Решение по дело №986/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 399
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20197150700986
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 399/7.7.2020г.

гр.Пазарджик

В ИМЕТО НА НАРОДА

 ПАЗАРДЖИШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  I –ВИ СЪСТАВ  в открито съдебно заседание на осми юни две хиляди и двадесета година, в състав:            

                                                          Председател: МАРИАНА ШОТЕВА

при секретаря: Тодорка   Стойнова                                                          

прокурора                                                                            като разгледа докладваното  от съдия Шотева адм.дело №986 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

        Производството е по реда на чл. 215 ал.1 от ЗУТ.

Образувано е по жалба подадена от П.Т.П., против отказ на главен архитект на община Велинград за издаване на удостоверение  за търпимост на сграда по параграф 16, ал.1 от ПЗР на ЗУТ /параграф 127 от ПЗР на ЗУТ /, обективиран в обследване за търпимост на строеж издадено от главен архитект на община Велинград с вх.№ 92-00/2266 от 04.07.2019г. на община Велинград, изпратено на жалбоподателя под формата на писмен отговор с изх. № 9400/4361 от 23.08.2019г..

 

         В жалбата се сочи, че обжалваният отказ е незаконосъобразен и се моли за неговата отмяна. Твърди се, че са представени всички доказателства, доказващи статута на търпимост на незаконния строеж и периодът отговаря на изискванията на § 127 ал.1 от ПЗР на ЗУТ и на параграф 16, ал.1 от ЗУТ. Според жалбоподателя, съображенията в отказа не касаят предпоставките за уважаване на искането, които са изцяло налице. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Д., който поддържа жалбата и твърди, че не били взети всички доказателства, от които било видно, че постройките са търпими тъй като са налице на предпоставките по §127 ал.1 от ПРЗ на ЗУТ и параграф 16, ал.1 от ЗУТ .Сочи доказателства. Излага подробни съображения в писмено становище.

         Ответникът Главен архитект на Община Велинград не се явява, представлява се от юрист – А.К.. Оспорва жалбата, счита същата за неоснователна. В писмено становище излага подробни съображения относно неоснователността на подадената жалба. Сочи доказателства.

           Жалбата Съдът приема за подадена в срока по чл.215 ал.4 от ЗУТ,тъй като съдът приема, че акта който се обжалва е т.нар. писмен отговор да жалбоподателя, към който е приложено и изготвеното обследване за търпимост на строеж.  Жалбата отговаря на разпоредбите на АПК, подадена е от лице с активна процесуална легитимация, пред компетентния съд и срещу акт от категорията на обжалваемите по реда на чл. 215 ал.1 вр. чл. 214 от ЗУТ,  поради което Съдът намира същата за  допустима и счита, че тя следва да бъде разгледана по същество. Обжалваният отказ, обективиран в писмен отговор с изх.№9400/3461 от 23.08.2019г. представлява индивидуален административен акт по см. на специалната норма на чл. 214 т.2 от ЗУТ.

Жалбата разгледана по същество е основателна, но по причини различни от посочените от жалбоподателя.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, от фактическа страна намира следното:

Жалбоподателят П.П. е собственик на недвижим имот УПИ № V – 7657, в кв. 206 по регулационният план на гр.Велинград обозначен на приложената към жалбата скица, като поземлен имот с идентификатор 10450.501.2015 по действащата кадастрална карта на гр.Велинград, на основание Протокол за съдебна делба №26 от 04.06.1984 г. одобрен по гр.д.№223/1984 по описа на РС-Велинград .

Със Заявление с вх.№94-00/3461 от 14.05.2018г. жалбоподателят  поискал от гл.архитект на община Велинград да му бъде извършена административна услуга, като му се издаде от него удостоверение за търпимост на стопанска постройка в УПИ №V-7657, в кв.206 по регулационния план на гр.Велинград.Към заявлението са приложени – Приходна квитанция №********** от 14.05.2018г. за заплатена такса от 200лв. в касата на община Велинград, Конструктивно обследване за процесната сграда на основание параграф 127 от ЗУТ, изготвено от инж.Овчаров и инж. Илчев / оттеглено в последствие/.

В законоустановения срок не е издаден акт от страна на главния архитект на Община Велинград, с оглед на което е било налице мълчалив отказ за издаване на удостоверение за търпимост. Мълчаливият отказ не е обжалван и същият е влязъл в сила.

Въпреки наличието на мълчалив отказ, почти година по-късно гл.архитект на община Велинград изготвя Обследване за търпимост на строеж, което е във връзка с друга процедура, т.е. елемент / етап от производство по изследване дали един строеж е законен или не, което производство приключва с издаването на Заповед от страна на кмет или упълномощено от него лице.Същевременно в Обследване за търпимост на строеж е посочено, че същото се издава във връзка с две производства – едното започнало с молба на органа по премахването и незаконно строителство – длъжностни лица за строителен контрол по чл.223,ал.2 от ЗУТ отдел „ИБКТ“ при Общ- Велинград и второто производство – по заявление вх.№ 94-00/3461 от 14.05.2018г. подадено от П.П., в което главния архитект , като орган одобряващ инвестиционния проект обследва строежа, за които няма строителни книжа но е бил допустим по действащите подобни градоустройствени планове и правилата и нормативите, действали по време на извършването му или съгласно ЗУТ.

В самото Обследване за търпимост на строеж е посочено, че става въпрос за съвсем отделни производства /дори е цитирана и съдебна практика, на настоящия съдебен състав/, а същевременно главния архитект е издал един акт именно във връзка с тези две производства. От друга страна пък е посочено в това  Обследване за търпимост на строеж, че производството по заявлението на жалбоподателя, не може да се развие, без да е приключило първото производство инициирано във връзка с подадена жалба от трето лице- Т.. Не е посочено обаче какво се случва  с тава производство спира ли се, отказва ли се издаване на Удостоверение за търпимост на строеж или не. Както правилно е посочено в акта на главния архитект, става въпрос за две отделни производства, които приключват с два различни ИАА, издадени от различни органи – главен архитект и кмет на община. Съдът приема, че това обследване е част от процедурата по издаване на Заповед за забрана ползване и премахване на строежа / видно то самото обследване/, с оглед на което е изпратено и единствено до Кмет на община Велинград.

От друга страна с това Обследване гл.архитект се е произнесъл и по заявлението на жалбоподателя за издаване на удостоверение за търпимост на строеж, или както е наречено в процесното Обследване за търпимост на строеж – „второто производство“. В тази си част, Обследване за търпимост на строеж издадено от гл.архитект е акт завършващ второто производство и подлежи на оспорване пред съответния Административен съд.

В тази си част акта е изключително неясен и не отговаря на изискванията на АПК за съдържание на ИАА.На първо място от една страна се говори, че „второто“ производство е съвсем отделно производство, а същевременно е налице произнасяне по него – макар и без изричен диспозитив. На второ място в самото Обследване за търпимост на строеж, пък се твърди, че второто производство не може да приключи, преди да е приключило първото, а няма диспозитив, че производството отпочнато по заявление на жалбоподателя се спира.Какво точно се случва с това „второ“ производство не е ясно, още повече, че пък е налице мълчалив отказ – с оглед непроизнасянето в срок от страна на гл.архитект на община Велинград.

С оглед на гореизложеното настоящият съдебен състав счита, че Обследване за търпимост на строеж, в частта с която е налице произнасяне, макар и неясно – дали се спира производството или пък е налице отказ да се издаде Удостоверение за търпимост на строеж, по заявление на жалбоподателя от 14.05.2018г., е незаконосъобразно и следва да бъде отменено като такова. В частта която е част от производството по издаване на Заповед на Кмета на община Велинград относно това дали строежа е законен или не, същото е необжалваемо, тъй като не е краен акт, а част от процедура, при която се обжалва последния ИАА – заповедта на Кмета на съответната община.В тази част жалбата се явява недопустима.

             Съобразно изричната разпоредба на чл.145 ал.1 от АПК от компетентността на Съда е да се произнесе единствено по законосъобразността на оспорения административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и спазена ли е установената форма,спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съответства ли на целта на закона. Съдът извършва цялостна проверка относно законосъобразността на оспорения акт, като не се ограничава само до проверка на  направените в жалбата твърдения за незаконосъобразност на акта. В кръга на извършваната цялостна служебна проверка по законосъобразността на акта , Съдът намира следното:

Съгласно §16, ал.1 от ПР на ЗУТ, изречение последно от ЗУТ, удостоверенията за търпимост се издават от органите, които са овластени да одобряват съответните инвестиционни проекти. Същото предвижда и §127, ал.1, изречение последно от ПЗР на ЗИД на ЗУТ(ДВ, бр.82/2012г.).

В чл.144, ал.3 от ЗУТ е регламентирано, че инвестиционните проекти се одобряват или се отказва одобряването им от органа по чл.145 от ЗУТ, съгласно който техническите или работните инвестиционни проекти се съгласуват и одобряват от главния архитект на общината.

Посочените императивни правни норми определят главния архитект на общината като органът компетентен да издаде или да откаже издаването на удостоверение за търпимост по §16 и §127, ал.1 от ЗУТ.

            Актът е издаден при спазване изискванията за писмена форма, но не съдържа  реквизитите съгласно общата норма на чл.59 ал.2 от АПК. При така описаното се установява, че сезираният с процесното заявление ответник е направил самостоятелна преценка относно наличие на  предпоставките по §127 ал.1 от ПЗР на ЗУТ за издаване на исканото удостоверение за търпимост , както и на разпоредбите на параграф 16,ал.1 от ПР на ЗУТ но тази проверка е направена в друго производство. Дори да е направена в това производство, то в самият акт липсва диспозитив – какво точно е решението на органа – спира производството или отказва издаването на поисканото удостоверение за търпимост на строеж.

            Удостоверението за търпимост представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.3 от АПК и по-конкретно е документ от значение за упражняване на права. Съгласно § 127 ал.1 от ПЗР на ЗУТ/а и съгл. § 16 ал.1 от ПЗР на ЗУТ/  удостоверението за търпимост се издава единствено и само с цел строежи, конкретно описани в посочения законов текст да могат да бъдат предмет  на прехвърлителна сделка. Удостоверението не може да послужи за целите на никое друго производство и няма никакво друго правно значение, извън вече посоченото. Съгл. практиката на ВАС /Определение № 2944 от 28.02.2011 г. на ВАС по адм. д. № 2561/2011 г., II о., докладчик съдията Г.А./ „Удостоверението по § 16, ал. 1 ЗУТ за търпимост на строежа създава право за прехвърлянето му за всеки, който е негов собственик, независимо по чие искане е издадено. По тази причина никой няма интерес от отмяната или обявяването на нищожността му”.Съдът намира, че същото важи и по отношение удостоверение за търпимост, издадено по реда на § 127 ал.1 от ПЗР на ЗУТ. Както Удостоверението за търпимост, така и отказа за издаването му следва да е мотивиран – да има мотиви и диспозитив, или т.нар. разпоредителна част. В настоящият казус такава част липсва.

 В допълнение следва да бъде обяснено и това, че органът, издаващ удостоверение за търпимост /този който одобрява инвестиционния проект/ е различен от органа, който провежда производство по премахване на незаконен строеж. Последният прави самостоятелна проверка на различно правно основание, за това дали строежът е търпим, което да води до невъзможност да бъде премахнат. Двата органа - Главният архитект на общината (респ. упълномощено то него дл. лице) и органът по премахването (определен съгл. категорията на строежа по чл. 225 ал.1 или чл. 225а ал.1 от ЗУТ) следва да направят самостоятелна преценка дали строежът е търпим. Преценката на единия не обвързва другия по никакъв начин, тъй като се правят от различни органи в различни производства, като удостоверението за търпимост може да послужи единствено за прехвърляне на имота от собственика, респ. съсобствениците на трето лице.В конкретния казус двете производства са смесени в едно.

При изложеното Съдът намира, че жалбата в частта, с която се обжалва второто производство, приключило с Обследване за търпимост на строеж е основателна, като в тази си част Обследването за търпимост на строеж ще следва да се отмени и върне на органа за произнасяте с акт, който отговаря на изискванията на АПК.

В останалата част – относно „първото производство“ жалбата се явява недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.

       Водим от горното и на основание чл. 172 ал.1 и ал.2 и чл. 173 ал.2 от АПК Съдът

                                                              РЕШИ:

Отменя по жалба на П.Т.П. „Обследване за търпимост на строеж“ издадено от гл.архитект на община Велинград в частта отнасяща се за „второто производство“ по заявление /молба №94-00/3461 от 14.05.2018г. подадено от П.Т.П..

Оставя без разглеждане жалба на П.Т.П. против „Обследване за търпимост на строеж“ издадено от гл.архитект на община Велинград в частта отнасяща се за „първото производство“ по молба на Органа по премахването и незаконно строителство – длъжностни лица за строителен контрол по чл.223,ал.2 от ЗУТ отдел „ИБКТ“ при Община Велинград,като недопустима.

РЕШЕНИЕТО не е окончателно и  подлежи на обжалване пред ВАС в 14 –дневен срок, чрез Административен съд Пазарджик.    

 

 

                                                           Съдия:/п/