Решение по НАХД №253/2020 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 260028
Дата: 21 октомври 2020 г. (в сила от 7 ноември 2020 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20202180200253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

         Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е    

 

 

                                           гр.Царево,                              21.10.2020 г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

         ЦАРЕВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети септември  две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                    

 ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ МОСКОВА

 

с участието на секретаря Нели Стоянова,

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД № 253/2020г. по описа на на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.53 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба  на А.А.А. с ЕГН ********** *** чрез адв.Б. срещу Наказателно постановление № 302а-344-2020/22.07.2020г. на Началника на РУП-Царево, с което за нарушение на чл.16 ал.2 от ЗЗШОС му е наложено административно наказание – глоба в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.34 а ал.1 от ЗЗШОС.

         В с.з. за жалбоподателят А., редовно призован, се явява надлежно упълномощен процесуален представител – адв.Б., която поддържа  жалбата и моли за отмяна на НП като неправилно и незаконъсобразно.

В с.з. за АНО, редовно призован, процесуален представител не се явява и не взема становище по делото.

         Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства намира следното от фактическа и правна страна:

На 17.07.2020 г. около 01:40 часа в РУП-Царево бил получен сигнал за силна музика кафе-бар „Барчето" в с. Лозенец, обл. Бургас, във връзка с който веднага бил изпратен за проверка на място полицейски патрул.  При пристигането си на място полицейският патрул, в състава на който бил св.М., установил, че в обекта присъства жалбоподателя А.А.А., както и че в обекта звучи съвсем лека музика от музикална уредба. Св.М.  съставил на място против А.А.А. АУАН  с бланков №624502/17.07.2020г. за това, че на 17.07.2020 г. около 01:40 часа допуска силен шум и силно озвучаване от музикална уредба, като квалифицирал нарушението като такова по чл.16, ал.2 от ЗЗШОС/л.21/. Препис от акта е връчен на жалбоподателя и подписан от него с възражение, че музиката е била слаба.

 Въз основа на така съставения АУАН било издадено процесното НП, в което нарушението е описано по същия начин и му е дадена същата правна квалификация – нарушение на „чл.16, ал.2 от ЗЗШОС“, като на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 500 лева на основание чл.34а ал.1 от ЗЗШОС.

Препис от НП е връчен на жалбоподателя на 24.07.2020г., видно от инкорпорираната в НП разписка, а жалбата е депозирана на 30.07.2020г., видно от входящия регистрационен номер на АНО.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок от лице, което има правен интерес, предвид което е допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията на съда са следните:

Сочената фактическа обстановка сочи на квалификация на допуснатото нарушение по чл. 16а ал.2 от ЗЗШОС. В същото време, както в АУАН, така и в НП нарушението е квалифицирано като такова по „чл. 16 ал.2 от ЗЗШОС“. Налице е допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се в разминаване между изложените фактически основания на нарушението и дадената от АНО правна квалификация.

За да предизвикат целените с издаването им правни последици, АУАН и наказателното постановление, като писмено обективирани волеизявления следва да съдържат отнапред определени в закона минимален обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхваща АУАН и наказателното постановление са посочени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в 42, т. 3, 4 и 5 чл. 57, ал. 1 т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите - фактическите и правни основания, от които следва постановения от административнонаказващия орган резултат. Изискването за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите и организациите - страни в административнонаказателното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на адресата съображенията, въз основа на които административнонаказващият орган е пристъпил към налагане на конкретно административно наказание. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е ангажирана в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола за законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според Закона за административните нарушения и наказания е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление или противоречието в същите /разминаване между фактически основания на нарушението и дадената правна квалификация/ съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта. В този смисъл следва да е налице съответствите между описаното в АУАН и НП административно нарушение от фактическа страна и дадената му правна квалификация. Недопустимо е ангажиране на административно наказателната отговорност на нарушителя при допуснато несъответствие между факти и правната норма под която се подвеждат . /така Решение № 468 от 01.03.2016 г. по н. д. № 3356 / 2015 г. на Административен съд – Пловдив, Решение № 1079 от 27.05.2016 г. по н. д. № 756/2016 г. на Административен съд – Пловдив, Решение № 919 от 07.04.2014 г. по н. д. № 582/2014 г. на Административен съд – Пловдив  /.

Безспорно е и в теорията и практиката, че АУАН е акта в административно-наказателното производство, аналогичен на обвинителния акт в наказателното производство, който определя предмета на вмененото нарушение и предмета на доказване в процеса. АУАН очертава нарушението, с неговите съставомерни признаци от обективна и субективна страна, срещу което нарушителят трябва да се брани. В този смисъл предявяването на АУАН на нарушителя за запознаване е аналога в административно-наказателното производство на привличането като обвиняем и предявяване на обвинението в наказателния процес. От този момент възниква правото на защита на обвиняемия и от този момент той може да използва всички средства- да прави възражения, да ангажира доказателства, за да обори повдигнатото му обвинение.  В този смисъл посочването на всички съставомерни признаци на вмененото нарушение (изпълнителното деяние) в АУАН и точната правна квалификация  се явява същностен елемент от правото на защита на нарушителя, доколкото с липсата на  посочване на изпълнително деяние в АУАН или с липсата на посочване на съответната правна квалификация  нарушителят се поставя в положение да се брани срещу едно предполагаемо нарушение, с чиито фактически и правни рамки той не е запознат. Гарантирането на правото на защита на нарушителя изисква същия да бъде запознат с фактическите и правни  рамки на нарушението още в началото на административно-наказателното производство, т.е към монета на съставяне на АУАН.

 С оглед гореизложеното разминаването между фактическото описание на нарушението и дадената му правна квалификация във всички случаи води до накърняване правото на защита на нарушителя защото го лишава от възможност да разбере срещу какво точно обвинение следва да се защитава- срещу фактите така както са описани в обстоятелствената част или срещу съставомерните факти, които следват от състава на повдигнатото обвинение с посочената правна квалификация.

На следващо място следва да се посочи, че в обстоятелствената част на НП, както и в обстоятелствената част на АУАН липсва точно и ясно описание на установените факти и въз основа на какво се приема, че именно жалбоподателят А. е осъществил соченото нарушение – не е посочено в какво качество същият се е намирал в процесното заведение и дали е имал възможност да контролира озвучителната уредба в заведението. Освен това както в НП, така и в АУАН липсват каквито и да е било данни за заведението от какъв вид е - от закрит или открит тип, както и данни за устройствената зона, в която попада процесното заведение. Предвид гореизложеното следва, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на наказателното постановление са допуснати съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила по чл.42 т.4 и т.5 от ЗАНН и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, като не е дадено пълно, точно и ясно описание на установените факти, с което е ограничено  правото на защита на жалбоподателят и които нарушения се явяват самостоятелни основания за отмяна на атакуваното НП.

Мотивиран от горното, съдът

        

Р   Е   Ш   И:

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 302а-344-2020/22.07.2020г. на Началника на РУП-Царево, с което на А.А.А. с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.16 ал.2 от ЗЗШОС му е наложено административно наказание – глоба в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.34 а ал.1 от ЗЗШОС.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                     

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: