. "б", пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3, вр. чл. 129, ал. 2, пр. 2, алт. 2 от НК, вр. чл. 16, ал. 1, т. 1, чл. 20, ал. 2, изр. последно и чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като му се наложи  административно наказание, съгласно разпоредбата на чл. 78 а от НК.

 

            В съдебно заседание представителят на ВТРП поддържа внесеното предложение, предлагайки на съда да наложи на привлечения административно наказание глоба по чл. 78 а от НК в минималния предвиден от закона размер.

 

            Привлеченият и неговият защитникът не оспорват фактическата обстановка, като молят съда за налагане минимално наказание глоба и не налагане наказание лишаване от правоуправление съобразно възможността предвидена в чл. 78 а, ал. 4 от НК.  

 

            Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

            Досъдебното производство е образувано срещу виновното лице, затова, че на 14.07.2016 г., на кръстовището на път ІІІ-502 с път VTR 1234, при управляване на моторно превозно, нарушил правилата за движение, като по непредпазливост причинил средна телесна повреда на другиго - И.Т.Р. - престъпление по чл. 343, ал. 1, б. „б" от НК.

            От събраните в хода на разследването доказателства се установява следната фактическа обстановка:

            Привлеченият С.Х.П. е правоспособен водач на МПС категории "В и „АМ". За периода от 2005 г. до 2008 г. има наложени административни наказания за нарушения по ЗДвП, като няма отнети контролни точки. Не е осъждан за престъпления от общ характер. Работи като куриер, видно от представеното в съдебно заседание писмено доказателство.

            На 14.07.2016 г., около 10,40 часа, в гр. Велико Търново, С.Х.П. управлявал лек автомобил "Грейт Уолл Волекс Ц10" с peг. № СА 29 41 ТС, собственост на "Райфайзен Лизинг България" ООД гр. София. Имало нормална видимост, а асфалта бил сух. П. пътувал сам и се придвижвал по път ІІІ-502 /с.***, от запад на изток, като навлязъл в района на кръстовище с път VTR 1234***.

            В същото време свидетелката И.Т.Р.  управлявала лек автомобил "Фолксваген Пасат" с peг. № Р 63 59 PC и предприела маневра потегляне от път VTR 1234 /с. Иванча-с. Обединение/ към път III-502 /с.***, от юг към север. Посочената маневра преминала след знак Б1 "Пропусни движещите се с предимство!" с навлизане върху платното за движение по път Ш-502, където пресякла траекторията на автомобила, управляван от П.. Последният възприел опасността от сблъсък с лек автомобил, управляван от пострадалата, поради което предприел интензивно спиране и завиване наляво, като навлязъл и се движил в лентата за насрещно движение. Така движейки се едно към друго двете МПС се сблъскали и последвал удар. Същият бил челен за л.а. "Грейт Уолл Волекс Ц10" с peг. № СА 2941 ТС, не централен, кос, с предна челна дясна част, предна броня и десен преден калник, а за л.а. "Фолксваген Пасат" с peг. № Р 6359 PC бил челен, не централен кос, с предна лява част, предна маска, преден ляв калник и преден десен калник. След удара лекият автомобил „Грейт Уолл Волекс Ц10" се отклонил наляво, преминал през северния ръб на платното за движение по път Ш-502, през затревения банкет и се ударил с предна лява част в бетонен стълб на портал на стопански двор, разположен на север от северния ръб на платното за движение по път Ш-502. След удара лекият автомобил "Фолксваген Пасат" се завъртял и се придвижил на 35,7 метра в посока изток, с лява част върху северния банкет. Водачът  П. веднага отишъл при ударения от него автомобил, за да повери какво е състоянието на другия водач, при което Р.  му казала, че десният й крак е счупен.

            В това време, със служебен автомобил, св. Й.Й. и св. П.М., двамата служители в РУ гр. Полски Тръмбеш, наближили района на произшествието. Установили настъпилото ПТП и веднага проверили състоянието на участниците в същото. След това уведомили оперативния дежурен в РУ П. Тръмбеш за случая, с молба на място да се изпратят екипи на спешна медицинска помощ и на полицията. Малко по-късно повиканите екипи пристигнали на място. Двамата водачи били тествани с техническо средство за употреба на алкохол, като пробите и на двамата били отрицателни. След това, Р.  била закарана до спешна помощ в гр. Полски Тръмбеш, където й поставили обезболяваща инжекция. Впоследствие била откарана в МОБАЛ "Д-р Ст. Черкезов" гр. В. Търново за извършване на операция.

            Извършен е оглед на мястото на ПТП на кръстовището на път ІІІ-502 /с.*** с път VTR 1234 /с. Иванча - с. Обединение/ между с. Обединение и с. Климентово. За ориентир OP № 1 на огледа е приет километричен камък с надпис 502/8.

            За посока на огледа е приета посоката към запад, т.е. към с. Обединение. Огледа е извършен през деня, при нормална видимост, сухо време без валежи. При огледа е установено, че местопроизшествието се намира в зоната на У - образно кръстовище, образувано между път Ш-502 /с.*** с път VTR 1234 /с. Иванча- с.Обединение/. Пътното платно на път ІІІ-502, в района на кръстовището, е двупосочно с по една пътна лента за движение в двете посоки без разделителна линия с обща широчина 5,40 метра. Платното на път VTR 1234 е двупосочно, с по една лента за движение във всяка посока без разделителна линия с обща широчина 6,10 метра. Посоката на път ІІІ-502 е от запад на изток /от с. Обединение към с. Климентово/. Път VTR 1234 се пресича с път Ш-502 от южна страна под ъгъл от 70 градуса към посока запад. В източната страна на кръстовището има заустване от 28,30 метра. Платната за движение в района на произшествието са от асфалтова настилка, състояща се дребнозърнест асфалт, износен, сух, без неравности, без дупки. Пътят е без наклони и виражи. От двете страни на пътя са намерени земни затревени участъци с ниски и високи храсти, и дървета. В северната част на път ІІІ-502, в зоната на ПЪТ, на разстояние 5,9 метра се намира изградена ниска каменна ограда на стопански двор. На 20 метра западно от OP № 1 е положен левият стълб на портала на стопанския двор. В района на ПТП не са установени пешеходни пътеки, като преди кръстовището на път VTR 1234 е поставен знак Б1 "Пропусни движещите се по пътя с предимство!". При огледа е установен л.а. „Грейт Уолл Волекс Ц10" с peг. № СА 2941 ТС, разположен с предните колела извън платното за движение в северна посока с предната част към север на подхода към портала на стопанския двор. От OP № 1 до предно ляво колело разстоянието е 18,90 метра и до северния ръб -1,4 метра в посока север. При огледа е установен л.а. "Фолксваген Пасат" с peг. № Р 6359 PC, разположен с левите колела извън платното за движение в северна посока с предната част към изток. От OP № 1 до предно ляво колело разстоянието е 5,70 метра и до северния ръб-0,7 метра в посока север.

            При огледа са установени успоредни спирачни следи, началото на лявата, от които е на 41,9 метра западно от OP № 1 и на 2,1 метра южно от северния ръб на платното за движение по път ІІІ-502, а краят й е на разстояние 30,70 метра, западно от OP № 1 и на 0,90 метра южно от северния ръб на платното за движение по път Ш-502. Разстоянието между следите е 1,46/7 метра. Намерена е следа от протриване от гума преминаваща косо през банкета на север от платното за движение в посока от запад към изток, началото, на която се намира на разстояние 30,7 метра западно от ОР № 1 и на 0,90 метра от северния ръб, а краят й е до западния стълб на портала на стопанския двор, намиращ се на 20 метра западно от OP № 1 и на 5,9 м. северно от северния ръб на платното за движение по път ІІІ-502.

            В протокола на извършения оглед са установени и са описани подробно състоянието и деформациите на двата автомобила.

            Вещото лице по назначената автотехническа експертиза дава заключение, че лекият автомобил „Грейт Уолл Волекс ЩО", собственост на „Райфайзен Лизинг България" ООД гр.София, управляван от привлачения се е движил по път ІІІ-502, в посока от запад към изток - от с. Обединение към с. Климентово. Водачът на лекият автомобил "Фолксваген Пасат" И.Т.Р. предприема маневра "потегляне" от път VTR 1234 от с.Иванча и път ІІІ-502, от юг към Север. Маневрата "потегляне" е преминала след знак "Пресичане на път с предимство" с навлизане върху платното за движение по път ІІІ-502, в посока запад, към с. Обединение, където в същото време пресича траекторията на движещия се към кръстовището, от запад към изток, от с. Обединение към с. Климентово л.а. "Грейт Уолл". Така при движение на л.а. „Грейт Уолл", управляван от привлечения, от с. Обединение към с. Климентово, по път IІІ—502, в близост до кръстовище с път VTR 1234, със скорост 94,03 км/h, водачът забелязва пресичащия траекторията му на движение л.а. Фолксваген, движещ се от дясно на ляво, от път VTR 1234. Водачът на л.а. „Грейт Уолл" възприел опасността от сблъсък предприема интензивно спиране и завиване наляво, с цел предотвратяване на сблъсък, но не успява да спре преди мястото на удара със скоростта, с която се е движил в момента, в който е предприел спиране. В резултат на взаимното пресичане траекториите на движение на двата автомобила настъпва удар. Ударът е челен за л.а. „Грейт Уолл", не централен, кос, с предна челна дясна част, предна броня и десен преден калник, и челен, не централен кос, с предна лява част, предна маска, преден ляв калник и преден десен калник на л.а. "Фолксваген". След удара л.а. "Грейт Уолл" се отклонява наляво, преминава през северния ръб на платното за движение по път ІІІ-502, през затревения банкет и се удря с предна лява част в бетонен стълб на портал на стопански двор, разположен на север от северния ръб на платното за движение по път Ш-502 и след завъртане на около 20° обратно по часовниковата стрелка се установява на мястото, където е намерен при огледа. Л.а. „Фолксваген Пасат" след удара се завърта на около 170° по часовниковата стрелка и се придвижва на 35,7 м в посока изток, с лява част върху северния банкет, където е намерен при огледа. Според вещото лице точното място на удара е изцяло върху зоната на кръстовището, в пътната лента за движение към с.Обединение на платното за движение по път ІІІ-502, на разстояние 2.1 м южно от северния ръб на платното за движение, в напречно отношение и западно спрямо ориентира, в надлъжно отношение на разстояние 30,7 м от него, като двата автомобила са били разположени под ъгъл 170°. Вещото лице приема, че скоростта на л.а. "Грейт Уолл", непосредствено преди отлагането на спирачните следи е 26,12 м/с или 94,03 км/ч. Преди удара е приета скорост на движение на л.а. "Фолксваген" -нула, а в момента на удара 19,2 км/ч. Според вещото лице критичната пътна ситуация възниква пред водачите на ППС- та, както следва: за л.а. "Грейт Уолл", когато се намира на разстояние 109,5 метра от мястото на удара, а за л.а. "Фолксваген ", когато се намира на 12 метра от мястото на удара.

            Според вещото лице, водачът на лек автомобил „Фолксваген" е имал техническа възможност да възприеме движещия се по път ІІІ-502 лек автомобил "Грейт Уолл" от ляво надясно от достатъчно разстояние и като го пропусне с това да предотврати произшествието. Водачът на лек автомобил "Грейт Уолл" при движение със скорост 59,04км/ч. в разстоянието, с което е разполагал, когато е реагирал, е имал техническа възможност да спре преди мястото на удара и с това да предотврати произшествието, както при недопускане на навлизане в насрещната пътна лента, с цел да избегне удара. Като се движи единият със 59,04 км/ч, когато е реагирал или ако не предприеме маневра за избягване на удара в ляво, както и при навременно реагиране без закъснение, а другия като го пропусне, и двамата водачи са имали възможност да предотвратят произшествието.

            От заключението на вещото лице по изслушаната по делото техническа експертиза е видно, че всички възли и агрегати, касаещи безопасността на движението на двата автомобила, преди и по време на произшествието са били технически изправни и годни за експлоатация, като същите не са в причинна връзка с настъпилото ПТП.

            От заключението на вещото лице по изслушаната по делото оценъчна експертиза е видно, че пазарната стойност на имуществените щети, нанесени по автомобилите, вследствие на настъпилото ПТП, към датата на същото е 7 583,28 лева за л.а. "Грейт Уолл" и 100 лева за л.а. "Фолксваген".

            От заключението на назначената и изготвена съдебно-медицинска експертиза на И.Т.Р. се установява, че същата е получила вътрешноставно многофрагментно счупване на дясната голямопищална кост на подбедрицата. Описаните травматични увреждания са в резултат от удари с или между върху твърди тъпи предмети и отговарят да са получени по начин описан в делото-травма от удари и притискане от вътрешните части на купето на лек автомобил при възникнало ПТП, като водач на същия. Телесните увреждания са причинили на Р.  трайно затруднение в движението на десен долен крайник със срок на лечение и възстановяване не по-малък от 8 месеца при нормално протичащ оздравителен процес. Приемайки заключението на вещото лице, следва че на Р.  е причинена средна телесни повреда по см. на чл. 129, ал. 2, пр. 2, алт. 2 от НК - трайно затрудняване на движението на долен десен крайник поради вътрешноставно многофрагментно счупване на дясната голямопиющялна кост на подбедрицата.

            Описаната по-горе фактическа обстановка се доказва от събраните и изготвени в хода на образуваното досъдебно производство, доказателства и доказателствени средства - протокол за оглед на местопроизшествие, показанията на разпитаните свидетели, заключенията на назначените автотехническа, техническа, оценъчна и медицинска експертизи, справка за съдимост и др.

            С оглед на установеното се налагат следните правни изводи:

            С деянието си привлеченият П. е осъществил от обективна и субективна страна, виновно, при форма на вината – непредпазливост, престъпния на чл. 343, ал. 1, б. "б", пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3, вр. чл. 129, ал. 2, пр. 2, алт. 2 от НК, вр. чл. 16, ал. 1, т. 1, чл. 20, ал. 2, изр. последно и чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

            От обективна страна е безспорно доказано по делото, че на посочените по-горе дата и място, при управление на лек автомобил "Грейт Уолл Волекс Ц10", привлеченият П. е нарушил правилата за движението по пътищата - чл. 16, ал. 1, т. 1 от ЗДвП - на пътно платно с двупосочно движение, с две пътни ленти, навлязъл и се движил в лентата за насрещно движение без да извършва изпреварване или заобикаляне; чл. 20, ал.2, изр. последно от Закона за движение по пътищата, като не намалил скоростта и не спрял незабавно при възникнала опасност за движението -предприелия маневра потегляне л.а. "Фолксваген пасат", управляван от пострадалата Р. ; чл. 21, ал. 1 от ЗДвП - при избиране скоростта си на движение, в случая от 94,03 км/ч превишил максимално допустимата скорост от 90 км/ч за извън населено място за пътно превозно средство от категория "В", в резултат на което блъснал управлявания от пострадалата л.а. "Фолксваген пасат" и по непредпазливост й причинил средна телесна повреда, изразяваща се в трайно затрудняване на движението на долен десен крайник поради вътрешноставно многофрагментно счупване на дясната голямопиющялна кост на подбедрицата. В случая е налице пряка причинно - следствена връзка с оглед събраните доказателства в досъдебното производство между нарушените правила за движение по пътищата от страна на привлечения, като водач на МПС и причинения съставомерен резултат от пътнотранспортното произшествие. При тази последователна взаимовръзка между нарушенията на привлечения се е стигнало до предизвикване на пътнотранспортно произшествие, при което на пострадалата Р.  са причинени посочените телесни увреждания. Налице е пряка и непосредствена причинно-следствена връзка между деянието на привлечения и настъпилият съставомерен престъпен резултат, тъй като при всяко друго положение, ако не се бе проявило в действителността деянието, не биха настъпили и общественоопасните последици.

            От субективна страна деянието е извършено виновно при форма на вина - непредпазливост /небрежност/. П. не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици - причиняването на средната телесна повреда, но е бил длъжен /с оглед правоспособността си като водач/ и е могъл /с оглед опита си/ да ги предвиди.

Предвид изложеното дотук, съдът прецени, че са налице предпоставките на чл. 78а от НК – привлеченият е пълнолетно лице, за извършеното непредпазливо  престъпление се предвижда наказание лишаване от свобода до три години или пробация, с деянието не са причинени съставомерни имуществени вреди, същият не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на цитираната разпоредба. Не са налице и пречките визирани в ал. 7 на същия текст от НК.

Съобразявайки семейното и материално положение и имотно състояние на привлечения /декларация на л. 207, т. 1 от ДП/, съдът прецени, че следва да му се наложи административно наказание глоба в минималния предвиден в чл.78 а от НК размер – 1 000 лева.

Отчитайки обстоятелството, че в случая се касае за едно непредпазливо деяние, съобразявайки добросъвестното процесуално поведение на привлечения и обстоятелството, че работи като професионален шофьор, с което изкарва прехраната си, съдът прецени, че по отношение на него може да се направи компромис с оглед възможността предвидена в чл. 78 а, ал. 4 от НК, поради което и не му наложи  наказание лишаване от правоуправление.

Присъдиха се и направените по делото разноски, които привлеченият да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ВТРС.

 

Мотивиран така съдът постанови съдебният си акт.

 

                                                             

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: