Решение по дело №2500/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1016
Дата: 1 юни 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180702500
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

1016

 

гр. Пловдив, 01.06.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на пети май през две хиляди двадесет и трета година в състав :                  

                                                                               СЪДИЯ: МАРИЯ НИКОЛОВА 

                                                                                                

при секретаря ТАНЯ ЗЛАТЕВА,  като разгледа докладваното от адм. дело № 2500 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци.

Образувано е по жалба на Община Раковски против Решение № 09-УО-104/27.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Пловдив, потвърдено с Решение № 142 от 05.09.2022 г. на Министъра на околната среда и водите, с което е отказано предоставяне на сумата в размер на 198 932,40 лв. от натрупаните средства от отчисленията по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изисквани при депониране на отпадъци по набирателната сметка за чужди средства на РИОСВ – Пловдив на Община Раковски, изискани със заявление с вх.№ УО-1172/21.07.2022г. на кмета на Община Раковски.

В жалбата се сочи, че със заявлението от 21.07.2022г. са приложени документите изискуеми съгласно чл.25 ал.1 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., както и че към преписката са приложени: Решение на Общото събрание на РСУО – Пловдив от 28.02.2022г., с което е дадено съгласие за ползването на част от натрупаните средства от отчисленията за закупуване на специален автомобил ВМС 2032 цистерна за вода с обем 10 000 л., обезпечаващ функционирането на общинската система за управление на отпадъците на територията на община Раковски, както и Решение № 519, взето с протокол № 31 от 17.03.2022г. на Общински съвет Раковски, в същия смисъл. Изразено е несъгласие с позоваването на ответния орган на разпоредбата на чл.64 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ с доводи, че тя е неотносима към казуса, като Наредба № 7 от 19.12.2013 г. е специална спрямо ЗУО. Според жалбоподателя, част от общинската програма за управление на отпадъците е и услугата „чистота на териториите за обществено ползване“ и е компонент от такса смет. Иска се отмяна на оспорения административен акт.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя – адв. Л., поддържа жалбата. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на РИОСВ - Пловдив, чрез процесуалния си представител юриск. Х. (пълномощно на лист 73), изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

За допустимостта:

Решение №09-УО-104/27.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Пловдив е оспорено по административен ред пред министъра на околната среда и водите, който с Решение № 142 от 05.09.2022 г. е отхвърлил жалбата на Община Раковски. Решението на горестоящия административен орган е връчено на Община Раковски на 07.09.2022г. (лист 10 известие за доставяне). Жалбата до Административен съд е изпратена чрез Еконт – офис Раковски на 21.09.2022г. (лист 6), което се установява чрез проследяване на пратката в интернет страницата на Еконт. Следователно оспорването, като направено в законово установения срок, от адресат на обжалваното решение и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност е процесуално допустимо.

От  фактическа  страна е установено, следното:

При проведено на 28.02.2022г. заседание на Общото събрание на Регионалното сдружение за управление на отпадъците /РСУО/ - Пловдив, на което са присъствали представители на общините – членове на сдружението: Пловдив, Марица, Раковски, Съединение, Брезово, Стамболийски, Родопи, Перущица, с решение №2, поради допусната очевидна фактическа грешка в Решение № 4 на Общото събрание на РСУО – Пловдив, взето с Протокол от 22.12.2021г. е прието следното (лист 28 гръб): В Решение № 4 на Общото събрание на РСУО – Пловдив, взето с Протокол от 22.12.2021г. текста „Дава се съгласие на Община Раковски за изразходване на средствата от натрупаните отчисления по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци в размер на 20 000лв. за закупуване на специализиран автомобил ВМС 2032 цистерна за вода с обем 10 000 литра“ да се чете „Дава се съгласие на Община Раковски за изразходване на средствата от натрупаните отчисления по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци в размер на 200 000лв. за закупуване на специализиран автомобил ВМС 2032 цистерна за вода с обем 10 000 литра“. На лист 23 по делото е приложено и Решение № 4 на Общото събрание на РСУО – Пловдив, взето с Протокол от 22.12.2021г.

С Решение № 519, взето с Протокол № 31 от заседание проведено на 17.03.2022г. (лист 33), Общински съвет – Раковски е дал съгласие за закупуване на 1 бр. специализиран автомобил цистерна за вода с обем 10 000 литра, в размер на 200 000 лева с ДДС обезпечаващ функционирането на системата за управление на отпадъците в Община Раковски, от натрупаните средства от отчисленията по чл.20 от Наредба № 7/2013г. Със същото решение Общински съвет Раковски е упълномощил кмета на Община Раковски да предприеме всички необходими правни и фактически действия по изготвяне на заявление по чл.25 ал.1 от Наредба № 7/2013г., подаването му и използване на получените средства от отчисленията по чл.64 от ЗУО за закупуване на 1 бр. специализиран автомобил цистерна за вода с обем 10 000 литра, в размер на 200 000 лева с ДДС, обезпечаващ функционирането на системата за управление на отпадъците в община Раковски.

На 19.07.2022г. след проведена процедура – публично състезание за възлагане на обществена поръчка, между Община Раковски и „БИ ЕМ ЛИЗИНГ-ТРЕЙД“ АД е сключен договор № 853 за „Доставка на един брой нов, неупотребяван автомобил с цистерна, воден монитор и дюзи за миене, дезинфекция на обществени площи и пожарогасене за нуждите на Община Раковски“ (лист 34). Неразделна част от договора са: Техническа спецификация, Техническо и Ценово предложение.

Със заявление вх. № УО-1172/21.07.2022г. (лист 20), кмета на Община Раковски е отправил искане до директора на РИОСВ – Пловдив за отпускане на средства в размер на 165 777, 00 лв. без ДДС (198 932,40 лева с ДДС), от натрупани средства по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013г., като изрично е посочено, че средствата ще бъдат изразходвани за закупуване на специализиран автомобил цистерна за вода с обем 10 000 литра, обезпечаващ функционирането на системата за управление на отпадъците в община Раковски. Към заявлението са приложени: Протокол от 22.12.2021г. от   проведено заседание на Общото събрание на РСУО – Пловдив; Протокол от 28.02.2022г. от   проведено заседание на Общото събрание на РСУО – Пловдив; Решение № 519, взето с Протокол от заседание на Общински съвет – Раковски, проведено на 17.03.2022г.; Договор № 853 от 19.07.2022г. за „Доставка на един брой нов, неупотребяван автомобил с цистерна, воден монитор и дюзи за миене, дезинфекция на обществени площи и пожарогасене за нуждите на Община Раковски“.

С оспореното Решение № 09-УО-104/27.07.2022 г., директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив е отказал предоставянето на исканата сума в размер на 198 932,40 лева с ДДС. Като мотиви за отказа, ответния орган е посочил, че заявените дейности не попадат в хипотезата на чл.24, ал.1, т.2 от Наредбата. Посочено е още, че специализиран автомобил ВМС 2032 цистерна за вода с обем 10 000 л. не попада в хипотезата на чл.24, ал.1, т.2 от Наредбата, тъй като приложението му не може да бъде класифицирано като дейност по управление на отпадъците, както и че целите за които се иска закупуването на техниката не съответстват на целите, за които е допустимо разходването на отчисленията по чл.64 от ЗУО. В тази връзка е посочено, че ползването на тези средства е необходимо да доведе до намаляване количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране и оползотворяване, като средствата могат да бъдат разходвани за извършването на последващи разходи, свързани с изградените съоръжения и инсталации за оползотворяване на битови отпадъци. Ответния орган е посочил, че в случая тези изисквания не се изпълняват. Като правно основание за постановяване на отказа са посочени: чл.25, ал.7 и ал.9, т.1, вр. с чл.25, ал.1, вр. с чл.24, ал.1, т.2 от Наредба № 7 от 19.12.2013г.

Решение № 09-УО-104/27.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Пловдив е оспорено по административен ред пред министъра на околната среда и водите, който с Решение № 142 от 05.09.2022 г. е отхвърлил жалбата на Община Раковски. Горестоящия орган изцяло е възприел мотивите на директора на РИОСВ, като е посочил, че заявената за финансиране дейност по закупуване на специализиран автомобил цистерна за вода не съответства на изискванията на чл.64, ал.2 от ЗУО и чл.24, ал.4 от Наредбата.

В хода на съдебното производство е допусната и приета съдебно-техническа експертиза /СТЕ/, изготвена от вещото лице инж. В.С.. Според заключението, автомобил с цистерна за вода с обем 10 000л., дюзи за миене и маркуч с макара може да се използва за миене с цел почистване на площи замърсени с отпадъци. Като пример вещото лице посочва изпаднали отпадъци от товаро-разтоварна дейност и др. Според експерта изследваното МПС може да спомага в процесите за предотвратяване образуването на отпадъци и за намаляване количеството на депонирани отпадъци. По отношение на наличието на воден резервоар, обвързан с маркуч, развит от макарата и чрез водните дюзи, вещото лице сочи, че автомобилът може да спомогне за гасене на пожари в процес на депониране на отпадъци. В заключението е посочено, че изследваният специализиран автомобил може да повиши обезопасяването, да подобри и насърчи рециклирането и оползотворяването на депонирани отпадъци, като участва в процесите за предотвратяване образуването на отпадъци за намаляване количеството на депонираните отпадъци, за подготовка за повторна употреба на отпадъци и за обезвреждане на отпадъци.

В с.з. вещото лице посочва, че при гасене на пожар този автомобил ще спомогне за по-бързо и безопасно гасене. Сочи, че също така автомобилът може да спомага за почистване на площадки. Според експерта процесния автомобил може да спомогне и в процеса на рециклиране като отстранява замърсяването и отпадъка който се отделя в този процес. Подчертава също така, че автомобилът е с висок клас на екологична норма.

Съдът кредитира заключението на вещото лице, като компетентно и безпристрастно изготвено, макар и оспорено от процесуалния представител на ответника. Във връзка с направеното оспорване на експертизата и по искане на юрик. Х., съдът допусна изготвянето на допълнителна СТЕ, но с молба от 21.03.2023г., ответникът заяви отказ от поставената задача.

По делото от страна на жалбоподателя са представени: Програма за управление на отпадъците 2021-2028г. на Община Раковски; Договор от 25.08.2014г. между Община Раковски и дружество изпълнител с предмет „Организирано сметосъбиране, сметопочистване и сметоизвозване на битови отпадъци и битови биоразградими отпадъци, генерирани от жилищните и нежилищни имоти на територията на Община Раковски, машинно метене и машинно миене на главните благоустроени улици и територии за обществено ползване“; Договор за обществена поръчка от 22.02.2022г. между Община Раковски и изпълнител  с предмет „Организирано сметосъбиране и транспортиране на битови отпадъци и битови биоразградими отпадъци, генерирани от жилищните и нежилищни имоти на територията на Община Раковски, машинно метене и машинно миене на благоустроените улици и територии за обществено ползване“;  Договор от 24.01.2022г. между Община Пловдив (изпълнител) и Община Раковски (възложител) с предмет: „Възложителят предава за третиране неопасни битови отпадъци на обект „Депо за неопасни отпадъци и инсталация за биологично разграждане по закрит способ“, с. Шишманци, а изпълнителят извършва приемането и третирането им.

При така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:

Предмет на съдебен контрол е Решение № 09-УО-104/27.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Пловдив, потвърдено с Решение № 142 от 05.09.2022 г. на Министъра на околната среда и водите, с което е отказано предоставяне на сумата в размер на 198 932,40 лв. от натрупаните средства от отчисленията по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изисквани при депониране на отпадъци по набирателна сметка за чужди средства на РИОСВ – Пловдив на Община Раковски, изискани със заявление с вх.№ УО-1172/21.07.2022г. на кмета на Община Раковски. Тук следва да се съобрази разпоредбата на чл.98, ал.2, изр.2 от АПК, според която в случаите когато горестоящия административен орган отхвърли жалбата, на оспорване пред съда подлежи първоначалният административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Оспореният отказ е издаден от компетентен орган - директор на РИОСВ- Пловдив, съгласно чл.25, ал.9 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци.

Обективиран е в писмена форма, като не се констатират допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при издаването му. Спазен е и срока за произнасяне по чл.25, ал.7 от Наредба № 7 от 19.12.2013г.

Разпоредбата на чл.64, ал.1 от ЗУО гласи, че за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци се правят отчисления в размер и по ред, определени с наредбата по чл.43, ал.2 (именно Наредба № 7 от 19.12.2013г., приета именно на основание чл.43, ал.2 от ЗУО – виж § 1). Отчисленията са част от такса "битови отпадъци", те се събират от гражданите, но не остават в сметките на общините, а се превеждат в специални сметки за чужди средства на съответната РИОСВ, на чиято територия се намира депото с цел да се инвестират в съоръжения за третиране и/или оползотворяване на отпадъци. В чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. е посочен размерът на отчисленията за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за неопасни и/или инертни отпадъци (когато отпадъците са от строителство и разрушаване) за всеки тон депониран отпадък на депата по години.

На основание чл.25, ал.1 от Наредбата, Кмета на Община Раковски е подал заявление до директора на РИОСВ, в което е посочил размера на исканите средства и предназначението им - 198 932,40 лева с ДДС за закупуване на специализиран автомобил цистерна за вода с обем 10 000 литра, обезпечаващ функционирането на системата за управление на отпадъците в Община Раковски. Към заявлението са приложени и изискуемите по чл.25, ал.2 от наредбата документи.

Като бе посочено по-горе, като правно основание за постановяване на отказа, ответния орган е посочил разпоредбата на чл.25, ал.9, т.1 от Наредба № 7 от 19.12.2013г., според която компетентният орган отказва с мотивирано решение предоставянето на средствата или на част от тях при неизпълнение на едно или повече от изискванията по ал. 2 – 4. От постановения отказ не става ясно кое или кои от изискванията по ал.2- 4 не са изпълнени (няма мотиви в тази насока), а напротив фактическите основания изложени в акта са, че заявените дейности не попадат в хипотезата на чл.24, ал.1, т.2 от Наредбата.

Вярно е, че според ал.2 на чл.64 от ЗУО, отчисленията по ал. 1 имат за цел да се намали количеството на депонираните отпадъци и да се насърчи тяхното рециклиране и оползотворяване. Но посочената в ЗУО цел е много обща, като конкретни правила и цели са дадени именно в Наредба № 7 от 19.12.2013г. Според чл.24, ал.1, т.2 от Наредба № 7 от 19.12.2013г., натрупаните средства от отчисленията по чл. 20 се разходват от общините чрез техните бюджети за закупуване на съдове за разделно събиране на отпадъците (извън задълженията на организациите по оползотворяване на масово разпространени отпадъци), транспортни средства и транспортно-подемна техника, обезпечаващи функционирането на общинските системи за управление на отпадъците. А според ал.4 на посочената разпоредба, натрупаните средства се разходват за финансиране на дейностите по ал. 1, като се прилага приоритетният ред (йерархия) за управление на отпадъците съгласно чл.6, ал.1 от ЗУО (както следва: 1. предотвратяване на образуването им; 2. подготовка за повторна употреба; 3. рециклиране; 4. друго оползотворяване, например оползотворяване за получаване на енергия; 5. обезвреждане. Част от приоритетния ред по чл.6, ал.1 от ЗУО е обезвреждането, което според легалната дефиниция дадена в § 1, т.11 от ДР на ЗУО е всяка дейност, която не е оползотворяване, дори когато дейността има като вторична последица възстановяването на вещества или енергия, а Приложение № 1 съдържа неизчерпателен списък на дейностите по обезвреждане.  Такива дейности видно от приложението са подземно или наземно депониране (например депо и др.); дълбочинно инжектиране (например инжектиране на изпомпани отпадъци в кладенци, солни находища или естествени хранилища); повърхностни заграждения (например депониране на течни или утаечни отпадъци в ями, блата, лагуни и др.); изхвърляне във водни басейни, с изключение на морета и океани. Ноторно известно е, че при миенето на улици, пътни платна и други територии за обществено ползване, което без съмнение може да стане с процесния автомобил цистерна, фините прахови частици, кал, почва, пясъчинки и други замърсявания се отвеждат до отводнителните и канализационни шахти в населените места. Следователно процесният автомобил цистерна безспорно може да изпълнява дейност по обезвреждане на отпадъци и ще намали количеството на депонираните отпадъци, доколкото замърсяванията (прахови частици, кал, почва, пясъчинки) по улици и други обществени площи вместо да бъдат събирани и транспортирани до депо, те ще бъдат отвеждани чрез измиване до канализационни шахти.

Отделно от това, според заключението на изготвената по делото СТЕ, процесният автомобил цистерна за вода може да се използва за миене с цел почистване на площи замърсени с отпадъци (например от товаро-разтоварна дейност, за почистване на площадки), както и да спомогне в процеса на рециклиране като отстранява замърсяването и отпадъка който се отделя в този процес. Освен за почистване, според вещото лице автомобилът може да спомогне за гасене на пожари в процес на депониране на отпадъци, като сочи по-бързо и безопасно гасене. Т.е. освен за предвидените в ЗУО цели, автомобилът цистерна има и допълнителна функция за която може да служи на населението – гасене на пожари.

Според чл.64, ал.4 от ЗУО, натрупаните средства по ал. 1 се разходват за дейности по изграждане на нови съоръжения за третиране на битови и строителни отпадъци, осигуряващи изпълнение от общините на изискванията на закона и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че разпоредбата на чл.64 от ЗУО е неотносима към казуса, доколкото Наредба № 7 от 19.12.2013г. е издадена на основание чл. 43, ал. 2 във връзка с чл. 60, ал. 6 и чл. 64, ал. 8 от Закона за управление на отпадъците, а съобразно чл.7, ал.2 от Закона за нормативните актове наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, в случая ЗУО.

В § 1, т.44 от ДР на ЗУО е дадена легално дефиниция на понятието "третиране на отпадъците" и това са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане. След като каза се по-горе, процесният автомобил цистерна е може да изпълнява дейност по обезвреждане на отпадъци и след като същият е нов/неупотребяван, той попада и в обхвата на разпоредбата на чл.64, ал.4 от ЗУО и в този смисъл натрупаните средства от отчисленията по чл. 20 от Наредбата могат да се разходват от Община Раковски за закупуването на транспортно средство по чл.24, ал.1, т.2 от Наредба № 7 - специализиран автомобил ВМС 2032 цистерна за вода с обем 10 000 литра.

Настоящия съдебен състав счита, че цистерната може да има положителен ефект и да намали отделените фини прахови частици при транспортирането и депонирането на строителните отпадъци, чрез напръскване на фракциите с вода. Следва да се изтъкне и обстоятелството, че според вещото лице, процесният автомобил е с висок клас на екологична норма.

Неоснователно е възражението на ответника, че Наредба № 1 за поддържане на обществения ред, чистотата и общественото имущество, за организацията и безопасността на движението на територията на Община Раковски е издадена на основание чл. 21, ал.2 от ЗМСМА и е без връзка със ЗУО, и доказва че поддържането на чистотата не е част от системата за управление на отпадъци. В чл.14 от цитираната Наредба (публично достъпна на http://rakovski.bg/page.php?33) е посочено, че поддържането на приветлив и естетичен вид на територията на Община Раковски изисква редовно почистване /метене, миене, снегопочистване и други/ по определени графици и маршрути, като организацията на дейността се възлага на специализирани фирми и работници по сключени договори в общината и кметствата. Съгласно чл.62 от Закона за местните данъци и такси, таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги не само по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, и третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, но и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината. Нещо повече в чл.13, ал.1 от Наредбата за определянето и администрирането на местните данъци и такси и цени на услугите на територията на Община Раковски (публично достъпна на http://rakovski.bg/page.php?33), таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. В този смисъл няма пречка отчисленията, които са част от такса "битови отпадъци" и се събират от гражданите, да бъдат разходвани за закупуване на транспортно средство, което ще служи за не само за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, но и както посочва вещото лице да повиши обезопасяването, да подобри и насърчи оползотворяването на депонирани отпадъци, като участва в процесите за предотвратяване образуването на отпадъци за намаляване количеството на депонираните отпадъци и за обезвреждане на отпадъци.

Действително в приложената по делото Програма за управление на отпадъците на територията на Община Раковски за 2021-2028г. не съдържа анализ и цели по отношение на чистотата на териториите за обществено ползване, но от друга страна тази програма е приета на основание чл.52 от ЗУО и нейни стратегически цели са: намаляване на вредното въздействие на отпадъците чрез предотвратяване образуването им и насърчаване на повторното им ползване; увеличаване на количествата рециклирани и оползотворени отпадъци; намаляване на количествата и на риска от депониране на отпадъци и превенция на замърсяването. В самата програма е записано, че: „Съгласно Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Раковски, приета с Решение № 85/ 2009 г. на Общински съвет – Раковски, изменена и допълнена с Решение № 564/ 2022 г. размерът на таксата за битови отпадъци се определя поотделно за услугите: сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване“. В раздел „институционален капацитет“ от програмата е отбелязано, че в резултат от работата на общинската администрация и упражнявания контрол, редовно се извършва метенето и почистването на улиците на територията на общината, съгласно разработените планове. Отново следва да се подчертае, че една от стратегическите цели на Програмата за управление на отпадъците на територията на Община Раковски за 2021-2028г. е намаляване на количествата депонирани отпадъци и превенция на замърсяването.

Необходимо е и да се направи разлика между „програма за управление на отпадъци“ по смисъла на чл.52 от ЗУО и „системите за управление на отпадъци“ по смисъла на чл.24, ал.1, т.2 от Наредба № 7 от 19.12.2013г., доколкото в чл.24, ал.1, т.5 и т.7 от същата наредба изрично е посочено, че натрупаните средства от отчисленията по чл. 20 се разходват от общините чрез техните бюджети за осигуряване на информация на обществеността за дейности по управление на отпадъците на територията на региона/общината, свързани с предотвратяване образуването на отпадъците, подготовка за повторна употреба и постигане на целите по чл. 31, ал. 1 ЗУО съгласно мерките, заложени в програмата за управление на отпадъците (т.5) и за програми за управление на отпадъците (т.7). Т.е. в чл.24 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. е направено разграничение между „програма за управление на отпадъци“ и „системите за управление на отпадъци.

И след като с т.3, т.5, т.6 и т.7 на чл.24, ал.1 от Наредба №7 е дадена възможност средствата от отчисленията да се разходват от общините и за други дейности (осигуряване на други съоръжения и инсталации, необходими за изпълнение на изискванията на ЗУО и на подзаконовите нормативни актове по прилагането му; осигуряване на информация на обществеността за дейности по управление на отпадъците на територията на региона/общината; предварително третиране и оползотворяване на битови отпадъци и др.), а не буквално само  за дейности по изграждане на нови съоръжения за третиране на битови и строителни отпадъци (по арг. от чл.64, ал.4 на ЗУО), то няма пречка средствата да бъдат разходвани за транспортно средство, обезпечаващо функционирането на общинската системи за управление на отпадъците. Както бе посочено по-горе, наредбата урежда подробно и детайлно правилата за прилагане на разпоредбите от ЗУО свързани с отчисленията.

Несъмнено част от системата за управление на отпадъците на всяка община са и всички дейности и ресурси за чистота на териториите за обществено ползване, по аргумент от чл.62 от ЗМДТ. А целта на законодателството свързано с управлението на отпадъци е да се предотврати, намали или ограничи вредното им въздействие върху човешкото здраве и околната среда /чл. 1, ал. 3 от  ЗУО/. Ноторно известно е вредното влияние на фините прахови частици, които се наслояват от въздуха по улиците, тротоарите и други територии за обществено ползване и това, че те водят до хронични заболявания на дихателните пътища от които страда не малка част от населението. Безспорно измиването на улици, пътни платна и други територии за обществено ползване, напръскването на фракции от строителни отпадъци с вода чрез специализирания автомобил ВМС 2032 цистерна, от страна на Община Раковски ще изпълни целите на ЗУО.

Предвид гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното решение, с което е отказано предоставяне на сумата в размер на 198 932,40 лв. от натрупаните средства от отчисленията по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изисквани при депониране на отпадъци по набирателна сметка за чужди средства на РИОСВ – Пловдив на община Раковски, следва да се отмени, като преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне по заявление с вх.№ УО-1172/21.07.2022г. на кмета на Община Раковски, при спазване указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

С оглед изхода на спора, основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, съгласно представения списък на разноските (лист 179), които се констатираха общо в размер на 350 лева, от които 50 лева - държавна такса (лист 54 по делото) и 300 лева - депозит за вещо лице (лист 78).

Воден от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 09-УО-104/27.07.2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ гр. Пловдив, потвърдено с Решение № 142 от 05.09.2022 г. на Министъра на околната среда и водите, с което е отказано предоставяне на сумата в размер на 198 932,40 лв. от натрупаните средства от отчисленията по чл.20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г., изисквани при депониране на отпадъци по набирателна сметка за чужди средства на РИОСВ – Пловдив на община Раковски, изискани със заявление с вх.№ УО-1172/21.07.2022г. на кмета на община Раковски.

ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на Директора на РИОСВ-Пловдив за ново произнасяне по заявление с вх.№ УО-1172/21.07.2022г. на кмета на Община Раковски, при спазване указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Регионална Инспекция по околна среда и води-гр. Пловдив да заплати на Община Раковски  сумата от 350 /триста и петдесет/ лева, представляваща разноските по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                           АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: