Решение по дело №87/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

212/11.05.2021 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на пети май през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря Александрина Александрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 87 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.54, ал.6 във вр. с ал.4 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ във връзка с чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

 

Образувано е по жалба от Кооперация „РПК Н*** “ с ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.В*** , ул.“Р*** “№* , обл. Монтана, представлявано от Председателя С.Н.Д. против Заповед №18-592 от 15.01.2021год., издадена от Началник Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Монтана, с която на основание чл.54, ал.4 във вр. с ал.1 от ЗКИР и чл.51, ал.1,т.2 от ЗКИР по заявление вх.№01-589236 от 18.12.2020г. на Община В*** с приложен проект и съгласно скица проект №15-26501 от 15.01.2021год. се одобрява изменение в КК и КР на гр.В*** , състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР - сграда с идентификатор 12961.422.603.3 с площ от 96кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ с ЕИК * , въз основа на нотариален акт №489, том 2, рег. №2825 н. дело №490 от 22.11.1999г. на РС – Берковица и сграда с идентификатор 12961.422.603.4 с площ от 35кв.м. с предназначение сграда за търговия, без данни за собственост, като се заличава находящата се на мястото сграда с идентификатор 12961.422.603.2 с площ от 131кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ с ЕИК * въз основа на нотариален акт №489, том 2, рег. №2825 н. дело №490 от 22.11.1999г. на РС – Берковица, въз основа на заснемане на място и удостоверение изх.№17/18.09.2020г. за самостоятелност на сградите, издадено от главния архитект на община В*** . В жалбата издадената заповед се оспорва като незаконосъобразна, поради допуснати при издаването й съществени нарушения на административно производствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби. Излага доводи, че ответника е издал оспорената заповед в противоречие със събраните писмени доказателства, като процесния имот не е общинска собственост, тъй като на ХВК „С*** “ чиито правоприемници са в ред 27 от АДС №38/16.09.1983г. издаден от Община В*** се установява, че правото на строеж на павилион за производство и продажба на закуски е отстъпено върху 126кв.м. от имот пл. №471 със заповед №314/16.11.1983г. на председателя на ИК на ОбНС В*** , одобрена от председателя на ОНС гр.Михайловград, възмездно по 21,00лева разгъната застроена площ на стойност от 2646лева, която е изплатена. Твърди, че в издадения нотариален акт на кооперацията също е установено, че кооперацията е собственик на търговските обекти. Твърди нарушение на чл.59 от АПК неспазване на формата на административния акт, липса на мотиви и фактически основания за издаване на акта, нарушение на чл.34, чл.35, чл.36 и чл.40, ал.2 от АПК.

В съдебно заседание Кооперация „РПК Н*** “ редовно призована се явява надлежно упълномощения адвокат А.В. ***, като поддържа жалбата. В подробна писмена защита излага доводи по съществото на спора и моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорения административен акт. Претендира сторените по делото разноски, като представя списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът Началник СГКК гр.Монтана, редовно призован не се явява и не се представлява, като в придружителното писмо по изпращане на жалбата ведно с административната преписка, претендира присъждане на разноски и възразява за прекомерност на заплатеното от страната адвокатско възнаграждение.

Заинтересованата страна Община В*** представлявана от кмета, редовно призована, се представлява от юрисконсулт А.Т., които моли за потвърждаване на оспорената заповед и възразява за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение. Подробни доводи излага в представена писмена защита по делото.

Съдът, след като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства и заключението на вещото лице по изготвената съдебно – техническа експертиза неоспорена от страните по делото, както доводите и възраженията на страните, прие за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед №РД-18-74/24.06.2008г. на Изпълнителен директор на АГКК на л.27 от делото, която е публикувана в ДВ бр.64/2008г. (л.28 от делото), е одобрена КККР за землището на гр.В*** .

Със заявление вх. № 01-561603 от 01.12.2020год. до началника на СГКК-гр.Монтана заинтересуваната по делото страна Община В*** чрез правоспособно лице по кадастъра е внесла проект за одобреното с оспорената заповед изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър. Представен е проект за изменение на КККР от правоспособно лице по кадастър, като в обяснителната записка към скицата-проект е посочено отразяване на две сгради в ПИ с идентификатор 12961.422.603, тъй като от издаденото удостоверение за факти и обстоятелства от Община В*** , както и от заснемането на място, сграда с идентификатор 12961.422.603.2 може да се приеме като две отделни сгради с метална конктрукция с НТП търговски обекти. От приложеното удостоверение за факти и обстоятелства издадено от гл. архитект на Община В*** с изх.№17/18.09.2020г. е посочено, че след справка с КК на гр.В*** одобрени със Заповед №18-74/2008г. и направен оглед на място е установено, че в ПИ с идентификатор 12961.422.603 от КК на гр.В*** – УПИ IV, кв.67 от ПУП на гр.В*** се намират две сгради – двуетажна масивна сграда с идентификатор 12961.422.603.1 и едноетажна сграда с метална конструкция с идентификатор 12961.422.603.2. В едноетажната сграда се намират два самостоятелни обекта  югоизточен с площ от 35 кв.м. и северозападен с площ от 96 кв.м. Двата обекта могат да се приемат и като две отделни метални сгради, тъй като представляват и се използват като отделни самостоятелни търговски обекти или други обекти с нежилищно предназначение, съгласно приложена схема- проект.

Със заявление вх. № 01-589236 от 18.12.2020год. до началника на СГКК-гр.Монтана заинтересуваната по делото страна Община В*** чрез представител е поискала нанасяне на настъпили промени в КК, за обект сграда с идентификатор 12961.422.603.2. със застроена площ от 131кв.м.

Приложени са към заявлението Акт за частна общинска собственост №654 от 14.09.2016г. издаден въз основа на АДС №37/16.09.1983г., АЧОС №51/17.02.1999г. и АЧОС №75/10.01.2001г. на община В*** , където в описание на имота в т.1 е отразен ПИ 12961.422.603 по КК и КР на гр.В*** одобрени със Заповед №РД-18-74/24.06.2008г. на изп. директор на АГКК с адрес гр.В*** , ул.“Р*** “№* с площ от 537 кв.м. с трайно предназначение на територията урбанизирана с начин на трайно ползване за друг обществен обект, комплекс, с номер по предходен план кв.67, парцел IV. В т.2 сграда с идентификатор 12961.422.603.1. по КК и КР на гр.В*** одобрени със Заповед №РД-18-74/24.06.2008г. на изп. директор на АГКК с адрес на сградата гр.В*** , ул.“Р*** “№* разположена в ПИ с идентификатор 12961.422.603, застроена площ от 226кв.м. – два етажа с предназначение друг вид обществена сграда. Сградата се използва за общинска музейна колекция.

Приложен е констативен нотариален акт за собственост с №489, том II, рег. №2825 н. дело №490/1999г. от 22.11.1999г. с който на РПК „Н*** “ е призната собствеността върху сграда за производство на закуски и търговски обект, парцел IV в квартал 67 по плана на гр.В*** , ведно с прилежащото право на строеж върху описания парцел. При съставянето му са представени Акт за държавна собственост №38/16.09.1983г. издаден от ОбНС – В*** приложен на л.10 от делото от които се установява, че на ХВК „С*** “ чиито правоприемници са жалбоподателите в ред 27 се установява, че е отстъпено правото на строеж на павилион за производство и продажба на закуски е отстъпено върху 126кв.м. от имот пл. №471 със заповед №314/16.11.1983г. на председателя на ИК на ОбНС В*** .

От приложената на л.14 от делото заповед №314/16.11.1983г. на председателя на ИК на ОбНС В*** се установява, че се дава правото на строеж на ХВК „С*** “ върху 126кв.м. застроена площ от имот пл. №471, кв.46 по плана на гр.В*** за строителство на павилион за производство и продажба на закуски, възмездно по 21,00лева разгъната застроена площ на стойност от 2646лева, която е изплатена, видно от т.27.2 от АДС. Приложен е протокол №41 от 25.08.1983г. на Общински народен съвет – гр.В*** на л.15 и л.171 от делото, където в т.4 е взето решение №181 за даване на съгласие да се предостави терена зад картинната галерия на ул.“В. Л*** “ на мястото на „З*** рибка“ и павилиона за плодове и зеленчуци на ХВК „С*** “ за построяване на павилион за производство и продажба на закуски при условие, че същия се построи, съгласно предложения проект в срок до край на 1983г.

Приложен е протокол на приемателна комисия одобрен от ОКС – Михайловград на л.8 от делото за приемане от ПКС на обект – павилион закуски гр.В*** с инвеститор ХВК „С*** “ с отразена начална дата на започване на обекта 12.09.1983г. и завършване на обекта на 03.12.1984г. в съответствие със всички видове СМР. Изготвен е протокол за въвеждане в експлоатация на обекта – цех за закуски с правоприемника РПК „Н*** “ гр.В*** на л.11, 12 от делото.

От приложеното на л.16 от делото писмо се установява, че на основание протоколно решение на ОКС – Монтана през 1985г. обекта на ХВК „С*** “ е предаден на СП „К*** “ гр.В*** , откъдето впоследствие е преминал в РПК „Н*** “, видно и от приложеното Решение на Окръжен съд – Монтана по фирмено гр. Д*** №12/1989г. на л.17,18 от делото, с което дейността на прекратеното кооперативно предприятие К*** с всички активи, пасиви и поети договорни задължения е преминала към РПК „Н*** “ гр.В*** . По делото е приложено и издадено удостоверение с №182 от 16.11.1999г. от кмета на Община В*** отдел ТСУ в което е удостоверено, че правото на строеж от 186кв.м. в имот пл.№471 в кв.46 по плана на гр.В*** , ведно с построената в този имот сграда за производство на закуски и търговски обект има оценка съгласно ППЗДС от хиляда и двеста лева, която да му послужи пред нотариус. Приложена е и декларация по чл.14 от ЗМДТ от данъчно задълженото лице РПК „Н*** “.

От приложената Заповед №02 от 04.01.1999г. на Областен управител на Област Монтана на л.167 от делото е отказано отписването от актовите книга за държавна собственост на недвижим имот, представляващ парцел от 450 кв.м., находящ се в част от пл.№471 в кв.46 по плана на гр.В*** от 1969г., тъй като имота е актуван с АДС №38/16.09.1983г. и е отстъпено право на строеж на ХВК „С*** “, поради което имота не е общинска собственост.

По делото е приложен АДС №37/16.09.1983г. на л.175, където в описание на имота – художествена сбирка – стара сграда, в буква а/ партер – ползва се от РПК за магазин „М*** бар“; буква б/ втори етаж – картинна галерия; буква в/ тавански етаж – складове; буква Г/ пристройка – от четири стаи на два етажа – държавна квартира в която живеят отчуждени собственици, като част от имот 471 е издадена заповед №473/13.10.1998г. на Областен управител – Монтана, с която имота се отписва от актовите книги за държавна собственост, втори и трети етаж на имот „бивша художествена сбирка“, които по силата на чл.2, ал.1,т.6 от ЗОС е Общинска собственост. Както и че на основание Заповед №40/10.02.1999г. на Областен управител – Монтана, първи етаж от сграда „бивша художествена сбирка“, пристройка от четири стаи на два етажа и дворно място от 383 кв.м. са деактувани в полза на Община В*** .

Въз основа регистърната част на кадастъра се установява, че жалбоподателя е собственик по силата на констативен нотариален акт №489, том II, рег. №2825 н. дело №490/1999г. от 22.11.1999г. с който на РПК „Н*** “ е призната собствеността върху сграда за производство на закуски и търговски обект, парцел IV в квартал 67 по плана на гр.В*** , ведно с прилежащото право на строеж върху описания парцел, без отразяване на конкретни данни за идеалните части /видно и от проект за изменение на КККР на л.41 от делото/.

Проектът за изменение на КККР е изработен и представен в предвидения от закона вид и формат от правоспособно лице по кадастъра, в изискуемото по закон съдържание и като такъв е приет от началника на АГКК

След извършена административна процедура по проверка АГКК е издала уведомления по чл. 26, ал. 1 от АПК с изх.№24-32107 от 22.12.2020г. на л.43 от делото за започналото по подаденото от заинтересованата страна – Община В*** заявление, производство за изменение на КККР относно сграда с идентификатор12961.422.603.2 с административен адрес гр.В*** , ул.“В*** Л*** “ като е посочено, че изменението се изразява в разделяне на сградата на две сгради с идентификатори 12961.422.603.3 и 12961.422.603.4 въз основа на заснемане на място, представените към заявлението документи и удостоверение изх.№17/18.09.2020г. за самостоятелност на сградите, издадено от главния архитект на община В*** и проект за изменение на КККР на лице, правоспособно да извършва дейности по кадастъра. С уведомлението е даден и 7 – дневен срок  от получаването за запознаване с подаденото заявление и представяне на възражения при наличие на такива.

Видно от известие за доставяне на гърба на л. 43 от делото, уведомлението по чл. 26, ал. 1 от АПК с изх. №24-32107 от 22.12.2020г. от АГКК до жалбоподателя е изпратено от АГКК – Монтана с обратна разписка и е получено от РПК „Н*** “ на 06.01.2021г.

От председателя на УС при РПК „Н*** “ гр.В*** с изх.№2/14.01.2021г. до АГКК е изпратено уведомление на л.44 от делото с което по същество се оспорва разделянето на сградата, допълнено впоследствие на л.45 от делото с допълнителни документи установяващи правото на собственост на кооперацията върху целия имот, състоящ се от земя и сгради, включваща два обекта – сграда за производство на закуски и търговски обект с общо площ от 126 кв.м.

Последвало е издаване на оспорената Заповед № 18-592 от 15.01.2021 год. на Началник Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Монтана, по подадено заявление вх. №01-589236 от 18.12.2020г. на Община В*** и приложения към него проект по чл.75 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016год. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. Като правни основания за издаване на заповедта са цитирани разпоредбите на чл.54, ал.4 във вр. чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР.

Видно от скицата-проект №15-26501 от 15.01.2021год., неразделна част от оспорената заповед, одобреното изменение в кадастралната карта /КК/ и кадастралните регистри /КР/ на гр. В*** , одобрени със заповед № РД-18-74/24.06.2008 год. на ИД на АГКК в оспорената заповед се изразява в заличаване на находяща се на мястото сграда с идентификатор 12961.422.603.2 и адрес гр.В*** , ул.“В*** Л*** “ с площ от 131кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ с ЕИК * без данни за идеални части по нотариален акт №489, том 2, рег. №2825 н. дело №490 от 22.11.1999г. на РС – Берковица и нанасяне на нови обекти в КККР - сграда с идентификатор 12961.422.603.3 с площ от 96кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ и сграда с идентификатор 12961.422.603.4 с площ от 35кв.м. с предназначение сграда за търговия, няма данни за собственост, въз основа на заснемане на място и удостоверение изх.№17/18.09.2020г. за самостоятелност на сградите, издадено от главния архитект на община В*** .

От изготвената по делото съдебно – техническа експертиза, която съдът кредитира като обективна, безпристрастна и съответстваща на събраните по делото писмени доказателства и проверка на място, се установява, че в кадастралната карта на гр.В*** е допусната грешка по отношение на сграда с идентификатор 12961.422.603.2, тъй като не е нанесена цялата сграда с обща площ от 157,13кв.м., като навеса е от 54,21кв.м. съответстващ на виза за застрояване на скицата на л.134 от делото. Имот с идентификатор 12961.422.603 не е ограден на място, на североизток граничи с ул.“В*** Л*** “, която в едната част тангира със сградата на музея, а в останалата с тротоара. На северозапад регулацията не е приложена на място, тъй като е изпълнено застрояването на павилиона за закуски и навеса, така както е във визата за застрояване. Тази сграда част от която е част от сграда с идентификатор 12961.422.603.2 излиза извън очертанията на имота. На югозапад имота не е ограден и граничи с ул.“Р*** “ тангираща със сградата на музея. След уточнението в съдебно заседание вещото лице сочи, че изградената част от РПК „Н*** “ от 212 кв.м. не съответства на проекта, които е изготвен и е предмет на оспорената заповед. Отразеното застрояване в КК и скицата – проект не съответстват на фактическото положение на място. От друга страна в представените части от строителна документация за строеж на сграда за производство на закуски и търговски обект, парцел IV в квартал 67 по плана на гр.В*** , акт образец 16 представляващ приложения протокол за въвеждане в експлоатация на обекта на л.11 от делото от РПК „Н*** “ изградената част от 212кв.м. не съответства на скицата проект предмет на оспорената заповед. Сочи се в съдебно заседание, че нанесените нови сгради имат различни очертания, като следва да се заснемат същите и да се допълни КК, след което да се обяви нова поправка с новите очертания. Общо сградата ползвана от РПК „Н*** “ е 212 кв.м., а другата е 50 кв.м., като общата площ без музея е 262 кв.м. Сочи се, че обекта с проектен идентификатор 12961.422.603.4 не е заснет в действителните му очертания на място, установени при измерването с площ от 50 кв.м. Реалната площ на сградата ползвана от РПК „Н*** “ измерена на място е 157,13 кв.м., тъй като в КК е допусната непълнота при нанасяне на сграда с идентификатор 12961.422.603.2, показана с очертания на приложената към експертизата скица.

Представени са по делото доказателства за подадена искова молба с вх.№261437/27.04.2021г. по описа на РС – Берковица във връзка с предявен установителен иск от жалбоподателя срещу Община В*** относно възникналия спор във връзка със собствеността върху заличената с оспорената заповед сграда с идентификатор 12961.422.603.2.

В хода на производството са събрани и гласни доказателства чрез разпит на свидетелите Г*** Г*** В*** и Х*** Г*** Т*** в качеството им на управители на търговски дружества стопанисвали отдадено им под наем помещение от Община В*** , като и двамата не отричат факта, че от едната им страна се е намирала сграда ползвана от РПК „Н*** “.

Оспорената заповед е съобщена с уведомително писмо на жалбоподателя – Кооперация „РПК Н*** “ с ЕИК * на 27.01.2021 г. /видно от известие за доставяне на л. 26 от делото/. Жалбата е подадена на 10.02.2021 г. чрез Началник СГКК – Монтана.

Като взе предвид приетите за установени факти и прецени допустимостта и основателността на предявената жалба, Административният съд счита следното:

Жалбата е допустима – подадена е от заинтересувана страна по см. на § 1, т. 13 Допълнителните разпоредби на Закона за кадастъра и имотния регистър /ДР на ЗКИР/, срещу подлежащ на оспорване пред съд индивидуален административен акт, в преклузивния срок за това.

При проверката за законосъобразност на оспорената заповед съгласно чл.168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК, Съдът счете следното:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган – началникът на СГКК – Монтана по аргумент от чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, съгласно която, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота.

Оспорения административен акт е издадена в предвидената писмена форма, като в него са изложени фактическите и правни основания, които са мотивирали административния орган за издаването му.

            В хода на воденото административно производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Надлежно са уведомени заинтересованите лица, че е започнало производство по изменение на КККР, като им е предоставена възможност да участват във воденото административно производство.

Оспорената заповед настоящия съдебен състав намира, че е издадена в противоречие с материалния закон.

В случая за да издаде оспорения административен акт, административния орган е посочил като правно основание разпоредбите на чл.54, ал.4 във вр. с чл.54, ал.1 и чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР, тоест изменението в КККР е свързано с отстраняване на непълноти и грешки. Легалното определение за непълнота и грешка е дадено в § 1, т. 16 от ДР на ЗКИР като в редакцията към момента на издаване на оспорената заповед гласи "непълноти или грешки" са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние.

Съгласно чл.54, ал.2 ЗКИР /приложима редакция съгласно изм. – ДВ, бр. 57 от 2016 г. /, когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора по съдебен ред.

Съгласно чл.70, ал.1 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2001г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, издадена на основание чл. 31 от ЗКИР, в случаите на непълноти или грешки за започване на административно производство се уведомяват заинтересуваните лица по реда на АПК, които могат да правят писмени възражения по проекта в 7-дневен срок от получаване на уведомлението. Съгласно ал. 4 на разпоредбата, при установяване на спор за материално право, се издава отказ. В разглеждания случай заинтересуваните по см. на § 1, т. 13 от ДР на ЗКИР страни – жалбоподателя, след като са уведомени за подаденото заявление видно от уведомление с изх.№2/14.01.2021г. до АГКК на л.44 от делото по същество са оспорили разделянето на сградата, допълнено впоследствие на л.45 от делото с допълнителни документи установяващи правото на собственост на кооперацията върху целия имот, състоящ се от земя и сгради, включваща два обекта – сграда за производство на закуски и търговски обект с общо площ от 126 кв.м.

Доказателствата се събират и служебно от административния орган, който ги проверява и преценява (чл. 36, ал. 1 и ал. 3 АПК). Административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени (чл. 35 АПК).

От депозираното уведомление от жалбоподателя и от заявеното в съдебно заседание от заинтересованата страна се сочи наличието на спор за материално право между собствениците на заличената сграда с идентификатор 12961.422.603.2 и нанасянето на нови обекти. Този факт се потвърждава и от образуваното пред Районен съд Берковица производство за установяване правото на собственост върху процесната сграда с идентификатор 12961.422.603.2 по КК и КР на гр.В*** . От друга страна видно от заключението на вещото лице по изготвената съдебно – техническа експертиза неоспорена от страните и кредитирана като обективна, безпристрастна и съответстваща на събраните по делото писмени доказателства и проверка на място, е установено, че в кадастралната карта на гр.В*** не е нанесена цялата сграда с идентификатор 12961.422.603.2, съответстващ на виза за застрояване на скицата на л.134 от делото. Изградената част от РПК „Н*** “ от 212 кв.м. не съответства на проекта, които е изготвен и е предмет на оспорената заповед. Отразеното застрояване в КК и скицата – проект не съответстват на фактическото положение на място. Съгласно чл.2, ал.1 от ЗКИР, "Кадастър е съвкупността от основни данни за местоположението, границите и размерите на недвижимите имоти на територията на Република България" и като съвкупност от такива данни следва при отразяването на обектите да е налице съответствие между тези данни - нанесените граници да съответстват на размерите на обектите по съответните документи за собственост. Съгласно чл.27, ал.1, т.2 от ЗКИР, основните кадастрални данни за сграда и съоръжение на техническата инфраструктура, в което има самостоятелен обект: идентификатор; граница и/или очертание на сградата и съоръжението; застроена площ, определена с геодезическите координати на определящите точки; брой етажи; предназначение; адрес. В случая липсва на такова съответствие.

При наличието на спор за материално право, актът, който административният орган следва да издаде, е отказ – чл. 54, ал. 2 ЗКИР и чл. 70, ал. 4 от наредбата по чл. 31 ЗКИР.

Изложеното сочи на липса на материалноправна предпоставка за одобряване изменението на кадастралните карта и регистър при непълнота и грешка чрез нанасяне на нови обекти процесните сгради с идентификатор 12961.422.603.3 с площ от 96кв.м. с предназначение сграда за търговия и сграда с идентификатор 12961.422.603.4 с площ от 35кв.м. с предназначение сграда за търговия. Още повече, че по отношение на сграда с идентификатор 12961.422.603.4 с площ от 35кв.м. в оспорената заповед е отразено, че липсват данни за собствеността. Наличието на спор за материално право, което е несъмнено предвид наведените в съдебното производство оплаквания и качеството на навелите ги, на заинтересувани страни по см. на § 1, т. 13 от ДР на ЗКИР /съобразно записванията в регистърната част на кадастралната карта и доказателствена сила на същите на основание чл. 2, ал. 5 ЗКИР/ съставлява изява на спор за материално право, който е отрицателна матералноправна предпоставка за одобряване на исканото изменение в КК и КР на гр.В*** . Следва да се отбележи, че спор за материално право е налице не само при висящ съдебен процес по вещно дело, но и всеки път когато твърденията на страните относно определено субективно материално право са разнопосочни, както е в случая. Заинтересованата страна, поискала изменението, не е установила по категоричен начин, че площта и границите на имота му преди одобряване на кадастралната карта са били именно тези, с които иска да се допусне изменението. Напротив, от заключението на вещото лице се установи друго. Целта на предвидената в ЗКИР процедура е да установи реално съществуващите граници на имотите и обстоятелството, че по отношение на тях е налице съгласие на всички засегнати лица. Липсата на такова съгласие може да бъде запълнена само от влязло в сила съдебно решение за установяване на правата им, но не и чрез други способи или обстоятелства. В административното производство е недопустимо да се решават спорове за материално право между страните, каквото всъщност е направил ответника, като е преценил, че представените от заявителя доказателства съответстват на правата му. Недопустимо е и разрешаването му в съдебно административно производство, образувано по оспорване на заповед за изменение на КККР.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №18-592 от 15.01.2021г. на Началника на СГКК-Монтана е незаконосъобразна поради противоречие с материалния закон и следва да бъде отменена, а жалбата да се уважи като основателна.

Предвид изхода от разрешения правен спор и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя се следва присъждане на сторените разноски в настоящето производство от ответника, чрез юридическото лице Агенция за геодезия, картография и кадастър гр.София, която следва да бъде осъдена да заплати същите съобразно представения списък по чл.80 от ГПК в размер на 1305.00 лева /хиляда триста и пет/, от които 1000.00 лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение по приложения договор за правна защита и съдействие, 250,00лева за изготвяне на съдебно – техническа експертиза, 50.00 лева заплатена държавна такса за образуване на делото и 5,00 лева за снабдяване със съдебно удостоверение.

Направеното възражение от ответника при изпращане на административната преписка за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение е неоснователни. Съгласно чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималното адвокатско възнаграждение за дела по ЗКИР е в размер на 900.00 лева. В случая Кооперация „РПК Н*** “, видно от л.86 от делото е заплатило на адвоката 1000, 00 лева, което възнаграждение се различава със 100,00 лева от минимално предвиденото. То не се явява прекомерно предвид фактическата и правна сложност на делото по което са проведени три открити съдебни заседания, допусната е и е приета експертизи ангажирани са доказателства, при активното участие на представителя на жалбоподателя.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал.2, предл. второ от АПК, съдът

 

                                                           Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на Кооперация „РПК Н*** “ с ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.В*** , ул.“Р*** “№* , обл. Монтана, представлявано от Председателя С.Н.Д., Заповед №18-592 от 15.01.2021год., издадена от Началник Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Монтана, с която на основание чл.54, ал.4 във вр. с ал.1 от ЗКИР и чл.51, ал.1,т.2 от ЗКИР по заявление вх.№01-589236 от 18.12.2020г. на Община В*** с приложен проект и съгласно скица проект №15-26501 от 15.01.2021год. е одобрено изменение в кадастралната карта /КК/ и кадастралните регистри /КР/ на гр.В*** , състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР - сграда с идентификатор 12961.422.603.3 с площ от 96кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ с ЕИК * , въз основа на нотариален акт №489, том 2, рег. №2825 н. дело №490 от 22.11.1999г. на РС – Берковица и сграда с идентификатор 12961.422.603.4 с площ от 35кв.м. с предназначение сграда за търговия, без данни за собственост, като се заличава находящата се на мястото сграда с идентификатор 12961.422.603.2 с площ от 131кв.м. с предназначение сграда за търговия, собственост на РПК Н*** “ с ЕИК * въз основа на нотариален акт №489, том 2, рег. №2825 н. дело №490 от 22.11.1999г. на РС – Берковица, въз основа на заснемане на място и удостоверение изх.№17/18.09.2020г. за самостоятелност на сградите, издадено от главния архитект на община Вършец .

 

ОСЪЖДА Агенция по геодезия, картография и кадастър гр.София да заплати на Кооперация „РПК Н*** “ с ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.В*** , ул.“Р*** “№* , обл. Монтана, представлявано от Председателя С.Н.Д., сумата от общо 1305.00 лева /хиляда триста и пет/, съставляваща сторени в съдебното производство разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд Монтана до Върховен административен съд в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

                                                                                  Административен съдия: