Решение по дело №147/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 1 юли 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700147
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  295

гр. МОНТАНА, 1 юли 2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 11 юни 2020 г. в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, пети състав, Адм.д. № 147 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството по делото е по реда на чл. 171, т. 2А, б. „б” от ЗДвП, вр. чл. 144 от АПК.  

Образувано е по жалба на К.Т.И.,*** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 20-0294-000039/17.02.2020 г. на Началник РУ към ОДМВР Монтана, РУ Лом, с която временно е прекратена регистрацията на МПС – М*** Е 220 Ц*** , рег. № М*** за срок от 1 година. Със Заповедта са отнети СРМПС и 2 броя рег. табели М*** .    

В жалбата твърди, че Заповедта е преждевременно постановена в противоречие с материалния закон, съдопроизводствените правила и целта на закона, тъй като принудителната административна мярка е наложена на 17.02.2020год., а на 16.02.2020 год. му е взета кръв за изследване концентрацията на алкохол в кръвта, поради неприемане показанията на техническото средство. Нормата на чл.171,т.2а, буква „б" от ЗДвП изисква установяване на концентрацията на алкохол в кръвта, което към датата на ПАМ по същество не е установено. На следващо място твърди, че прекратената регистрация на автомобила е в режим на СИО и съпругата му  не следва да търпи вреди от неговото поведение. От друга страна Началник РУ - Лом е наложил принудителната административна мярка за срок от една година, без да изложи мотиви за това, което води до немотивираност на издадената заповед и противоречието й с чл.59, ал.2,т.5 от АПК. Моли за отмяна на издадена ЗПАМ.       

Ответната страна Началник РУ Лом към ОДМВР Монтана в писмо от 18 05 2020 г. моли да се отхвърли жалбата и да се потвърди Заповедта.

Доказателствата са писмени.

 

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

 

            С разпореждане от 28.05.2020 г. настоящият състав е разпределил доказателствената тежест между страните.

С оспорената Заповед, на основание чл. 171, т. 2а, б. „б” от ЗДвП, поради управление на МПС при наличие на алкохол в кръвта 1.38 промила, отчетено с техническо средство, на оспорващия е наложена ПАМ - Прекратяване на регистрацията на ППС, лек автомобил М*** Е 220 Ц*** , рег.№ М*** за срок от 1 година. 

            На 16.02.2020 г. около 01:09 ч. в с. Р*** , на ул. „Г*** .Христо М*** “ на оспорващия е съставен акт за установяване на административно нарушение, затова че управлява лек автомобил М*** Е 220 Ц*** , рег.№ М*** след употреба на алкохол в кръвта, установено с техническо средство, което отчита 1.38 промила в издишания от водача въздух. Издаден е талон за медицинско изследване, а като доказателства са иззети СРМПС и два броя регистрационни табели.

            Със Заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на Министъра на МВР  ОД на МВР Монтана Областните дирекции на МВР са определени да осъществяват контрол по ЗДвП.  

Съгласно Заповед № 301з-1411 от 07.06.2017 г. на Директор на ОД на МВР Монтана, Началниците на РУ Лом при ОДМВР-Монтана са оправомощени длъжностни лица да издават заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП, на каквото основание е издадената и оспорена заповед.  

            По делото са представени още АУАН, от 16 02 2020 г., талон за медицинско изследване, Протокол за химическо изследване за определяне на концентрацията на алкохол в кръвта, справка за нарушител/водач на оспорващия за извършените от него нарушения и наложени наказания по реда на ЗДвП, считано от 2012 г. до октомври 2018 г., удостоверение за граждански брак. 

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

            Жалбата е подадена от заинтересована страна – адресата на акта в законоустановения срок /подадена на 11.03.2020 г., а заповедта е връчена на 04.03.2020 г./, поради което същата е допустима и следва да бъде разгледана по същество. 

Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „б” предл. първо от ЗДвП - за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, за срок от 6 месеца до една година.  

            Съгласно чл. 172, ал. 3 и 5 от ЗДвП - В случаите по чл. 171, т. 1, букви "б", "е" и "ж" свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение. Обжалването на заповедите по ал. 1 се извършва по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Съдът с оглед вмененото служебно начало извършва проверка на всички основания за неговата законосъобразност. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, видно от Заповед № 301з-1411 от 07.06.2017 г. на Директор на ОД на МВР Монтана, в кръга на неговите правомощия и при спазване на съответната писмена форма.   

Спорът между страните обхваща дали при издаване на оспорения акт, административният орган е допуснал съществени процесуални нарушения, водещи до неговата отмяна, а именно ПАМ преждевременно издадена ли е, има ли несъответствие с целта на закона, с оглед обстоятелството, че автомобилът е в режим на СИО, респ. липсват ли мотиви при определяне на срока, за който се налага мярката и това основание ли е за отмяна на оспорената Заповед.     

Настоящият състав намира, че за да е налице съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на издаден индивидуален административен акт, същото следва да е от такъв характер, че да води до друг правен извод, като в случая такива нарушения не се сочат и не се констатират от съда. Всички останали нарушения нямат качеството на съществени и не съставляват основание за отмяна на издадения акт.

Неоснователно и несъответно на целта на закона е твърдението за преждевременно издаване на Заповедта. За да се наложи ПАМ с характер на процесната, а именно: „Прекратяване на регистрацията на ПП за срок от 1 година”, при условията на чл. 171, т. 2а, б. „б”, предлож. първо от ЗДвП, следва да се установи, че водачът управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, което обстоятелство в случая не се оспорва. Единственото изискване от законодателя е да се установи наличието на съответната концентрация на алкохол в кръвта. Това се извършва с нарочно техническо средство, което по надлежен начин установява наличието или липсата на алкохол, респ. съответната негова концентрация. Вземането на кръвна проба, със същата цел, е друг алтернативен, не и кумулативен способ предвид употребеният от закона съюз „или”.  

Съдът не споделя възражението в жалбата, че липсата на мотиви, касаещи срока на наложената мярка води до нейната немотивираност в цялост, а от там и до нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК. Обстоятелството, че в частта за размера на наложеното наказание липсват мотиви, не е основание да се приеме, че този акт, в своята цялост, е лишен от такива,поради което и тази немотивирана част от акта не може да обоснове неговата цялостна незаконосъобразност, нито обосновава нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, който текст единствено визира, че с акта се определя срок на изпълнение, какъвто е определен.  

Наложената мярка е в съответствие с целта на закона, тъй като за нейната законосъобразност е ирелевантно в какъв режим на собственост е МПС.  Законодателят не установява приложимостта на ПАМ единствено при еднолична собственост на МПС. Превантивната ПАМ не засяга правото на собственост на автомобила и произтичащите от това правни последици, а единствено ограничава използването му за определен срок от време. Ограничението се простира върху правото на управление на конкретно МПС и това е съобразено с целта на закона, да се охранява безопасността на движение по пътищата, т.к. именно с него е извършено нарушение, чието преустановяване е постигнато с наложената ПАМ. Настъпилите правни последици от налагане на ПАМ за останалия съсобственик на МПС, е опосреден и предизвикан от противоправното поведение на оспорващия и принципът, че никой не може да черпи права от собствените си незаконосъобразни действия. В тази връзка и отношенията между тези лица се разглеждат при други условия и ред. Обратното би означавало, че всяко лице притежаващо в дялова съсобственост МПС, било при режим на съпружеска имуществена общност, било като обикновен съсобственик, може да го управлява в нарушение на законовите изисквания и без риск от отговорност, каквато не е целта на закона. Отделно от това тази теза поставя в неравностойно положение едноличните собственици на автомобили спрямо тези в съсобственост, което е в противоречие с принципа за равенство - чл. 6, ал. 2 КРБ. Конституционно гарантираното право на лична собственост и придвижване, също по силата на Конституцията подлежи на ограничаване, когато следва да бъдат защитени особено важни обществени интереси - чл. 17, ал. 5 и чл. 35, ал. 1 КРБ. В тази връзка следва да се има предвид, че целта на закона при прилагане на ПАМ е да гарантира безопасността на движението по пътищата и свързаните с това защита на живота и здравето на останалите участници в движението, а това безспорно е значим обществен интерес. Все в тази връзка съдът не установява нарушение и на принципа за съразмерност, предвиден в чл. 6 от АПК, тъй като законодателно установеният превес на обществените интереси спрямо личните е израз именно на тази съразмерност, поради което и личните интереси на семейството нямат и не могат да имат приоритет пред обществените такива.  

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма и при спазване на процесуалния и материалния закон.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на К.Т.И.,*** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 20-0294-000039/17.02.2020 г. на Началник РУ към ОДМВР Монтана, РУ Лом. 

 

            РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване, съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: