Р Е
Ш Е Н И Е № 260003
гр.Средец, 24.02.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен
съд - Средец, II наказателен
състав, в публично заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет
и първа година, в състав:
Районен съдия: Сирануш Артинян
При секретаря Маринка Маринчева, като
разгледа докладваното от съдията Артинян нахд № 191/2020г. по
описана Районен съд - Средец, въз основа на данните по делото и
закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
59-63 ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от А.Ж.Н., ЕГН **********,***,
против Наказателно постановление № 66/07.12.2020г., издадено от Д.И.И. –
директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас към
Министерството на околната среда и водите, с което на основание чл.151, ал.1,
т.4 от Закона за управление на отпадъците е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 1400 лева за нарушаване на чл.112, ал.1, т.5 от Закона за
управление на отпадъците. В жалбата се сочи, че НП било наложено въз основа на
АУАН без предписание, което да даде възможност на жалбоподателя да отстрани
неправомерно изхвърлените отпадъци. Твърди се, че в подадено възражение до
Директора на РИОСВ било записано, че
отпадъците били разчистени. Твърди се, че А.Н. като физическо лице не бил
извършил нарушение. Релевира се, че административната длъжност Кмет имала
безкрайно много отговорности, налагало се всекидневно да се изготвят документи
и да се носят същите в Община Средец и нямало как Н. постоянно да е в селото и
да следи кой какво прави, като без доказателства нямало как да глоби някого за
отпадъци. Жалбоподателят излага, че подавал докладни до Община Средец, в които
описвал всички проблеми и незаконни сметища, създадени преди встъпването му в
длъжност Кмета на село Дебелт. В докладната от 11.03.2020г. жалбоподателят
подробно описал, че иска по – голям брой контейнери, поради малкият такъв,
които да помогнели за подобряване на сметосъбирането или по – редовно
сметоизвозване. Бил описал, че на територията на селото имало обособени няколко
сметища, образувани преди неговото встъпване в длъжност, които било необходимо
да бъдат почистени, но отговор с ясна конкретика кога можело да се организира
почистване, все още нямало. Жалбоподателят твърди, че нямало как да почисти
сам, а това би било нарушение и на Наредба на Община Средец. Кметството в село
Дебелт не било бюджетна организация и не разполагало със собствени средства,
техника, лицензии, разрешителни и други, за да организира почистване от подобен
мащаб. Сочи се, че проблемите за населението на селото оставали нерешени поради
бездействието от страна на Община Средец. Жалбоподателят счита, че изискваните
от него мерки за наблюдение и осъществяване на контрол били спазени, а
обвиняването на някого без доказателства било нарушение на закона и уронване на
достойнството.
В
хода на проведеното открито съдебното заседание жалбоподателят се
явява лично. Заявява, че поддържа жалбата, като излага, че не можел да отреагира по никакъв начин на създалата се ситуация с боклука,
тъй като сметищата били образувани може би от порядъка на 20 – 30 години, а
само на едно място сметището било от десетки или стотици декари. В Община
Средец имало Наредба за управление на отпадъци, с която Общинското предприятие
„ОБЧ“ да отговаря за събирането, сметоизвозването и контрола. Ситуацията била
такава, че в момента всеки можел да си изхвърля отпадъка. Не бил в състояние да
застана на сметището, за да предотвратя по някакъв начин изхвърлянето на
отпадъците. Жалбоподателят не оспорва замърсяванията, не оспорва проблемите,
които имало на територията на село Дебелт, но реално нищо не можел да направи,
тъй като кметството не разполагало с техника и с работна ръка. Отправя искане
за отмяна на наказателното постановление.
Административно наказващият орган
в хода на съдебното заседание се представлява от гл.юрисконсулт А.К., която
оспорва жалбата като неоснователна и отправя искане за оставянето ѝ без
уважение. В тази връзка релевира подробни съображения.
Съдът, като прецени събраните по
делото доказателства и като съобрази доводите, възраженията на страните и
служебно провери правилността на атакуваното наказателно постановление, намира
за установено следното:
От фактическа страна:
Видно от представената Заповед № 15/10.01.2020г. на кмета на Община
Средец *, е възложено на кметовете и кметските на населените места от Община
Средец, измежду които е и жалбоподателят А.Н., да упражняват контрол за
опазване чистотата на населеното място и обществения ред, да определят местата
за събиране на битови и други видове отпадъци, да предотвратяват изхвърлянето
на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни
сметища, да информират населението и разясняват прилаганите системи за
управление на отпадъците, въведени от Община Средец, да съставяте актове на
нарушителите по Наредба № 1 за поддържане и опазване обществения ред на
територията на Община Средец и Наредба за управление на отпадъците на
територията на Община Средец, да организират и следят за почистването на
уличните платна, площадите, алеите, парковете и други територии от населените
места, предназначени за обществено ползване.
На 25.06.2020г. е съставен
Констативен протокол № 017630/К-13-75 от Х.А.И. – ст.експерт УМРО към отдел
„УООП“ и Д.П.Г. –ст.експерт отдел „УООП“,
в присъствието на Б.Й.П. – еколог към Община Средец, видно от който е извършена
извънредна проверка на нерегламентирани замърсявания на територията на Община
Средец. При обход на населените места от Община Средец е установено следното в
землището на село Дебелт: след табелата на селото в посока село Тръстиково
разпръснати строителни и торов отпад; в района срещу бившите „виетнамски“
общежития е разположено старо сметище, обозначено със забранителни табели с
наличие на свеж битов отпадък.
Въз основа на така констатираните
замърсявания на територията на Община Средец в землището на село Дебелт е
съставен АУАН № 66/03.08.2020г. от актосъставителя инж.Х.А.И., в присъствието
на свидетелите инж.Д.П.Г. и Ю.С.Н.. Жалбоподателят е запознат със съдържанието
на АУАН на датата на неговото съставяне – 03.08.2020г., видно от положения от
него подпис. Съответно видно от Заповед № РД – 5/16.01.2017г. на директора на
РИОСВ Т.А. актосъставителят Х.А.И. разполага с компетентност да съставя актове
във връзка с констатираните нарушения. В АУАН е констатирано, че кметът на село
Дебелт – А.Ж.Н., на 25.06.2020г. в село Дебелт е извършил следното: като
оправомощен представител не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на
битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на разрешените за това
места. По време на проверката не били представени констативни протоколи за
установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на
актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване
на контрол. Посочено е, че замърсените терени, констатирани по време на
проверката на 25.06.2020г. били следните: след табелата на селото в посока село
Тръстиково разпръснати строителни и торов отпад; в района срещу бившите
„виетнамски“ общежития е разположено старо сметище, обозначено със забранителни
табели с наличие на свеж битов отпадък.
На основание така установеното в АУАН-а и
констативния протокол е установено от административно – наказващия орган Д.И.И.
– директор на РИОСВ – Бургас, че А.Ж.Н. – кмет на село Дебелт е извършил
следното: на 25.06.2020г. в област Бургас, община Средец, село Дебелт, като
оправомощен представител не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на
битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на разрешените за това
места. По време на проверката не били представени констативни протоколи за
установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на
актове за установени административни нарушения, които да доказват осъществяване
на контрол. С възражение била представена докладна записка до кмета на Община
Средец с искане за осигуряване на повече контейнери. Посочено е, че замърсените
терени, констатирани по време на проверката на 25.06.2020г. били следните: след табелата на селото в посока село
Тръстиково разпръснати строителни и торов отпад; в района срещу бившите
„виетнамски“ общежития е разположено старо сметище, обозначено със забранителни
табели с наличие на свеж битов отпадък. С това свое деяние кметът на село
Дебелт нарушил нарушил чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО, поради което на основание чл.151,
ал.1, т.4 от ЗУО е наказан с глоба в размер на 1400 лева.
В материалите по делото са
налични и Докладни записки до Община Средец и Анкета за кметовете на малки
населени места в Община Средец, от които се установява, че кметът на село
Дебелт е информирал Община Средец за незаконните сметища на територията на
селото, както и е отправял искане за предоставяне на контейнери за събиране на
боклук, както и по – редовното сметоизвозване в населеното място.
В доказателствената съвкупност са приобщени
свидетелските показания на актосъставителя Х.А.И., от които се установява, че на
25.06.2020 г. заедно с колегата ѝ г-н Г. установили замърсявания в село
Дебелт след табелата посока с.Тръстиково, както и замърсяване със строителни
отпадъци и торов отпад, т.е отпадъци от животни, в с.Дебелт в района на бившите
Виетнамски общежитие – старо сметище на
битови отпадъци смесени и със свеж битов отпадък. Кметът на село Дебелт
обяснил, че г-н кмета на Община Средец не е допускал финансови средства за
почистването на с.Дебелт. Поканили г-н кмета на с. Дебелт А.Ж.Н. с покана да се
яви в сградата на РИОСВ Бургас на 03.08.2020 г. за съставяне на акта и
подписване и приемане на акта, той се явил в сградата, подписал акта и получил
един екземпляр от него. В качеството на свидетел е разпитан и г-н Д.П.Г..
Същият заявява, че настоящата проверка била по повод Заповед на
директора на РИОСВ. Предвид това посетили село Дебелт и направили обход с
автомобила и констатирали замърсявания в района срещу бившите Виетнамски
общежития, където имало старо сметище, имало обозначителни табели да не се
изхвърлят отпадъци, но констатирали освен стар и нов свеж отпадък. По пътя от
с.Дебелт за с.Тръстиково непосредствено след табелата в дясно също констатирали
замърсявания от битов и строителен характер. След това свидетелят Г. с колегата
му Х.А. посетили кметството, срещнали се с кмета и го уведомили за това,
което видели, провели и разговор с него.
Изложената фактическа обстановка
съдът прие за установена с оглед събраните по делото доказателства: Заповед № 15/10.01.2020г.
на кмета на Община Средец *, Констативен протокол № 017630/К-13-75, АУАН №
66/03.08.2020г., Наказателно постановление № 66/07.12.2020г., Заповед № РД –
5/16.01.2017г. на директора на РИОСВ Т.А., докладни записки и до Община Средец и Анкета
на кметове на малки населени места в Община Средец, свидетелските показания,
както и другите писмени доказателства приобщени в материалите по делото.
От правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен
срок, считано от връчването на препис от атакуваното наказателно постановление,
произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу акт, подлежащ на
самостоятелно обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално
допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Съставеният АУАН и обжалваното наказателно постановление
отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като материалната, териториална и
темпорална компетентност на административнонаказващия орган следва от така
представената Заповед № РД – 622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и
водите. Видно от приложената по делото Заповед № РД – 5/16.01.2017г. на директора на РИОСВ
Т.А., актосъставителят Х.А.И. разполага
с компетентност да съставя актове във връзка с констатираното процесно
нарушение.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Нормата на чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО предвижда, че
кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира
дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и нерегламентираното им
изхвърляне. От данните в административно – наказателната преписка се
установява, че длъжностните лица към РИОСВ – актосъставителят И. и г-н Г. са
установили замърсявания на територията на село Дебелт на дата 25.06.2020г.
Предвид така констатираното, в АУАН и после в НП, е прието, че кметът на село
Дебелт като оправомощен представител не бил предприел мерки за недопускане на
изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места, а по време на
проверката не били представени констативни протоколи за установяване на
административни нарушения, дадени предписания, съставяне на актове за
установени административни нарушения, които да доказвали осъществяването на
контрол.
На първо място по делото липсват данни да е
осъществено нерегламентирано изхвърляне и изоставяне на отпадъци на местата,
посочени в наказателното постановление именно в периода от 10.01.2020г. до
датата на извършване на проверката - 25.06.2020г., за констатирането на което и
за установяването на нарушителите да не са предприети съответни действия от
страна на жалбоподателя чрез съставяне на констативни протоколи и/или актове за
установяване на административни нарушения, съобразно делегираните му правомощия
със заповедта. От показанията на актосъставителя и на свидетеля по установяване
на нарушението става ясно, че са констатирали наличие на отпадъци на местата в
землището на село Дебелт – след табелата на селото по посока село Тръстиково и
в района на бившите „Виетнамски“ общежития, като за последното е посочено, че
се касае за старо сметище, по което било налице и свеж битов отпадък. В същото
време не са установени факти, които да водят до извода, че това замърсяване е
станало в периода, когато кметът на село Дебелт – г-н А.Н., е бил оправомощен
да предотвратява и контролира нерегламентираното изхвърляне на отпадъци.
Подобни констатции не се съдържат нито в съставения протокол за резултатите от
проверката, нито в АУАН и в НП. Предвид липсата на конкретни данни за такива
нарушения в посочения период, административно – наказващият орган неправилно е
приел, че кметът на село Дебелт е бездействал виновно като не е осъществил
контрол към 25.06.2020г., с което е осъществил състава на вмененото му
нарушение.
Отделно от горното, съдът намира, че от изложените
обстоятелства в АУАН, пренесени след това в НП, се установява, че контролният
орган е установил места, на които са изхвърлени отпадъци от битов, строителен и
торов произход. Предвид това нарушението следва да се квалифицира по чл.19,
ал.3, т.15 от ЗУО, съгласно който кметът на общината отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища и
организиране на почистването им. Анализът на установената фактическа обстановка
в АУАН и НП обуславя извод, че е налице административно нарушение осъществяващо
признаците на чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, тъй като посочената правна норма
задължава кметът на общината да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на
неразрешените за това места и/или създаването на незаконни сметища и
организирането на тяхното почистване. Приетата като нарушена разпоредба на
чл.112, ал.1 от ЗУО вменява на кмета на общината или оправомощено от него
длъжностно лице да контролира
дейностите, свързани с нерегламентирано изхвърляне на отпадъци. Така вмененото
от нормата задължение не съответства на установената от административно – наказващия
орган фактическа обстановка – а именно наличието на констатирани замърсени
терени. В тази връзка не е приложена и правилно санкционната норма, тъй като
описаното в наказателното постановление деяние изпълва от обективна страна
състава на чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, предвиждаща, че когато кмет на община
и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на
незаконни сметища и/или организиране почистването им, се наказва с глоба от
3000 до 10 000 лева, ако не подлежи на по – тежко наказание. Именно тази
санкционна разпоредба отговаря на вменената с чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО
отговорност на кмета на общината за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци
на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организирането на почистването им. Тъй като
констатираното деяние осъществява и характерните признаци от състава на
деянието по чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, тази норма се явява специална по
отношение на чл.151, ал.1, т.4 от ЗУО, която предвижда санкция за неупражнен
общ контрол по чл.112 от ЗУО и изключва нейното приложение.
Ето защо обжалваното наказателно
постановление следва да бъде отменено, тъй като не се установи за релевантния
времеви период, жалбоподателят да не е осъществил контрол по предотвратяване
нерегламентираното изхвърляне на отпадъци, както и поради допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила, а именно правнозначимите факти, изложени в
обстоятелствената част на наказателното постановление са неправилно
квалифицирани.
Мотивиран от горното и на основание чл.63,
ал.1, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 66/07.12.2020г., издадено от Д.И.И. – директор на Регионална
инспекция по околната среда и водите – Бургас към Министерството на околната
среда и водите, с което на А.Ж.Н., ЕГН **********,***, на основание чл.151,
ал.1, т.4 от Закона за управление на отпадъците е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 1400 лева за нарушаване на чл.112, ал.1, т.5 от
Закона за управление на отпадъците.
Решението подлежи на обжалване
пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на
съобщението, че решението е изготвено.
Препис от решението да се връчи
на жалбоподателя и административно наказващия орган.
Районен съдия:____________