Р Е
Ш Е Н
И Е № 152
гр. Сливен, 19.12.2023 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в
публично заседание на двадесет и девети ноември две хиляди двадесет и трета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ
ЧЛЕНОВЕ: ХРИСТО ХРИСТОВ
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА-ГАНЕВА
При участието на секретаря ВАНЯ
ФЪРЧАНОВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия
Бозукова-Ганева касационно административнонаказателно
дело № 142 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството е по реда на чл. 70
- чл. 73 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е предложение от районен
прокурор при РП-Сливен, в качеството на наблюдаващ прокурор по досъдебно
производство № 524/2023 г. на РУ-МВР-Сливен, вх. № 1948/2023 г. на Районна
прокуратура – Сливен, с правно основание чл. 70, ал. 2, т. 5 във връзка с чл.
72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното
производство, приключило с влязло в сила Наказателно постановление (НП) № 72 от 10.05.2023 г. на началника
на РУ на ОД на МВР – Сливен, с което на В.Х.Г., ЕГН **********, за нарушение на чл. 264, ал. 2 от Закона за МВР (ЗМВР) и на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, вр. чл. 264, ал.2 от ЗМВР, е наложена глоба в
размер на 500 лева.
В предложението се твърди, че: в РП
– Сливен е на производство досъдебно производство № 524/2023 г. по описа на РУ-МВР-Сливен,
вх. № 1948/2023 г. на РП – Сливен, започнато
като бързо производство срещу В.Х.Г. и преобразувано по общия ред с
Постановление на РП-Сливен от 02.05.2023 г., за това че на 16.04.2023 г. около 03:10
часа в гр. Сливен, кв. „Стоян Заимов“ до магазин „Мерканто“,
причинил лека телесна повреда на с.п. Х. Г. С. от Група „Охрана на обществения
ред“ при РУ-МВР-Сливен, при изпълнение на службата му - престъпление по чл.
131, ал. 2, т. 4 от НК; след проведеното разследване – изготвена по делото
съдебна видео-техническа експертиза; съдебно-медицинска и фоноскопна
експертизи е било установено, че с деянието си В.Х.Г. е осъществил състава на
престъпление по чл. 131, ал.2, т.4 от НК. Установено е било, че по отношение на
същото лице и във връзка с обстоятелствата, за които е било образувано
досъдебното производство, е бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение, за нарушаване физическата неприкосновеност на м. и. Х.Г.С.- с. п. в Група OOP, РУ-Сливен, изпълняващ служебните си
задължения в униформено облекло, като му нанесъл удар с крак в областта на
лявата част на лицето и отправял обидни думи спрямо униформени служители –
нарушение на чл. 264, ал.2 от ЗМВР, въз основа на който началникът на РУ на ОД
на МВР – Сливен издал НП № 72 от 10.05.2023 г., влязло в сила на 21.06.2023г. На
23.06.2023 г. РП-Сливен е внесла обвинителен акт в РС-Сливен срещу В.Х.Г. за
същите обстоятелства, за които има издадено наказателно постановление, т.е. два
дни, след като НП е влязло в сила. С протоколно определение от 14.09.2023г. по
НОХД № 817/2023 г. на РС-Сливен, потвърдено с Определение № 443/2023 г. по ЧНД
№ 584/2023 г. на ОС-Сливен е било прекратено наказателното производство и
делото е било върнато на РП-Сливен за отстраняване на допуснатите нарушения на
процесуалните правила, а именно: в хода на досъдебното производство е било
установено, че спрямо обв.Г. има издадено наказателно
постановление и е наказан по административен ред за същото деяние. С
постановление на РП-Сливен от 01.11.2023 г. досъдебното производство №524/2023
г. на РУ-МВР-Сливен, вх. № 1948/2023 г. на РП-Сливен било спряно на основание
чл. 244, ал. 1, т. 1, вр. чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК.
Съгласно TP № 3/22.12.2015 г. по т.д. 3/2015г. на ОСНК на ВКС, ограничението на
правилото „nе bis in idem" поражда
необходимост от това, поради наличието на приключило с окончателен акт (влязло
в сила НП № 72 от 10.05.2023г.) административнонаказателно
производство; налице са предпоставките
на чл. 70, ал. 2, т. 5 във връзка с чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН за
възобновяване на посоченото административнонаказателно
производство, отмяна на НП и прекратяване на административнонаказателното
производство, с цел продължаване на спряното досъдебно производство.
В съдебно заседание вносителят на
предложението, редовно призован, не се явява.
Ответникът по предложението – Началник
РУ към ОД на МВР - Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание.
Не изразява становище по предложението.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Сливен, в съдебно заседание изразява становище за основателност
на предложението.
Заинтересованото лице В.Х.Г.,
редовно призован, не се явява, представлява се от адв.
Г. Х. от АК-Сливен, която счита предложението на
Районна прокуратура - Сливен за необосновано, като излага становище по
същество. Моли предложението да не бъде
уважено.
Въз основа на събраните по делото
доказателства, настоящият съдебен състав счита, че предложението е допустимо.
С Наказателно постановление №72 от 10.05.2023 г. на
началника на РУ на ОД на МВР – Сливен на В.Х.Г., ЕГН **********, за нарушение
на чл. 264, ал. 2 от Закона за МВР и на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, вр. чл. 264, ал.2 от ЗМВР, е наложена глоба в размер на 500
лева, за това че на 16.04.2023 г. около 03:10 часа в гр. Сливен, кв. „Стоян
Заимов“ до заведение „Грация“, нарушава физическата неприкосновеност на м. и. Х.Г.С.- с. п. в Група ООР при
РУ-МВР-Сливен, изпълняващ служебните си задължения в униформено облекло, като
му нанася удар в областта на лявата част на лицето и отправя обидни думи спрямо
униформени служители. НП е издадено въз основа на АУАН № АД 0585427 от 16.04.2023
г., съставен от ст. полицай при ГООР, РУ МВР – Сливен.
Досъдебното производство №
524/2023 г. по описа на РУ-МВР-Сливен, вх. № 1948/2023 г. на РП–Сливен, е
започнало като бързо производство, като с Постановление на РП-Сливен от
02.05.2023 г. било преобразувано по
общия ред, за това че на 16.04.2023 г. около 03:10 часа в гр. Сливен, кв. „Стоян
Заимов“ до магазин „Мерканто“, причинил лека телесна
повреда на с. п. Х.Г.С.от Група „Охрана на обществения ред“ при РУ-МВР-Сливен,
при изпълнение на службата му - престъпление по чл. 131, ал.2, т.4 от НК. След проведено разследване по досъдебното производство е
било установено, че с деянието си В.Х.Г. е осъществил състава на престъпление по чл. 131, ал.2, т.4 от НК.
РП-Сливен е внесла обвинителен акт
в РС-Сливен на 23.06.2023 г. срещу В.Х.Г.. С протоколно определение от
14.09.2023г. по НОХД № 817/2023 г. на РС-Сливен, потвърдено с Определение №
443/2023 г. по ЧНД № 584/2023 г. на ОС-Сливен било прекратено наказателното
производство и делото било върнато на РП-Сливен за отстраняване на допуснатите
нарушения на процесуалните правила, а именно: дадената с обвинителния акт
правна квалификация на деянието била непълна, доколкото не било прецизирано
дали се касае за лека телесна повреда по смисъла на чл. 130, ал. 1 от НК или по
чл. 130, ал. 2 от НК; в хода на досъдебното производство е било установено, че
спрямо обв.Г. има издадено наказателно постановление
и е наказан по административен ред за същото деяние.
С Постановление от 01.11.2023 г. на
РП – Сливен, образуваното досъдебно производство е спряно, с оглед наличието на
приключило с окончателен акт административнонаказателно
производство и съобразно Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 г. по тълк. дело № 3 / 2015 г. на ОСНК на ВКС.
Съдът намира за неоснователно
възражението на процесуалния представител на заинтересованото лице Г., според
който санкцията наложена с НП е по чл. 264, ал. 1 от ЗМВР, което обосновава
липса на идентичност по смисъла на чл. 70 от ЗАНН. Действително наложеното
административно наказание глоба е в размер на 500 лева, определено под фиксирания
по чл. 264, ал. 1 от ЗМВР размер, което обаче не променя дадената от АНО правна
квалификация на деянието и описанието му, а касае единствено размера на
наказанието.
От изложеното е видно, че е налице
образувано досъдебно производство за деяние, за което е приключило с влязъл в
сила акт административнонаказателно производство с
характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Европейската конвенция за
правата на човека (ЕКПЧ). В процесното предложение е
обосновано изложено, че е налице съвпадение между фактите – предмет на
наказателното производство и приключилото административнонаказателно
производство, както и сходство на съществените обстоятелства в двете
производства.
С Тълкувателно решение № 3 от
22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк. дело № 3 / 2015
г., чиито тълкувания са потвърдени с Тълкувателно решение № 4 от 06.02.2018 г. на
ОСНК на ВКС по тълк. дело № 4 / 2017 г., постановено
по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл.
24, ал. 1, т. 6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също
лице за едно и също деяние, с оглед спазване на принципа ne
bis in idem
(забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние), като
е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно
производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се
стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се
определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу
същия деец нарушава принципа ne bis
in idem, защитен в по-широк
обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното
осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за
същото деяние.
С оглед установеното от фактическа
страна съдът намира, че разгледано по същество, направеното на основание чл. 70,
ал. 2, т. 5 във вр. с чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН
предложение за възобновяване на административнонаказателното
производство, се явява основателно, по следните съображения:
За да се възобнови приключило с
влязло в сила наказателно постановление административнонаказателно
производство, следва да е осъществено някое от материалноправните
основания, регламентирани в разпоредбата на чл. 70, ал. 2 от ЗАНН. В случая от
доказателствата по делото се установява, че е налице образувано наказателно
производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било
проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно
производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от ЕКПЧ. В
действащото законодателство са регламентирани система от мерки за разрешаване
на конкуренцията между административнонаказателна и
наказателна отговорност. С разпоредба на
чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, като материалноправно
основание за възобновяване на административнонаказателното
производство, е регламентирана и хипотезата, когато деянието, за което е
приключило административнонаказателното производство,
съставлява престъпление. Посочената разпоредба цели адекватно прилагане на
принципа „ne bis in idem“ при конкуренция между административнонаказателна и наказателна отговорност в
смисъла, вложен в ТР № 3/22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по тълк.
дело № 3/2015 г., ТР № 4/06.02.2018 г. на ОСНК на ВКС по тълк.
дело № 4/2017 г, ОСНК и в практиката на ЕСПЧ по прилагане на Протокол № 7 от
ЕКПЧ, като от една страна се постига превес на наказателната пред административнонаказателната отговорност, заложен в нормите
на чл. 33, ал. 2 и чл. 36, ал. 2 от ЗАНН и същевременно се спазва принципът на
чл. 4, § 1 от Протокол № 7 към ЕКПЧ за забрана за повторно осъждане или
наказание за едно и също деяние във връзка с възприетия автономен характер на
понятието „наказателно обвинение“ в практиката на ЕСПЧ.
В случая е
налице приключило първо по ред административнонаказателно
производство с наказателен характер, с влязло в сила Наказателно постановление № 72 от 10.05.2023 г. на
началника на РУ на ОД на МВР – Сливен, връчено на 06.06.2023
г., без данни същото да е било обжалвано, поради което се приема, че е влязло в
законна сила на 21.06.2023 г. и наложената с НП глоба по него е платена на 25.08.2023 г. Съдът констатира, че
административнонаказателното
производство е било образувано за същото деяние и срещу същото лице, както
досъдебно производство. В случая деянието в административнонаказателно
производство е по чл.264 ал.2 от ЗМВР, съгласно който се наказва с глоба в
размер на 2000 лева, ако извършеното не съставлява престъпление този, който противозаконно наруши физическата
неприкосновеност на служител на МВР при изпълнение на служебните му задължение. По делото са представени
доказателства, че наказателното производство е било образувано за престъпление
по чл.131 ал.2 т.4 от НК, съгласно който за причиняване на телесна повреда на полицейски орган при или по повод
изпълнение на службата или функцията му, наказанието е лишаване от свобода до
три години при лека телесна повреда по чл. 130, ал. 2
от НК.
Доколкото съществува идентичност
на фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната
отговорност на нарушителя и същевременно е образувано посоченото по-горе
наказателно производство, съдът приема, че е налице нормативно регламентираната
материалноправна предпоставка и основание по чл. 70,
ал. 2, т. 5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното
производство. С оглед на което предложението на наблюдаващия досъдебно
производство № 524/2023 г. по описа на РУ-МВР-Сливен, вх. № 1948/2023 г. по
описа на РП – Сливен прокурор от Районна
прокуратура – Сливен, за възобновяване на административнонаказателното
производство по влязлото в сила наказателно постановление се явява основателно
и следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде отменено и
съответно да се прекрати административнонаказателното
производство, тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателно
правно естество, респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и
също лице при еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието, за
което е издадено НП и съответно е започнало наказателно преследване.
Воден от гореизложеното и на
основание чл. 73, ал. 4 от ЗАНН, Административен
съд – Сливен
Р Е Ш И:
ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по Наказателно постановление № 72 от 10.05.2023 г. на
началника на РУ на ОД на МВР – Сливен, с което на В.Х.Г., ЕГН **********, за
нарушение на чл. 264, ал. 2 от Закона за МВР и на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, вр. чл. 264, ал.2 от ЗМВР, е наложена глоба в
размер на 500 лева.
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 72 от 10.05.2023 г. на началника на РУ на ОД на МВР –
Сливен, с което на В.Х.Г., ЕГН **********, за нарушение на чл. 264, ал. 2 от
Закона за МВР и на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, вр.
чл. 264, ал.2 от ЗМВР, е наложена глоба в размер на 500 лева.
ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното
производство, образувано пред началника на РУ на ОД на МВР – Сливен по Акт за
установяване на административно нарушение серия АД № 0585427 от 16.04.2023 г.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: