Решение по дело №1286/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 260108
Дата: 19 март 2021 г. (в сила от 8 април 2021 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20202330201286
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2020 г.

Съдържание на акта

           РЕШЕНИЕ

№ 260108/19.3.2021 г.                                          19.03.2021 год.                                    гр.Ямбол

                                 

                           в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на осемнадесети февруари, две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в следния състав:

                                                                                           Председател: Георги Василев

                                                             Съдебни заседатели:1.……………............

 

                                   2.…………………...

 

Секретар М.М.,

прокурор ………………, като разгледа докладваното от съдия Г.Василев

АНД № 1286/2020 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на И.Н.К. *** против Наказателно постановление/НП/ № 20-0813-001955/10.11.2020 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“/“ПП“/ към ОД на МВР  - Ямбол, с което за нарушаване на чл.137а, ал.1 от Закона за движение по пътищата ЗДвП/, на основание чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. и на основание Нар.№ІЗ-2539/2012г. на МВР са му отнети и 6 контролни точки/к.т./. 

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява в с.з., но с жалбата иска отмяна на НП като незаконосъобразно и неправилно.

Вьззиваемата страна, редовно призована, чрез представителя си пледира НП като законосъобразно да бъде потвърдено. Прави се искане за присъждане и на разноските по делото.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На 01.11.2020 г. на жалбоподателя, който притежава СУМПС от Кралство Великобритания и е правоспособен водач и по законодателството на Р.България от 17.02.2014 г. е съставен АУАН от свид. И.Е. – мл.автоконтрольор при Сектор “ПП“ на ОД на МВР-Ямбол, за това, че при извършена рутинна проверка на 01.11.2020 г., в 15.43 ч., в гр. Ямбол, по ул. Д.Благоев, до Кардиологията, в посока към кръстовище с ул. П.Хитов, като водач на л.а. „БМВ 535Д“, с рег. № РВ35-33ХТ, лична собственост, е управлявал този автомобил от категория М1 без поставен обезопасителен колан, с който е оборудвано МПС. 

За констатираното нарушение, свид. Ив.Е. в присъствието на колегата му – свид. Х.Х. съставил АУАН на жалбоподателя. Жалбоподателят подписал акта и го получил без възражения. По акта не са направени възражения и по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

На 10.11.2020 г. Началникът на Сектор „ПП“ към ОД на МВР – Ямбол, издал НП, с което наложил на жалбоподателя горепосоченото административно наказание и отнел 6 к.т. на водача.

Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства.

Съдът кредитира показанията на свидетелите-полицаи, които добросъвестно са изпълнявали служебните си задължения и не са заинтересовани от изхода на делото. Показанията на свидетелите, кредитирани от съда, кореспондират изцяло и с писмените доказателства по делото - АУАН, НП, справка за нарушител/водач от Сектор „ПП“ при ОД на МВР-Ямбол, заповеди на Министъра на МВР - приети и прочетени на основание чл.283 от НПК.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок от лице, което има право да обжалва НП. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

АУАН и НП са законосъобразно издадени, в съответствие с императивните норми, визирани в ЗАНН. Съдът не споделя фактическите и правните изводи на жалбоподателя в жалбата, че са допуснати съществени процесуални нарушения по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, които са накърнили съществено правото на защита на жалбоподателят, защото в НП и в АУАН е посочено точно кога, къде, как и при какви обстоятелства е извършил административното нарушение, което точно е формулирано от фактическа и правна страна и в двата акта. Видно от АУАН, жалбоподателят не е оспорил извършването на административното нарушение. АУАН не е оспорен и по чл.44, ал.1 от ЗАНН, а едва в жалбата се сочи, че не е извършено нарушението, за което жалбоподателят е санкциониран. В случая е ирелеватно дали жалбоподателят е бил с българско или чуждо СУМПС, т.к. при управление на МПС от категорията М1, оборудвано с колани, органите за пътен контрол от Сектор „ПП“ при ОД на МВР-Ямбол имат правомощията за извършват проверки и да съставят АУАН и издават НП на водачите/български и чуждестранни/, които са нарушили ЗДвП, още повече, че нарушителят е бил правоспособен водач и по българското законодателство, макар да е имал СУМПС от страна членка на Европейския съюз – чл.151, ал.7 от ЗДвП: (Нова - ДВ, бр. 54 от 2010 г.) Едно и също лице може да притежава само едно свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено от държава - членка на Европейския съюз.“; Чл. 151а от ЗДвП: “(Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Лицата, притежаващи свидетелство за управление, издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария, могат да управляват моторно превозно средство на територията на Република България при спазване на изискванията за минимална възраст за съответната категория, определени в чл.151.“; Чл. 165, ал.1, т.1 и ал.2, т.1 от ЗДвП: “ (1) Определени от министъра на вътрешните работи служби:

1. (изм. - ДВ, бр. 54 от 2017 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.) контролират спазването на правилата за движение от участниците в движението, техническата изправност и обезопасяването на товарите на движещите се по пътя пътни превозни средства, като за целта служебните лица са длъжни да извършат проверката по безопасен начин, осигурявайки необходимата видимост;…“; (2) При изпълнение на функциите си по този закон определените от министъра на вътрешните работи служби:

1. (доп. - ДВ, бр. 105 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) имат право да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление на водача, както и всички документи, свързани с управляваното превозно средство, и с извършвания превоз и заплащането на таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата;…“; Чл.170, ал.1 от ЗДвП:“ (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г., доп. - ДВ, бр. 85 от 2004 г.) Контролът по спазване на правилата за движение и на изискванията, определени от закона и издадените въз основа на него нормативни актове, се осъществява от съответните служби по тази глава. Същите налагат и предвидените в този закон наказания….“; Чл.189, ал.1 от ЗДвП: “Актовете, с които се установяват нарушенията по този закон, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон….“. Поради това не би могло да се приеме, че има съществено накърняване на правото на защита на жалбоподателя, което да му попречи да разбере кога, къде и какво нарушение  е извършил, и за това съдът не приема за основателна аргументацията на жалбоподателя за процесуалноправна незаконосъобразност на обжалваното НП и АУАН.

От събраните по делото гласни и писмени доказателства се установява, че жалбоподателят умишлено е управлявал МПС без да е с поставен колан. Нарушена е разпоредбата на чл.137а, ал.1 от ЗДвП. Правилно и законосъобразно контролният орган е съставил АУАН на жалбоподателя, за това, че е управлявал МПС в нарушение на визираната разпоредба, защото не са били констатирани изключенията, при които лицето е можело за управлява МПС без обезопасителен колан – чл.137а, ал.2, т.1 – т.5 от ЗДвП.

При определяне размера на наказанието „глоба“ по чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП, наказващият орган е спазил всички изисквания на закона. Законосъобразно е наложено наказание „глоба“ в размер на 50лв. Този размер не може да бъде намален, т.к. представлява абсолютно определена по своя размер санкция и ЗДвП не предвижда този размер да бъде намаляван. В тази връзка е и разпоредбата на чл.27, ал.5 от ЗАНН, поради което НП е законосъобразно и от материалноправна страна.

Правилно и законосъобразно наказващият орган е постановил да бъдат отнети й 6 контролни точки на водача, съобразно извършеното нарушение от ЗДвП, според чл.6, ал.1, т.9 от Нар.№ІЗ-2539/2012г. на МВР. В посочената част НП също е законосъобразно, поради което съдът споделя доводите на процесуалния представител на наказващия орган за законосъобразност на НП и отхвърля като неоснователна аргументацията на жалбоподателя, изложена в жалбата за незаконосъобразност и неправилност на НП. Спазен е материалния и процесуалния закон при установяване на административното нарушение, от гласните и писмените доказателства по делото се установи, че жалбоподателят е извършил именно нарушението, описано в АУАН и НП, и правилно е приложена и санкционата норма, или НП е законосъобразно и правилно. Не може да се приеме, че са налице и основанията и условията за приложението на чл.28, б.“а“ от ЗАНН. Жалбоподателят вече е санкциониран за нарушение по чл.137а, ал.1 от ЗДвП през мес.08.2020 г. с НП, което е влязло в сила и отново на 01.11.2020 г. управлява МПС без поставен обезопасителен колан, а непоставянето на предпазния колан почти винаги води до тежки последици при настъпване на ПТП, дори при минимални материални щети по ППС.  

          По гореизложените сьображения сьдьт счита, че НП следва да бьде потвърдено като законосъобразно, обосновано и правилно, като с така определеното наказание ще се постигнат целите на наказанието, посочени в чл.12 от ЗАНН.

          При този изход на делото на ОД на МВР-Ямбол се дължи от жалбоподателя заплащането на разноски за юрисконсулт в размер на 120 лв., съгласно разпоредбите на чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ/ЗПрП/ вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ/НЗПрП/.

 

          Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1, ал.3 и ал.5 от ЗАНН вр. чл.37, ал.1 от ЗПрП вр. чл.27е от НЗПрП, сьдьт

 

                                                  Р     Е     Ш     И     :

 

          ПОТВЬРЖДАВА НП № 20-0813-001955/10.11.2020 г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР  - Ямбол, с което на И.Н.К. ***, ЕГН: **********, за нарушаване на чл.137а, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.183, ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП, и чл.53 от ЗАНН е наложено административно наказание „глоба“ в  размер  на 50/петдесет/лв., и на основание Нар.№ІЗ-2539/2012г. на МВР са отнети 6/шест/ контролни точки.

          ОСЪЖДА И.Н.К. *** ДА ЗАПЛАТИ на ОД на МВР - Ямбол направените по делото разноски в размер на 120/сто и двадесет/лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                               

                                                               Районен сьдия: