Решение по дело №597/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2023 г. (в сила от 16 октомври 2023 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20237140700597
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

613/16.10.2023г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                                            Членове: Бисерка Бойчева

                                                                                                            Мария Ницова

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 597 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е касационно по чл. 63в от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. с чл. чл. 227, ал. 1 и ал. 2, вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение № 285 от 11.07.2023 г. по АНД № 20231320200321 на Районен съд – Видин, с което е отменено наказателно постановление № 448/18.07.2022 г. издадено от директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – Берковица упълномощен със Заповед №РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и храните. С наказателното постановление на И.К.И. *** е наложено административно наказание – глоба в размер на 300.00 лв. /триста лв./ на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 от Закон за горите /ЗГ/, за извършено административно нарушение на чл. 108, ал.3 от Закон за горите /ЗГ/.

Касационният жалбоподател директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – Берковица, редовно призован по реда на чл. 137 и сл. от АПК, чрез пълномощника си юрисконсулт М*** И. Д*** , поддържа касационната жалба, като навежда доводи за неправилност на решението на първата инстанция поради нарушаване на процесуалните правила и противоречие с материалния закон. Твърди се, че безспорно е установено извършеното административна нарушение за което е реализирана административно – наказателната отговорност, което се подкрепя от събраните по делото писмени и гласни доказателства. АУАН и НП са издадени съобразно изискванията на ЗАНН, като конкретно е описано извършеното нарушение по чл.108, ал.3 от ЗГ. Отрича твърденията за наличие на допустителство каквито доводи са изложени от въззивния съд. Моли за отмяна на въззивното решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.

Ответника И.К.И. ***, не изразява становище по касационната жалба. Редовно призован за о.с.з., не се явява, представлява се от надлежно упълномощения адвокат И. ***, оспорва касационната жалба. Моли за потвърждаване на въззивното решение.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна. В хода на административно наказателното производство са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, които нарушават правото на защита на наказаното лице. Издаденото НП е незаконосъобразно и същото правилно е отменено от първоинстанционния съд, поради което предлага решението да бъде потвърдено.

С Определение № 8669/20.09.2023 г. по адм. дело № 8593/2023 г. по описа на ВАС, по реда на чл. 133, ал. 6, т. 2 от АПК, делото е изпратена за разглеждане на Административен съд – Монтана.

С Решение № 46 от 22.02.2023 г. по КАНД № 18/2023 г. на АдмС – Видин е отменено Решение № 353 от 21.11.2022 г. по АНД № 762/2022 г. на Районен съд – Видин и на основание чл. 227, ал. 2 АПК е образувано АНД № 20231320200321 на Районен съд – Видин предмет на касационното производство.

Настоящото производство се развива по реда на чл. 227, ал. 2 АПК.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

В настоящото производство не са събрани относими към предмета на делото доказателства по реда на чл. 219, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл. 218 от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Безспорно установено по делото е, че И.К.И. *** е лесовъд на частна практика. В това си качество е получил позволително за сеч №0642058 от 03.01.2022г. По повод подаден сигнал и водено досъдебно производство е установено, че са отсечени немаркирани с контролна горска марка в основата на пъна дървета в размер на 25,00 пл. куб.м. дървесина за периода от 06.01.2022г. до 31.03.2022г., като нарушението е открито на 31.03.2022г. на територията на СЗДП ТП ДГС – Видин, землище с.П*** , общ.Макреш, обл.Видин по отношение на имот на физическо лице. Съставен бил констативен протокол серия А00 с № 144080 от 15.04.2022 г. и АУАН серия А00 № 0110823 от 15.04.2022 г. АУАН е съставен в присъствие на И.И.. Въз основа на акта било издадено и обжалваното наказателно постановление.

При тези факти, въззивния съд приел, че за първи път в издаденото НП е записан № на имота, отдел и пототдел, както и че разпитания свидетел е заявил дата на проверка различна от тази отразена в КП, АУАН и НП. Твърди се, че не е посочена конкретно нарушената разпоредба, както и, че в случая се касае за „допустителство“, поради което при съществено нарушение на императивни разпоредби на ЗАНН и нарушено право на защита отменил издаденото НП.

Тези доводи на въззивния съд не се споделят от настоящия касационен състав, тъй като:

От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява безспорно и по категоричен начин осъществяването на вмененото във вина административно нарушение от И.И..

При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процедурата, регламентирана в ЗАНН, действително в съставения АУАН имота е описан по стария си идентификатор №291003, а в НП и описан по КК и КР - №56980.291.3, с отразен отдел и пототдел, това обаче не води до съществено нарушение нито на правото на защита, нито на процесуалните правила, тъй като съгласно чл. 53, ал. 2 от ЗАНН – Наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.

Следва да се добави, че съставянето на констативен протокол не е уредено в ЗАНН, липсват легални реквизити на констативния протокол в ЗАНН, административнонаказателното производство се образува със съставяне на акт за установяване на извършеното административно нарушение съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН. Поради което и възраженията за непълноти и противоречия в констативния протокол не биха могли да се отразят на законосъобразността на наказателното постановление.

Административнонаказателната отговорност на И.И. е била ангажирана затова, че за периода от 06.01.2022г. до 31.03.2022г. в землището на с. П*** , общ. Макреш, отдел 432, подотдел "л", имот частна горска територия с поземлен идентификатор № 56980.291.3, като лице по чл. 108, ал. 2 от Закона за горите, на което е издадено позволително за сеч № 0642058/03.01.2022 г. за имот частна горска територия с поземлен идентификатор № 56980.291.3 намиращ се в землището на с. П*** , общ. Макреш не е изпълнил задълженията да упражни контрол и е допуснал отсичането на немаркирани с КГМ в основата на пъна дървета в размер на 25,00 пл. куб.м. дървесина.

Съобразно разпоредбата на чл. 61 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, до освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл. 47 и чл. 48, както и за изпълнение на технологичния план за добив на дървесина. В чл. 47, ал. 1, т. 1 от същата наредба е регламентирано, че при провеждане на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да секат само определените и отбелязани за сеч дървета. В чл. 108, ал. 3 от ЗГ е въведено задължение за лицето, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика, на което е издадено позволителното за сеч, да упражнява контрол и да взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина в съответния имот, до освидетелстване на сечището. По силата на чл. 108, ал. 2 от ЗГ лицето, на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището.

В чл. 12б, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии е регламентирано, че лицата по чл. 108, ал. 2 от ЗГ след получаването на позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч. да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - на всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч.

Приложената от наказващият орган санкционна разпоредба на чл. 257, ал. 1, предл. 2-ро, т. 1, предл. 1-во от ЗГ предвижда налагането на наказание "глоба" от 300 до 5 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, за лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни задължения или контролни правомощия, възложени му по закона за горите, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях. Като изпълнителни деяния в цитираната разпоредба са посочени "не изпълни задължения или контролни правомощия", която е препращаща диспозиция, тъй като визираните задължения или контролни правомощия трябва да са възложени по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях.

В случая правилно е установено, че И.И. е лицензиран лесовъд и е регистриран в Публичния регистър на ИАГ София за упражняване на частна лесовъдска практика с Удостоверение № 6211/26.03.2012 г., както и че на негово име е било издадено позволително за сеч № 0642058 от 03.01.2022 г. за поземлен имот № 56980.291.3 – частна горска територия, намиращ се в землището на с. П*** , общ. Макреш и не е изпълнил задълженията си да упражнява контрол, като не е следил за спазването на правилата за сеч — да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета. Вследствие на това е допуснал отсичането на 25,00 пл. м3 дървесина в частен горски имот, немаркирани за сеч с контролна горска марка.

Неоснователни са доводите на въззивния съд относно приложението на чл. 10 от ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл. 10 от ЗАНН, допустителството е наказуемо само в предвидените в закона случаи. Личната административнонаказателна отговорност за извършено нарушение и отговорността за допустителство са различни по вид и се изключват взаимно. Едно лице може да носи отговорност или за виновно извършено лично от него административно нарушение, или в изрично предвидените от закона случаи може да носи отговорност за допустителство за това, че е допуснал да бъдат извършени административни нарушения при осъществяване дейността на представляваното от него ЮЛ или организация. Допустителството по своя обхват предполага действия или бездействия на лицето, което е довело до определено поведение на трети лица и съответно до настъпване на събитието, което съставлява административно нарушение. В настоящия случай, административнонаказателната отговорност на И. за извършеното нарушение по чл.257, ал.1, т.1 от Закона за горите, във връзка с чл. 108, ал. 3 от същия закон е различна и не се покрива с отговорността на фактическия извършител на сечта.

В допълнение следва да се посочи, че е ирелавантно дали И. е присъствал на незаконната сеч. Отговорността за вмененото му нарушение не е свързана с функция по охрана на въпросния имот, а касае контрола по добива на дървесина. Отделно за съставомерността на административното нарушение е ирелевантно колко броя са отсечените дървета, които не са маркирани с контролна горска марка, поради което броят на отсечените немаркирани дървета не се отразява на съставомерността на административното нарушение, а би имало значение единствено при определяне на размера на глобата (индивидуализацията на административното наказание), която в случая, въпреки значително отсечената немаркирана дървесина, е наложена в минималния предвиден в закона размер.

Предвид изложеното оспорената решение следва да се отмени и да се потвърди издаденото НП.

Предвид липсата на искане за разноски, то съдът не дължи произнасяне.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 285 от 11.07.2023 г. постановено по АНД № 20231320200321 на Районен съд – Видин, вместо което ПОСТАНОВЯВА

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление 448/18.07.2022 г. издадено от директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – Берковица.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: