Решение по дело №1540/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1136
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20205330201540
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 март 2020 г.

Съдържание на акта

                                         РЕШЕНИЕ

 

Номер 1136                         16.07.2020 година                     Град Пловдив

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                                    ХХІІ наказателен състав

На двадесети май                                                                       2020 година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: Магдалена Койчева

Като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 1540 по описа за 2020 година

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 336 от 24.02.2020г. на Началника на отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“ в ГД „Митническо разузнаване и разследване“ Централно Митническо Управление, в частта, в която на Т.Ю.А., ЕГН **********, са наложени следните административни наказания: на основание чл.120, ал.2 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 600 /шестстотин/ лева за нарушение на чл.99, ал.2,т.5 от ЗАДС.; на основание чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за нарушение на чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС;

ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление в останалата му част, в която на основание чл.124, ал.1, вр. чл.120, ал.2 и чл.126, ал.1,т.1  от ЗАДС е постановено “Отнемане на стоките, предмет на нарушения в полза на държавата” от Т.Ю.А., ЕГН **********, а именно: акцизни стоки - общо 133 съса, ръчно свити цигари и тютюн за пушене - 0,310 кг., без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяваш плащането, изчисляването или обезпечаването на акциза, намиращи се на съхранение в ТД „Тракийска“ със Складова разписка № **********/27.12.2019г.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – П., в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 336 от 24.02.2020г. на Началника на отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“ в ГД „Митническо разузнаване и разследване“ Централно Митническо Управление, с което на Т.Ю.А., ЕГН **********, са наложени следните административни наказания: на основание чл.120, ал.2 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 600 /шестстотин/ лева за нарушение на чл.99, ал.2,т.5 от ЗАДС; на основание чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за нарушение на чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, както и на основание чл.124, ал.1, вр. чл.120, ал.2 и чл.126, ал.1,т.1  от ЗАДС е постановено “Отнемане на стоките, предмет на нарушенията в полза на държавата” от Т.Ю.А., ЕГН **********, а именно: акцизни стоки - общо 133 къса, ръчно свити цигари и тютюн за пушене - 0,310 кг., без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяваш плащането, изчисляването или обезпечаването на акциза, намиращи се на съхранение в ТД „Тракийска“ със Складова разписка № **********/27.12.2019г.

Жалбоподателят Т.Ю.А., по съображения, изложени в жалбата, моли съда да отмени атакуваното наказателно постановление като незаконосъобразно. Редовно призован, се явява лично и чрез процесуалния си представител – адв. И.Ш., поддържа жалбата и прави същото искане. 

Въззиваемата страна – Агенция „Митници“ ТО МРР ТРАКИЙСКА, редовно призована, чрез процесуален представител – юрк. В.Н. пледира за потвърждаване на наказателното постановление.

Съдът като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното наказателно постановление е издадено против жалбоподателя Т.Ю.А. ЕГН **********, за това, че на 31.10.2019г. при проведено СПО за установяване на лица, съхраняващи  и продаващи акцизни стоки без бандерол, полицейските служители при 04 РУ гр.П. била извършена проверка в апартамент, находящ се в гр. П., на бул******, обитаван от горепосоченото лице. При проверката полицейските служители установили, че Т.Ю.А., намиращ се в апартамента, държи следните стоки: 1 бр. бял найлонов плик с 133 къса, ръчно свити цигари и 1 бр. бял найлонов плик, съдържащ жълто-кафява листна маса с мирис на тютюн, с тегло 0,310 кг. и метална машинка за пълнене на цигари.

Полицейските служители установили, че намереното представлява  акцизни стоки: нарязана, жълто-кафява листна маса, с мирис на тютюн /нарязан тютюн/, с общо тегло 0,310 кг. и 133 бр. къса ръчно свити цигари.

В сведение от 31.10.2019г. Т.Ю.А. заявил, че ръчно свитите цигари и тютюна са негови, като е закупил тютюна от Руския пазар в гр. П. за лична употреба.

На 31.10.2019г. с Приемо-предавателен протокол намерените акцизни стоки, ръчно свити цигари и тютюн, били предадени от жалбоподателя на П.Д.Б., ***при 04 РУ гр.П..

Горните констатации били отразени в Докладна записка рег.№ ЗМ -484/2019г. от 31.10.2019г. до началника на 04 РУ гр.П..

По случая била образувана преписка № ЗМ-484/2019г. по описа на 04 РУ на МВР гр.П.

С Постановление за отказ да се образува досъдебно производство № 10092/2019г. от 27.11.2019г. на Районна прокуратура - гр.П., Е.К. - прокурор в РП П., отказала да се образува досъдебно производство, като прекратила преписката и постановила препис от постановлението, ведно с преписката, да се изпратят на ТД Тракийска по компетентност.

С писмо № 10092/2019г. от 28.11.2019г. на Районна прокуратура - гр.П., било изпратено копие от Постановление за отказ да се образува досъдебно производство № 10092/2019г. от 27.11.2019г. на Районна прокуратура - гр.П. и преписка № ЗМ-484/2019 г. по описа на 04 ру на МВР гр.П.. на ТД Тракийска по компетентност.

С писмо вх. № 32-348039 от 03.12.2019г. Постановление за отказ да се образува досъдебно производство № 10092/2019г. от 27.11.2019г. на Районна прокуратура - гр.П. и преписка № ЗМ-484/2019 г. по описа на 04 РУ-П. били получени в ТД Тракийска.

В хода на проверката била извършена ***на справка № 2162 от 14.11.2019г.  Г.Г., *** при Сектор „БНТЛ“ при ОД на МВР гр.П., видно от която: 1… „133 къса саморъчно свити цигари с надпис „TROKADERO“ с кафяв коркофанов филтър представляват акцизна стока и попадат в обхвата на продуктите дефинирани в чл.11, ал.1, т.1 на ЗАДС като - „Цигари“.“ 2. Жълто-кафява листна маса - обект на изследване представлява тютюн, с общо нето тегло 0,310 кг, определено с везна марка „ ELICOM“, модел  EVL +15/30, който може да се използва за пушене, без да се подлага на допълнителна индустриална обработка. Същият бил подложен на съответната обработка - сушене, овлажняване, ферментация и отрязване на тънки ленти. Широчината на влакната, на които бил нарязан изследваният тютюн била от 0,8 до 1,5 мм  и можело да се пуши без допълнителна индустриална обработка. С тези си характеристики, било установено,че изследваният тютюнев материал попада в обхвата на продуктите, дефинирани в чл.12 от ЗАДС, като „Тютюн за пушене“                 / за лула и цигари/“ и представлява акцизна стока.“

С писмо с peг. индекс №. 32-45 от 02.01.2020г., след изпратена нарочна покана,  жалбоподателят А. се явил на  14.01.2020г. в ТД Тракийска за съставяне и връчване на АУАН.

С оглед направените констатации и въз основа на съставените по случая документи,  свид.  Д.А.Ч. – старши ***в ЦМУ „Агенция Митници“ съставил АУАН № 102/ 14.01.2020г. срещу  А., за това че същият държи в дома си, находящ се в гр. П. на бул******, акцизни стокия - общо 133 къса, ръчно свити цигари, е нарушил разпоредбата на чл.99, ал.2, т.5 от ЗАДС, с което е осъществил състава на чл.120, ал.2 от ЗАДС, както и че като държи в дома си, находящ се в гр. П. на бул. ******, акцизна стока-тютюн за пушене - 0,310 кг.,без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, е осъществил състава на чл. 126, ал.1, т. 1 от ЗАДС. Актът бил съставен в присъствието на жалбоподателя, който го подписал без възражения. Поличил и препис.

Междувременно било установено,че дължимият акциз за стоките, предмет на нарушение - общо 133бр. къса, ръчно свити цигари, изчислен съгласно чл.41, във връзка с чл.29, ал.1 и чл.39 от ЗАДС е в размер на общо 26,97 /двадесет и шест лв. и деведесет и седем ст./ лв. съгласно писмо peг. инд.№32- 49614/13.02.2020г. от Териториална дирекция Тракийска, а дължимият акциз на стоката, предмет на нарушение-общо 0.310 кг. тютюн за пушене, изчислен съгласно чл.41, във връзка с чл.29, ал.2 и чл.38, ал.1 от ЗАДС е в размер на 47,12 /четиридесет и седем лв. и дванадесет ст./лв. съгласно писмо с рег. индекс № 32-49614/13.02.2020г. от Териториална дирекция Тракийска.

След извършена проверка в информационна система  „БИМИС“ на Агенция „Митници“ било установено, че срещу жалбоподателя има издадено НП № 1841/01.07.2019г. за извършени нарушения по чл.120,ал.2  и чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, съответно с наложени наказания в размер на 500 лв и 1000 лв., влязло в сила на 11.07.2019г. Предвид това, било счетено,че настощото постановление било повторно по смисъла на чл.4, т.17 от ЗАДС.

Въз основа на съставения АУАН, било издадено процесното наказателно постановление.  

Фактическите обстоятелства, при които са осъществени съставите на изследваните нарушения, съдът намира за безспорно установени от наличните по делото доказателства, а именно свидетелските показания на актосъставителя, които се ценят като логични, обективни, правдиви и в съответствие с приложените по делото писмени доказателства, които са достоверни и неоспорени от страните. В тази връзка съдът намира, че несъмнено са осъществени вменените нарушения, както следва:  по чл.99, ал.2, т.5, вр. чл.120, ал.2 от ЗАДС, тъй като в процесното време, жалбоподателят А. е  държал в дома си, находящ се в гр. П. на бул******, акцизни стокия - общо 133 къса, ръчно цигари, както и че е държал в дома си, находящ се в гр. П. на бул. ******, акцизна стока-тютюн за пушене - 0,310 |кг.,без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, с което е осъществил и съставът на чл. 126, ал.1, т. 1 от ЗАДС. Според разпоредбите на чл.99, ал.2, т.5, вр. чл.120, ал.2 от ЗАДС се забранява държането, пренасянето и превозването на ръчно свити цигари или цигари, изработени от заготовки с филтър, в количество над 40 къса. Съгласно чл.120, ал.2 от ЗАДС лице, което наруши разпоредбата на чл. 99, ал. 2, т. 1, 3 и 5, се наказва с глоба в размер от 100 до 500 лв. – за физическите лица, или с имуществена санкция в размер от 2000 до 10 000 лв. – за юридическите лица и едноличните търговци. Разпоредбата на чл.126 ал.1, т.1 от ЗАДС предвижда на лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се налага глоба в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 1000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 2000 лв. – за физическите лица.

Въпреки установеното, при служебна проверка на АУАН и НП, съдът констатира, че са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, доколкото в случая е следвало да намери приложение нормата на чл. 126б, ал. 2 ЗАДС,  според която маловажни случаи по ал. 1 са тези, при които двойният размер на акциза за стоките - предмет на нарушението, не надвишава 100 лв., като ал. 1 изрично препраща към нормата на чл. 120 и чл.126 от закона, основание за налагане на процесните глоби. В процесния казус акцизните стоки – 133 къса, ръчно свити цигари и 0,310 кг. тютюн, които са съответно с дължим двоен акциз от 53.94 лв. и 94.24 лв, т.е. дори в двойния размер от установения единичен акциз поотделно за всяка акцизна стока се явяват под 100 лв. Именно малкото количество на късовете цигари  и  тютюн, в пряка връзка със стойността на акциза, обосновава и по-ниска обществена опасност на извършените деяния.  Преценката за маловажност на случая е именно двойният размер на акциза.

При изричната дефиниция на маловажен случай в чл. 126б, ал. 2 ЗАДС, то и настоящия случай се явява такъв. За маловажни случаи на нарушения по чл. 118, 120, 122, 123, 126 и 126а, установени при извършването им, митническите органи могат да налагат глоби с фиш по реда и в размерите, установени в чл. 39, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания – т.е. в размер от 10 до 50 лв. Маловажни случаи по ал. 1 на чл.126б са именно тези, при които двойният размер на акциза за стоките - предмет на нарушението, не надвишава 100 лв.

Отделно от това, съдът констатира, че жалбоподателят е на преклонна възраст, като същевременно има сериозни здравословни проблеми, обстоятелства подкрепени с ангажирнаи по делото доказателства. Взе се предвид и подбудите, които са го накарали да закупи по-голямо количество за лична употреба – 133 къса /равняващи се на около 6 кутии цигари/ и 0,310 кг тютюн, а именно освен задълбоченият му навик с тютюнопушенето и спестяването на минимални разходи за градски транспорт, предвид ниската му пенсия. С оглед на изложеното по-горе, посочените смекчаващи отговорността обстоятелства, преценени в своята съвкупност /дори и предвид повторността на нарушенията/, дават основание на съда да направи фактическата констатация, че в случая и най-лекото предвидено в закона наказание за двете извършени деяния, би се оказало несъразмерно тежко спрямо  обществената опасност на нарушителя и нарушението. Съдът намира, че разпоредбата на чл. 126б ал.1 от ЗАДС създава привилегирован състав на нарушението по чл.120 и чл.126 от ЗАДС и е в пряка връзка с приложението на чл. 39, ал.2 от ЗАНН, но че същата не изключва възможността за прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН за състава на нарушението по чл.120 и чл.126 от ЗАДС, при наличие на основания за това. Касае се за различни правни институти, а именно на привилегирован състав, уреден със специален закон и на обстоятелство, изключващо административнонаказателната отговорност изобщо, за което не се налага наказание, включително и глоба с фиш. Нормата на  чл. 126б, ал.1  от ЗАДС не е специална спрямо чл. 28 от ЗАНН, а допълнително основание за квалифициране на случая като маловажен, с оглед размера на дължимия за стоките, предмет на нарушението, акциз.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно, по отношение на наложените на жалбоподателя глоби за така установените нарушения.

На последно място, следва да се отбележи, че тъй като по делото са налице безспорни доказателства, относно осъществяването на нарушенията, а именно държането на описаните по-горе акцизни стоки, то правилно и законосъобразно е било постановено същите като предмет на нарушение да бъдат отнети в полза на държавата по реда на чл.124, ал.1 от ЗАДС. 

С оглед на гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че Наказателно постановление № 336 от 24.02.2020г. на Началника на отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“ в ГД „Митническо разузнаване и разследване“ Централно Митническо Управление, в частта, в която на Т.Ю.А., ЕГН **********, са наложени следните административни наказания: на основание чл.120, ал.2 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 600 /шестстотин/ лева за нарушение на чл.99, ал.2, т.5 от ЗАДС; на основание чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, вр. чл.4, т.17 от ЗАДС - „Глоба” в размер на 2000 /две хиляди/ лева за нарушение на чл.126, ал.1, т.1 от ЗАДС, следва да бъде ОТМЕНЕНО като незаконосъобразно, а в останалата му част, в която на основание на основание чл.124, ал.1, вр. чл.120, ал.2 и чл.126, ал.1,т.1  от ЗАДС е постановено “Отнемане на стоките, предмет на нарушенията в полза на държавата” от Тауб Ю.А., ЕГН **********, а именно: акцизни стоки - общо 133 съса, ръчно свити цигари и тютюн за пушене - 0,310 кг., без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяваш плащането, изчисляването или обезпечаването на акциза, намиращи се на съхранение в ТД „Тракийска“ със Складова разписка № **********/27.12.2019г., следва да бъде ПОТВЪРДЕНО като правилно и законосъобразно.

За горните изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.

По горните  мотиви съдът постанови решението си.               

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:   

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

ММ