Р Е
Ш Е Н
И Е №
гр. Враца, 24.01.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Районен съд - Враца, V граждански състав в публичното
заседание на осми януари през две хиляди и двадесета година в състав:
Районен съдия: Калин
Тодоров
при секретаря М. Б., като разгледа докладваното от
съдия Тодоров гр. дело № 2865 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по обективно съединени
искове за заплащане на извършена и отчетена болнична медицинска помощ с правно
основание чл.79, ал.1, предл.1-во от ЗЗД вр. с чл.59, ал.1 вр. с чл. 45, ал.1,
т.3 от Закона за здравното осигуряване /ЗЗО/ и на обезщетение за забавено
изпълнение с правно основание чл.86 от ЗЗД.
В исковата молба ищецът МБАЛ "Вива Медика” ООД,
гр.Враца твърди, че на основание чл. 59, ал. 1 от ЗЗО и в съответствие с Националния
рамков договор за медицински дейности /НРДМД/ за 2017 г., на 19.05.2017 г., в
качеството си на лечебно заведение за болнична помощ, е сключил с ответника
Национална здравноосигурителна каса (НЗОК), гр.София индивидуален договор /ИД/ №
060522/19.05.2017 г. с предмет оказване на болнична помощ по клинични пътеки
/КП/ със срок на действие - действието на НРДМД 2017 г. Поддържа, че до
сключването на посочения по-горе договор за 2017 год. са действали сключваните
към Договор № 060522/19.05.2015 год. допълнителни споразумения, респ. до м. май
2017 год. за изпълнителя на болнична помощ не е бил известен и размера на
отпуснатите средства, както и останалите условия на договора. Посочва, че по
силата на сключения ИД от 19.05.2017 г. се е задължил, в качеството си на
изпълнител, да оказва болнична медицинска помощ на здравноосигурени лица /ЗОЛ/,
на здравнонеосигурени лица по пар. 2, ал. 1 от ЗБНЗОК за
Моли съда, като установи изложеното, да постанови
решение, с което да осъди ответника НЗОК да му заплати сумата 22 044,00 лв.,
включваща стойността на извършена медицинска дейност по КП, разпределени както
следва - за м. април 2017 год. - 4 470 лв. за КП, за м. май 2017 год. - 6 436
лв. за КП, за м. септември 2017 год. - 800 лева за КП и за м. октомври 2017
год. - 10 338 лв. за КП, ведно със сумата 4 138,89 лв. представляваща
мораторните лихви за забавено плащане на сумите, посочени по-горе, считано от
датата на изпадане в забава на плащането по всяка една от тях /след 30-то число
на месеца, следващ отчетния/, ведно със законната лихва, считано от 16.07.2019
г. /датата на предявяване на иска/ до изплащането й, както и направените по
делото съдебно-деловодни разноски.
Ответникът Национална здравноосигурителна каса (НЗОК),
гр.София, в писмения отговор по делото и в съдебно заседание, чрез процесуалния
си представител, оспорва предявените искове като неоснователни и моли съда да
ги отхвърли изцяло, като му присъди направените по делото разноски. Твърди, че
претендираните от ищеца суми за извършена дейност по КП през м. 04., м. 05., м.
09. и м. 10.2017г. са извън стойността за съответния месец, договорена с
подписания между страните ИД № 060522/2017г. и допълнителни споразумения към
него, и заложени в приложение № 2, а в нормативната уредба, действаща по време
на процесния период, липсва правно основание за заплащане/закупуване от страна
на НЗОК на недоговорени в приложение № 2 към договора стойности. Поддържа, че
за претендираните от ищеца суми, които надвишават месечните стойности, в РЗОК-Враца
не са представяни фактури и съответно не са приемани такива. Посочва, че за
извършената от ищеца дейност през м. 04 и м. 05.2017г. е била предвидена
възможността по чл.37, ал.1 от ИД и чл.13 от Правилата за отчитане от
изпълнителя с финансово-отчетни документи дейности на стойност, надвишаваща
определената месечна стойност за месец 04.2017г., съответно за месец 05.2017г.,
с до 3 % спрямо определените стойности за съответния месец по чл. 36, ал. 1, т.
2 от ИД. По подадените от ищеца заявления № 29-02-438/19.05.2017г. и №
29-02-472/06.06.2017г. на основание чл.37, ал.1 от ИД и в съответствие с чл.13,
ал.1 и 2 от Правилата в относимата редакция за тези месеци от процесния период
и чл. 355, ал.10 от НРДМД за 2017г., е променяна месечната стойност в приложение
№ 2 от договора и посочените в заявленията случаи на хоспитализации не
фигурират в месечните известия за отхвърлена от заплащане дейност поради
надвишаване на стойностите за съответния месец. Освен това изтъква, че по
отношение на претендираното с исковата молба плащане за дейност по КП за м. май
2017г. за случаите на дейност над месечната стойност за ИЗ № 1387/2017г. и ИЗ №
1426/2017 по КП № 84 всеки един от тях на стойност 420 лв., не подлежат на
заплащане от НЗОК/РЗОК и на друго основание - липса на индикация за
дехоспитализация на пациентите по КП, което не е оспорено от ищеца. Твърди, че
НЗОК е орган на бюджетна издръжка, като такъв има финансова рамка, определена
със ЗБНЗОК за
В
проведените съдебни заседания и в писмени защити страните поддържат становищата
си.
Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и
гласни доказателства и заключенията на вещите лица по изпълнените съдебно-медицинска,
съдебно-техническа и съдебно-счетоводна експертизи по отделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното от фактическа
страна:
По делото не се спори, а и от представените писмени
доказателства се установява, че ищецът МБАЛ „Вива Медика“ ООД е лечебно
заведение за осъществяване на лечебна дейност за болнична помощ въз основа на
Разрешение № МБ-366/08.09.2016 г., издадено от министъра на здравеопазването,
регистрирано с регистрационен № ********** в регистъра по чл. 49, ал. 1 от
Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ) към Министерство на здравеопазването.
Видно е, от представените писмени доказателства
(л.14-37 и л.228-269) и не е спорно между страните, че на 19.05.2017 г. между
НЗОК, гр.София, представлявана от директора на РЗОК-Враца, като възложител, и
МБАЛ „Вива Медика“ ООД, гр. Враца, като изпълнител, е сключен Договор № 060522
за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, на основание чл. 59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРДМД за 2017 г. В чл. 1 от договора е описан обемът на
договорената за изпълнение болнична медицинска помощ (БМП), а именно
изпълнителят се е задължил да оказва на здравноосигурени лица, на
здравнонеосигурени лица по § 2, ал.1 от Закона за бюджета на Националната
здравноосигурителна каса (ЗБНОЗК) за 2017г. и на лицата по § 8, ал. 1 от ЗБНЗОК
за 2017г., медицинска помощ по клинични пътеки от приложение № 9 към чл.1 от
Наредба № 2 от 2016 год. за определяне на основния пакет от здравни дейности,
гарантиран от бюджета на НЗОК и посочени съответно в Приложение № 16 ,,Клинични
пътеки” на НРДМД за 2017 год. Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 3 от договора възложителят
се е задължил да заплаща определените съгласно НРДМД за 2017г. цени на
извършената и отчетена болнична медицинска помощ по КП, като цените на
последните са посочени в чл. 20, ал. 1 от
договора, съгласно НРДМД за 2017г. В чл.31, ал. 1 е регламентирано задължението
на изпълнителя ежедневно да отчита по електронен път в утвърдени от НЗОК
формати оказаната за денонощие дейност, включена в предмета на договора. Електронните
отчети, подавани от изпълнителя, съдържат информация за хоспитализираните и
дехоспитализираните пациенти по съответните КП, съгласно чл. 31, ал. 2,
регламентирано и в чл. 351, ал. 1 от НРДМД за 2017 г. В чл. 31, ал. 10 от договора
е предвидено, че отчетената ежедневно дейност се обработва в информационната
система на НЗОК и след окончателната обработка за календарен месец по
електронен път на изпълнителя се изпраща месечно известие, съдържащо
отхвърлената от заплащане дейност, лекарствени продукти и/или медицински
изделия, заплащани от НЗОК извън стойността на КП и съответните основания за
отхвърляне. Основанията за отхвърляне на заплащането са регламентирани в чл.
31, ал. 12 от договора, които възпроизвеждат чл. 351, ал. 12 от НРДМД за 2017
г. В т. 7 на цитираните членове се препраща към чл. 37 от процесния договор, в
който е установено основание за неплащане на отчетената дейност, като в ал. 6 е
предвидено, в случай че изпълнителят надвиши стойностите за съответния месец в
приложение № 2 от Договора, НЗОК отхвърля тази дейност за заплащане. В чл. 34,
ал. 1 договора е прието, че НЗОК закупува от изпълнителя дейности в рамките на
стойностите, определени по чл. 36 от договора. Съгласно §2, т.1 от ПЗР
договорът е влязъл в сила от 01.04.2017г., поради което е действал в процесния
период - м.04. м.05. м.09 и м.10.2017г. Към договора е подписано приложение №
2, в което са определени стойностите и обеми на дейностите в БМП и стойностите на
медицинските изделия в БМП и лекарствените продукти за лечение на злокачествени
заболявания в условията на БМП.
След сключването на договора между страните са
сключени множество допълнителни споразумения през 2017г. и 2018г. (10 на брой,
приложени на л.270-304 по делото), първите пет от които имат отношение към
процесните периоди, а именно ДС № 1 от 03.07.2017 г.; ДС № 2 от 25.07.2017 г.;
ДС № 3 от 28.08.2017 г.; ДС № 4 от 26.09.2017 г.; ДС № 5 от 27.10.2017 г.
Всички извършени корекции са били според приложено към всяко от допълнителните
споразумения приложение № 2 „Стойности и обем на дейностите в БМП и стойностите
на медицинските изделия в БМП и лекарствените продукти за лечение на
злокачествени заболявания в условията на БМП“, като във всяко от приложенията в
табличен вид са определени общи стойности на дейностите в БМП по месеци, така
както е договорено.
По делото са приложени Правила за условията и реда за прилагане
на чл. 4, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за бюджета на Националната
здравноосигурителна каса за 2017г., в сила от 01.04.2017 г., приети с решение
на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-29/27.03.2017 г., изменени и допълнени с
решение на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-77 от 20.06.2017 г. и с решение
на Надзорния съвет на НЗОК № РД-НС-04-121 от 12.12.2017 г. - публикувани на
интернет страницата на НЗОК.
Видно от приложените към отговора на ответника
(л.344-389) седмични справки за достигнато изпълнение (в %) на съответните
месечни стойности за месеците април, май, септември и октомври 2017г.,
изпращани на МБАЛ „Вива Медика“ ООД чрез Персонализираната информационна
система /ПИС/ на НЗОК, РЗОК-Враца текущо е анализирала постъпващата от ЛЗ
информация по чл. 351 от НРД и ежеседмично го е информирала за достигнатото
изпълнение на месечните стойности по приложение № 2 от индивидуалния договор с
НЗОК. Установи се също и че, чрез ПИС на НЗОК, РЗОК-Враца е изпращала на МБАЛ
„Вива Медика“ ООД и месечни известия по чл. 351, ал. 10 от НРДМД за 2017г. и
чл. 31, ал.10 от ИД за отхвърлената от заплащане дейност, лекарствени продукти
и/или медицински изделия, заплащани от НЗОК извън стойността на КП, и
съответните основания за отхвърляне за процесните месеци, приложени съответно:
за месец април 2017г. за сумата 4470 лв. - на л.355; за месец май 2017г. за
сумата 6436 лв. - на л.366; за месец септември 2017г. за сумата 800 лв. - на
л.376 и за месец октомври 2017г. за сумата 10 338 лв. - на л.390.
От приложената на л.199 Справка за изплатени от
НЗОК/РЗОК - Враца суми по фактури на МБАЛ "Вива Медика" ООД за
извършена през месец април, май, септември и октомври
Установи се също така, че със Заповед №
РД-09-869/30.10.2017г. (л.328) директорът на РЗОК-Враца е наредил извършването
на проверка от страна на РЗОК-Враца на МБАЛ "Вива Медика" ООД със
задачи: 1. контрол по изпълнение на договорения пакет болнична медицинска помощ
по КП в съответствие с общите и специални условия на НРДМД за 2017г. и ЗЗО,
която да обхваща периода от м. май 2017г. до м. септември 2017г. включително и
2. контрол на медицинската документация на пациентите по време на
хоспитализация в ЛЗ. При проверката е констатирано, че лисва индикация за
дехоспитализация на пациентите по КП № 84 за ИЗ № 1387/2017г. (хоспитализиран
на 22.05.2017г. и дехоспитализиран на 29.05.2017г.) и ИЗ № 1426/2017г.
(хоспитализиран на 26.05.2017г. и дехоспитализиран на 29.05.2017г.), което е
отразено в т. 3 на съставения при проверката протокол от 20.11.2017г. (л.329). По
делото няма доказателства, от които да се установи, че констатираното в
протокола е оспорено от провереното ЛЗ. Видно от месечна справка за дейност над
месечните стойности, неподлежащи на заплащане по реда на сключения договор за
дейност по КП на МБАЛ "Вива Медика" ООД за месец май 2017г. (л.392),
РЗОК-Враца е отказала заплащане на стойността на КП на двата случая, всеки един
от тях на стойност от 420 лв.
Не е спорно по делото, че дейността на МБАЛ "Вива
Медика" ООД за м. април
Със заявления изх. № 41/19.05.2017 год. (л.143 и
л.310), получено в РЗОК-Враца на 19.05.2017г., изх. № 44/06.06.2017 год. (л.140
и л.314), получено в РЗОК-Враца на 06.06.2017г., изх. № 64/05.10.2017 год.
(л.137 и л.316), получено в РЗОК-Враца на 05.10.2017г. и изх. № 83/08.11.2017
год. (л.134 и л.318), получено в РЗОК-Враца на 09.11.2017г., управителят на
МБАЛ „Вива Медика“ ООД е уведомил директора на РЗОК-Враца, че за месеците април,
май, септември и октомври 2017 год. ЛЗ има изработена и отчетена дейност,
превишаваща месечната стойност по приложение № 2 в размери съответно 4 470 лв.,
6 436 лв., 800 лв. и 10 338 лв. и е помолил същия за съдействие за заплащане на
сумата. Към заявленията са приложени спецификации за извършената дейност.
По делото е разпитана като свидетел С. Д. С. - управител
на МБАЛ „Вива Медика” ООД - гр.
Враца по трудов договор в периода от м.
март 2011г. до 2018 г., чиито показания съдът цени като последователни,
обективни и непротиворечиви. Свидетелката установи, че през процесните месеци,
като управител, е имала задължение да отговаря за медицинската част и
отчетността към НЗОК, както и за ежедневните и месечни отчети към НЗОК.
Задължение на ЛЗ е било ежедневно да отчита дейността си, извършена в
предходното денонощие, в това число приетите пациенти с име и ЕГН, дата и час
на приемането, и диагноза, както и изписаните пациенти със същите данни плюс
информация за извършените дейности на тези пациенти. Според свидетелката, ако
ЛЗ не подаде дневен отчет към НЗОК, независимо от изпълнените дейности, не му
се заплаща извършената дейност. През процесните месеци – април, май, септември
и октомври на
По делото е допусната и приета съдебно-медицинска
експертиза, изпълнена от вещото лице д-р Й.Т.Ц.. От заключението на
експертизата, неоспорено от страните, което съда приема изцяло като обективно,
професионално и пълно, изготвено след извършена проверка на представените по
делото документи и след справка в ПИС на НЗОК, се установи, че дейностите, за
които ищеца МБАЛ „Вива Медика“ ООД претендира плащане, са били извършени в
съответствие с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ /в това
число правилата за добра медицинска практика/ и са надлежно документирани от
лечебното заведение, без да е налице възражение от страна на РЗОК към
определена медицинска дейност, лечение или пациент. Изключение правят двата
случая, при които, въз основа на Заповед № РД-09-869/30.10.2017г. на директора
на РЗОК-Враца е извършена проверка от страна на РЗОК-Враца на МБАЛ "Вива
Медика" ООД, при която е констатирано лисата на индикация за
дехоспитализация на пациентите по КП № 84 за ИЗ № 1387/2017г. и ИЗ № 1426/2017г.
Според заключението, проведените дейности, лечения и изследвания са съобразени
с критериите за лечебния алгоритъм на КП, с изключение на случаите с
установените грешки и нарушения при проверката на медицинската документация в
периода изискващ плащането. Вещото лице установи също, че проведените лечения
са еднотипни и касаят пациенти с различни заболявания, в различен стадий на
заболяването, като е документирана историята на заболяването, приемите на
пациенти и диспансерните прегледи, както и че от изследваните документи може да
се направи извод за дейност, която е действителна и изпълнена в съответствие с
утвърдените медицински стандарти за тази дейност. При проверка на клиничните
пътеки, за които се претендира допълнително плащане, вещото лице е установило
грешки и нарушения при три случая: 1. в ИЗ № 1387/2017г. на пациент Е. Г. М.,
хоспитализирана на 22.05.2017г. и дехоспитализирана на 29.05.2017г.; 2. в ИЗ №
1426/2017г. на пациент Х. С. Х., хоспитализирана на 26.05.2017г. и
дехоспитализирана на 29.05.2017г. и 3. в ИЗ № 2772/2017г. на пациент М. К. М.,
хоспитализиран на 27.10.2017г. и дехоспитализиран на 30.10.2017г. И при трите
случая липсват индикации за дехоспитализация по КП № 84, поради което тези клинични
пътеки не подлежат на заплащане. В съдебното заседание вещото лице уточни, че
при посочените три случая лечението е извършено правилно и медицинската
документация е водена правилно, но пропуска е относно диагностиката, тъй като
контролните изследвания не показват подобряване на състоянието на пациентите,
поради което има несъответствие при алгоритъма на клиничната пътека. Тези три
случая са подадени като изписани пациенти в електронната системата на НЗОК.
По делото е допусната и приета съдебно–счетоводна
експертиза, изпълнена от вещото лице Л.П.Г.-Т. От заключението на експертизата,
неоспорено от страните, което съда приема изцяло като обективно, професионално
и пълно, изготвено след извършена проверка на представените по делото документи
и тези в счетоводство на ищеца и след справка в ПИС на НЗОК, се установи, че за
процесните периоди – месеците април, май, септември и октомври 2017 г., МБАЛ
"Вива Медика" ООД е изпълнила всички свои задължения като лечебно
заведение и като изпълнител на медицинска помощ качествено и своевременно на
здравноосигурените лица. Целият обем на оказаната медицинска помощ (лимитна и
надлимитна) за процесните периоди е отчитана своевременно с ежедневните отчети
по електронен път към НЗОК. Цялата дейност е надлежно документирана и по делото
са приложени всички спецификации за дейността на ищцовата болница за процесните
периоди. Извършената ,,надлимитна” болнична медицинска помощ по КП за процесния
период /м. април, м. май, м. септември и м. октомври 2017 г./ е надлежно
документирана и отчетена в счетоводството на МБАЛ ,,Вива Медика” ООД, гр.
Враца. Същата е осчетоводена задбалансово и стои като неразплатена /вземане/ от
РЗОК. Според вещото лице фактурираната дейност на ищеца към РЗОК, гр. Враца е
до стойността на лимита, като същата е заплатена и съответно осчетоводена в
балансовите сметки в РЗОК. В РЗОК са осчетоводени и заплатени фактурираните
стойности до лимита, като за "надлимитната" дейност на ищеца няма
фактури, а само уведомителни писма и спецификации, респ. сумите за тази дейност
не са заплатени. От експертизата се установява, че общият размер на извършената
от ищеца надлимитна дейност за процесните периоди е 22 044,00 лв., включваща
дейност по клинични пътеки, както следва: м. април 2017г. по КП - 4470.00 лв.;
м.май 2017г. по КП - 6436.00 лв.; м. септември
По делото е допусната и приета съдебно-техническа
експертиза, изпълнена от вещото лице Б.В.А.. От заключението на експертизата,
неоспорено от страните, което съда приема изцяло като обективно, професионално
и пълно, изготвено след извършена проверка на представените по делото документи
и след посещение на място и осигурен достъп до програмните продукти на МБАЛ
,,Вива Медика” ООД, на РЗОК-Враца и ПИС, се установи, че дейностите, за които
се претендира плащане, са включени от МБАЛ ,,Вива Медика” ООД в ежедневните
отчети и са били изпращани в електронния портал на НЗОК и обработвани чрез
РЗОК-Враца. От заключението се установи също, че на база на подадените
ежедневни отчети софтуерната система на НЗОК, чрез РЗОК-Враца, е обработвала
постъпващата информация от МБАЛ ,,Вива Медика” ООД. В последната седмица на
текущия месец /април, май, септември и октомври 2017 г./, чрез информационната
система на НЗОК/РЗОК са генерирани /създавани/ файлове-справки за дейностите,
които са под месечния лимит и справка за дейностите, които са над лимитните
стойности за текущият месец, които са видими и за двете страни. Стойностите за
дейностите над лимита по месеци за 2017 година са показани в табличен вид в
приложение № 1 към експертизата. В табличен вид към експертизата е представена
и информация от система НОSР_CРW за дейност над месечните стойности, неподлежащи
на заплащане по реда на сключения договор за дейност по КП на МБАЛ ,,Вива
Медика” ООД за процесните четири месеца на 2017г.
При така установената
фактическа обстановка, настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:
По исковете за заплащане на извършена и отчетена
болнична медицинска помощ с правно основание чл.79, ал.1, предл.1-во от ЗЗД вр.
с чл.59, ал.1 вр. с чл. 45, ал.1, т.3 от ЗЗО.
За основателността на тези искове в тежест на ищеца е
да докаже, че се е намирал в облигационно правоотношение с ответната НЗОК,
възникнало от валиден договор за оказване на болнична помощ по клинични пътеки,
действащ в процесните периоди – месеците април, май, септември и октомври 2017
г., по силата на който, в качеството му на лечебно заведение за болнична помощ,
се е задължил да оказва на лицата, посочени в чл.1 от договора, медицинска
помощ по клинични пътеки, описани в договора, а ответникът, като възложител, се
е задължил да заплаща определените съгласно НРДМД за 2017г. цени на извършената
и отчетена болнична медицинска помощ; че е извършил и отчел в системата на
ответника НЗОК болнична медицинска помощ, обозначавана като
"надлимитна", за процесните месеци на претендираната стойност от общо
22 044, 00 лева, и изискуемостта на
вземането.
С оглед оспорванията от ответника на предявените срещу
него искове, в тежест на същия е да докаже недължимост на претендираните суми
изцяло или отчасти, като установи изпълнение на задълженията си по договора,
или да докаже наличието на правопогасяващи, правоизключващи, правоунищожаващи
или правоотлагащи факти и обстоятелства. Конкретно ответникът следва да
установи, че претендираните от ищеца суми за извършена дейност по КП през м.
04., м. 05., м. 09. и м. 10.2017г. са извън стойността за съответния месец,
договорена с подписания между страните индивидуален договор и допълнителни
споразумения към него, и заложени в приложение № 2, и липсва правно основание
за заплащане от негова страна на тези суми.
По делото не се спори и се доказа, че в процесните
периоди страните са се намирали в облигационно правоотношение, възникнало от
сключения между тях договор № 060522 от 19.05.2017 г. за
оказване на болнична помощ по клинични пътеки, на основание чл. 59, ал.1 от ЗЗО
и в съответствие с НРДМД за 2017 г., в сила от 01.04.2017г., по силата на който ищецът, като изпълнител, се е задължил да оказва на
здравноосигурени лица, на здравнонеосигурени лица по § 2, ал.1 от ЗБНОЗК за
2017г. и на лицата по § 8, ал. 1 от ЗБНЗОК за 2017г., медицинска помощ по
клинични пътеки, посочени съответно в Приложение № 16 ,,Клинични пътеки” на
НРДМД за 2017 год., а ответникът, като възложител, се е задължил да заплаща
определените съгласно НРДМД за 2017г. цени на извършената и отчетена болнична
медицинска помощ. За процесните периоди е бил в сила Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната
здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2017 г., сключен на
28.02.2017 г., в сила от 01.04.2017 г.
(Обн. ДВ. бр.24 от 21 Март 2017г.).
Доказа се
по делото, а и не е спорно между страните, обстоятелството, че за исковия
период - месеците април, май, септември и октомври 2017 г., изпълнителят е
осъществявал медицинска дейност като е оказвал медицинска помощ на лицата,
посочени в чл. 1 от договора, съобразно неговия предмет и е изпълнил надлежно
задължението си за отчитане на извършената дейност в РЗОК, гр. Враца. Установи
се също, че изпълнителят е надвишил установените в договора и приложение № 2
лимити, както и че стойността на осъществените дейности над уговорения лимит за
същия период не е фактурирана от ищеца и не е заплатена от ответника.
С оглед на така
установената по делото фактическа обстановка, предмет на правния спор е дали
НЗОК дължи на ищеца разликата между реално извършените и отчетени от болницата
на основание индивидуалния договор по чл. 59, ал. 1 ЗЗО дейности, които са в
обхвата на тази помощ, в случаите когато стойността им е над нормативно и
договорно определените стойности и надхвърля определената за съответното
болнично заведение бюджетна рамка.
Съгласно
чл. 52, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Р. Б., гражданите имат право на
здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ и на безплатно
ползване на медицинско обслужване при условията и по ред, определени със закон,
като здравеопазването на гражданите се финансира от държавния бюджет, от работодателите,
от лични и колективни осигурителни вноски и от други източници при условия и по
ред, определени със закон.
Тези
принципи и въпросите относно здравното осигуряване и свързаните с него
отношения са нормативно изразени в Закона за здравето (ЗЗ), Закона за здравното
осигуряване (ЗЗО) и други актове. Така, по силата на чл. 81 ЗЗ, всеки български
гражданин има право на достъпна медицинска помощ при условията и по реда на
този закон и на ЗЗО, като същата се осъществява при прилагане на посочени
принципи, включително достъпност, равнопоставеност при оказване на медицинската
помощ, зачитане правата на пациента. Съгласно чл. 2, ал. 1 и ал. 3 ЗЗО,
задължителното здравно осигуряване е дейност по управление и разходване на
средствата от задължителни здравноосигурителни вноски за закупуване на здравни
дейности, което се осъществява от НЗОК и от нейните териториални поделения -
районни здравноосигурителни каси (РЗОК). Задължителното здравно осигуряване
предоставя пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК. НЗОК
закупува от изпълнителите на медицинска помощ здравни дейности, определени по
вид, обем, цена и съответстващи на критерии за качество и достъпност, в
съответствие със ЗЗО. Здравноосигурените лица имат гарантиран свободен достъп
до медицинска помощ чрез определен по вид, обхват и обем пакет от здравни
дейности, както и свободен избор на изпълнител, сключил договор с районна
здравноосигурителна каса. Правото на избор е валидно за цялата територия на
страната и не може да бъде ограничавано по географски и/или административни
основания, съгласно чл. 4, ал. 1 и ал. 2 ЗЗО. Така са уредени правата на
здравноосигурените лица и в разпоредбите на чл. 35, ал. 1, т. 1 и т. 2 ЗЗО.
Един от основните принципи при осъществяването на задължителното здравно осигуряване
е свободен избор от осигурените на изпълнители на медицинска помощ, залегнал в
чл. 5, т. 10 ЗЗО.
Според чл.
8 от ЗЛЗ болничното заведение е длъжно да оказва болнична помощ на здравно
осигурени лица, като обемът на възложената дейност не е ограничен до достигане
на определени стойности.
Съгласно
чл. 46 ЗЗО редът за предоставяне и изискванията към изпълнителите на отделните
видове медицинска помощ по чл. 45 се определят в Националния рамков договор и в
договорите между РЗОК и изпълнителите, като планирането, договарянето и
закупуването за здравноосигурените лица на медицинска помощ е в рамките на
обемите, договорени в националните рамкови договори и в съответствие с бюджета
на НЗОК за съответната година (чл. 55а ЗЗО).
Условията и
редът за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ на задължително
здравноосигурените лица в страната са подробно регламентирани в приетата с ПМС
№ 119 от 22.05.2006 г., в изпълнение на чл. 81, ал. 3 ЗЗ, Наредба за
осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (обн., ДВ, бр. 45 от
2.06.2006 г., в сила от 02.06.2006 г.).
Съгласно
чл. 10 от НРДМД между Националната здравноосигурителна каса и Българския
лекарски съюз за 2017 г. (в сила от 01.04.2017 г.), НЗОК заплаща за видовете
медицинска помощ по чл. 45, ал. 1 ЗЗО по обеми и цени, договорени в НРД, като
медицинската помощ по ал. 1 се определя като пакет, гарантиран от бюджета на
НЗОК, който е основен и е регламентиран с Наредба № 2 от 2016 г. за определяне
на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК (ДВ, бр.
24 от 2016 г.) (Наредба № 2 от 2016 г.). В чл. 12 е посочено, че годишният
размер на средствата за здравноосигурителни плащания за медицински дейности
съгласно чл. 1, ал. 2 ЗБНЗОК за 2017 г. е на обща стойност 1 946 428, 9 хил. лв.
В чл. 13, ал. 2 от НРД за 2017 г. е предвидено, че размерът на средствата по
чл. 12, ал. 1 и 3 може да се променя със средства от "Резерв, включително
за непредвидени и неотложни разходи" или други средства по реда на ЗБНЗОК
за 2017 г. Според чл. 28, ал. 1, изпълнителите на медицинска помощ имат право
да получат в срок и в пълен размер договореното заплащане за извършените
дейности при условията и по реда на глава седемнадесета, раздели VІІ и VІІІ,
глава осемнадесета, раздел VІ и глава деветнадесета, раздели VІІІ и ІХ. В
чл.174, ал.1 от НРД за 2017 г. е прието, че НЗОК закупува медицинската помощ по
чл. 55, ал. 2, т. 2 ЗЗО, оказвана на ЗОЛ при условията и по реда на НРД,
определена като основен пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК, съгласно Наредба
№ 2 от 2016 г., като НЗОК и БЛС договарят обеми и цени на видовете медицинска
помощ по ал. 1, определени по реда на раздел V (ал.2). Договорените обеми и
цени от 1.04.2017 г. обхващат дейностите по реда на НРД за 2017 и подлежат на
заплащане през 2017 г. по ЗБНЗОК за 2017 г. (ал.3), като е предвидено, че
цените и обемите, договорени в раздела, подлежат на промяна по реда на чл. 178
(ал.4). В НРД е прието, че ако се установи очаквано превишение на договорените
обеми и/или очакван преразход на средства за здравноосигурителни плащания към
31 декември 2017 г., надхвърлящ с повече от 3 на сто предвидените средства,
НЗОК и БЛС договарят коригирани обеми в рамките на оставащите средства по
бюджетните параграфи за съответното здравноосигурително плащане, като текущо
през периода на действие на НРД за 2017 г. в зависимост от оказаната на ЗОЛ
медицинска помощ, когато по някоя дейност се достигне договореният обем, преди
да е извършена актуализацията по ал. 3, 4 и 5, тези дейности се заплащат в
рамките на наличните средства за съответния вид здравноосигурителни плащания по
бюджета на НЗОК. Според чл. 349, ал. 5 от НРД за 2017 г. НЗОК не заплаща
дейности, които не са били включени в ежедневните електронни отчети по чл. 351
за съответния отчетен период.
Държавата,
като публичен субект, осъществяващ чрез предвидените в Конституцията органи
държавната власт, следва да закриля здравето на гражданите - чл. 52, ал. 3 от Конституцията, като в качеството на принципал на националното имущество трябва
да осигури задължителния финансов ресурс, гарантиращ на всички нейни граждани
достъпна медицинска помощ и безплатно ползване на медицинско обслужване.
НЗОК е
юридическото лице, на което специалният закон възлага осъществяването на
задължителното здравно осигуряване (чл. 6, ал. 1 ЗЗО). В този смисъл тя е
органът, натоварен с провеждането на държавната политика в здравното
осигуряване и свързаните с него обществени отношения. Затова е нейна и
отговорността да изготви и реализира финансов план за набиране и разходване на
паричните средства на задължителното здравно осигуряване, който да гарантира на
здравноосигурените лица достъп до своевременно и качествено здравеопазване,
както и пакет от медицински дейности, които те да получат от избрания от тях
изпълнител на медицинска помощ. В изпълнение на това свое задължение касата
следва да съобразява при разпределянето на средства за сключването на
индивидуалните договори с изпълнителите годишната стойност на разходите за
видовете медицинска помощ, които изплаща от бюджета за съответната година така,
че да не останат неразплатени медицински услуги, извършени от изпълнителя по
определените в договора клинични пътеки.
Определянето
на лимит на заплащаните от НЗОК дейности, предвидени в индивидуалните договори
с изпълнителите на медицинска помощ е в противоречие с два от огласените в чл.
5 ЗЗО принципи, на които се осъществява задължителното здравно осигуряване -
пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК и свободен избор на
изпълнители на медицинска помощ. Налагането на лимит на сумите за разплащане по
договорите води до сериозно ограничаване и на гарантирания в разпоредбата на
чл. 4 ЗЗО свободен достъп на осигурените лица до медицинска помощ.
Ограничението се изразява преди всичко в невъзможността да получат болнична
помощ онези здравноосигурени лица, които са я потърсили след като установения в
договора лимит е бил вече изчерпан. Така с разпоредбите на издадения в
изпълнение на закона подзаконов нормативен акт, инкорпорирани и в клаузите на
договора, се нарушава правото на избор на болнично заведение, което право е
валидно за цялата територия на страната и не може да бъде ограничавано по
географски и/или административни основания (чл. 4, ал. 2 ЗЗО).
В настоящия
случай, процесният индивидуален договор е сключен именно във връзка с
осъществяването на дейността по оказване на медицинска помощ в съответствие с
гарантирания пакет по чл. 45 ЗЗО между директора на РЗОК-Враца и изпълнител на
медицинска помощ, който отговаря на условията по чл. 55, ал. 2, т. 1 и на
критериите за осигуряване на достъпност и качество на медицинската помощ по чл.
59в от закона. Съгласно § 1, т. 2 от ДР на ЗЗО "Пакет от здравни дейности,
гарантиран от бюджета на НЗОК" са определени по вид и обхват дейности, по
отделни специалности, дейности за лечение на определени заболявания или на група
заболявания, които са достъпни за всички здравноосигурени лица в обем, при
условия и по ред, определени в Националния рамков договор." Така
дефинираният пакет се отнася за дължимия набор от медицински дейности и
процедури на всяко едно здравно осигурено лице. От това следва, че всеки
гражданин, който е здравно осигурен може да изисква, при наличие на
необходимост, тези дейности и процедури да му бъдат предоставени, без да се
поставя лимит на стойността им. За бюджета на НЗОК е без значение дали те ще бъдат
заплатени на една или друга болница или лекар. Да се приеме, че дължимата
болнична помощ може да бъде предоставена в болница, която не е надвишила
определените й лимити, а не може да са предостави на лицето в друга болница,
която вече ги е достигнала, означава, че се нарушава правото на свободен избор
на болнично заведение и лекар. Регламентираното задължение на болниците да
формират листа на чакащи не е аргумент в противната насока, тъй като достъпа до
медицинско обслужване ще бъде поставен в зависимост от времето, в което лицето
е заявило необходимостта от здравни грижи, което води до недопустимо нарушаване
на неговите права. За да гарантира тези права на гражданите НЗОК е длъжна да
осигури бюджет, като заплати разходите за лечението на всяко здравно осигурено
лице в болницата, в която то е избрало да се лекува.
Предвид
гореизложеното, за МБАЛ ,,Вива Медика” ООД, като изпълнител на болнична
медицинска помощ по процесния индивидуален договор, не съществува правна
възможност да откаже предоставянето на медицинска помощ на здравноосигурените
лица в рамките на пакета от здравни дейности, гарантиран от самостоятелния
бюджет на НЗОК, на каквото и да е основание, в това число и поради изчерпване
на средствата от разпределения му лимитиран бюджет. Затова и превишаването на
установения лимит в резултат на осъществена по определените в договора клинични
пътеки медицинска услуга не съставлява виновно неизпълнение на договора като не
е надхвърлила обема на възложената й работа, тъй като не на касата, а на
здравноосигуреното лице е безусловно признато от закона право на свободен избор
на изпълнител.
В самия
договор също не е предвидена възможност при изчерпване на предварително
определените стойности, лечебното заведение да прекрати извършването на
определените по договора дейности, а напротив – лечебното заведение, в
качеството му на изпълнител, е поело задължението непрекъснато 24 часа да
осигурява договорената болнична медицинска помощ, без да му е поставено
ограничение на приема съобразно лимита на договорените средства и без да може
да изисква заплащане или доплащане от здравно осигуреното лице за дейност -
предмет на договора, с изключение на случаите изрично и изчерпателно изброени в
т. 10 на чл. 5, между които не е настоящият.
Отчитайки
факта, че определените обеми и стойности на изпълнителите на болнична
медицинска помощ са прогнозни и е възможно те да бъдат надхвърлени, без
изпълнителите на помощта да могат да влияят на това, самият законодател в ЗЗО е
заложил в бюджета на НЗОК резерв, средствата от който следва да се разходват за
заплащане на непредвидени и неотложни разходи, в случай на значителни
отклонения от равномерното разходване на бюджетните средства - чл. 25 и чл. 26,
ал. 2 ЗЗО, в който смисъл е и ЗБНЗОК за 2017 г., като решенията за корекция на
стойностите и използване на средствата от резерва са изцяло и единствено в
компетенциите на НЗОК и се вземат от надзорния й съвет, съобразно приети от
него правила – § 9 от ПЗР на ЗБНЗОК за 2017 г.
Предвид гореизложеното, ищецът е изправна страна по
процесното договорно правоотношение, като в изпълнение на задълженията си по
чл. 1 от договора е оказал медицинска помощ на здравноосигурени лица по
процесните клинични пътеки за процесните периоди – месеците април, май,
септември и октомври 2017 г., които са от пакета здравни дейности, гарантиран
от бюджета на НЗОК и НРДМД за 2017 г. Установи се по делото, от изпълнената и
приета съдебно-медицинска експертиза, че за процесните медицински случаи са
спазени критериите за достъпност и качество на медицинската помощ /в това число
правилата за добра медицинска практика/, посочени в чл. 59в от ЗЗО. Осъществената
болнична помощ, в изпълнение на сключените между страните договор и
допълнителни споразумения към него, следва да бъде заплатена в изпълнения обем,
включително и за надлимитните дейности, след като е извършена съобразно
изискванията на договора между лечебното заведение и НЗОК и е отчетена надлежно
пред възложителя.
От заключението по изпълнената съдебно–счетоводна
експертиза се установи, че общият размер на извършената от ищеца надлимитна
дейност за процесните периоди е 22 044,00 лв., включваща дейност по клинични
пътеки, както следва: м. април 2017г. - 4470.00 лв.; м.май 2017г. - 6436.00
лв.; м. септември 2017 г. - 800.00 лв. и м. октомври 2017г. - 10 338.00 лв.
От заключението по изпълнената съдебно-медицинска
експертиза обаче, се установи, че при три от случаите, за които ищецът
претендира плащане на дейност над месечната стойност - ИЗ № 1387/2017г. от м.
май 2017г., ИЗ № 1426/2017г. от м. май 2017г. и ИЗ № 2772/2017г. от м. октомври
2017г., всеки един от тях на стойност 420 лв., не е спазен диагностично
лечебния алгоритъм - липсват индикации за дехоспитализация на пациентите по КП
№ 84, поради което стойността на клиничните пътеки по тези три случая не подлежи
на заплащане от НЗОК.
Посоченото от вещото лице нарушение се квалифицира
като такова по чл. 344, ал. 1, т.3 от НРДМД за 2017 г., съгласно която
разпоредба НЗОК заплаща на изпълнител на МП за всеки отделен случай по КП при наличие
на следните условия: да са спазени индикациите за хоспитализация и
диагностично-лечебния алгоритъм, да е поставена окончателна диагноза и
критериите за дехоспитализация по съответната КП, както и да са изпълнени
условията за завършена КП. Според чл. 346, ал. 1 от същия при КП, АПр и КПр,
която не е завършена, индикациите за хоспитализация, ДЛА и/или критериите за
дехоспитализация не са спазени, дейността не се заплаща, както и вложените
медицински изделия и приложените лекарствени продукти, чиято стойност не се
включва в цената на КП и АПр.
В конкретния случай е установено, че не са спазени
критериите за дехоспитализация. Нарушено е правилото за завършеност на КП,
произтичащо от данните от конкретната ИЗ, което обосновава отговорността по
чл. 346, ал. 1 от НРДМД за 2017 г. Предвид изложеното, съдът приема, че
претендираната за тези три случая сума, не се дължи от НЗОК на изпълнителя.
По тези съображения, съдът намира, че така предявените
обективно кумулативно съединени искове по чл. 79, ал. 1, предл.1-во ЗЗД вр. чл.
59 вр. чл. 45, ал. 1, т. 3 ЗЗО се явяват доказани в размер от общо 20 784, 00
лв., представляваща стойността на дължимата по Договор № 060522 от 19.05.2017
г. и допълнителните споразумения към него оказана и отчетена болнична помощ по
клинични пътеки, разпределена както следва: за м. април 2017 год. - 4 470 лв.
за КП, за м. май 2017 год. - 5 596 лв. за КП, за м. септември 2017 год. - 800
лева за КП и за м. октомври 2017 год. - 9 918 лв. за КП. В тези размери
исковете следва да се уважат, като основателни, като се осъди ответника да
заплати на ищеца посочените суми. В останалата част, за разликата от уважения
до претендирания размер от 22 044,00 лева, исковете не са доказани и следва да
бъдат отхвърлени, като неоснователни.
Присъждането на законната лихва върху
уважения размер на исковете за главница от датата на подаване на исковата молба
– 16.07.2019г. до окончателното плащане, представлява законна последица от
уважаването на исковете, поискано е от ищеца с исковата молба, поради което
същата следва да се присъди.
По исковете с правно основание чл. 86, ал.1 ЗЗД:
По предявените акцесорни искове
по 86, ал. 1 ЗЗД в тежест на ищеца е
да докаже неизпълнение на парични задължения от страна на ответника, падежа и
размера на задълженията, както и периода на забавата.
Моментът на забава се определя съобразно уговореното
от страните. Съгласно чл. 45 от индивидуалния договор плащанията на изпълнителя
се извършват чрез РЗОК до 30-то число на месеца, следващ отчетния, а според
чл.4, ал.2 от същия, в случай, че възложителят не заплати на изпълнителя
извършената и отчетена дейност по КП в сроковете, определени в НРДМД за 2017г.
и настоящия договор, възложителят дължи на изпълнителя законна лихва за забава
за просроченото време. В същия смисъл е и чл. 364, ал. 1 от НРДМД за 2017г.
От заключението на вещото лице по назначената
съдебно-счетоводна експертиза, се установи, че за периода на забавата размера
на мораторната лихва върху дължимата сума от 4470 лв. за месец април 2017г. е
963, 61 лева, дължима за периода от 01.06.2017 г. до 16.07.2019 г. - датата на
завеждане на искова молба, а върху дължимата сума от 800 лв. за месец септември
2017г. е 138, 46 лева, дължима за периода от 01.11.2017 г. до 16.07.2019 г. По
отношение обезщетенията за забава върху дължимите суми за месеците май и
октомври 2017г., съдът на основание чл.162 от ГПК и използвайки калкулатора за
изчисляване на лихви на електронната страница на НАП, определи размера на същите,
както следва: върху дължимата сума от 5596 лв. за месец май 2017г. на 1159, 71
лева, дължима за периода от 01.07.2017 г. до 16.07.2019 г., а върху дължимата
сума от 9918 лв. за месец октомври 2017г. на 1633, 85 лева, дължима за периода
от 01.12.2017 г. до 16.07.2019 г. Така дължимата сума за обезщетение за забава в
размер на законната лихва от датата на изпадане в забава на плащането по всяка
една от главниците /след 30-то число на месеца, следващ отчетния/ до датата на
предявяване на иска - 16.07.2019 г., върху уважения размер на исковете е общо
3895, 63 лв., в който размер претенцията по чл.86 ЗЗД е доказана и основателна
и следва да се уважи, а за разликата над този размер до претендирания от 4138,
89 лева не е доказана и следва да бъда отхвърлена като неоснователна.
По претенциите на страните за разноски:
При този изход от делото право на разноски възниква и
за двете страни.
Преди изчисляване на
разноските по делото, съдът следва да се произнесе по направеното от
процесуалния представител на ответника възражение по чл.78, ал.5 от ГПК за
прекомерност на адвокатското възнаграждение на пълномощника на ищеца.
Разпоредбата на чл. 78, ал.5 ГПК дава възможност адвокатският хонорар да бъде намален от съда по искане на
насрещната страна, поради прекомерност, когато размерът му не отговаря на
фактическата и правна сложност на делото, и то до размера, посочен в Наредба №
1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Адвокатското
възнаграждение на процесуалния представител на ищеца е в размер 1584,00 лв. с
ДДС или 1320,00 лв. без ДДС, видно от представения на л.593 по делото договор
за правна защита и съдействие, платено изцяло по банков път, видно от
представените с договора фактури и преводно нареждане, от които се установява и
регистрацията на адвоката по ЗДДС. Съгласно чл. 7, ал.2, т.4 от Наредба №
1/09.07.2004г. минималният размер на адвокатското възнаграждение при интерес от
26 182, 89 лв. е 1315, 49 лв., върху който минимум на основание § 2а от ДР на същата наредба е начислен ДДС
в размер 20 %, поради което възражението е неоснователно.
Общо
разноските на ищеца в производството са 3495, 31 лева, включващи адвокатско
възнаграждение, платена държавна такса и възнаграждения на вещи лица по
назначените експертизи, съгласно списъка на разноските по чл.80 ГПК на л.589.
Съобразно уважената част от претенциите на ищеца от 24 679, 63 лв., на
основание чл.78, ал.1 от ГПК, следва да му се присъдят разноски по съразмерност
в размер 3294, 63 лева.
Тъй като
ответната страна в настоящия случай е представлявана от юрисконсулт съдът
определя неговото възнаграждение в размер на 400 лв., съобразно чл. 78, ал. 8 ГПК,
във вр. с чл. 37 ЗПП във вр. с чл. 25, ал. 1 вр. с ал. 2 НЗПП. На основание чл.
78, ал. 3 и ал.8 ГПК ищеца следва да заплати на ответника разноски за
юрисконсултско възнаграждение, съразмерно на отхвърлената част от исковете, в
размер 22, 97 лева.
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Национална
здравноосигурителна каса с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. София, ул. „Кричим“ № 1, ДА ЗАПЛАТИ на „Вива Медика“ ООД с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Враца, бул. „Демокрация“ № 17, представлявана от
управителя А. Н. Г., следните суми:
на основание чл.
79, ал. 1, предл.1-во ЗЗД вр. чл. 59 вр. чл. 45, ал. 1, т. 3 ЗЗО - сумата 20 784, 00 лева – главница, представляваща
цената на извършена и отчетена болнична медицинска помощ по клинични пътеки по
Договор № 060522 от 19.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични
пътеки и допълнителните споразумения към него, разпределена както следва: за м.
април 2017 год. - 4 470 лв., за м. май 2017 год. - 5 596 лв., за м. септември
2017 год. - 800 лева и за м. октомври 2017 год. - 9 918 лв., ведно със
законната лихва върху сумата от датата на предявяване на исковете –
16.07.2019г. до окончателното й изплащане;
на основание чл. 86, ал. 1 от ЗЗД - сумата 3895, 63 лева, представляваща обезщетение за забава
върху главницата, считано от датата на изпадане в забава на плащането по всяка
една от сумите до датата на предявяване на исковете – 16.07.2019г.;
на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК - сумата 3294, 63
лева - разноски по делото, съразмерно на уважената част от исковете.
ОТХВЪРЛЯ предявените от „Вива Медика“ ООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Враца, бул. „Демокрация“ №
17, представлявана от управителя А. Н. Г., СРЕЩУ Национална здравноосигурителна
каса с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. София, ул.
„Кричим“ № 1, искове по чл. 79, ал. 1, предл.1-во ЗЗД вр.
чл. 59 вр. чл. 45, ал. 1, т. 3 от ЗЗО в размера над уважения от 20 784, 00
лева до претендирания от 22 044,00 лева, както и исковете по чл. 86, ал. 1 от ЗЗД, в размера над уважения от 3895, 63 лева до претендирания от 4 138, 89
лева, като неоснователни.
ОСЪЖДА
„Вива Медика“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.
Враца, бул. „Демокрация“ № 17, представлявана от управителя А. Н. Г., ДА
ЗАПЛАТИ на Национална здравноосигурителна каса с ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. София, ул. „Кричим“ № 1, направените по делото разноски
за юрисконсултско възнаграждение, съразмерно на отхвърлената част от исковете,
в размер 22, 97 лева.
Решението може да се обжалва пред
Врачанския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването на препис от него на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: