Решение по дело №982/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 94
Дата: 2 март 2023 г.
Съдия: Виолета Григорова Николова
Дело: 20227170700982
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 декември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 94

град Плевен, 02.03.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен – трети касационен състав, в съдебно заседание на двадесет и трети февруари  през две хиляди двадесет и трета година в състав:

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

                                          ЧЛЕНОВЕ: 1.СНЕЖИНА ИВАНОВА

                                                            2.ВИОЛЕТА НИКОЛОВА

при секретар  Веска Андреева и с участието на прокурор Нанка Рачева изслуша докладваното от съдия Виолета Николова касационно административно дело №982/2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба с вх.№4346/02.11.2022г.  по описа на РС-Червен бряг на  Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес:с*** против Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг, с което е потвърдено Наказателно постановление №35-0001100/15.12.2020г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“. С  наказателното постановление на Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес: ***,  на основание чл. 183, ал.1 т.1 от ЗДвП била наложена „Глоба“ в размер на 10 лв.  на  основание чл.183, ал.1 т.1 от ЗДвП за нарушение на чл.100, ал.1 т.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) , както и  глоба в размер на 200 лв. на основание за чл. 105, ал.1 от Закона за автомобилните превози за нарушение на чл. 89 т.2 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България (Наредба №33/03.11.2019г.) вр. приложение №11. Посочва се в жалбата, че наказателното постановление не отговаря на изискванията на чл. 57, ал.1 т.5 от ЗАНН, като не съдържа описание на фактите и обстоятелствата, обосноваващи извършване на административно нарушение. Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание касаторът - Р.Д.А., редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, редовно призована, не се представлява.

Окръжна прокуратура-Плевен, редовно призована, се представлява от прокурор Нанка Рачева, която взема становище за правилност и законосъобразност на решението на въззивния съд, като моли съда  да го потвърди.

Административен съд – Плевен, трети касационен състав, като съобрази наведените доводи и провери обжалваното решение при спазване разпоредбата на чл. 218 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок и от страна, която е била призована и участвала в производството пред районния съд, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е частично основателна по следните съображения:

Въз основа на събраните по делото доказателства районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на  04.12.2020г. в на път ПП-1-3 –Е83 до разклона за село Телиш, посока град София, като водач на товарен автомобил * на фирма „Нова Трейд“ ЕООД – гр.Съединение извършва обществен превоз на товари – безалкохолно – видно от товарителница сер. Т. №133830 от 04.12.2020г. с маршрут на движение гр.Плевен – гр.Съединение , видно от пътен лист серия ВА №214543, като не представя при проверката пътен лист сер.ВА№214543, който не е попълнен по образец на приложение 11 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТИТС – липсва издал пътен лист- име и фамилия, дата  и подпис на лицето, издало пътния лист, време на излизане от гаража, фамилия на механик; както и водача не представя контролен талон към СУМПС или друг документ – нарушения на чл.89, т.2 от Наредба №33/03.11.2019г. вр. Приложение 11 и чл.100, ал.1 т.1 от Закона за движение по пътищата. За констатираните нарушения инспектор при РД „АА“ гр.Плевен съставил  акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 281186 от 04.12.2020 г. за нарушение на чл. 100, ал.1 т.1 от Закон за движение по пътищата в и чл. 89, т.2 от Наредба № 33/03.11.1999г. Актът бил връчен на А. на същата дата. Въз основа на съставения АУАН, Директорът на РД "Автомобилна администрация" гр. Плевен издал Наказателно постановление №35-0001100/15.12.2020г., Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ е ангажирал административно-наказателната отговорност на Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес: ***,  затова че на 04.12.2020г. на основание чл. 183, ал.1 т.1 от ЗДвП била наложена „Глоба“ в размер на 10 лв.  за нарушение на чл.183, ал.1 т.1 от ЗДвП, както и за нарушение на чл. 105, ал.1 от Закона за автомобилните превози било наложено наказание „Глоба“ в размер на 200 лв.

Наказателното постановление било връчено на 13.01.2021г. на Р.Д.А.. С жалба вх.№ 52-00-53-8950/1/19.01.2021г. по описа на РД „АА“-Плевен наказателното постановление било оспорено. Било образувано АНД № 182/21г. по описа на РС-Плевен. С разпореждане №163/28.01.2021г. на съдия от ПлРС делото е изпратено по компетентност на РС-Червен бряг.   На 01.02.2021г. било образувано АНД № 37/21г. по описа на РС-Червен бряг. С Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг е потвърдено Наказателно постановление №35-0001100/15.12.2020г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“.

Решението на Районния съд е валидно и допустимо, но в частта относно нарушението по чл. 100, ал.1 т.1 от ЗДвП  неправилно.

Настоящата инстанция не споделя изводите на районния съд, че при съставянето на акта и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения.

На първо място по отношение на  нарушението по чл.100, ал.1 т.1 от ЗДвП в обжалваното наказателно постановление, съдът приема решението на въззивния съд за валидно и допустимо, а като краен резултат правилно, но по различни съображения от РС-Червен бряг.

Съдът приема, че по отношение на този вид нарушение, както АУАН, така и наказателното постановление са издадени от органи, в чиято материална компетентност не е включено санкциониране  на този вид административно нарушение.

В глава 5 от ЗДвП са разпределени правата и задълженията на службите по контрол за осигуряване на безопасност на движението по пътищата в Република България.  В чл.164в ЗДвП са определени правомощията на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", в чл. 165 от ЗДвП са предоставени функции на службите, определени от министъра на вътрешните работи, в чл.166 от ЗДвП- на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в чл.167а от ЗДвП - на Агенция "Пътна инфраструктура", в чл.167б от ЗдвП - на Областният управител, 167в  от ЗДвП –на  кметовете на общини и др.

В изпълнение на правомощията си по ЗДвП   службите на МВР следва да контролират спазването на правилата за движение от участниците в движението, техническата изправност и обезопасяването на товарите на движещите се по пътя пътни превозни средства, като за целта могат да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на водача, както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство, да изземват и задържат документите, както и да отнемат табелите с регистрационен номер в допустимите от закона случаи и др.   на основание чл.189, ал.1 от ЗДвП актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон. В конкретния случай, проверката е извършена от  длъжностните лица към ИА „АА“, които при  изпълнение на задълженията си съставят актове за констатираните нарушения за нарушение на регламент на европейските институции, на  закона за автомобилните превози или на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове. В тази насока е разпоредбата на чл.92, ал.1 изр.1 от ЗАвП.

Гореизложеното обуславя извод, че материалната компетентност на длъжностните лица да съставят актове за установяване на административни нарушения (АУАН) е разграничена нормативно и следва от изрична разпоредба на законов или подзаконов нормативен акт (чл. 37, ал. 1, б. "а" ЗАНН).

         В конкретния случай длъжностни лица от РД „АА“ са съставили акт и наложили наказание за нарушение на ЗДвП  - чл.100, ал.1 т.1 от ЗДвП, което нарушение е  включено в компетентността на службите на МВР.

С оглед липсата на материално правна компетентност на длъжностното лице да съставя АУАН, наказателното постановление е следвало да бъде отменено в тази част без да бъде разглеждано по същество, поради допусната изначална порочност на административно наказателното производство. Такава е налице, с оглед липсата на материално правна компетентност на актосъставителя инспектор в РД „АА“ , произтичаща от изискването издадените административни актове да отговарят на условията за законност и целесъобразност. За да бъде законосъобразен АУАН, той трябва да е съставен от орган, който притежава необходимата за това компетентност. Въпросът за материалната компетентност е от основно значение, тъй като само материално компетентно длъжностно лице може да състави валиден акт за установяване на административно нарушение само в кръга на материята, която му е предоставена като правомощия. В конкретния случай издаването на АУАН по отношение на нарушението на чл.100, ал.1 т.1 от ЗДвП е извън правомощията, които притежават длъжностните лица в структурите на РД "Автомобилна администрация".

Действително разпоредбата на чл.166, ал.1 т.1 от ЗДвП предоставя възможност на службите към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да  проверява всички документи, свързани с превоза. В настоящия случай е осъществяван обществено превоз на товари по смисъла на пар.1 т.1 от ДР на Закона за автомобилните превози,  и  длъжностните лица от ИААА има право да съставят актове за установяване на административни нарушения предвидени в чл. 93-105 от ЗАвП.

Горното обуславя извод, че във фазата на проверката по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, директорът на РД "Автомобилна администрация" гр. Плевен  е следвало да констатира наличието на порок при съставянето на АУАН по отношение нарушението по чл.100, ал.1 т.1 от ЗДвП. В този смисъл и НП-то в тази част  е издадено от некомпетентен орган, тъй като съгласно чл. чл. 47, ал. 1 б. а от ЗАНН административни наказания могат да налагат ръководителите на ведомствата и организациите, областните управители и кметовете на общините, на които е възложено да прилагат съответните нормативни актове или да контролират тяхното изпълнение.

          По отношение на нарушението на чл. 89, т.2 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ вр. Приложение № 11 от същия подзаконов нормативен акт, осъществено от водача Р.Д.А., и изразяващо се в  представяне при проверката пътен лист сер.ВА№214543, който не е попълнен по образец на Приложение 11 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТИТС, съдът приема, че решението е правилно и законосъобразно. В наказателното постановление нарушението е описано пълно, точно и ясно, правилно е квалифицирано, а в административно наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Районният съд е разгледал оплакванията във въззивната жалба и мотивирано ги е отхвърлил като неоснователни. Правилно заключил, че посочените като нарушени норми съответстват напълно на фактите, описани в АУАН и НП по отношение на  нарушението на чл. 89, т.2 от Наредба №33/03.11.1999г.

С оглед на изложеното, съдът приема, че Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг следва да бъде отменено в частта, в която е Наказателното постановление №35-0001100/15.12.2020г.  на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“,  е потвърдено за нарушение наложено наказание „Глоба“ в размер на 10 лв. на Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес: ***, за нарушение на чл. 100, ал.1 т.1 от ЗДвП, и вместо него следва да бъде постановено  решение, с което бъде отменено в тази част.

В останалата част решението следва да бъде оставено в сила.

Предвид изложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Плевен

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг, в частта, в която е потвърдено Наказателно постановление №35-0001100/15.12.2020г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, с което на  основание чл.183, ал.1 т.1 от ЗДвП на Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес: ***, за нарушение на чл. 100, ал.1 т.1 от ЗДвП, е наложено наказание „Глоба“ в размер на 10 лв.,  и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №35-0001100/15.12.2020г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, в частта, в която основание чл.183, ал.1 т.1 от ЗДвП на Р.Д.А. с ЕГН **********, адрес: ***, за нарушение на чл. 100, ал.1 т.1 от ЗДвП, е наложено наказание „Глоба“ в размер на 10 лв.

Оставя в сила Решение №67/18.10.2022г. по АНД №37/2021г. по описа на РС-Червен бряг в останалата част.

Решението е окончателно.

Препис от решението да се изпрати на страните и на Окръжна прокуратура – Плевен.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                                            

                 2.