РЕШЕНИЕ № 260514
гр. Бургас, 23.03.2021 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд, гражданска колегия, в публичното заседание на двадесет и четвърти
февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Панайот Атанасов
при секретаря Елена Х.,
като разгледа докладваното от съдията Панайот Атанасов гр. д. № 3442/2020 год.,
за да се произнесе, взе предвид:
Делото е образувано по повод исковата молба на Община
Созопол, с която претендира осъждане на Министерството на околната среда и
водите на Република България, със седалище гр. София, да му заплати следните
суми: 22 750 лева – неоснователно наложена от ответника финансова корекция
в размер от 5 % върху 455 000 лева, по Договор № ….. год. във връзка с Договор
за безвъзмездна финансова помощ № ….. „Интегриран проект за водния цикъл на
Созопол – І етап“ от 06.08.2012 год., и 6926,67 лева – обезщетение за забавено
плащане на главницата за периода 01.07.2016-30.06.2019 год., ведно с
обезщетение в размер на законната лихва за забава, начиная от подаване на исковата
молба – 01.07.2019 год., до окончателното изплащане на главницата; ангажира
доказателства и моли за присъждане на деловодните разноски.
Исковете са уточнени с писмена молба от
19.09.2019 год.
Правните основания на предявените обективно
съединени осъдителни искове са чл. 79, ал. 1, чл. 84, ал. 1 и чл. 86, ЗЗД.
В проведеното по делото на 23.09.2020 год.
открито съдебно заседание съдът е приел направеното от ищеца изменение на
предявения акцесорен иск – за сумата от 11 492,01 лева за периода
11.07.2014-01.07.2019 год.
Ответникът оспорва
исковете, вкл. и като погасени по давност; моли за отхвърлянето им и за
присъждане на деловодните разноски, ангажира доказателства.
Съдът, след запознаване
със становищата на страните и данните по делото, като съобрази приложимите
нормативни разпоредби, намира за установено:
По делото не се спори, че страните са били обвързани с договор от 06.08.2012 год., за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна
среда 2007-2013 год.“, за проект „Интегриран проект за водния цикъл на Созопол
– I етап“. В изпълнение на така одобрения проект ищецът е сключил Договор № ….
год., изпълнител по който е „Консултантска инженерна група“ ООД, на стойност
546 000 лв. с вкл. ДДС, с предмет осъществяване на независим строителен надзор
в рамките на Интегриран проект за водния цикъл на Созопол – I етап, съгласно
детайлното описание в раздел I, чл. 1. 1. от договора.
В изпълнение
правомощията си по договора от 06.08.2012 год. и методологията за определяне на
финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и
изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от
Структурните фондове, Кохезионния фонд на ЕС, ЕЗФРСР, ЕФР и Фондовете от Общата
програма „Солидарност и управление на миграционните потоци“, ответникът е
осъществил последващ контрол за законосъобразност на проведената от ищеца обществена
поръчка, по повод която е бил сключен договорът от 13.03.2013 год. При тази
проверка ответното министерство е установило нередност, за която е наложил
процесната финансова корекция – в размер от 5 % върху стойността на договора.
При така
изложената фактическа и правна обстановка съдът намира главния иск за неоснователен.
Финансовата корекция е наложена от ответното министерство с писмо изх.
№08-00-2529/25.06.2013 год., от което е видно, че установеното несъответствие между
офертата на избрания изпълнител и условията на възложителя се отнася до
експерта Б.. Ч.. – липса на необходим стаж при осъществяване на дейност в
областта на управление, надзор или проектиране на В и К инфраструктура. Това несъответствие представлява
нередност по смисъла на т. 6 от Приложение № 2 към МОФК, тъй като не са спазени
обявените критерии за възлагане на договорената работа. Ищецът не е провел
насрещно пълно доказване – чл. 154, ГПК, за опровергаване отрицателното твърдение
на ответника за неспазване договорните критерии, поради което съдът намира, че
финансовата корекция е наложена правилно. Такова насрещно доказване не е
проведено и с приетото експертно заключение, от което не може да се установи
придобитият от Б.. Ч.. необходим стаж в посочения по-горе обем. Констатираната
нередност е свързана с неизпълнение на изискването за законосъобразно
провеждане на процедурата за възлагане на обществената поръчка, поради което
правилно е била наложена финансова корекция в определения размер от 5 % от
стойността на договора. Финансовата корекция е административна мярка, съгл. чл.
4, § 1 от Регламент (ЕО, Евратом) № 2988/95 на Съвета от 18.12.1995 год.
относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности, тя е необходима
за осигуряване правилното прилагане на правото на Общността, като в
разглежданото дело това е постигнато с частичната отмяна на предоставената на
ищцовата община финансова подкрепа. Правно ирелевантен в случая е фактът за пълното
и точно изпълнение на възложената от ищеца работа, тъй като финансовата
корекция е свързана с неспазването от ищеца на законовите и договорни правила
за възлагане на обществена поръчка.
Неоснователността
на главния иск налага отхвърлянето му, ведно с обусловените акцесорни претенции
за обезщетение за забава за период преди и след подаване на исковата молба.
За пълнота на
изложението съдът намира за необходимо да отбележи, че процесната главница е
погасена с изтичане на общата 5-годишна давност (чл. 110, ЗЗД). Видно от
съдържанието му, процесната финансова корекция е наложена от ответното министерство
с писмо изх. № 8-00-2529/25.06.2013 год. (стр. четвърта, абз. последен – л. 51
по описа на делото). Това писмо е получено от адресата си – Община Созопол, на
26.06.2013 год. (рег. № 5-04-00-58), от който момент е започнал да тече
5-годишният срок по чл. 110, ЗЗД. Делото не съдържа данни за спиране или
прекъсване на давността, т. е. с изтичането й на 26.06.2018 год. процесното
главно вземане е било погасено. Исковата молба е подадена на 01.07.2019 год.,
повече от 12 месеца след изтичане на давността, който юридически факт съдът
отчита, съобразно възражението на ответника – чл. 120, ЗЗД.
Неоснователността на
исковете налага в полза на ответника да бъдат присъдени деловодни разноски от общ
размер от 400 лева, представляваща сбор от 100 лева – депозит за вещо лице, и 300
лева – юрисконсултско възнаграждение (чл. 78, ал. 3 във вр. с ал. 5, ГПК и чл.
25, ал. 1 от НЗПП). Съдът намира за неоснователна молбата на ответника за
прилагане на чл. 25, ал. 2, НЗПП, предвид броя на проведените открити съдебни
заседания и ниската фактическа сложност на делото.
Мотивиран от
изложеното, на основание чл. 235, ГПК,
Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ
исковете на Община Созопол, код по БУЛСТАТ *********, със седалище гр. Созопол,
пл. „Хан Крум“ № 2, за осъждане на Министерството на околната среда и водите на
Република България, код по БУЛСТАТ *********, със седалище гр. София, бул.
„Мария Луиза“ № 22, да заплати на ищеца следните суми: 22 750 лева – неоснователно
наложена от ответника финансова корекция от 5 % върху стойността на Договор № …
год. във връзка с Договор за безвъзмездна финансова помощ № …. „Интегриран
проект за водния цикъл на Созопол – І етап“ от 06.08.2012 год., и 11 492,01
лева – обезщетение за забавено плащане на главницата за периода 11.07.2014-01.07.2019
год., ведно с обезщетение в размер на законната лихва за забавено плащане на
главницата, начиная от подаване на исковата молба – 01.07.2019 год., до
окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА
Община Созопол, код по БУЛСТАТ *********, със седалище гр. Созопол, пл. „Хан
Крум“ № 2, на основание чл. 78, ал. 3 и 8, ГПК, да заплати на Министерството на
околната среда и водите на Република България, код по БУЛСТАТ *********, със
седалище гр. София, бул. „Мария Луиза“ № 22, деловодни разноски в размер от 400
лева.
Решението може да бъде обжалвано от страните по въззивен ред пред БсОС
в 2-седмичен срок от връчване на препис от съдебния акт.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:/п./
Вярно с оригинала:
ЕХ