Решение по дело №469/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1613
Дата: 11 септември 2020 г. (в сила от 23 февруари 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20197180700469
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1613/11.9.2020г.

гр. Пловдив, 11, 09, 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Пловдив, V състав, в публично съдебно заседание на единадесети август,  две хиляди и двадесета година, в  състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

и секретаря В.К.,  разгледа  адм. дело № 469 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следв. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Жалбоподателят -  Д.Д.Д. с ЕГН ********** ***,  чрез адв.П.К. обжалва Заповед № 851/05.08.2009 г.  издадена от Кмета на Община Карлово Област Пловдив, с която е отменена Заповед № 567 от 04.06.2009 г. В жалбата се твърди, че тази заповед не му е връчена и е бил лишен от възможността да участва в административното производство по издаване на процесната заповед, по която е страна. Моли да се отмени атакуваната заповед № 851/05.08.2009 г., издадена от кмета на община Карлово, като нищожна и незаконосъобразна и се възобнови административното производство свързано с нейното издаване на осн. чл.99, т.6 във вр. с чл.100 и сл. от АПК.  Претендира и съдебни разноски.

Ответникът  - Кмет на Община Карлово, чрез адв. Ц. оспорва жалбата като  недопустима. Счита , че не са спазени преклузивните срокове по чл.102 от АПК и че исканото възобновяване на производството може да бъде извършено в тримесечен срок от узнаване на обстоятелството. В случая запознаването с процесната Заповед № 851/05.08.2009 г. и предхождащата я Заповед № 567/04.06.2009 г.  се е случило в хода на производството пред Районен съд - Карлово по гр.дело № 92/2017 г. на Първи гр.състав. В хода по същество моли да се отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана, счита  че процесната  заповед не е нищожна, издадена е от компетентен орган и по нейното издаване няма допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон,  които да я правят несъвместима с правния мир.

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Настоящото съдебно производство по адм.дело № 469/2019 г. по описа на Административен съд - Пловдив, V състав е образувано на 12.02.2019г , даден е ход, събирани са доказателства и съдът със свое / л. 69/  Определение № 828 от 17.04.2019 г. е оставил без разглеждане, като просрочена  жалбата на Д.Д.Д. против Заповед № 851/05.08.2009 г., издадена от Кмета на Община Карлово и е прекратил съдебното производство по настоящото дело.

С Определение № 9785/25.06.2019 г. по адм.дело № 6637/2019 г. Върховният административен съд, Второ отделение е отменил горното Определение № 828/17.04.2019 г. по адм.дело № 469/2019 г. на Административен съд Пловдив в частта, с която е оставена без разглеждане жалбата на Д.Д. против процесната заповед, с искане за обявяването й за нищожна и е прекратено производството по делото в тази част.

ВАС в мотивите си изрично е посочил , чеОпределението в частта, в която е оставена без разглеждане жалбата за отмяна на обжалваната заповед като незаконосъобразна, е правилно. Видно от приложеното решение № 389/8.11.2017 г. по гр. д. № 92/2017 г. на Районен съд Карлово обжалваната заповед е била приложена по делото, като е прието, че същата е връчена на Д. Д.. Д. е обжалвал цитираното решение и по негова жалба е постановено решение № 756/4.06.2018 г. по гр. д. № 245/2018 г. на Окръжен съд Пловдив. Тези обстоятелства недвусмислено сочат, че жалбоподателят е бил запознат с обжалваната от него заповед най-късно към 4.06.2018 г. -датата на решението на възивната инстанция. Жалбата с искане за отмяната на заповедта като незаконосъобразна е подадена на 12.02.2019 г. и е просрочена. Съгласно чл. 149, ал. 1 АПК жалбата се подава в 14-дневен срок от съобщаването на административния акт и към датата на депозиране на жалбата този срок е изтекъл. Срокът е преклузивен и пропущането му погасява възможността да се извърши валидно процесуалното правомощие обжалване с искане за отмяна на административния акт като незаконосъобразен. Поради това обжалваното определение в тази част следва да се остави в сила. В случая обаче жалбоподателят е претендирал и нищожност на заповедта, която нищожност според чл. 149, ал. 5 АПК може да се претендира без ограничение във времето. В частта, с която е оставена без разглеждане жалбата с искане за обявяването на заповед № 851/5.08.2009 г. на кмета на община Карлово за нищожна и е прекратено производството по делото, определението е незаконосъобразно. В тази част обжалваното определение следва да бъде отменено и делото да се върне на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия по искането за обявяване на заповед № 851/05.08.2009 г. на кмета на община Карлово за нищожна“.

Съдебните актове на ВАС безспорно са задължителни за настоящия съд , поради което производството следва да продължи по евентуалното прогласяване за нищожна на оспорената заповед.

В съдебното производство  пред настоящия съд , след връщане на делото от ВАС  страните са се явили и  жалбоподателят единствено е представил  Постановление  на Районна прокуратура - Карлово по пр.преписка № 264/2019 г., с което е прекратено наказателно производство по ДП № 322 от 2019 г. по описа на Районна прокуратура Карлово за престъпление по чл.311. Заявявам,че постановлението е влязло в сила.

Ответникът  е заявил  че представеното постановление на РП няма отношение по предмета на делото и по твърдяната нищожност.

Както се каза по-горе  ВАС в мотивите си приема , че жалбата с искане за отмяната на заповедта като незаконосъобразна е подадена на 12.02.2019 г. и е просрочена.

Т.е. настоящото съдебно производството следва да продължи единствено по евентуалното прогласяване за нищожна на оспорената заповед.

От правна страна съдът следва да изложи следното:

Съгласно правната доктрина незаконосъобразността на административния акт има две проявни форми - нищожност и унищожаемост. Нищожността се отнася до валидността на административното волеизявление. При нищожните актове допуснатата незаконосъобразност е свързана с липса на правообразуващ елемент. Поради изначалното наличие на такъв сериозен недостатък, водещ до недействителност на волята на органа, се приема, че нищожният акт никога не е съществувал в правната действителност. Ето защо, в административното право е въведен принципът, че всеки засегнат може да се позове на нищожността на акта във всеки един момент, а искане за обявяване на един акт за нищожен може да се подава без ограничения във времето /арг. от чл. 149, ал. 5 от АПК/. Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, съдебната практика и теория са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл. 146 от АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен и за да не създава правна привидност, че съществува, при констатиране на основание за нищожност, съдът следва да го отстранява от правния мир, чрез прогласяване на неговата нищожност.

Съобразно това и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията е изградила следните критерии, кога един порок води до нищожност и кога същият води до унищожаемост: всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на акта; порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам на липса на волеизявление. Съществените нарушения на административно-производствените правила са основания за нищожност също само, ако са толкова сериозни, че нарушението е довело до липса на волеизявление. Освен това, според правната теория нарушението на административно-производствените правила е съществено, когато е повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т. е. когато, ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение на поставения пред административния орган въпрос.

Нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т. е. не е издаден на основание нито една правна норма и същевременно засяга по отрицателен начин своя адресат. Само пълната липса на условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма и липсата на каквото и да е основание и изобщо на възможност за който и да е орган да издаде акт с това съдържание би довело до нищожност на посоченото основание. Превратното упражняване на власт също е порок, водещ само до незаконосъобразност като правило и само, ако преследваната цел не може да се постигне с никакъв акт, посоченият порок води до нищожност.

В случая съдът счита , че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност.

Не се спори от страните , че  с процесната Заповед № 851/05.08.2009 г. и с предхождащата я Заповед № 567/04.06.2009 г. на жалбоподателя Д. е била дадена възможност да изкупи , заплати и придобие собствеността върху 38,55% от УПИ X!!-3022, кв. 99, ул. Дъбенско шосе №24 , в гр. Карлово, целият от 660кв. метра.

С първата заповед от 04,06,2009г е определена цената на придобиване и в последната й точка изрично е посочено , че ако до 1 месец  сумата не се внесе, то заповедта се отменя. Няма доказателства Д. да е заплатил определената сума и на 05,08,2009г. е издадена и процесната заповед  с която се отменя  предходната от 04,06,2009г. на кмета на община Карлово.

Оспорената заповед е издадена в писмена форма и от същата се извежда, каква е волята на административния орган, поради което в тази насока не е допуснато нарушение, водещо до нищожност.

В мотивите на оспорената заповед е посочено, че „поради невнасяне на определената сума  по Заповед № 567/04.06.2009 г……..“    се отменя  същата заповед.

Предвид факта, че в случая предмет на спора е само преценката за нищожност на оспорената заповед, съдът приема , че  същата  е издадена от компетентен орган, в писмена форма, със съдържание, от което се установява волята на административния орган, поради което същата не е нищожна. Предвид гореизложеното, искането на Д. за прогласяване на нищожността на Заповед № 851/05.08.2009 на кметът на Община Карлово е неоснователно, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Пловдив, V състав,

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.Д.Д. с ЕГН ********** *** срещу  Заповед № 851/05.08.2009 г.  издадена от Кмета на Община Карлово Област Пловдив, в частта с която се иска същата да бъде обявена за нищожна.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: