РЕШЕНИЕ
№ 425
гр. Враца, 16.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание
на 19.09.2019г, през две хиляди и деветнадесета година в
състав:
АДМ.
СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА
при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело
№ 390 по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда
на чл. 145 и сл.
АПК, вр. чл. 73 ал.4
вр.чл.70 ал.1 т.4, т.7 и т.10 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ вр.чл.16
ал.2 от Наредба №29/11.08.2008г. за
условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка
„Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за
развитие на селските райони в периода 2007-2013г. Предмет на съдебен контрол е Решение
за налагане на финансова корекция № 06/312/02643/3/01/04/01
на Изп.директор на ДФ“Земеделие“, с
което е определена финансова корекция в размер на *. на ЕТ „Е.П.“*** в качеството й на бенефициер по договор №06/312/02643
от 07.10.2014г. за отпускане на финансова помощ за извършване на СМР- преустройство на
съществуваща сграда за пансион, туристическо оборудване, специализирани
транспортни средства и разходи за реклама.
В жалбата се сочи, че
издаденото решение е незаконосъобразно, тъй като не е извършено нарушение на цитираната
разпоредба от Наредба №29/2008г., както и на поетите със сключения договор
задължения. Заявява се също, че при
издаване на оспорения административен акт е допуснато нарушение на материалния
закон, тъй като в цитирания като нарушен чл.71 от
Регламент/ЕС/ №1303/2013г. не е посочено задължение на бенефициера за постигане на определен
финансов резултат и въвеждането на това изискване от страна на ответника
незаконосъобразно разширява кръга на задълженията му. Също така се заявява,
че не е
доказано неизпълнение на
индикаторите, посочени в Таблица на одобрените инвестиционни разходи. В писмени
бележки така изложените съображения се поддържат от процесуалния представител на жалбодателя адв.Х.П., като се сочи също, че
Методиката, въз основа на която е определена финансовата корекция, е обявена за
нищожна с влязло в сила решение по адм.д. №11440/2017г. на ВАС. Прави се искане
за отмяна на решението и присъждане на направените разноски.
Ответникът, Изп.директор на
ДФ“Земеделие“ чрез процесуалния си представител юрисконсулт Т.Л.
и юрисконсулт Д.П., в с.з. и в писмен отговор /обективиран като молба/ оспорва жалбата, като заявява, че решението е законосъобразно и съответно на
материалноправните разпоредби, като не са допуснати съществени процесуални
нарушения при издаването му. Жалбодателят е уведомен за откритите
несъответствия при извършената контролна
проверка, дадена му е възможност да
направи възражения, което е сторено, същите са обсъдени от административния
орган и той се е мотивирал защо не ги приема за основателни.
Събрани са писмени доказателства,
представляващи административната преписка във връзка с издаването на оспорения
акт.
Съдът, като прецени събраните по делото
доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във връзка с доводите и
твърденията на страните, приема за установено следното:
На 07.10.2014г. между
жалбодателя ЕТ“Е.П.“*** и ДФ“Земеделие“
е сключен Договор №06/312/02643 за отпускане на финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа
за създаване и развитие на
микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2007г.-2013г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие
на селските райони /ЕЗФРСР/.Предмет на договора е предоставяне на жалбодателя в
качеството му на ползвател безвъзмездна
финансова помощ за подпомагане на дейности, посочени в заявлението за
подпомагане на проект №06/312/02643 от 16.05.2013г., а именно: „Преустройство
на съществуваща сграда за пансион „две звезди“ и кафе аперитив в имот * гр.О.обл.В.
Помощта е в размер 70% от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи,
свързани с осъществяването на проекта, които имат следното финансово изражение: общо одобрени разходи от
*., от които * се осигуряват от ЕС/ЕЗФРСР/
и *. от държавния бюджет на Република
България, като е предвидено и частно финансиране в размер на *., видно от
Таблица за одобрени разходи, представляваща Приложение №1 към договора. В този
договор са посочени и условията, при
които ползвателят следва да осъществява проекта, сроковете на изпълнение, условията за прекратяване,
определен е крайният срок за завършване на проекта. Сумите, предвидени за
безвъзмездно субсидиране, са изплатени,
видно от представените уведомително писмо за одобрение изх.№01-6500/5328 от 22.05.2015г. и
уведомително писмо за одобрение
изх.№01-6500/966 от 18.01.2016г. Изпълнението на проекта е обект на
мониторинг до 07.10.2019г., когато изтича петгодишният срок от сключването на
договора за предоставяне на финансова помощ. Със Заповед №371288/03.12.2018г. е
разпоредено да бъде извършена проверка на място, с времетраене от 03.12.2018г.
до 14.12.2018г. Такава е извършена и е съставен Контролен лист, в който са
отчетени несъответствия между
изпълнението на проекта и предвиденото в него, изразяващи се в непостигане на приходите,
заложени в бизнес плана, като са посочени конкретните периоди и процента на
постигнатото изпълнение. Жалбодателката е запозната с констатациите и е
депозирала обяснителна записка с дата
19.12.2018г., с изложени съображения за
достигнатите резултати. До жалбодателката
е изпратено писмо изх.№01-6500/773 от 11.02.2019г. с искане за предоставяне
на счетоводни документи, което същата е сторила с писмо вх.№01-6500/773 от
07.03.2019г. С писмо изх.№01-6500/773 от 01.04.2019г. жалбодателката е уведомена за откриване на производство по налагане на
финансова корекция на основание чл.73 ал.2 от ЗУСЕСИФ, с даден срок за
възражения, получено на 03.04.2019г., видно от приложеното известие за
доставяне. С писмо вх..№01-6500/773 от 16.04.2019г. е направено възражение против констатациите в писмото за откриване на
производството за налагане на финансова корекция. Въз основа на събраните
доказателства от проверката и след обсъждане на възраженията, административният
орган е издал оспореното пред съда Решение №06/312/02643/3/01/04/01, с
изх.№01-6500/773 от 25.04.2019г. за
налагане на финансова корекция, получено от жалбодателя на 03.05.2019г., видно
от известието за доставяне. Изготвен е Доклад за нередност №06/312/02643/3/01/17/01/
от 07.05.2019г. В Решението е прието, че
за три последователни календарни години – 2016г., 2017г. и 2018г.са
реализирани приходи в размер на 26.53% спрямо заложените в бизнес-плана,
изчислени средноаритметично за същия период.
На базата на утвърдената от
Директора на ДФ“Земеделие“ „Методика за определяне на санкции във връзка с
нарушения, установени след изплащане на финансовата помощ по Програмата за
развитие на селските райони /2007-2013г./“
съобразно предвиденото в т.30 от същата
е наложена финансова корекция
в размер на 15% от предоставената финансова помощ по договора, изчислена
на *лв.
В мотивите към решението
административният орган е приел, че
бенефициерът не е изпълнил задълженията си по т.4.12 и т.4.18 от сключения от него административен договор.
Тези задължения са следните: „Ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената
инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект и с
Таблицата за одобрените инвестиционни разходи“ и „Ползвателят е длъжен да
спазва одобреният проект за срок от пет години от сключване на договора“.
Органът е приел също, че изпълнителят
на проекта е нарушил разпоредбата на чл.70 ал.1 т.4, 7 и т.10 от ЗУСЕСИФ, според
който финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или
частично чрез извършване на финансова корекция за неизпълнение на изискването
за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по Регламент /ЕС/ №1303/2013, на одобрени
индикатори и за друга нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на
Европейския съюз и/или българското законодателство, извършено чрез действие или
бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица
нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. В ал.2 на тази разпоредба е
предвидено, че случаите на нередности, за които се извършват финансови корекции
по ал. 1, т. 10, се посочват в нормативен акт на Министерския съвет и това е
сторено с цитираната по-горе Наредба №29/2008г. в §1 т.13, според която "Нередност" е всяко
нарушение на общностното право в резултат от действие или бездействие на
икономически оператор, което е имало или би имало за резултат ощетяване на общия
бюджет на Европейските общности или на бюджетите, управлявани от тях чрез
намаляване или загуба на приходи в резултат на собствени ресурси, събирани от
името на ЕО или посредством извършване на неоправдан разход.
По делото е допусната и изслушана съдебно-икономическа
експертиза, която дава заключение, че
жалбодателят в проверявания период
2015г. -2018г. не е извършвал друга дейност, освен тази по проекта,
назначил е шест работника по трудов договор, реализирал е приходи от нощувки и
от „Кафе –аперитив“, не е реализирал приходи от наем на АТВ, мотоциклети и
велосипеди, цифровите показатели за изпълнение на безнес-плана за отделните
години и средноаритметично за целия тригодишен период съвпадат с посоченото в
оспореното решение за налагане на финансова корекция. Също така изчислението на
финансовата корекция е съобразно
т.30 от Методика за определяне на санкция във връзка с нарушения,
установени след изплащане на финансовата помощ по Програмата за развитие на
селските райони /2007-2013г./“
При така установената фактическа обстановка съдът прави
следните правни изводи:
От приложените към преписката писмени
доказателства се установява, че жалбата е депозирана в предвидения в чл.149,
ал.1 АПК 14-дневен срок. Решението е получено на 03.05.2019г., а жалбата е предявена с вх.№01-6500/773 от 16.05.2019г.
Процесното решение е подлежащ на оспорване по реда на АПК административен акт на
основание чл.73 ал.4 от ЗУСЕСИФ. Жалбоподателят,
като адресат на неблагоприятен за него акт, е надлежна страна. Предвид това
съдът счита, че жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, настоящият съдебен състав я намира и
за ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 АПК съдът не
се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е
длъжен, въз основа на представените от страните доказателства да провери
законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по
чл.146 АПК, като съгласно ал.2 на същия член съдът обявява нищожността на акта,
дори да липсва искане за това.
Съгласно чл.73 ал.1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание
и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил
проекта. В случая такъв се явява Изп.
Директор на ДФ“Земеделие“, тъй като именно с този фонд е сключен
административният договор , поради което обжалваното решение е издадено от компетентен орган. Същото е в
писмена форма и съдържа всички реквизити
по чл.59, ал.2 АПК. Изложени са фактически и правни основания за издаване на акта, от тях може да се направи
извод каква е действителната воля на административния орган. По тези
съображения решението не е нищожно.
При издаването му не е допуснато нарушение на административнопроизводствените
правила. Законодателят е регламентирал специална процедура по определяне на
финансова корекция, която ответникът е спазил.
Управителният орган е уведомил
бенефициера за започналото
производство по налагане на финансова корекция, осигурил му е възможност
в разумен срок да представи
писмени възражения относно основанието и размера на корекцията, обсъдил е
депозираното възражение и представените с него допълнителни доказателства и е
изложил мотиви защо ги приема за несъстоятелни.
При издаване на
административния акт обаче неправилно е приложен материалният закон. Като основание
за налагане на финансова корекция е
посочено неизпълнението на одобрения
проект в частта за приетия бизнес-план,
за който е доказано изпълнение за трите проверявани години средно от 26.53 %
и това неизпълнение е прието за нарушение на чл.70 ал.1 т.4,
т.7 и т.10 от ЗУСЕСИФ.
В чл. 70, ал. 1, т. 4 ЗУСЕСИФ е посочено, че финансовата
подкрепа може да бъде отменена за нарушаване на изискването за дълготрайност на
операциите в случаите и сроковете по чл. 71 от
Регламент (ЕС) № 1303/2013 г. В чл. 71, § 1,
(в) от Регламента, за дълготрайност на операциите е посочено, че
операциите, включващи инвестиции в инфраструктура или производствени
инвестиции, възстановяват приноса от европейските структурни и инвестиционни
фондове, ако в срок от пет години от крайното плащане към бенефициера или в
рамките на периода от време, определен в правилата за държавна помощ — когато е
приложимо — подлежат на значителна промяна, която засяга естеството, целите или
условията за изпълнение и която би довела до подкопаване на нейните
първоначални цели. Целта на финансирания проект по мярка „Подкрепа за създаване
и развитие на микропредприятия“от Програмата за развитие на селските райони за
периода 2007-2013г. е насърчаване на
разнообразяването към неземеделски дейности и насърчаване на създаването на
възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони и за
осъществяването им получилият финансова помощ следва да положи усилия да
постигне заложените от него финансови показатели в бизнес плана.
Предвид описаното, административният
орган обосновано и законосъобразно е приел нарушение и на чл. 70, ал.
1, т. 7 ЗУСЕСИФ – за неизпълнение на одобрени индикатори. Според
разпоредбата на чл. 37, ал.
3, т. 2 ЗУСЕСИФ, решението за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ се обективира в административен договор с бенефициера, като задължителна
част от неговото съдържание са и индикатори, период и срокове за изпълнение на
проекта и др. в съответствие с одобрения бизнес план. Оттук следва извода, че
заложените в бизнес плана финансови показатели са индикатори за изпълнение на
проекта и непостигането им води до възможност за коригиране на размера на
финансовата помощ.
Финансовата подкрепа със
средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на
финансова корекция на основание чл. 70, ал. 1, т.
10 ЗУСЕСИФ, за друга /освен посочените в предходните точки/
нередност, съставляваща нарушение на приложимото право на Европейския съюз
и/или българското законодателство, извършено чрез действие или бездействие от
страна на бенефициера, което има или би имало за последица нанасянето на вреда
на средства от ЕСИФ. Административният орган е установил конкретно бездействие
на едноличния търговец, а именно висока степен на неизпълнение на финансовите
показатели на одобрения бизнес план, което не съответства на целите, дейностите
и изискванията определени в чл.2 т.3 от Наредба № 29 от 2008 г.,
тъй като заложените в проекта цели са именно за развиване на интегриран селски
и културно-исторически туризъм. В тази
връзка необосновано се явява
възражението за намаления поток от
превозни средства, преминаващи през Ферибот О. – Б., довело да намаления поток
от туристи, тъй като такъв показател не
е бил заложен и разглеждан при
одобряване на проекта и одобреното за него безвъзмездно финансиране. Безспорно е
установено, че проектът се изпълнява само за предоставяне на леглова база
и кафе-аперитив, а в останалата си част
– организирани посещения на културни забележителности, разходки по р.Д., походи
и преходи с велосипеди АТВ и
мотоциклети, изобщо не е изпълняван през целия тригодишен период, предмет на
контролна проверка.
Основата за наложената
финансова корекция е определена правилно, тъй като се отнася само за сумите,
които са получени като безвъзмездна помощ от ЕСИФ и като национално
съфинансиране.
Финансовата корекция обаче
е определена съобразно т.30 от Методика за определяне на санкции след плащане
на проекти по ПРСР 2007-2013г., утвърдена на 29.08.2016г. от Изп.директор на ДФ
„Земеделие“, публикувана на страницата на фонда
и ПРСР. Съгласно тази точка
корекцията се налага на ползвател, който
не постига нивата на показателите, предвидени в бизнес плана и когато
времетраенето на неизпълнението е над две финансови години и реализираните
приходи са между 20 % и 50%, финансовата корекция е в размер на 15% от
предоставената финансова помощ. Служебно известно е на съдебния състав, че посочената по-горе Методика е обявена за
нищожна с решение №15652/14.12.2018г. по адм.д.11440/2017г. на тричленен състав
на Върховен административен съд, оставено в сила с решение №8020/29.05.2019г.,
постановено по адм.д. №1757/2019г. на
петчленен състав на Върховен административен съд, обнародвано в ДВ
бр.47/14.06.2019г., на която дата е влязло в сила. Определянето на размера и налагането на финансова корекция въз основа на нищожен акт няма правно
основание, поради което обжалваното решение
в частта за определяне на размера на
финансовата корекция е незаконосъобразно. Независимо от обстоятелството,
че административният орган по принцип е имал основание да наложи финансова
корекция, порокът при определяне на размера на същата води до незаконосъобразност на цялото решение,
тъй като без тази си част то не може да бъде изпълнено.
По тези съображения
оспореното решение следва да бъде отменено изцяло, а жалбата против него
следва да бъде уважена.
При този изход на спора и
при своевременно заявяване от
страна на жалбодателя, следва да му се
присъдят направените по делото разноски в размер на 3705 лв. /три хиляди седемстотин и пет/лв.
Водим от гореизложеното и на
основание чл.172, ал.2 вр.чл.146 т.4 от АПК
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ за налагане на финансова
корекция № 06/312/02643/3/01/04/01 с
изх.№01-6500/773 от 25.04.2019г. на Изп.директор на ДФ“Земеделие“, с което
на ЕТ “Е.П.“*** е определена финансова корекция
в размер на * лв. по
договор 06/312/02643 от 07.10.2014г.
ОСЪЖДА ДФ “ЗЕМЕДЕЛИЕ“ СОФИЯ ДА ЗАПЛАТИ на ЕТ“Е.П.“***
сумата 3705лв. /три хиляди седемстотин и пет/ лв. разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на
които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.
АДМ.
СЪДИЯ: