РЕШЕНИЕ
№ 368
Видин, 28.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Видин - I-ви тричленен състав, в съдебно
заседание на
деветнадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
АНТОНИЯ
ГЕНАДИЕВА |
Членове: |
РОСИЦА СЛАВЧЕВА |
При секретар МАРИЯ ИВАНОВА
и с участието на прокурора КИРИЛ ЦВЕТКОВ КИРИЛОВ като
разгледа докладваното от съдия БИЛЯНА ПАНТАЛЕЕВА-КАЙЗЕРОВА кнахд № 20247070600080 / 2024 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Делото
е образувано по жалба на Директора на РДГ-Берковица против Решение
№469/18.12.2023г., постановено по АНД №371/2023г. по описа на Районен съд
Видин, с което е отменено Наказателно постановление №1329/18.01.2023г. на
Директора на РДГ-Берковица, с което на ответника по касация А.М.А. на основание
чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ във вр. с чл.15,ал.1 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за
контрола и опазването на горските територии, във вр. с чл.108,ал.3 от ЗГ е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.
Твърди се от касатора, че решението е
незаконосъобразно като постановено в нарушение на материалния закон, тъй като
ответникът по касация като лице, упражняващо лесовъдска практика, не е упражнил
контрол и не е взел мерки за предотвратяване и спиране на незаконните действия
по извършване на добива на дървесина и транспортиране на същата с превозни
билети , като е издал превозни билети за дървесина , която не е добита в имот,
за който е получил ПС. Сочи се , че съгласно чл.108,ал.3 от ЗГ лицето , на
което е издадено позволително за сеч, упражнява контрол и взема мерки за
предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършване на добива на
дървесина, както и за транспортиране на остатъците от сечта до освидетелстване
на сечището, вкл. да се извърши сеч само в границите на имота, на определените
и отбелязани за сеч дървета. Сочи се , че е осъществен състав на
административно нарушение по чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ във вр. с чл.62,ал.1 от
Наредба №8 за сечите в горите. Иска се от съда да отмени решението на Районен
съд Видин и да се потвърди изцяло наказателното постановление.
Ответникът по делото не е взел становище.
Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава
заключение за неоснователност на касационната жалба.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства и при служебна проверка за съответствието на решението
с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е допустима като подадена в
законоустановения срок за обжалване и от надлежна страна.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
Установява се по делото, че на ответника по касация
като лице по чл.108,ал.2 от ЗГ е издадено позволително за сеч № 0682669 от
23.08.2022г. за имот с кадастрален №56980.236.13-горска територия , собственост
на ЮЛ, в землището на с.Подгоре, с очакван добив на 92 плътни куб.м, докато по
превозни билети от имота са изведени 118 пл.куб.м. На 16.11.2022г. и
23.11.2022г. е извършена проверка от служители на РДГ-Берковица на място, при
която е установено , че в имота реално сеч не е извършвана и няма маркирани
стоящи дървета, с изключение на 5 бр. дървета , които след измерване е
установено , че възлизат на 1 куб.м. Установена е сеч от съседните имоти , за
които няма издадени ПС. За установените обстоятелства е съставен КП № 145476 от
16.11.2022г. и КП № 145951 от 23.11.2022г. На ответника по касация, като лице,
упражняващо частна лесовъдска практика , бил съставен АУАН за извършено
нарушение на чл.15,ал.1 от Наредбата за контрола и опазването на горските територии
във вр. с чл.108,ал.3 от ЗГ . Прието е от контролните органи, че същият, в
качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика, не е упражнил контрол и
не е взел мерки за предотвратяване и спиране на незаконните действия по
извършване на добива на дървесина и транспортиране на същата с превозни билети
, като е издал превозни билети за дървесина , която не е добита в имот, за
който е получил ПС. Въз основа на акта е издадено обжалваното наказателно
постановление, с което на ответника по касация при горните обстоятелства е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв на основание
чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ за нарушение на чл.15,ал.1 от Наредбата за контрола и
опазването на горските територии, във вр. с чл. 108,ал.3 от ЗГ.
Районен съд-Видин, като е установил горната фактическа
обстановка, е направил извод за незаконосъобразност на наказателното
постановление по съображения за липса на изчерпателно фактическо описание на
нарушението и обстоятелствата , при които е извършено, и поради недоказаност на
нарушението.
Направените от съда правни изводи за липса на
изчерпателно фактическо описание на нарушението и обстоятелствата , при които е
извършено, послужили като основание за отмяна на наказателното постановление,
са правилни по следните съображения:
Съобразно посочената като нарушена
разпоредба-чл.108,ал.3 от ЗГ, чийто обективни признаци са описани в АУАН и НП,
лицето , на което е издадено позволително за сеч, упражнява контрол и взема
мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на
добива на дървесина до освидетелстване на сечището. Конкретните задължения на
лицата по чл.108,ал.2 от ЗГ са разписани в чл.12б от Наредба № 1 от 30.01.2012
г. за контрола и опазването на горските територии, като съобразно чл.12б,т.5 от
Наредбата лицата следят за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч.
да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и
отбелязани за сеч дървета. В случая касаторът не е изпълнил задължението си по
чл.108,ал.3 от ЗГ, като не е упражнил контрол върху сечището и е допуснал
извършването на сечта да се извърши извън границите на имота, за който има
издадено позволително за сеч, конкретно не е изпълнил изрично вмененото му
задължение по чл.12б,т.5 от Наредбата , която разпоредба от наредбата изобщо не
е намерила място в наказателното постановление , а именно същата визира
конкретното задължение на лицата по чл.108,ал.2 от ЗГ с оглед общата разпоредба
на чл.108,ал.3 от ЗГ. С неизпълнение на горното задължение касаторът е
осъществил от обективна и субективна страна административно-наказателния състав
на чл. 257,ал.1,т.1 от ЗГ. Отговорността му обаче не е ангажирана на основание
този административно-наказателен състав, освен че не съдържа в пълнота
конкретно нарушените разпоредби.
В случая АНО е ангажирал административно-наказателната
отговорност на нарушителя на основание чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ. Нормата на
чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ, както и нормата на чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ, е бланкетна и
е необходимо в наказателното постановление да бъде посочено в нарушение на кой
закон, подзаконов нормативен акт, одобрен горскостопански план или програма са
издадени съответните документи-в случая визираните превозни билети, като на
първо място същите следва да бъдат индивидуализирани. Съгласно другата, посочена
като нарушена разпоредба – чл.15, ал.1 от НАРЕДБА № 1 от 30.01.2012 г. за
контрола и опазването на горските територии, относима към
административно-наказателния състав , въз основа на който е ангажирана
отговорността на наказаното лице , се забраняват дейностите от т.1 до т.5, като
разпоредбата също е бланкетна по отношение на дейностите по т.1 и т.3 , които
вероятно именно се имат предвид в случая, поради което също изискват допълване
с друго конкретно съдържание. В случая нито е посочена конкретно нарушение от
визираните в чл.15,ал.1 от Наредбата , нито същата е допълнена с необходимото
съдържание.
Съгласно ТР №2/2002г. на ВКС, когато наказателната
норма е бланкетна или препращаща, се налага да се посочат допълнително и
нарушените други правни разпоредби. Безспорно чл.257,ал.1,т.1 и т.2 от ЗГ са
бланкетни, поради което за конкретизацията на обвинението е необходимо да се
посочи в нарушение на кой закон, подзаконов акт и т.н не са изпълнени конкретни
задължения или контролни правомощия, съответно са издадени съответните превозни
билети, като посочването отново на бланкетни норми или на норми, съдържащи
множество задължения , както е направено в случая , не представлява
конкретизация на обвинението по смисъла на цитираното тълкувателно решение .
На практика в НП е направена смесица между обективните
признаци на съставите на поне две нарушения, всяко от които би могло да се
приеме за извършено от наказаното лице , но нито едно от тях не е развито в
неговата пълнота , за да се направи обоснован извод за кое именно нарушение е
ангажирана административно-наказателната отговорност на наказаното лице.
Изискването за съдържанието на наказателното постановление е императивно , тъй
като представлява обвинителната теза на административно-наказващия орган,
поради което нарушението на чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН–липсата на описание на
всички обективни признаци на нарушението/нарушенията, обстоятелствата при които
е извършено и съответствие на посочените като нарушени норми с така описаните
признаци на нарушението, е основание за отмяна на наказателното постановление.
Съдът следва да извърши контрол върху вмененото на наказаното лице обвинение в
извършване на конкретно нарушение , а не може да прецизира обвиненията .
Горното следва да бъде направено от административно-наказващия орган.
В случая е налице както противоречие в наказателното
постановление между посочена като нарушена норма и административно-наказателния
състав , въз основа на който е ангажирана отговорността на наказаното лице,
така и непълнота на обективните признаци на нарушението и нарушените разпоредби
спрямо посочения административно-наказателен състав, поради което наказателното
постановление е издадено в нарушение на административно-производствените
правила и изискването на чл.57,ал.1 ЗАНН относно съдържанието на наказателното
постановление, която разпоредба е императивна, поради което същото е
незаконосъобразно.
Предвид горното жалбата е неоснователна. Решението на
районния съд, с което е отменено наказателното постановление , е правилно и
следва да бъде оставено в сила .
Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН,
Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №469/18.12.2023г., постановено
по АНД №371/2023г. по описа на Районен съд Видин, с което е отменено
Наказателно постановление №1329/18.01.2023г. на Директора на РДГ-Берковица.
Решението е окончателно.
Председател: |
|
Членове: |