Решение по дело №246/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 108
Дата: 17 януари 2024 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20237120700246
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

17.01.2024

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийски административен

Съд                   

 

състав

 

На

21.12.

                                          Година

2023

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

 

 

                                          Съдебни заседатели

 

 

Секретар

 Мариана Кадиева

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

246

по описа за

2023

година.

 

Производството е по реда на чл. 156 – чл. 161 от ДОПК.

Депозирана е жалба от пълномощник на Община Кирково, с ЕИК ***, против Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 210/15.06.2023 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.

Излага доводи, че РА е незаконосъобразен и неправилен, респ. счита същия за постановен в противоречие с материалния и процесуалния закон, както и при липса на доказателства, релевантни към предмета на ревизионното производство.

Сочи, че Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г. е постановен в противоречие с основните принципи на ДОПК, а именно с принципа за обективност залегнал в чл. 3 от ДОПК.

Излага съображения, че в случая не са изпълнени изискванията на чл. 117, ал. 2, т. 5 от ДОПК и чл. 117, ал. 2, т. 6 от ДОПК.

Оспорва изцяло изводите на ревизиращия екип, с които отношенията между Община Кирково и „В и К“ *** през ревизирания период, са третирани като търговска сделка.

Счита, че това следва от законодателството на Република България, уреждащо данъчното третиране на дейността на дейността на Асоциацията по В и К и данъчното третиране по ЗДДС на взаимоотношенията между общината и В и К оператора, съобразно направени изменения и допълнения в ЗДДС през 2015 г. и следващите години.

Твърди, че в т. 1 от Указание № УК 1 от 15.01.2014 г. на министъра на финансите, касаещо данъчно третиране по ЗДДС на дейността на асоциацията по В и К било посочено, че на основание ЗВ управлението на ВиК системите, когато собствеността на В и К системите в границите на обособената територия е разпределена между държавата и общините или между няколко общини, се осъществява от асоциация по В и К, в която участват всички собственици.

Асоциацията по В и К е юридическо лице, което не е търговско дружество, не формира и не разпределя печалба, като нейните органи на управление са общото събрание, което се състои от представители на държавата и общините, и председател, който е представител на държавата (чл.198в от ЗВ). Тя действа от името и за сметка на собственика на В и К системата като при сключване договор с В и К оператора възлага от името и за сметка на собствениците (държавата и общините) правото на експлоатация (стопанисването и поддържането) на В и К системите и съоръженията за трайно задоволяване на обществените потребности на трети лица по водоснабдяване и канализация на съответния В и К оператор по реда на Закона за водите за обектите, посочени в чл.13, ал.1, т.-7 и чл.19, ал.1, т.4, б. „а“ и „б" и ал.2 от ЗВ (чл.198о, ал.4 от ЗВ).

Доколкото за извършваната от съответната асоциация по В и К услуга във връзка с управлението на В и К системите не е предвидено възнаграждение, а се отпускат субсидии за покриване на извършените разходи, то дейността на асоциациите по В и К по управление на В и К системите се извършва безвъзмездно и е извън обхвата на ЗДДС. Осъществяваната от В и К асоциацията дейност съгласно ЗВ не формира облагаем оборот по чл. 96, ал. 2 от ЗДДС.

Възнаграждението за услугите по предоставяне от общините на правото на експлоатация на В и К системите и съоръженията на В и К оператора включвало освен дължимата от него инвестиция и уговореното концесионна плащане за съответния период, ако има такова. Съгласно чл. 198в, ал. 4, т. б от ЗВ асоциацията по В и К чрез общото събрание разпределя между собствениците средствата, постъпили от концесионното плащане, ако такова е определено по договора за предоставяне на В и К услуги съобразно процентното съотношение на гласовете им, когато има повече от един собственик на В и К системи и съоръжения на определената територия.

Счита, че разпоредбата на чл. 198в, ал. 4, т. 6 от ЗВ е приложима само за уговореното възнаграждение в пари, но не и за договорените инвестиции.

В конкретния случай Асоциацията по В и К с ЕИК *** и „В и К“ ООД с ЕИК *** на 17.03.2016 г. са сключили Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, по силата на който асоциацията е предоставила на дружеството оператор правото да стопанисва, поддържа и експлоатира всички съществуващи и бъдещи Публични активи при спазване на изискванията и ограниченията на Закона за водите и Закона за опазване на околната среда.

По силата на цитирания договор, който бил със срок на действие 15 години, считан от 01.04.2016 г., ВиК операторът е поел задължение да спази размера на задължителното ниво на инвестициите - *** лева без ДДС (чл.7.3 от договора).

Именно в изпълнение на посочения договор „В и К“ ООД *** е извършило инвестиции на публични активи, за което е издало фактурите описани в ревизионния доклад ( чл.7.4 от договора).

При така описаната фактическа обстановка спорен по ревизионното производство се явява въпросът прехвърлянето на активи - публична общинска собственост представлявали търговска сделка.

В тази връзка твърди, че отговор на така поставения въпрос, вкл. и подробни разяснения били дадени от министъра на финансите с писмо с изх. № 91-00- 106 от 22.02.2017 г., в което изрично било посочено, че:

1. Прехвърлянето на активи-публична собственост от В и К операторите към общините/областните администрации представлява форма на реорганизиране на активи, а не трансакция, поради което съответната бюджетна организация следва да заведе в баланса съответните дълготрайни активи в кореспонденция със сметка 7672 (ако В и К операторът е предприятие, включено в сектор „Държавно управление") или със сметка 7692 (ако ВиК операторът не е включен в сектор „Държавно управление");

2. Прехвърлените        към    общината/областната администрация инфраструктури и обекти (канализационни и водоснабдителни устройства, системи и съоръжения, както и свързани с тях покриващи и предпазващи конструкции и други подобни обекти) и прилежащи към тях земи, се завеждат в отчетна група (стопанска област) Други сметки и дейности (ДСД) по сметка 2202, респективно - сметка 2201, в кореспонденция със съответната сметка по т. 1;

3. Останалите прехвърлени активи, които не представляват инфраструктурни обекти или прилежащи към тях земи, се завеждат по 4 съответните счетоводни сметки от група 20 в отчетна група (стопанска област) БЮДЖЕТ също в кореспонденция със сметка 7672 (или ако е приложимо - сметка 7692)...;

20. По принцип в прихода не следва да се включва стойността на инвестициите на В и К оператора в активи, на които той се явява икономически собственик (т.е. активи, които остават в негова собственост след изтичането на договора или които ще се ползват от него за период, покриващ съществена част от икономически полезния срок на актива), както и стойността на стоки и услуги, които не се капитализират в активи на бюджетната организация, включително и ако за данъчни цели тези суми се включват в стойността на фактурата, издавана от В и К оператора на общината/областната администрация като насрещна доставка...

Предвид това, установените задължения за довнасяне на ДДС, в общ размер на главницата от *** лв. и лихви в общ размер на *** лв., претендирани въз основа на издадените от Община Кирково на „В и К“ ООД *** фактури с предмет „услуга по право на ползване на В и К активи, собственост на Община Кирково“, а именно Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв., Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв., Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС ***1 лв., Фактура № ***/*** г на стойност *** лв. и ДДС *** лв. и Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС *** лв., се явявали неправилни и незаконосъобразни.

Оспорва като необосновани и неправилни изводите на органите по приходите, че в конкретния случай била налице бартерна сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС.

Сочи, че от приетите като доказателство фактури издадени между Община Кирково и „В и К“ ООД, *** било видно, че отношенията между общината и дружеството, породени от същите фактури не попадат в хипотезата на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, съгласно която, когато е налице доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки или услуги, приема се, че са налице две насрещни доставки, като всеки от доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава.

Това се установявало от факта, че уговорката между страните била плащането на извършените инвестиции да е в пари, а не в стоки или услуги.

Именно в изпълнение на процесния договор „В и К“ ООД *** е извършило инвестиции на публични активи, за което е издало фактурите описани в ревизионния доклад ( чл.7.4 от договора).

В горния смисъл били и Указанията на министъра на финансите с изх. № 91-00-106 от 22.02.2017 г., който в т. 22 бил разяснил кога е налице хипотезата на бартер.

От друга страна, предоставеното от общината право на ползване и експлоатация на В и К системите и съоръженията на В и К оператора също имало парично изражение, съгласно издадените от нея фактури.

Твърди, че в подкрепа на горното била и разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от ППЗДДС, предвиждаща, че данъчната основа на доставка по договор по реда на Закона за водите се определя по чл. 27, ал. 4 от закона. В тази насока следвало да се имат предвид и текстове от Указание УК-1/15.01.2014 г. на министъра на финансите, според които (т. 3), "...съответната община извършва доставка на услуга по предоставяне право на експлоатация на В и К системите и съоръженията, за която възнаграждението се състои в поетите от В и К оператора задължения, включително и задълженията за изграждането за негова сметка на В и К системи и съоръжения и/или реконструкция на съществуващи такива. ... за доставката от държавата или съответната община към ВиК оператора данъчната основа е договореното възнаграждение, включително определеното в стоки или услуги, при спазване на изискванията на чл. 26, ал. 2, 3, 4 от ЗДДС. Възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС) във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 ЗДДС).“

По изложените съображения моли съда да постанови решение, с което да отмени Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, в частта му относно установените задължения за довнасяне на ДДС и начислените лихви, потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 210/15.06.2023 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП.

В съдебно заседание, чрез адв. М.С., изцяло поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на направените деловодни разноски.

Ответникът по жалбата - Директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, не се явява и не изпраща представител. От пълномощника главен юрисконсулст П. Б. са постъпили молби /вх. № 2387 от 12.09.2023 г; вх. № 2916 от 01.11.23 г. и № 3371 от 15.12.2023 г./, в които оспорва жалбата като неоснователна. Моли съда да отхвърли депозираната жалба и присъди юрисконсултско възнаграждение съгласно. Въвежда възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение. В предоставена писмена защита, излага доводи за законосъобразност и обоснованост на процесния РА.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Ревизионното производство е образувано въз основа на Заповед за възлагане на ревизия/ЗВР/ № Р-16000922004701-020-001/15.09.2022 г./л. 434/, връчена на 26.09.2022 г./удостоверение за извършено връчване по електронен път - л. 438/ , с която е възложено извършването на ревизия на Община Кирково, с ЕИК ***, за определяне на задължения за корпоративен данък за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2021 г. и задължения за данък върху добавената стойност за периода от 01.01.2017 г. - 31.12.2021 г. За изменение на първоначалната заповед е издадена Заповед № Р-16000922004701-020-002/21.12.2022 г./ л. 703/, връчена на 22.12.2022 г. – л. 708. Цитираните заповеди са издадени от С. П. П. - началник на сектор при ТД на НАП - Пловдив, оправомощена със Заповед № РД-09-1979/30.09.2021 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив /л. 16 –л. 17/.

Резултатите от ревизията са материализирани в Ревизионен доклад /РД/ № Р-16000922004701-092-001/10.03.2023 г./л. 122 – л. 148/, връчен по електронен път на 14.03.2023 г. – л. 150. Ревизираното лице e подало възражение по доклада по реда на чл. 117, ал. 5 от ДОПК/л. 73 – л.74 /, в което е изложило несъгласието си с констатациите на ревизиращия екип.

Съставен е Ревизионен акт/РА/ № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г./л. 51 – л. 66/, издаден на основание чл. 119, ал. 2 от ДОПК от С. П. П. - началник на сектор при ТД на НАП гр.Пловдив – орган, възложил ревизията и М. Г. Г., на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП гр.Пловдив – ръководител на ревизията. РА е връчен по електронен път на 10.04.2023 г. – л. 69.

С ревизионния акт са установени задължения за корпоративен данък в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв. и задължения за данък върху добавената стойност в размер на *** лв., ведно с лихви в размер на *** лв., общо задължения за довнасяне в размер на *** лв. и лихви просрочие в размер на *** лв.     

По същество, след извършената преценка на предоставените от ревизираното лице доказателства и обяснения, относими към ревизията, резултатите от извършените насрещни проверки и изисканата информация, сведения и обяснение от трети лица, извършените справки, ревизиращият екип е приел за установено следното:

Община Черноочене, с ЕИК ***, е юридическо лице – орган на местно самоуправление и е регистрирано по ЗДДС, считано от 25.09.2002 г. и до момента няма промяна в регистрацията. Дейността на общината попада в обхвата с код по КИД 2008 – 8411 – общофункционално управление на държавата на централно и местно равнище.

На следващо място е отразено, че през ревизирания период Община Кирково и „В и К“ ООД ***, извършват търговска сделка, при която възнаграждението е определено в стоки или услуги, като е прието, че налице е бартер като всеки от доставчиците се явява продавач на това, което дава, и купувач на това, което получава. Въведени са мотиви, че в конкретния случай Община Кирково предоставя на „В и К" ООД *** правото ползването на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД *** предоставя на Община Кирково подобрение на ползвания актив.

Посочено е, че за предоставеното от Община Кирково на „В и К“ ООД ***, са издадени фактури, както следва: Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи собственост на Община Кирково“; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи собственост на Община Кирково“; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по .предоставяне право на ползване на Ви/К активи собственост на Община .Кирково“; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право па ползване па ВиК активи собственост на Община Кирково“ и Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Право на ползване на инвестиции 2021 г. публични активи съгл.дог. АВиК 17.03.2016 г. и справка протокол“.

Отразено е, че на базата на документираните разходи за инвестиции, извършени от „В и К“ ООД *** за 2017 г., 2018 г., 2019 г., 2020 г. и 2021 г., които са свързани с водопроводната и канализационната мрежа на Община Кирково, „В и К“ ООД е издавало фактури в края на всяка година – м. 12 с получател Община Кирково.   Въз основа на подписания договор с Асоциация по ВиК, обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ ООД ***, Община Кирково е отново в края на всяка година през м. 12 с получател „В и К“ ООД, с предмет „Услуга по право на ползване на ВИК активи, собственост на община Кирково“ с данъчна основа, равна на получените от „В и К“ фактури.

От ревизиращия екип е прието, че полученото от РЗ по фактури формира облагаем приход и следва да се включи при определяне на данъчната основа за облагане с корпоративен данък за съответната година, като изрично е отбелязано, че РЛ не е включило тези приходи при определянето на полагащия се корпоративен данък.

Изложени са доводи, че съгласно чл. 248 от ЗКПО бюджетните предприятия дължат данък за приходите от сделки по чл.1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество. Според чл. 249 от същия закон, данъчната основа за определяне на данъка върху приходите са приходите на бюджетното предприятие от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество, начислени през съответната година. На основание чл. 250, ал. 2 от ЗКПО, данъчната ставка на данъка върху приходите на общините е 2 на сто.

Предвид цитираните разпоредби ревизиращия екип е определил данъчна основа за облагане с корпоративен данък за всяка една година на ревизирания период, като към декларираните от РЛ приходи по подадената от него ГДД за съответната година са включени установените при ревизията приходи от стойността на получените подобрения на отдадените активи по описаните фактури, без ДДС.

Предвид гореизложеното, за 2017 г. е определен за довнасяне корпоративен данък в размер на *** лв.; за 2018 г. корпоративен данък в размер на *** лв.; за 2019 г. корпоративен данък за довнасяне в размер на *** лв. за 2020 г. корпоративен данък за довнасяне в размер на *** лв. и за 2021 г. корпоративен данък за довнасяне в размер на *** лв. На основание чл. 175 от ДОПК във връзка с чл. 1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми са начислени лихви.

 Относно задълженията по ЗДДС, е прието следното:

За данъчен период 01.12.2017 г. - 31.12.2017 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС ревизираното лице е следвало да начисли ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.; За данъчен период 01.12.2018 г. - 31.12.2018 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС е установен дължим ДДС в размер на *** лв. Отразено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.; За данъчен период 01.12.2019 г. - 31.12.2019 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС ревизираното лице е следвало да начисли ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв.; За данъчен период 01.12.2020 г. - 31.12.2020 г., на основание чл.86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС е установен дължим ДДС в размер на *** лв. Посочено е, че на основание чл. 175 от ДОПК, във връзка с чл.1 от ЗЛДТДПДВ за невнесените в срок суми се дължи лихва в размер на *** лв. За данъчен период 01.12.2021 г. – 31.12.2021 г. е отразено, че процесната фактура е включена в дневника за продажби и СД от 14.12.2022 г., поради което се дължи само лихва за периода 15.01.2022 г. – 14.12.2022 г. в размер на *** лв.     

Горните размери на задължения са обосновани с установените факти и обстоятелства, а именно, приетото е от ревизиращия екип, че през ревизирания период Община Кирково и „В и К“ ООД ***, извършват бартерна сделка, при която Община Кирково предоставя на „В и К“ ООД *** правото на ползване на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД *** предоставя на Община Кирково подобрение на ползвания актив.

Посочено, че доставките са документирани с насрещно издавани от двете лица фактури, като тези, издадени от Община Кирково на „В и К“ ООД *** са с предмет на доставката предоставени права на ползване на публични активи, а тези - от „В и К“ ООД *** на Община Кирково, са с предмет - извършени инвестиции на публични активи в Община Кирково.

Отразено е, че фактурите, отнасящи се за м. 12.2017 г., м. 12.2018 г., м. 12.2019 г. и м. 12.2020 г., не са отразени в дневниците за покупки и продажби на Община Кирково и не участват при определянето на резултата за съответните периоди, с изключение на тази от м. 12.2021 г., поради което е прието, че от страна на РЛ не са спазени изискванията на ЗДДС и при ревизията е начислен допълнително ДДС, в размерите описани по-горе.

Процесният РА е оспорен в срока по чл. 152, ал. 3 от ДОПК. В жалбата/л. 36 - л. 38/ са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт. Иска се отмяна на ревизионния акт, в частта му относно фактурите между Община Кирково и В и К ООД ***.

С Решение по жалба срещу ревизионен акт  № 210/15.06.2023 г., издадено от директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП/л. 29 – л. 33/, е потвърден оспореният Ревизионен акт /РА/ № Р-16000922004471-091-001/06.04.2023 г., в частта му относно установените задължения по ДДС.

За изясняване на делото и по искане на жалбоподателя е назначена съдебно-счетоводна експертиза. От заключението на вещото лице/л. 1847 – л. 1854/, се установява следното:

1. Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., издадена от Общинска администрация Кирково с ИН по ДДС ***, има предмет на доставката „Услуга по предоставяне право па ползване па ВиК активи собственост на Община Кирково“ .

Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., издадена от Общинска администрация Кирково с ИН по ДДС ***, има предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи собственост на Община Кирково“ .

Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., издадена от Общинска администрация Кирково с ИН по ДДС ***, има предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на Ви/К активи собственост на Община .Кирково“.

Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., издадена от Общинска администрация Кирково с ИН по ДДС ***, има предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи собственост на Община Кирково“.

Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., издадена от Общинска администрация Кирково с ИН по ДДС ***, има предмет на доставката „Право на ползване на инвестиции 2021 г. публични активи съгл.дог. АВиК 17.03.2016г. и справка протокол“;

2. Вещото лице е посочило, че Община Кирково не е включила описаните фактури в дневниците за продажби за съответния период, както и че същите не участват при определяне на данъчния резултат, за месеца от съответната година.

3. Приетите от Община Кирково инвестиции, извършени от „В и К“ ООД през 2017 г., са предмет на фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. без ДДС. Те са капитализирани в баланса на Община Кирково по сметка 2202 „Инфраструктурни обекти“ в отчетна област „Други сметки и дейности“.

Приетите от Община Кирково инвестиции, извършени от „В и К“ ООД през 2018 г., са предмет на фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. без ДДС. От тях *** лв. са капитализирани в баланса на Община Кирково в отчетна област „Други сметки и дейности“ по сметка 2202 „Иифраструктурни обекти“.

В отчетна област „Бюджет“ по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“ са капитализирани *** лв.

По сметка 2071 „Незавършено строителство, производство и основен ремонт“ са отнесени *** лв., след което са капитализирани по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“.

Капитализирани са активи на обща стойност *** лв. Задбалансово са заведени активи на стойност *** лв.

Приетите от Община Кирково инвестиции, извършени от „В и К“ ООД през 2019 г., са предмет на фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. без ДДС. От тях *** лв. са капитализирани в баланса на Община Кирково в отчетна област „Други сметки и дейности“ по сметка 2202 „Инфраструктурни обекти“. В отчетна област „Бюджет“ по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“ са капитализирани *** лв.

Капитализирани са активи на обща стойност *** лв.

Като текущ разход но сметка 6019 „Разходи за други материали“ са осчетоводени *** лв.

Приетите от Община Кирково инвестиции, извършени от „В и К“ ООД през 2020 г., са предмет на фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. без ДДС. От тях *** лв. са капитализирани в баланса на Община Кирково в отчетна област „Други сметки и дейности“ по сметка 2202 „Инфраструктурни обекти“.

В отчета област „Бюджет“ по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“ са капитализирани *** лв.

По сметка 2071 „Незавършено строителство, производство и основен ремонт“ са отнесени *** лв., след което са капитализирани по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“.

Капитализирани са активи на обща стойност *** лв.

Приетите от Община Кирково инвестиции, извършени от „В и К“ ООД през 2021 г., са предмет на фактура №***/*** т. на стойност *** лв. без ДДС. Активи на стойност *** лв. са капитализирани в баланса на Община Кирково по сметка 2202 „Инфраструктурни обекти“ в отчетна област “Други сметки и дейности“.

Активи на стойност *** лв. са отразени по сметка 2071 „Незавършено строителство, производство и основен ремонт“, след което са капитализирани по сметка 2049 „Други машини, съоръжения, оборудване“ в отчетна област „Бюджет“.

Капитализирани са активи на обща стойност *** лв.

Като текущи разходи в гр.60 „Разходи по икономически елементи“ по сметка 6019 „Разходи за други материали“ са опазени *** лв. и *** лв. по сметка 6029 „Други разходи за външни услуги“.

4. От „В и К“ ООД *** с ИН по ЗДДС BG*** са издадени следните фактури с получател Община Кирково:

       Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2017 година на публични активи в Община Кирково“ ;

       Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2018 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. на Общинска администрация Кирково“;

       Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции за 2019 г. на публични активи съгласно договор с АВиК от 17.03.2016 г. Общ.Кирково“ ;

       Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2020 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. общ.Кирково“;

       Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2021 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. - общ.Кирково“.

5. От „В и К“ ООД *** са издадени фактури с получател Община Кирково с предмет „Извършени инвестиции на публични активи в Община Кирково“. С тях се предоставят активи с материално-веществен характер, които са капитализирани в баланса на Общината или са отчетени като текущ разход /с изключение на *** лв. отчетени като разход за други външни услуги през 2021 г./.

От Община Кирково са издадени фактури с предмет „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи собственост на Община Кирково“.

ВиК операторът получава достъп да експлоатира инфраструктура /активи публична общинска собственост/, за да предоставя обществената услуга в съответствие с условията, определени в договора с АВиК. Тази инфраструктура не се признава от него като имоти, машини и съоръжения /дълготрайни материални активи/, тъй като договорното споразумение не прехвърля правото на контрол над използването й /КРМСФО Разяснение 12: Споразумение за концесионна услуга/. Извършената доставка от Община Кърджали към В и К оператора има нематериален характер/услуга/-предоставят се права за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК активи.

Предметът на издадените фактури между Община Кирково и „В и К“ ООД *** имат еднаква стойност, но нямат сходен характер по смисъла на т.3.3. от Счетоводен стандарт 18 „Приходи“.

6. Съгласно СС 18 „Приходи“ при размяна на стоки или услуги срещу стоки или услуги със сходен характер и стойност, например преработката на ишлеме, размяната не се разглежда като сделка, която създава приход.

7. Допълнително определените задължения за ДДС са правилно изчислени. Експертизата констатира незначителни отклонения при определяне на размера на лихвата.

В съдебно заседание на зададените му въпроси, вещото лице уточнява следното:

В случая, по издадените фактури от Община Кирково и от „В и К” ООД, няма плащане в паричен еквивалент, а има разменени услуги срещу активи. Във фактурите има парично изражение. Фактурите имат данъчна основа, начислен ДДС и обща стойност за плащане. Няма извършени плащания, а с протоколи за взаимни прихващания, са прихванати взаимните задължения на двете страни.      

При така установената по делото фактическа обстановка, след преценка на допустимостта  на жалбата и при извършената проверка за законосъобразност, съдът намира, че процесната жалба е допустима и подадена в законоустановения срок/Решение № 210/15.06.2023 г. е връчено на 19.06.2023 г. – л. 27, а жалбата е подадена направо в Административен съд - Кърджали на 26.06.2022 г., вх. № 1735– л. 2/, от лице, имащо правен интерес от обжалването, като разгледана по същество се явява неоснователна.

Оспореният ревизионен акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган, в съответствие с разпоредбите на чл. 119 , ал. 2 от ДОПК, чл. 112 и чл. 113 от ДОПК. Актът е изготвен в предписаната в чл. 120 от ДПК писмена форма и съдържа въведените в посочената норма реквизити. В приложения като неразделна част от РА ревизионен доклад са изложени подробно фактическите констатации и доказателствата за тях, както и направените въз основа на същите  изводи на ревизиращия екип, поради което съдът счита, че в конкретния случай не са налице твърдените в жалбата нарушения на разпоредбите на чл. 117, ал.2, т. 5 и т. 6 от ДОПК, относно съдържанието на ревизионния доклад. Поради изложеното, съдът не споделя и бланкетно въведените в жалбата възражения за издаването на РА в нарушение на чл. 3 от ДОПК.

От представените по делото доказателства се установява, че ЗВР, ревизионният доклад и ревизионния акт са надлежно подписани с валидни електронни подписи, положени в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис към момента на подписването на електронните документи. Предвид горното, съдът счита, че процесния РА е издаден от компетентен орган, при спазване на установената форма и при липса на допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

По същество, установените с РА задължения се разделят на такива по ЗКПО и ЗДДС. С процесната жалба се оспорва Ревизионен акт/РА/ № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., единствено в частта му, с която допълнително са установени задължения за довнасяне на ДДС в общ размер на *** лв. и лихви в общ размер на *** лв. Предвид това предмет на преценка за законосъобразност в настоящето производство е РА само в частта му за установените задължения по ЗДДС и лихви за забава върху размера на определения ДДС.

По делото е установено, че на основание чл. 198п, ал. 1 от Закона за водите, между Асоциация по В и К на обособена територия (включваща и Община Кирково), обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ ООД ***/„Асоциация по водоснабдяване и канализация“/  и „Водоснабдяване и канализация“ ООД ***/„В и К“ ООД/, е сключен Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г./л. 552 и сл./. Съгласно клаузите в посочения договор на „В и К“ ООД ***, в качеството му на оператор е предоставено изключителното право да предоставя услугите, изброени в договора, както и да стопанисва, поддържа и експлоатира В и К системите и съоръжения, обект на договора, като срещу предоставените права, оператора се задължава да извърши, за своя сметка, инвестиции на съответната В и К инфраструктурата до определен в договора размер, а именно не по-малък от *** без ДДС/чл. 7.3.б – л. 564/.  

В изпълнение на посочения договор Община Кирково е издала на „В и К“ ООД *** следните фактури, релевантни по делото: Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право па ползване па ВиК активи, собственост на Община Кирково“ /л. 250, стр. 2/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи, собственост на Община Кирково“ /л. 248/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на Ви/К активи собственост на Община .Кирково“ /л. 281/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Услуга по предоставяне право на ползване на ВиК активи, собственост на Община Кирково“ /л. 237/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с предмет на доставката „Право на ползване на инвестиции 2021 г. публични активи съгл.дог. АВиК 17.03.2016г. и справка протокол“ /л. 262, стр. 2/.

 От страна на „В и К“ ООД *** на Община Кирково, са били издадени фактури, на същите стойности като гореописаните, както следва: Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2017 година на публични активи в Община Кирково“ /л. 249/; Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2018 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. на Общинска администрация Кирково“ /л. 242/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции за 2019 г. на публични активи съгласно договор с АВиК от 17.03.2016 г. Общ.Кирково“ /л. 269/; Фактура № ***/*** г. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2020 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. общ.Кирково“ /л. 233/; Фактура № ***/*** г. на стойност ***лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2021 г. на публични активи съг.договор с АВиК от 17.03.2016 г. - общ.Кирково“ /л. 257/.

Както вече бе посочено, безспорно е, че гореописаните фактури са издадени от „В и К“ ООД и Община Кирково именно във връзка със сключения Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г.

По силата на чл. 198б, т. 2 от Закона за водите/ЗВ/ управлението на ВиК системите се осъществява от асоциация по ВиК, в която участват държавата и една или повече общини - когато собствеността на ВиК системите в границите на обособената територия е разпределена между държавата и общините или между няколко общини. Съгласно чл. 198в, ал. 4, т. 2 от ЗВ, Асоциацията по ВиК сключва договор с ВиК оператора от името и за сметка на собственика на ВиК системата. В съответствие с гореописания Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г., сключен на основание чл. 198п, ал. 1 от ЗВ между „Асоциацията по водоснабдяване и канализация“ и „В и К“ ООД ***, дружеството разполага с правото на ползване върху публичните активи, посочени в Приложение № 1, както и всички други активи, намиращи се на обособената територия и необходими за предоставяне на услугите.

Изложеното дотук обоснова извода, че „В и К“ ООД *** е експлоатационно дружество на активи публична държавна и общинска собственост по процесния договор, с 15 годишен срок на действие на същия. Насрещната престация на предоставените права за стопанисване, поддържане и експлоатация на активите от общините и държавата, представлява размера на извършените инвестиции от дружеството - оператор, формирана на база извършените разходи от В и К оператора за изпълнение поетото задължение за задължително ниво на инвестициите в срока на договора, визирано в чл. 7 от същия.

Съответната община извършва доставка на услуга по предоставяне право на експлоатация на В и К системите и съоръженията, за която възнаграждението се състои в поетите от В и К оператора задължения, включително и задълженията за изграждането за негова сметка на В и К системи и съоръжения и/или реконструкция на съществуващи такива. За доставката от държавата или съответната община към В и К оператора данъчната основа е договореното възнаграждение, включително определеното в стоки или услуги, при спазване на изискванията на чл. 26, ал. 2, 3, 4 от ЗДДС. Възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС) във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 ЗДДС). 

Съгласно чл. 198п от ЗВ възлагането на дейностите по чл. 198о, ал. 1 се извършва с договор по реда на този закон или по реда на Закона за концесиите. Разпоредбата на чл. 20, ал. 2 от ППЗДДС предвижда, че данъчната основа на доставка по договор по реда на Закона за водите се определя по чл. 27, ал. 4 от закона.

По силата на чл. 3, ал. 5 от ЗДДС, не са данъчно задължени лица държавата, държавните и местните органи за всички извършвани от тях дейности или доставки в качеството им на орган на държавна или местна власт, включително в случаите, когато събират такси, вноски или възнаграждения за тези дейности или доставки, с изключение на описаните в т. 1 и т. 2  дейности или доставки. С нормите на чл. 3, ал. 5, т. 1 и т. 2 от ЗДДС, транспониращи съответно тези на чл. 13, § 1, алинея трета и втора от Директива 2006/112/ЕО, е въведено третирането на публичноправните субекти като данъчнозадължени лица, дори когато същите действат в качеството си на органи на публична власт. В чл. 3, ал. 5, т. 1, б. „м“ е посочено: „стопанисване на магазини, столове и други търговски обекти, отдаване под наем на сгради, части от тях и търговски площи, както и възлагането или предоставянето на концесия“.

 Община Кирково е регистрирана за целите на ЗДДС, считано от 25.10.2002 г.

Както вече бе посочено по-горе, съгласно Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г., сключен между „Асоциация по В и К“ на обособена територия (включваща и Община Кирково), обслужвана от „В и К“ ООД *** и „В и К“ ООД ***, Община Кирково като собственик на В и К системи и съоръжения, е предоставило правото на стопанисване, поддържане и експлоатация на същите на В и К оператора, който като насрещна престация е поел инвестиционни задължения по изграждане на нова В и К инфраструктура  и/или реконструкция на съществуващата такава. Клаузите на цитирания договор обосновават наличието на взаимно свързани насрещни доставки по смисъла на чл. 6 и чл. 9 от ЗДДС – доставка по предоставяне на правото на експлоатация на В и К системите и съоръженията, собственост на РЛ, срещу извършена доставка по изграждане и/или реконструкция на същите. Предвид изложеното, съдът счита, че в конкретния случай органът по приходите правилно е приел, че е налице бартерна сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, по силата на която, когато е налице доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки или услуги, приема се, че са налице две насрещни доставки, като всеки от доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава.

Неоснователно е твърдението на процесуалния представител на жалбоподателя, въведено в писмена защита, че отношенията между Община Кирково и „В и К“ ООД *** не се характеризират с признаците на бартерна сделка по смисъла на чл. 130, ал. 1 от ЗДДС, тъй като уговорката между страните е плащането на инвестициите да е в пари, а не в стоки или услуги. Както се посочи и по-горе в решението, издадените от „В и К“ ООД *** на Община Кирково фактури са на стойност равна на извършените от В и К оператора инвестиции, т.е. вложените от последния средства в създаването на изцяло нови активи или реконструкция, модернизация или подмяна на част от съществуващи активи, собственост на РЛ. Следователно от страна на В и К оператора, като насрещна престация на предоставеното от общината право на ползване и експлоатиране на В и К инфраструктурата, е налице задължение за  извършване на инвестиции от дружеството - оператор доставка на нови В и К активи и/или услуга по реконструирани такива, респ. размерът на възнаграждението по договора е равен на стойността на направените инвестиции съгласно инвестиционната програма.

Съдът не възприема доводите на пълномощника на жалбоподателя, аргументирани с т. 1 от Указания с изх. № 91-00-106 от 22.02.2017 г. на министъра на финансите/л. 671 и сл./. В този смисъл, цитираният текст, касае прехвърлянето на активи - публична държавна/общинска собственост от В и К оператора към общините/областните администрации, която хипотеза не е налице в конкретния случай. Процесните фактури, издадени от „В и К“ ООД *** към Община Кирково, подробно обсъдени по-горе, нямат за предмет прехвърляне на право на собственост на такъв вид активи, като във всяка една от фактурите изрично е посочено, че предмет на стоката/услугата са извършени инвестиции за съответната година на публични активи на Община Кирково, съгласно договор от 17.03.2016 г. Релевантния Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г.,, сключен на основание чл. 198п, ал. 1 от Закона за водите, притежава характеристиките на бартер по смисъла на чл. 130 от ЗДДС, по силата на която норма, когато е налице доставка, по която възнаграждението (изцяло или частично) е определено в стоки или услуги, са налице две насрещни доставки, като всеки един от доставчиците се смята за продавач на това, което дава, и за купувач на това, което получава. Именно този термин/бартер/ е използван и т. 22 на горепосочените Указания на МФ, в които указания - т. 23 изрично е посочено, че придобиването (прирастът) на В и К инфраструктурата и свързани с нея активи от общината, в резултата на насрещната престация на В и К оператора, представлява трансакция.

Касае се за правоотношение с дълготраен характер, предвиждащо престация с непрекъснато изпълнение от страна на единия от контрагентите срещу плащания или престации с различен характер, дължими от другия контрагент, характерно за концесионните договори и договорите по ЗВ, какъвто е и настоящият, при което обичайно се договаря дължимост на престациите в годишен аспект.

По аргумент от чл. 130, ал. 2 и ал. 3 от ЗДДС, данъчното събитие за доставките възниква по общите правила на закона, като доставката с по-ранна дата на възникване на данъчно събитие се смята за авансово плащане (цялостно или частично) по втората доставка.

Видно от клаузите на цитирания договор, инвестициите във В и К системите и съоръжения, извършени за сметка на В и К оператора, се отчитат и осчетоводяват веднъж годишно, поради което следва да се приеме, че е налице доставка с поетапно изпълнение. В тази връзка приложение ще намери разпоредбата на чл. 25, ал. 4, изр. второ от ЗДДС, според която при доставка на стока или услуга, за която е уговорено поетапно изпълнение, завършването на всеки етап се смята за отделна доставка и данъчното събитие за нея възниква на датата на изпълнението на съответния етап.

В тази връзка отново следва да се посочи за безспорно по делото, че в изпълнение на Договора от 17.03.2016 г., през ревизирания период Община Кирково и „В и К“ ООД *** са си издали насрещни фактури, на една и съща стойност, с които са били документирали доставките, предмет на договора. В случая РЛ е издавало фактурите, описани по-горе, с получател „В и К“ ООД *** и с предмет на доставка „предоставяне права на ползване на публични активи“, а от своя страна, В и К оператора е издавал такива с основание „извършени инвестиции на публични активи на Община Кирково“, на стойност равна на извършените за негова сметка инвестиции на В и К инфраструктура, собственост на общината. Уговорената престация по договора от страна на оператора е в инвестиции, а не в заплащането на пари. Отново следва да се посочи, че възнаграждението, определено в стоки или услуги, е равно на размера на договорената инвестиция, без компенсацията, когато такава е дължима от държавата или съответната община на В и К оператора съгласно договора (чл. 20, ал. 2 от Правилника за прилагане на закона за данък добавена стойност (ППЗДДС) във връзка с чл. 27, ал. 4, т. 1 от ЗДДС).

В настоящия случай, от доказателствата по делото, вкл. заключението на веещото лице и представеното към него писмо от НАП – изх. 11-00-10496-2/07.11.2023 г. (л. 1 856), че издадените от Община Кирково фактури на „В и К“ ООД ***, не са отразени в отчетните регистри (Дневници за продажби) на РЛ и не са включени в Справка-декларация по ЗДДС за съответния данъчен период, за което обстоятелство впрочем не се спори между страните в производството. По делото не е спорно, че за размера на направените инвестиции в годишен аспект „В и К“ ООД *** е издавало на Община Кирково съответните фактури, при което от своя страна Община Кирково е издавала на „В и К“ ООД *** фактури с предмет на доставката – предоставени права на ползване на публични активи, с включен ДДС. Предвид това и тъй като фактурите не са отразени в дневниците за покупки и продажби на Общината, то не са  участвали при определянето на резултата по ЗДДС за съответните периоди, респ. дължимият данък не е начислен по смисъла на ЗДДС.

В подкрепа на изложеното е и Решение № 8071 от 24.07.2023 г. на ВАС по адм. д. № 4090/2023 г., I о.  

С оглед горното, законосъобразни и в съответствие с чл. 86, ал. 1, т. 2 и 3 от ЗДДС, се явяват определените задължения за ДДС, а именно: за данъчен период 01.12.2017 г. - 31.12.2017 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2018 г. - 31.12.2018 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2019 г. - 31.12.2019 г., ДДС в размер на *** лв.; за данъчен период 01.12.2020 г. - 31.12.2020 г., ДДС в размер на *** лв.

С оглед това, законосъобразен се явява и РА в частта му относно начислените лихви за забава като с оглед определеното задължение за ДДС за всеки един данъчен период върху главницата е начислена законната лихва за съответния период на основание чл. 175 от ДОПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от Закон за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания/ЗЛДТДПДВ/.

С оглед изложеното, съдът намира, че следва да бъде постановено решение, с което да бъде отхвърлена жалбата на Община Кирково, против Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, в частта му относно установените задължения за довнасяне на ДДС общо в размер на *** лв. и начислените лихви общо в размер на *** лв., потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 210/15.06.2023 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, като неоснователна.   

При този изход на делото и с оглед надлежно заявеното искане за присъждане на разноски в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение, поради което и на основание чл. 161, ал. 1 от ДПК, предвид материалния интерес и съгласно чл. 8, ал. 1 чл. във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Национална агенция за приходите гр.София, юрисконсултско възнаграждение в размер на 9 307 лв.

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът 

 

                                            Р Е Ш И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Кирково, ЕИК/Булстат ***, с административен адрес: ***, представлявана от Ш. М. С.,  срещу Ревизионен акт № Р-16000922004701-091-001/06.04.2023 г., издаден от орган по приходите при ТД на НАП – Пловдив, в частта му относно установените задължения за довнасяне на ДДС общо в размер на 82 826.24 лв. и начислените лихви общо в размер на 33 601.19 лв., потвърден с Решение по жалба срещу ревизионен акт № 210/15.06.2023 г. на директор на дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.Пловдив при ЦУ на НАП, като неоснователна.   

ОСЪЖДА Община Кирково, ЕИК/Булстат ***, с административен адрес: ***, представлявана от Ш. М. С., да заплати на Национална агенция за приходите гр.София,  юрисконсултско възнаграждение в размер на 9 307 лв.

Препис от решението да се връчи на страните.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ, в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                              Председател: