Решение по дело №201/2020 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 260017
Дата: 21 април 2021 г. (в сила от 14 май 2021 г.)
Съдия: Мариана Митева Маркова
Дело: 20201890200201
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                  гр. Сливница, 21.04.2021 г.

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – гр. Сливница, пети състав, в публично съдебно заседание, проведено на четиринадесети април през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИАНА МАРКОВА

 

при участието на секретаря Г. Владимирова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 78 по описа на съда за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на Г.П.Д., ЕГН **********,***, пълномощник на ПП „Н.а.“ против наказателно постановление № 01 от 13.02.2020 г., издадено от кмета на Община Б., с което на основание чл.472, ал.1 от Изборния кодекс на  на жалбоподателя е наложено административно наказание - глоба в размер на 1 000 лв. за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

В жалбата се твърди незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление като са изложени съображения за допуснати съществени процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и нарушения на материалния закон.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа жалбата и излага съображения за отмяна на наказателното постановление.

Административнонаказващият орган оспорва жалбата. Счита, че АУАН и НП съдържат всички изискуеми от закона реквизити, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на ЗАНН, които да са довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя и съответно до опорочаване на административнонаказателния процес. Моли НП да бъде потвърдено.

Съдът, след като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира следното:

С обжалваното наказателно постановление Г.П.Д. е санкциониран за това, че в качеството на представляващ ПП „Н. а.“ под № 22 в интегралната бюлетина Местни избори за мандат 2019 – 2023 г., на 23.12.2019 г. е констатирано административно нарушение  - наличие на агитационни материали на ПП „Н.а.“ под № 22 в интегралната бюлетина Местни избори за мандат 2019 – 2023 г., на територия на община Б., което е в нарушение на чл.472, ал.1 въ връзка с чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс.

Липсва спор по делото, че ПП „Н. а.“ се представлява от жалбоподателя Г.Д. и, че в изборите за общински съветници, проведени на 27.10.2019 г. е вписана под № 22 в интегралната бюлетина. Общоизвестен е фактът, че през 2019 г. в страната са проведени местни избори - първи тур на 27.10.2019 г. и втори тур 03.11.2019 г.

Със заповед № РД – 293 / 26.09.2019 г. на кмета на община Б.са определени местата за поставяне на агитационни материали за местните избори. Със заповед № РД– 294 / 26.09.2019 г. кметът на община Божурище определил длъжностни лица, които да съставят актове за нарушения по чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс, като между същите били служителите в общинския инспекторат, каквито са св. Г.Д., Б.А. и Ж.Т..

След провеждане на местните избори през 2019 г. по заповед на кмета на община Б. били сформирани екипи от служители на общината, на които било възложено да направят оглед за непочистени агитационни материали. В началото на месец декември 2019 г. свидетелите Г.Д., Б.А. и Ж.Т. обходили населените места на територията на общината и гр. Б.. Видели, че на автомивка на последната спирка на автобус № 54, при пътен възел София – Калотина, на строяща се сграда на бул. „Европа“ и на електрически стълб пред ДБ „Шенкер“ има непремахнати предизборни плакати на ПП „Н. А.“. Направили снимки на плакатите. Съставили констативни протоколи. Издали предписание от 12.12.2019 г., което било връчено на представляващия ПП – жалбоподателя Д. на 27.12.2019 г. чрез неговата майка (видно от обратната разписка). С предписанието бил  предоставен 3-дневен срок за премахването на агитационните материали.

При извършена  последваща проверка проверяващите констатирали, че агитационните материали не били премахнати. На 23.12.2019 г. на ПП Н.А. под № 22 в интегралната бюлетина с пълномощник жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение с № 13/23.12.2019 г.  за това, че на 20.12.2019 г. в община Б. при проверка на сгради и улици е установено наличие на нарушения на изискването за премахване на агитационни материали след проведените местни избори за мандат 2019 – 2023 г. както следва: гр. Б., бул. „Европа“ № 156 до автомивката на „Милмекс“, бул.“Европа“ № 4А до магазина за строителни материали, бул. „Европа“ 12, с което е нарушен чл.472, ал.1 вр. чл.186, ал.3 от Изборния кодекс. АУАН бил връчен на жалбоподателя на 27.12.2019 г. и в предоставения тридневен срок той е депозирал възражение.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено НП №  01 от 13.02.2020 г., издадено от кмета на Община Б. за това, че на 23.12.2019 г. е констатирано административно нарушение  - наличие на агитационни материали на ПП Н.А.под № 22 в интегралната бюлетина, след проведените местни избори за мандат 2019 – 2023 г. на територията на община Б.., което е нарушение на чл.472, ал.1 вр. чл.186, ал.3 от Изборния кодекс и за което на жалбоподателя била наложена глоба в размер на 1 000 лв. То било връчено на жалбоподателя на 17.02.2020 г.

Тази фактическа обстановка съдът възприе въз основа на съвкупната преценка на показанията на разпитаните по делото свидетели Г.А.Д., Б.Х.А. и Ж.К.Т., както и писмените доказателства, приети по делото, на които съдът дава вяра, тъй като са непротиворечиви и взаимно допълващи се.

При така възприетата фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена е в срока по чл. 59 , ал.2 ЗАНН от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, с оглед на което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя Л. Д. М.-П. е ангажирана за нарушение на чл. 186, ал. 3 от Изборния кодекс, който задължава партиите, коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след изборния ден да премахнат поставените от тях агитационни материали. При неизпълнение на това задължение съгласно чл.472, ал.1 от Изборния кодекс, на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 1 000 до 5 000 лв.

Актът за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е съставен от компетентно длъжностно лице, оправомощено съгласно чл. 472, ал. 2 от Изборния кодекс от кмета на Община Б. със Заповед № РД– 294 / 26.09.2019 г. г., а наказателното постановление е издадено от кмета на Община Б., който е компетентният административнонаказващ орган, определен от нормата на чл. 472, ал. 3 от Изборния кодекс.

Съобразно чл. 186, ал. 3 ИК, „Партиите, коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след изборния ден премахват поставените от тях агитационни материали.“, т.е. правното задължение за премахване на посочените материали е възложено върху партиите, коалициите и инициативните комитети и следователно, евентуалното извършване на нарушение на същата правна разпоредба, е обвързано с дейността на съответната партия, коалиция или инициативен комитет; оттук - актът за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен именно срещу партия, коалиция, инициативен комитет. Същевременно, съобразно чл. 472, ал. 1 ИК „При неизпълнение на задължението по чл. 186, ал. 3 на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията, се налага глоба от 1000 до 5000 лв.“. Видно е, че цитираната административнонаказателната разпоредба е приложима при нарушение по чл. 186, ал. 3 ИК, но административното наказание се следва на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията. Безспорно, налице е своеобразно законодателно решение, но именно този подход на законодателя „заменя“ субекта на административнонаказателната отговорност, т.е. касае се за особеност на правната уредба на коментираните обществени отношения, която в никакъв случай не може да се разглежда като допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, както се изтъква в подадената жалба.

Въпреки това, в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

На първо място АУАН и НП не съдържат отбелязване на времето на твърдяното нарушение. Вместо това в АУАН е отбелязано, че на 20.12.2019 г. в община Б. при проверка на сгради и улици е установено наличие на нарушения на изискването за премахване на агитационни материали след проведените местни избори за мандат 2019 – 2023 г. както следва: гр. Б., бул. „Европа“ № 156 до автомивката на „Милмекс“, бул.“Европа“ № 4А до магазина за строителни материали, бул. „Европа“ 12.  Същевременно в обстоятелствената част на НП е отразено, че наличие на агитационни материали на ПП „Н. А.“ на територията на община Б.е било установено на 20.12.2019 г., на 31.12.2019 г., а в диспозитива на НП е отразено, че на 23.12.2019 г. е констатирано това административно нарушение. По този начин в обстоятелствената част на АУАН и НП са отразени само дати на установяване на нарушението - 20.12.2019 г. и 23.12.2019 г.. В акта и в НП е уточнено, че било констатирано, че има непремахнати агитационни материали. Тази дата следователно не е датата на извършване на нарушението, а датата, на която същото е установено при извършена проверка на място от служители на общината. Следва да бъде обърнато внимание, че нарушението по чл. 186, ал. 3 ИК предполага бездействие - непремахване на поставени агитационни материали в 7-дневен срок от изтичане на изборния ден, като именно с изтичане на посочения срок, нарушението се явява довършено. Според цитираната разпоредба, административното нарушение се счита за извършено с изтичане на 7-дневен срок след изборния ден. В случая от начина, по който е описано нарушението, не може да се направи конкретна преценка за датата, до която е следвало да бъдат премахнати агитационните материали. Общоизвестен е фактът, че през 2019 г. в страната са проведени местни избори - първи тур на 27.10.2019 г. и втори тур 03.11.2019 г. Следователно срокът за премахването на агитационните материали е изтекъл на 10.11.2019 г.

Също така следва да бъде подчертано, че времето на извършване на всяко деяние е особено важен елемент от обективната му страна и е наложително този елемент да е конкретно, ясно определен; недопустимо е извеждането на същия елемент по аналитичен път, най-малкото защото правнозадължените лица нито са длъжни да предполагат волята на актосъставителя/административнонаказващия орган, нито - подобни предположения им дават възможност да реализират надлежно правото си на защита. Ето защо съдът намира, че отсъстват задължителни реквизити по чл. 42 т. 3, чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН, а липсата на яснота по този основен елемент от обективната страна на деянието ограничава правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, т.е. налице е съществено нарушение на процесуалните правила в хода на административнонаказателното производство.

На второ място, въпреки, че в АУАН са посочени три места, от които не са премахнати агитационните материали, в НП липсва конкретно посочено място досежно твърдяните като непремахнати агитационни материали. Подобен подход е недопустим в административнонаказателната дейност, тъй като я лишава от яснота във връзка с фактическите положения, въз основа на които е ангажирана и се реализира. Въпреки, че актосъставителят е изброил индивидуализирал точното местонахождение на агитационните материали,  административнонаказващият орган се е ограничил с общо посочване на територията на община Б., а като минимум е било необходимо да се посочи броя на агитационните материали и какво е изобразено на тях (евентуално изображение, евентуален призив). Във връзка с направените при проверките снимки се налага да бъде изтъкнато, са направени неформално, както изтъкват в показанията си свидетелите, - т.е. не по реда и със средствата на НПК, а последното ги лишава от доказателствена стойност по делото; същите снимки изобщо не следва да бъдат обсъждани, тъй като не представляват годно доказателство или доказателствено средство. По-нататък, коментираната неяснота във връзка с твърдяните като непремахнати агитационни материали е в нарушение на императивните изисквания на чл. 42 т. 4 и чл. 57, ал. 1 т. 5, тъй като не са изложени надлежни описание на нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено. По този начин, ограничено е правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, тъй като е неясно въз основа на кои факти и обстоятелства се гради административното „обвинение“.

Изтъкнатите дотук съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административнонаказателното производство, обуславят незаконосъобразността на издаденото НП и поради това, същото следва да бъде отменено, без да бъде разглеждан правния спор по същество. За пълнота на настоящия съдебен акт обаче, нека бъде отбелязано, че Наказателното постановление се явява и неправилно.

По изложените съдът намира обжалваното наказателно постановление за незаконосъобразно, което налага неговата отмяна.

Доколкото жалбоподателят не е направил искане за присъждане на разноски по реда на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, а и липсват доказателства да е направил такива, то и не следва да му бъдат присъждани.

            Воден от горното, съдът

 

                                                      Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 01 от 13.02.2020 г., издадено от Г. Н.Д. на длъжност кмет на Община Б., с което за извършено нарушение на чл.186, ал.3 от Изборния кодекс, на основание чл. 472, ал.1 от Изборния кодекс, на Г.П.Д., с ЕГН **********,***, пълномощник на ПП „Н. А.“ под № 22 в интегралната бюлетина местни избори 2019 – 2023 г., е наложена глоба в размер на 1 000 (хиляда) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14 -  дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: