Решение по дело №333/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2019 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700333
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ 461

гр. Монтана, 1 октомври 2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 13.09.2019 г., в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

               ЧЛЕНОВЕ: СОНЯ КАМАРАШКА

                                    РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря АНТОАНЕТА ЛАЗАРОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА КАН дело № 333 по описа за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

               

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

            Образувано е въз основа на постъпила касационна жалба от Д.С.Д.,***, чрез адвокат С.К., Софийска адвокатска колегия против Решение от 07.05.2019 г., постановено по АНД № 54 по описа за 2019 г. на Районен съд Берковица, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 1270219 на ОД на МВР Монтана за наложеното му административно наказание за нарушение на чл. 21, ал. 1 и 2 от ЗДвП.

            В жалбата си, касаторът твърди неправилност на обжалваното решение, поради нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. В електронния фиш не е посочена датата на извършване на нарушението, поради което не може да се установи дали Фиша е издаден в срока по чл. 34 от ЗАНН, а законодателната непълнота в чл.189, ал.4 от ЗДвП не може да се възприема във вреда на санкционирания субект. Наличието на този реквизит е задължително с оглед решаване и на други въпроси от съществено значение като приложим материален и процесуален закон към датата на издаване на фиша, наличие на материална компетентност на издалото го длъжностно лице, изчисляване на релевантни срокове, в т.ч. давностни по чл. 80-82 НПК, вр.чл.11 ЗАНН и др. Твърди също така липса на данни за издател на ЕФ, която липса лишава електронния фиш от характеристиките на документ и на административен акт, като волеизявление на конкретен орган, натоварен изрично с властнически правомощия и функции.  Друго процесуално нарушение от вида на съществените, е обстоятелството, че с получаване на електронния фиш, административнонаказващият орган не е предявил доказателства в подкрепа на обвинителната си теза - нито е представен снимков материал, посочващ датата, часа и лекият автомобил, с който е извършено нарушението, нито са представени други писмени или веществени доказателства към така образуваната преписка. Тези материали са били налични в наказващия орган, но са представени едва в приложените към преписката след подаването на жалбата документи. Счита, че по този начин съществено се нарушава правото на защита и се ограничава в значителна степен изготвянето на отбранителна позиция от страна на представляваното от мен лице.

Текста на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП сочи категорично, че заснемащото устройство следва да е стационарно монтирано на пътното платно. В конкретния случай видно от съдържанието на електронния фиш, нарушението е заснето с АТС TFRI-M 0610/12, което по своята същност е „мобилна радарна система“, служеща за видеонаблюдение, която най-вероятно е позиционирана на установачен пункт от контролен орган. При това положение е очевидно, че не е налице обективно видеозаснемане, а има субективно такова, с участие на човешкия фактор, който задава параметрите на радарния скоростомер, нулира отчетени и засечени скорости и подновява засичането. Несъмнено е налице нарушение на условията по чл.189, ал.4 ЗДвП, позволяващи издаването на електронен фиш, а именно установяването на административното нарушение да е осъществено в отсъствие на контролен орган. Съгласно Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г. на ВАС по т.д. № 1/201Зг. по описа на съда, в хипотезата на чл.189, ал. 4 от ЗДвП, установяването и заснемането на нарушения могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано, в отсъствие на контролен орган. В конкретния случай не става категорично ясно дали при установяването му не е присъствал контролен орган, и по какъв начин и къде е била монтирана мобилната радарна система като в тази ситуация контролният орган, ако е присъствал, разполага с възможност да спре нарушителя и да установи неговата самоличност, тъй като нарушението е извършено в негово присъствие. Счита също, че никой не е длъжен да знае априори какво представлява техническото средство и допустимо ли е то да се използва за осъществяване на контрол за скоростта. По делото не са представени данни, което следва да направи АНО, върху който лежи доказателствената тежест, че техническото средство TFR1-M 0610/12 е преминало на последваща проверка по предварителен план график и проверката е била успешна, към датата на извършване на нарушението. По преписката липсват доказателства дали точно устройството, което е установило превишената скорост, е технически изправно и дали е минало ежегодния технически преглед, резултат от който е поставянето на специален стикер. Друга неяснота, внесена в електронния фиш, е по отношение на толеранса при отчитането на скоростта. Така написани скоростите, не става ясно толеранса отчетен ли е при изписването им или следва да се извърши допълнително пресмятане на точните стойности на скоростта. Ако се приеме, че установената стойност на скоростта е правилно отразена, то като се извади толеранса от 3 км/ч, нарушението попада в друга правна квалификация, за което се предвижда и различен размер на наказанието, а именно - 50 лв. Районен съд Берковица е установил фактическата обстановка на извършеното нарушение и е потвърдил наказателното постановление като е изложил формални правни изводи, че е осъществен състава на нарушението, за което е ангажирана отговорността на дружеството, което съставлява съществено нарушение на съдопроизводствените правила.

            Ответникът по касационната жалба, чрез юрк Д*** оспорва жалбата. В с.з. изразява становище, че решението е правилно, законосъобразно и обосновано. Съдът е спазил материалния закон, не е допуснал съществени процесуални нарушения, а извършването на административно нарушение е безспорно установено. Възраженията, които са изложени в касационната жалба, са правени и пред въззивния съд, който подробно ги е обсъдил и отхвърлил.  

Участващият в касационното производство прокурор от ОП Монтана дава мотивирано заключение, че решението е правилно и обосновано, поради което моли същото да бъде оставено в сила. В хода на проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да нарушават правото на защита на наказаното лице. Извършеното нарушение е доказано по несъмнен и категоричен начин и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на наказаното лице. Решението на районния съд е обосновано и мотивирано, поради което предлага решението на РС – Берковица да бъде потвърдено.  

             В настоящото производство от страните не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

            Административен съд – Монтана, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 от АПК, приема следното: 

            Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал.1 от АПК 14-дневен срок от надлежна страна срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима. 

            Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.   

            С обжалваното решение РС – Берковица е потвърдил Електронен фиш серия К № 1270219 на ОД на МВР Монтана за налагане на глоба на Д.С.Д., издаден на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП.   

Съдът приема, че от приложените материали, а именно: черно - бяло фотографско изображение, е видно кой е регистрационният номер на управляваното МПС, който регистрационен номер е посочен и в ЕФ. Скоростта на водача на автомобила, както и управляваното от него МПС, е заснета с автоматизирано техническо средство, което е от системата за видеоконтрол с фиксирана и отразена скорост на движение от 83 км/час, след приспаднат толеранс, при разрешена скорост - 60 км/ч, което е безспорно нарушение на разпоредбата на чл. 21 от ЗДвП. Издаденият ЕФ съдържа изискуемите реквизити по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП като е спазен и разписания процесуален ред за налагане на глобата. Приема още, че с измененията на ЗДвП чл. 189, ал. 4 и ал. 8 /ДВ бр. 19/2015 г., в сила от 22.05.2015 г. /и приетата Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /Наредбата/, процесът на установяване и заснемане на нарушения чрез използване на мобилни технически средства за видеоконтрол е регламентиран с ясни правила. Предвид на което електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДвП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредбата. Във връзка с направеното възражение за липса на задължителен реквизит - дата на издаване на ЕФ, съдът следва да посочи, че по отношение на процедурата за санкциониране на нарушения с електронен фиш, разпоредбите на ЗАНН касаещи реквизитите на наказателното постановление са неприложими. Легална дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това следва, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. От гледна точка на адресатите - електронният фиш е акт със санкционно значение, поради което, като вид държавна принуда, чрез него се възлагат неблагоприятни последици на адресата от имуществен характер, а административнонаказателната отговорност не може да бъде обоснована чрез разширително тълкуване или чрез тълкуване по аналогия (чл. 46, ал. 3 от ЗНА).

Този съд отбелязва, че с оглед възраженията за липса на дата за установяване на нарушението, в случая не е налице давност, която да погаси отговорността. За неоснователни приема и доводите свързани с квалификацията на нарушението и толеранса от 3 км/ч. От клипа към издадения ЕФ се установява, че е измерена скорост от 86 км/ч. При т.нар. толеранс, 3 км/ч от измерената скорост са приспаднати и е установена скорост от 83 км/ч, което представлява превишение с 23 км над допустимата скорост на движение. С оглед на това правилно е посочена и санкционната. норма на чл. 182, ал.2, т.З ЗДвП.

Настоящият състав споделя изцяло съображенията на въззивния съд  и намира същите за пълни, конкретни и в отговор на заявените в жалбата възражения. Обстоятелството, че тези възражения не са приети от съда за основателни, не лишава този съдебен акт от обосновани и логични мотиви.  

Този касационен състав единствено може да допълни, че след като Електронният фиш е административен акт, предвиден за издаване в специално уредено затова производство, в случая ЗДвП, то каквито и възражения да се навеждат във връзка с допуснати процесуални нарушения по ЗАНН, същите се явяват несъстоятелни и без правна обосновка. По отношение издателят на акта, то безспорно това е представляващият ОД на МВР Монтана – видно от самия фиш, тъй като това е териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, в който смисъл е чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.  

Следва да се има предвид, че пред въззивния съд, нито жалбоподателят, нито негов представител се е явявал, за да установи, че по административната преписка са представени всички необходими доказателства, от които може да се установи годността на техническото средство, с което е извършено заснемането. Нито във въззивното производство, нито пред касационната инстанция, административнонаказаното лице представя доказателства, с които да оборва законовата доказателствена сила на редовно съставения акт, поради което твърденията му остават недоказани, а от там и неоснователни.

С оглед на изложеното касационната инстанция намира решението на въззивния съд за правилно.

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА като правилно Решение от 07.05.2019 г.,  постановено по АНД № 54 по описа за 2019 г. на Районен съд Берковица. 

            РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ:    1.                   

 

                                                                                              2.