Решение по дело №882/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 436
Дата: 27 юли 2022 г.
Съдия: Валери Цветанов Цветанов
Дело: 20224430200882
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 436
гр. Плевен, 27.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети юли през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Валери Цв. Цветанов
при участието на секретаря ПЕТЯ П. АНТОВА
като разгледа докладваното от Валери Цв. Цветанов Административно
наказателно дело № 20224430200882 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 58а и сл. от ЗАНН

Образувано е по материали по преписка №245/05.05.2022г. по регистъра
на РДГ-Ловеч, водена въз основа на АУАН, съставен срещу ЦВ. М. Д. с
ЕГН:**********, с адрес с.Комарево, обл.Плевен, ***, за извършено
нарушение на чл.148 ал.12 ат ЗГ вр. с чл.14б ал.1 и ал.8 от Наредба
№1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, вр. чл.14б
от същата наредба.
Административнонаказващият орган *** на Регионална дирекция по
горите - Ловеч, не се явява представител и не изразява становище по
съществото на спора.
Нарушител ЦВ. М. Д., редовно призован, се явява лично, като признава
извършеното нарушение и моли съда да не му налага наказание безвъзмезден
труд.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
1
тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Акт за установяване на административно нарушение №245/05.05.2022г.
е изготвен на 28.04.2022г., за това, че на 22.04.2022г. с. Комарево, общ. Долна
Митрополия ПК Вит 31 GPS координати *** нарушителят ЦВ. М. Д. в
качеството си на водач на товарно превозно средство транспортиращо дърва
за огрев с превозен билет № **********/22.04.2022г. с товарен автомобил
„Ивеко ***“ с рег. № ***, извършва транспорт без на МПС-то да е монтирана
система за позициониране и проследяване на движението (GPS), каквито са
изискванията на чл.148, ал.12 от Закона за горите и чл.14б, ал.1 и ал.8 от
Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии.
Нарушението е установено на 28.04.2022г., като са нарушени разпоредбите на
чл.148, ал.12 от Закона за горите, вр. чл.14б, ал.1 и ал.8 от Наредба
№1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии.
По делото е приложено НП № 502 от 24.09.2021г. издадено от *** на
РДГ – гр. Ловеч, въз основа на актова преписка №502 от 11.08.2021г. и акт
сериен №001427 от 08.07.2021г., срещу ЦВ. М. Д., затова че на 08.07.2021 г.,
в 11:40 часа, в землището на с. Божурица, община Долна Митрополия, по
асфалтов път Долна Митрополия - гр. Гулянци на място с географски
координати: *** северна ширина и *** източна дължина, като водач на
товарен автомобил марка „Ивеко“, модел „***“ е регистрационен № ***
транспортира 4 пр м3 (четири пространствени кубически метра) дърва за
огрев и изрезки от видовете акация и цер, е превозен билет ПБ №**********
от 08.07.2021г. издаден в 11:30 часа от К.Р.Т. фирма *** ЕООД, като
автомобилът не е оборудван с действащо и работещо устройство за
позициониране и проследяване на движението му (GPS) и без да е
регистрирано в РДГ-Ловеч.
***ът на РДГ- Ловеч, в качеството му на АНО е изпратил материалите с
№ 245/05.05.2022г. до Районен съд - Плевен с искане да бъде наложено
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото"
спрямо нарушителя ЦВ. М. Д. за извършените от него нарушения по чл.148
ал.12 ат ЗГ вр. с чл.14б ал.1 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и
опазването на горските територии, вр. чл.14б от същата наредба.
Съдът в изпълнение на задължението си за контрол по
законосъобразността на образуването и провеждането на
2
административнонаказателното производство, установи следното:
Искането е процесуално допустимо, тъй като е депозирано от надлежна
страна *** на РДГ- Ловеч и в срока по чл. 58а от ЗАНН. АНО е бил сезиран
от длъжностно лице по смисъла на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН, съобразно
изискванията на закона.
Разгледано по същество е и основателно по следните съображения:
АУАН серия Б00А № 245/05.05.2022г. е издаден в съответствие на
процесуалните правила: Деянието за което е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя са били
квалифицирани по чл.148 ал.12 ат ЗГ вр. с чл.14б ал.1 и ал.8 от Наредба
№1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, вр. чл.14б
от същата наредба.
Нарушителят излага доводи, че извършеното нарушение му е
единствено. Както и че превозното средство има монтирано GPS устройство и
е вече е регистрирано в РДГ-Ловеч. Предоставя на съда да прецени относно
искането на АНО за налагане на административно наказание "безвъзмезден
труд в полза на обществото".
Горните обстоятелства се установяват от показанията на разпитания
актосъставител ИВ. М. Р. и свидетеля АН. В. В., чиито показания съдът
кредитира изцяло с оглед тяхната последователна и логическа изложеност,
взаимна кореспондентност и съответствие с приложените по делото писмени
доказателства.
По така изложените съображения от страна на страните в процеса, съда
счита следното:
Според разпоредбата на чл. 148, ал.12 от Закона за горите (товарните
превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски
продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 трябва да бъдат снабдени с
изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на
движението им (GPS). Редът за предоставяне на достъп до информацията за
движението на превозните средства се определя с наредбата по ал. 11.
Съгласно чл.14б, ал. 8 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и
опазването на горските територии забранява се транспортирането на
дървесина и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за
3
които не са изпълнени изискванията на чл. 14б, ал. 1 – 4.
Както и според чл. 14б, ал.1 от Наредба №1/30.01.2012г. товарните
превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски
продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, трябва да бъдат снабдени
с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване
на движението им (GPS устройства).
Административнонаказващият орган е наложил на нарушителя Ц.Д.
административно наказание Глоба в размер на 100 /сто/ лева по чл. 270 от
Закона за горите, съгласно който за други нарушения на този закон и на
подзаконовите актове по прилагането му наказанието е глоба от 50 до 500 лв.,
съответно имуществена санкция в размер от 100 до 1000 лв., ако не е
предвидено по-тежко наказание.
Съобразно нормата на чл. 266, ал. 1 от Закона за горите "Наказва се с
глоба от 50 до 3000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по
прилагането му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива,
съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски
продукти", а съобразно ал. 3 от същия член "Когато нарушението по ал. 1 е
извършено повторно, наказанието е глоба от 500 до 3000 лв. или
безвъзмезден труд в полза на обществото".
Спорът е съсредоточен в това, че нарушенията са били извършени от
страна на нарушителя ЦВ. М. Д. в условията на "повторност". В случая следва
да се има предвид, че законодателя с последните промени в ЗАНН е указал
какво следва да се разбира под "повторност" на нарушенията, като съобразно
§ 1, ал. 2 от ДР на ЗАНН, ДВ бр. 109 от 2020 г., влезли в сила на 23.12.2021 г.
"Предвиденото наказание за повторно нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице
към държавата или община се налага, когато нарушението от физическото
лице или неизпълнението на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община е извършено в едногодишен
срок от влизането в сила на акт, с който е наложено административно
наказание за нарушение от същия вид или имуществена санкция за
неизпълнение на задължение от същия вид, освен ако в специален закон е
предвидено друго". Законодателят е указал с тези промени в ЗАНН и какво
4
следва да се разбира под нормата на нарушение от същия вид, като съобразно
§ 1, ал. 1, т. 6 от ДР на ЗАНН "Нарушение от същия вид от физическо лице
или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо
лице към държавата или община от същия вид" е това нарушение от
физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община, което осъществява признаците
на същия основен състав на административното нарушение, независимо дали
осъществява признаците на квалифициран или привилегирован състав". А от
материалите по делото е видно, че нарушителят Д. е бил наказан за
извършено от него нарушение по чл. 148, ал.12 от Закона за горите, вр. с
чл.14б, ал.8 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските
територии, вр. с чл.14б, ал.1 от същата наредба, с НП № 502/24.09.2021 г.,
издадено от ***а на РДГ- Ловеч, влязло в сила на 09.10.2021 г.
Тоест в едногодишния срок от влизането в сила на наказателното
постановление – 9.10.2021 г., нарушителят Д. отново е извършил същите
административни нарушения от ЗГ. Следователно извършеното от
нарушителя Д. изцяло припокрива нормата на "повторност" на нарушенията,
описана съвсем изчерпателно от законодателя в посочените по-горе законови
норми.
Нарушителя Д. е съзнавал общественоопасния характер на деянието си,
предвиждал е неговите общественоопасни последици и е допускал тяхното
настъпване, което от своя страна е индиция, че нарушителят е бил наясно, че
извършва нарушения от същия вид, но не е съобразил поведението си със
законовите норми.
Извън изложените доводи, в това производство съдът следва да
съобрази дали от влизането в сила на акт, с който е наложено
административно наказание за нарушение от същия вид или имуществена
санкция за неизпълнение на задължение от същия вид е изтекла повече от
една година, за да не попада това нарушение в хипотезата, касаеща
повторност. Тези условия очевидно не са налице и извършеното от
нарушителя Д. нарушение попада изцяло в условията, фиксирани от
законодателя като "повторност", тъй като НП е влязло в законна сила на
09.10.2021 г., а извършеното друго нарушение от страна на нарушителя Д. е
от 22.04.2022 г., т. е. извършено е в едногодишния срок от влизането в сила на
5
описаното наказателно постановление.
И както стана ясно от изложеното по-горе, нарушителят Д. е извършил
нарушенията си в условията на "повторност", поради което и спрямо него
следва да бъде приложена нормата на чл. 266, ал. 3 от ЗГ. Настоящият
съдебен състав счита, че с оглед степента на обществена опасност на
нарушението, стойността на вредите, кръга на засегнатите интереси,
времетраенето на нарушението и значимостта на конкретно увредените
отношения, както и личността на нарушителя, който се явява системен
нарушител на Закона за горите, и с оглед целите на административните
наказания, съобразно нормата на чл. 12 от ЗАНН - да се предупреди и
превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и се
въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани,
следва да приеме искането на АНО за налагането на административно
наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" като основателно.
Съобразно нормата на чл. 13, ал. 2 от ЗАНН "За административно нарушение,
извършено повторно или на системно извършване, може да се предвижда
наказание безвъзмезден труд в полза на обществото, което да се налага
самостоятелно или едновременно с друго наказание по ал. 1".
Тъй като съобразно нормата на чл. 16а от ЗАНН "безвъзмездният труд"
е труд, който се полага в полза на обществото без ограничаване на други
права на наказания, то неговата продължителност не може да бъде по- малко
от 40 часа и повече от 200 часа годишно за не повече от две последователни
години, съобразно чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН. В конкретния случай съда счита, че
следва да наложи административно наказание от този вид самостоятелно и в
минимален размер за извършеното от Д. нарушение, т. е. в размер на по 40
часа годишно за нарушението, съобразявайки се с нормата на чл. 27, ал. 2 от
ЗАНН и тежестта нарушението, подбудите за тяхното извършване и имотното
състояние на нарушителя. В хода на съдебното следствие не са събрани
доказателства, които да мотивират по-висок размер на административните
наказания от минимално предвиденото за тях, доколкото се касае за
транспортиране на дърва за огрев. Според материалите по делото
нарушителят е съдействал при направената проверка и не оспорва
извършеното от него. Поради изложеното, съдът приема, че целите на
наказанието могат да бъдат постигнати и с минималното наказание по закон,
а именно "безвъзмезден труд в полза на обществото в размер на 40 часа за
6
срок от 1 година" за извършеното нарушение.
Водим от горното и на основание чл. 58в от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл. 275, ал. 1 т.2 от Закона за горите
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" в
размер на 40 / четиридесет / часа за срок от 1 / една/ година на ЦВ. М. Д. с
ЕГН:**********, с адрес с.Комарево, обл.Плевен, *** за извършено
нарушение по чл.148 ал.12 от ЗГ вр. с чл.14б ал.1 от Наредба №1/30.01.2012г.
за контрола и опазването на горските територии, вр. чл.14б от същата
наредба, за което е бил издаден АУАН серия Б00А № 245/05.05.2022г.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните,
че е изготвено.

Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7