Решение по дело №51/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2020 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20207250700051
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                         63                    30.06.2020 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                касационен състав                                                    

На двадесет и трети юни                                                          година 2020

В публично заседание в следния състав:

                                                              Председател: Красимира Тодорова

                                                                     Членове: Албена Стефанова

                                                                                    Иванка Иванова

Секретар: Гергана Бачева

Прокурор: Драгомир Сяров

Като разгледа докладваното от съдията-докладчик Иванка Иванова

КНАХД № 51 по описа за 2020 година

За да се произнесе, съдът взе предвид следното:

         Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 348 от НПК и чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по жалба на ТД на НАП – Варна, чрез процесуалния му представител гл. юрк. Д. против Решение № 25/ 23.04.2020 г., постановено по НАХД № 13/ 2020 г. по описа на РС-Омуртаг, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 478994-F513155 от 20.12.2019 г. на директора на ТД на НАП - Варна, с което на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във вр. с чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ на „Автошкола Дидактик“ ЕООД представлявано от Д.Л.С. е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв. В жалбата е посочено за касационно основание за оспорване – противоречие с материалния закон и процесуалните правила. В с.з. касаторът, редовно призован, се представлява от гл. юрк. Д., която поддържа жалбата и изразява мотивирано становище за отмяна на оспорения съдебен акт.

Ответникът по жалбата – „Автошкола Дидактик“ ЕООД представлявано от Д.Л.С., редовно призован се представлява от управителя С..

Окръжна прокуратура чрез своя представител дава заключение, че   жалбата е неоснователна, а решението е законосъобразно. Не са налице сочените нарушения в решението на РС – Омуртаг. В същото подробно са анализирани процедурите във връзка с извършените проверки за спазване на изискването на Наредба № Н-18 от 2006 г. на МФ и приложението на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС като обосновано и законосъобразно съдът е приел, че са допуснати съществени нарушения в хода на производството, поради което е отменил оспореното НП.

Съдът, след като обсъди оплакванията по жалбата във връзка с доказателствата по делото и съобрази правомощията си в касационното производство, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна при следните съображения:

За да отмени процесното НП РС – Омуртаг е приел за установено от фактическа страна, че видно от Протокол № П-03002519063714-073-001/12.08.2019 г., в който са отразени констатациите от извършена проверка на дружеството жалбоподател в периода от 11.04.2019 г. до 12.08.2019 г. Според протокола проверката е извършена за „установяване на факти и обстоятелства за периода 27.09.2017 г. до 11.04.2019 г. свързани с дружеството ответник“. Сочи се в протокола, че в хода на проверката, на 11.04.2019 г., било извършено посещение на обект – учебен център, находящ се на адрес: гр. Омуртаг, ул. „“ № .., което било документирано с Протокол № 0331843/11.04.2019 г. и при което било установено, че в обекта няма регистрирано и въведено в експлоатация фискално устройство. Препис от посочения протокол от 11.04.2019 г. не е представен и съответно не е приложен по делото. Отразено е в Протокол № П-03002519063714-073-001/12.08.2019 г., че са били направени искания за извършване на насрещни проверки на общо седем физически лица, които приключили с протоколи, подробно описани в цитирания по-горе протокол от 12.08.2019 г., но самите протоколи и материалите по тези проверки не са представени по делото. Сочи се в протокола, че от тези проверки се установило, че 7-те физически лица, на които било проведено обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС, са посочили сумите, които заплатили за обучението, за проведени допълнителни учебни часове, а някои от тях и за гориво, като заявили, че са дали тези суми на инструкторите в брой. Сочи се в протокола от 12.08.2019 г., че били изискани и справки от ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Търговище, за всички кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, които са положили успешно практически изпит, както и за тези, които се водят в активно обучение или са вписани в регистъра на учебния център, за декларираните МПС, с които се осъществявала дейност по обучение на водачи, включени към разрешението за дейността на търговеца и за броя и идентификационни данни за преподавателите по теория и практика. Посочено е, че бил получен отговор съдържащ диск и списък на МПС и на преподавателите, но същите не са представени по делото, като в протокола е отразен анализ на данните. Според този анализ били установени недекларирани от дружеството ответник приходи за 2018 г. от лица, преминали обучението в автошколата, както и от лица, прехвърлени от други автошколи, положили успешно практически изпит през същата година. В анализа са обсъдени и още три протокола от извършени насрещни проверки на физически лица, но същите не са представени. Сочи се в протокола, че от общо 33 лица прехвърлени от други автошколи, 16 лица, посочени поименно, преминали теоретично и практическо обучение, като е прието, че същите са платили по 200.00 лв. такса, което било потвърдено при извършена насрещна проверка на едно от тези лица, а 15 лица, също посочени поименно, преминали само практическо обучение, като е прието, че всяко едно от тези лица е заплатило за обучението по 96.60 лева. Същевременно са цитирани четири фактури, три издадени на лица преминали първото обучение и една издадена на лице преминало само практическо обучение, като са посочени стойности на фактурите различни от стойността на таксите, които е прието, че са заплатили курсистите. Разликата не е коментирана в протокола и преписи от фактурите не са приложени по делото. Описано е в протокола, че при анализ на информацията получена от ОО „Автомобилна администрация“ – Търговище, се установил и неотчетен приход от проведени 52 часа допълнителна практическо обучение. Обсъдени са в протокола дадените писмени обяснения от законния представител на ответника, но препис от същите не е представен по делото. По делото не е представено от АНО нито едно от доказателствата описани в Протокол № П-03002519063714-073-001/12.08.2019 г., като приложения към същия протокол. Въз основа на цитирания протокол против ответника е бил съставен АУАН № F513155/03.10.2019 г., за извършено нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 3, ал. 1 от същата наредба и чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, за това, че при извършена проверка на 12.08.2019 г., в гр. Т., приключила с Протокол № П-03002519063714-073-001/12.08.2019 г., било установено, че „Автошкола Дидактик“ ЕООД, с обект в гр. Омуртаг, ул. „..“ № .., започнало търговска дейност от 11.12.2017 г. без монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано фискално устройство, съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Посочено е, че нарушението е извършено на 12.12.2017 г. в гр. Омуртаг. Посочено е в акта е, че било установено, че дружеството извършвало обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, категория „В“, за което получавало в брой такса за услугата, през периода 01.01.2018 г. – 31.03.2019 г., като събраните суми били внасяни впоследствие от управителя Д. Л.С.. по банкова сметка *** „ЦКБ“ АД – клон Търговище., офис Омуртаг. Посочено е в АУАН, че нарушението е било за първи път, че акта е съставен в „присъствие на лицето“ и че доказателствата към акта били Протокол № П-03002519063714-073-001/12.08.2019 г., вносни бележки и банкови извлечения от „ЦКБ“ АД. АУАН е подписан от актосъставителя, един свидетел и законния представител на ответника, на когото е връчен препис от акта и който е посочил, че ще направи възражение в законоустановения срок. Законния представител на ответника действително е подал възражение против съставения АУАН, като същото не е приложено от АНО към материалите на административно-наказателната преписка, но е представено към жалбата. Във възражението са изложени съображения сходни с изложените в жалбата, по която е образувано настоящото производство. Въз основа на цитирания АУАН е издадено обжалваното НП № 478994-F513155 от 20.12.2019 г. на Директор на ТД на НАП – Варна, с което на ответника е наложено административно наказание  „имуществена санкция“ в размер на 3 000.00 лева, на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, за нарушение по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 3, ал. 1 от същата наредба и чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. В процесното НП описанието на нарушението е идентично с описанието му в АУАН. В НП е обсъдено подаденото от законния представител на ответника възражение, като същото е прието за неоснователно. Екземпляр от НП е връчено на законния представител на ответника.

От правна страна въззивният съд е намерил жалбата за основателна. При разглеждане на АУАН и НП съдът е констатирал, че при съставяне на АУАН и при издаване на процесното НП, са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които ги опорочават. Административно-наказателната отговорност на дружеството ответник е била ангажирана за нарушение квалифицирано по чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във връзка с чл. 3, ал. 1 от същата наредба и чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, регламентира задължението на лицата по чл. 3 от същата наредба да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на съответния обект. Част от правната квалификация на адм. нарушение, което се санкционира на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС е чл. 118 от ЗЗД, но в конкретния случай този законов текст не е част от дадената правна квалификация на адм.нарушение, за което е наложено административно наказание на ответника. Може само да се предполага, че доколкото се сочат като нарушени разпоредбите на чл. 7, ал. 1 и чл. 3, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, правната квалификация на деянието би следвало да е във връзка с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, но такава не е дадена от актосъставителя при съставяне на АУАН и от административно – наказващия орган при издаване на процесното НП. Предвид изложеното съдът счита, че правната квалификация на административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя е неточна, с оглед на което АУАН е съставен в нарушение на чл. 42, т. 5 от ЗАНН, а НП е издадено в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Наред с това в случая е налице и непълно описание на нарушението, тъй като реализирането на административно-наказателна отговорност на ответника предполага обосноваване и на обстоятелства, касаещи прилагането на чл. 185, ал. 2 или ал. 1 от ЗДДС, защото разпоредбата на чл. 185, ал. 2 от ЗДД има две хипотези, като предвидените санкции са в размери, които разкриват съществени разлики, а това определя правен интерес на наказаното лице да узнае кои обстоятелства АНО приема за относими и като основание за налагане на едната или другата санкция. Предвид изложеното съдът счита, че АУАН е съставен и в нарушение на чл. 42, т. 4 от ЗАНН, а НП издадено в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5, предл. 1-во от ЗАНН. Отделен е въпроса, но той касае разглеждането на НП по същество, че административно – наказващият орган не е ангажирал достатъчно доказателства в подкрепа на твърдяното нарушение, като не е представил по делото всички материали по административно – наказателната преписка. Предвид изложеното по-горе съдът намира, че е опорочена процедурата по издаване на процесното НП, което води до неговата незаконосъобразност. Нарушаването на която и да е от горепосочените императивни разпоредби на ЗАНН води до ограничаване правото на защита на наказаното лице.

Настоящата инстанция счита постановения съдебен акт за незаконосъобразен. Подадената касационна жалба е основателна. Съдебният състав не споделя изводите на въззивния съд по съставомерността на деянието на наказаното лице. Нормата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС действително е с две хипотези на адм. нарушение като първата касае нарушение на чл. 118 от ЗДДС, а втората визира нарушение на нормативен акт по прилагане на чл. 118 от ЗДДС какъвто е Наредба № Н-18 / 13.12.2006 г. на МФ. Ответникът не е регистрирал фискално устройство (ФУ) в учебния си обект и не го е въвел в експлоатация. В хода на проверката на контролните органи на НАП са установени плащания на курсистите на ответника на дължимите се такси за обучение по банков път, като са установени и получени приходи в размер на 16 668 лв. за 2018 г. които не са декларирани от наказаното лице. Поради това съдът приема, че ответникът е наказан за нарушение на Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ. Дори и да се приеме, че е налице неточност при описанието на осъщественото нарушение в АУАН, което е пренесено в НП, то обаче не е от кръга на съществените, тъй като е налице хипотезата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН. И тъй като е налице неотразяване на приходи (16 668 лв. за 2018 г. ) наложеното адм. наказание на наказаното лице е по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, съгласно последното изречение на посочената норма. Наложеното адм. наказание е в минимален размер от 3 000 лв., защото нарушението е за първи път за ответника и съответства на обществената опасност на деянието. Не се споделят доводите на въззивния съд за нарушение на правото на защита на наказаното лице. Съдът счита, че на ответника е ясно за какво е вмененото му нарушение, като пред първоинстанционния съд е ангажирал и адвокатска защита на правата си.

Отделно от това доводите на въззивния съд за некомплектоване на административно-наказателната преписка с нужните доказателства не следва да бъдат споделяни. Съдът събира и служебно доказателства по свой почин когато това се налага за разкриване на обективната истина по силата на чл. 107, ал. 2 от НПК. Ако съдът е считал, че преписката е непълна е следвало да изиска нужните доказателства.

При тези съображения съдът счита, че като е отменил процесното НП въззивният съд е постановил незаконосъобразен съдебен акт в противоречие с материалния закон, който следва да бъде отменен, като бъде потвърдено издаденото НП.

С оглед изхода на делото, искането на пълномощника на касатора за присъждане на разноски в минимален размер за юрисконсултско възнаграждение е основателно. На основание чл. 63, ал. 3 вр. ал. 5 ЗАНН (ДВ- бр. 94/29.11.2019 г.) вр. чл. 37 от ЗПП и НПП, който размер съдът определя на юрк. възнаграждение от 100 лв. като отчита, че случая не е фактическа и правна сложност.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал.2, пр.1 във връзка с ал. 1 и чл. 223 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

     ОТМЕНЯ Решение № 25/ 23.04.2020 г., постановено по НАХД № 13/ 2020 г. по описа на РС-Омуртаг, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 478994-F513155 от 20.12.2019 г. на директора на ТД на НАП - Варна, с което на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във вр. с чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ на „Автошкола Дидактик“ ЕООД представлявано от Д.Л.С. е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв.  И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА НП № 478994-F513155 от 20.12.2019 г. на директора на ТД на НАП - Варна, с което на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС във вр. с чл. 7, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ на „Автошкола Дидактик“ ЕООД, представлявано от Д.Л.С. е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв.

ОСЪЖДА „Автошкола Дидактик“ ЕООД, ЕИК ********* представлявано от Д.Л.С. да заплати на ТД на НАП – Варна направените по делото разноски в размер на 100 лв., съставляващи юрк. възнаграждение.  

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

         

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                       ЧЛЕНОВЕ:………                     ………..