Р Е Ш
Е Н И
Е
Номер 2298
Година 2018, 08.11. Град
ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на 08.10.2018 година
в
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар:
СЪБИНА СТОЙКОВА
като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм.
дело номер 822 по описа за 2017 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Постъпила
е жалба от “Медицински център Х.”ООД с адрес на управление гр. Пловдив,
ул.“Васил Ихчиев” № 56 срещу Писмена покана изх. № 16-2318
от 24.02.2017г., издадена от Директор РЗОК – Пловдив, с която дружеството е
приканено да възстанови сумата от общо 17 689 лева, получена без правно
основание във връзка с изпълнението на индивидуален Договор № 162318/17.02.2015г.
и Допълнително споразумение №11/17.05.2016 г. за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ от медицински център,сключен
между НЗОК/РЗОК–Пловдив и „МЦ Х.”ООД /изпълнител по него/.
Недоволен от така
издадения административен акт, жалбоподателят счита същия за незаконосъобразен,
излага конкретни доводи за това и настоява за отмяната му. Претендира
присъждане на разноски.
Ответникът
Директор РЗОК – Пловдив счита жалбата за неоснователна и настоява за нейното
отхвърляне. Подробни съображения излага в писмена защита.
Пловдивският
административен съд – Второ отделение, VII-ми състав, след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства,
намира за установено следното.
Жалбата е подадена в срок и от надлежна
страна, имаща право и интерес от обжалването, поради което e ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, същата е и ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА по следните
съображения.
Със Заповед №
РД-13-2572/26.10.2016г./л.27, т.1/ ответният Директор наредил да бъде
извършена за срок от 26.10.2016г. до 16.11.2016г. извънпланова, по сигнал от
отдел „Здравноосигурителен бюджет“ към РЗОК - Пловдив, тематична, първична,
самостоятелна проверка от служители на РЗОК – Пловдив по изпълнението на
назначените и заплатени брой специализирани медицински дейности /СМД/ и
стойност на медико-диагностичните дейности /МДД/ по ИД № 162318/17.02.2015г. и
ДС №11/17.05.2016 г. за оказване на специализирана извънболнична
медицинска помощ, през второто тримесечие на 2016г.
За
резултатите от проверката натоварените финансови инспектори са съставили
Протокол за неоснователно получени суми № РД-13-2572 от 31.10. 2016г./л.30 и
сл., т.1/. Въз основа на така съставения протокол ответният Директор
издал и оспорената в това производство писмена покана /л.6, т.1/с основание в
чл.76а ЗЗО.
От страна на
жалбоподателя се правят принципни възражения за незаконосъобразността на
оспорената писмена покана, изразяващи се в липса на мотиви, липса на
доказателства дали и кога възложените от МЦ “Х.“ООД СМД са били заплатени и не
на последно място, липса на доказателства за причиняване преразход на бюджетни
средства с допуснатото превишение на броя на СМД.
Настоящият
състав, след като разгледа събраните по делото доказателства, вкл. тези,
представени с пълната административна преписка, във връзка с направените
конкретни възражения и с оглед служебно вменените му правомощия, при преценка
законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт, намира за
установено следното от правна страна.
Веднага следва да се посочи, че следваният в производството пред ответника
ред /чл.76а ЗЗО/ предвижда установяване на нарушението от контролните органи
/ал.1/ и съставянето на нарочен протокол за неоснователно получени суми /ал.2/,
като лицето, обект на проверката, има право да представи писмено възражение
пред директора на РЗОК в 7-дневен срок, считано от деня, следващ деня на
получаване на протокола.
След изтичане на срока за възражения по ал.1, Директорът на РЗОК издава
писмена покана за получаване на сумите, получени без правно основание, която
се връчва на изпълнителя – ал.2 от същия текст.
В настоящия случай, тази процедура е спазена в развилото се административно
производство - налице е заповед за възлагане на проверка, в съответствие с
която е извършена проверка от определените за целта контролни органи, изготвен
е и протокол за неоснователно получени суми, налице е дадена възможност на
изпълнителя за депозиране на възражение. В тази връзка по преписката е
представено уведомително писмо от управителя на
МЦ „Х.“ изх. № 175/02.11.2016 г. до РЗОК, с което уведомява, че не е
подписал протоколът от проверката, тъй като не са представени писмените
доказателства за констатираните факти и обстоятелства от проверката. В отговор
на писмото, директорът на РЗОК, с писмо изх. № 29-00-108/06.11.2017 г., с което
уточнява, че е бил налице отказ от пълномощника на управителя да подпише
същият, удостоверено с подписите на двама свидетели и е дал възможност, в
7-дневен срок от получаване на писмото да се представи становище по констатациите
в него. Макар такова становище да не е представено по преписката, видно от
докладната записка към протокола за неоснователно получени суми се установява,
че е подадено протестно становище от д-р Т. в РЗОК – Пловдив с вх. №
29-00-3/13.01.2017 г., а след това е
последвало и издаването на писмената покана на ответния ръководител.
Предвид изложеното съдът намира за неоснователни възраженията за допуснати
съществени нарушения на адиминстративнопроизводствените
правила.
Във връзка с
изложените възражения за противоречие на оспорения акт с материалноправните
разпоредби, в общ план следва да се посочи, че според чл.3 ал.1 ЗБНЗОК за
2016г./отм./ всяко тримесечие към договорите с изпълнителите на първична и
специализирана медицинска помощ НЗОК определя броя на назначаваните СМД и МДД в
съответствие с чл.1 ал.2, ред 1.1.3.2 и ред 1.1.3.4 от същия закон, т.е. в
съответствие с размера на средствата, определени за тези дейности.
Преди това, по
идентична разпоредба на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна
каса за 2007 г. /отм./, Конституционният съд на Република България не
възприема тълкуването, дадено с Решение № 12098 от 04.12.2006г. по адм. д. №3696/2006г. на ВАС на РБ, 5-членен състав, ІІ-ра колегия и с Решение № 2 от 22.02.2007г. по к. д. №
12/2006г. се произнеся в смисъл, че ограничителната
норма не е противоконституционна. В мотивите на това решение Конституционният
съд посочва: „Тълкуванията на Конституционния съд и върховните съдилища са
актове на волята. Волята е продукт на духа, тя не може да бъде вярна или
невярна. Това е различието между съдебните тълкувания и тези, които прави
юридическата наука. Последните имат описателен характер и за тяхната
достоверност може да се спори, докато тълкуването на съдилищата е задължително
– „то е такова, каквото е“. В крайна сметка, става въпрос за съотношение между
върховенство на закон и върховенство на Конституция. Противоречието в тези
случаи се преодолява по нормативен път.“
След това решение
на Конституционния съд, ВАС на РБ приема, че то, по задължителен за всички
държавни органи, юридически лица и граждани начин /чл.16 ЗКСРБ/ подчертава
правилото: ежегодно Народното събрание със закон определя средствата, които
могат да бъдат разходвани за специализирана извънболнична
медицинска помощ и за медико-диагностична дейност. Тези средства се
разпределят от НЗОК по региони, а от нейните териториални поделения /РЗОК/ - по
индивидуални и групови практики за първична извънболнична
медицинска помощ. В този аспект, превишаването на определените нормативи води
до преразход на лимитирани средства, което е щета за НЗОК и тази щета следва да
бъде поправена от лицата, които са я причинили /в тази насока е и наложилата се
константната съдебна практика на ВАС още с Решение № 3330 от 15.03.10 г. по адм. д. № 15376/2009 г. на ВАС-VІ отд.,
Решение № 3499 от 17.03.2010 г. на ВАС по адм. д. №
16299/2009 г., VI отд., Решение № 4442/07.04. 2010 г.
по адм. дело № 15113/2009 г. по описа на ВАС VІ отд. и Решение № 4774 от 13.04.10 г. по адм. дело № 15793/2009 г. на ВАС VІ отд.,
Решение № 232/08.01.2018 г. по адм. д. № 13226/2016
г. ВАС, VІ отд., Решение № 40/03.01.2018 г. по адм. д. № 11636/2016 г., VІ отд.,
а и много други/.
Следва също да се
има предвид, че съгласно Решение № РД-НС-04-27 от 11.04.2016 г., РЗОК определя
индивидуалните регулативни стандарти /РС/ на всеки от отделните изпълнители на извънболнична медицинска помощ при спазване на утвърдените
от Директора на НЗОК регионални РС за съответното тримесечие.
От фактическа
страна по делото е установено с протокола за неоснователно получени суми,
съдържащ подробно изложение на фактическите основания за издаване на
оспорената писмена покана, че жалбоподателят е допуснал превишение на
определените му РС за ІI-ро тримесечие на 2016 г., в
частта: бл. МЗ-НЗОК № 3 – за направления за консултация или провеждане на
съвместно лечение.
Във връзка с конкретно направените възражения от страна на изпълнителя,
следва да се посочи, че самата покана в случая е постановена в изискваната от
закона форма, съобразно разпоредбата на чл.59 ал.2 АПК. Както вече се посочи,
не се констатират нарушения на процесуалните правила при осъществяване на
действията от страна на органите на РЗОК.
Съгласно
разпоредбата на чл.168 ал.1 АПК съдът преценява законосъобразността и
обосноваността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен
орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. При извършената
проверка, с оглед обхвата на посочената норма, следва да се приеме, че
оспореният административен акт е валиден, но незаконосъобразен.
Същият е постановен от надлежно снабден с правомощията за това материално
компетентен административен орган. Властническото волеизявление е облечено в
изискваната от закона форма. В пълнота е спазена целта, която преследва законът
с издаването на актове от категорията на процесния.
Според съда,
самата писмена покана /общо на 21 страници/ съдържа достатъчно обосновка във
връзка с формираната разпоредителна част, но, от друга страна, тя се основава
на съставения протокол от 31.10.2016г. и докладната записка към последния от
20.01.2017г./л.47, т.1/. Именно последната записка съдържа на четири страници
детайлно посочване с обосновка на причините, мотивирали приемане на извода за
надвишаване на ИРС по периода – второто тримесечие на 2016 г.
Във връзка с
другите възражения на оспорващото дружество, следва да се посочи, че съгласно
чл.49 ал.1, 2 и 3 от Допълнително споразумение № 11 от 17.05.2016 г. към
Договор №162318/17.02.2015г., лечебното заведение може да назначава извършване
на СМД и МДД по брой или стойност на отделните видове, определени съобразно
Правилата по чл.3 ал.2 ЗБНЗОК за 2016г. /отм./, за което всяко тримесечие се
подписва между страните нарочен протокол.
В случая, за
второто тримесечие това е протокол № 2/25.05.2016 г. /л.34, т.1/, ведно с
протокола от 21.06.2016 г. /л.35, т.1/ и справка – Приложение № 1 /л.36 и следв., т.1/ , които установяват изпълнение на процедурата
на договореното с клауза 51 от съглашението, касаещо случаи на мотивирана
необходимост от отпускане на допълнителен брой СМД и стойност на МДД за същото
това тримесечие.
Според чл.52 ал.1
на допълнителното споразумение, лечебното заведение е длъжно да възстанови на
НЗОК заплатените от нея средства за СМД и МДД, назначени от него извън
определените му обеми, вкл. извън разрешените надвишения и задължението за
компенсиране.
С оглед
изложеното, следва да се отбележи, че подлежащите на възстановяване суми по
чл.52 ал.1 от допълнителното споразумение към индивидуалния договор на
лечебното заведение – жалбоподател с НЗОК, са средства, изплатени от НЗОК над
определените и договорени обеми за стойности на СМД и МДД, поради допуснатото от лечебното заведение и неразрешено от НЗОК надвишение на определените предварително или след
увеличение/преразпределение техни размери, т.е. в тези случаи се касае за възстановяване на получени
суми, като по този начин се поправя причинената с превишаването им
щета/преразход на бюджетни средства от фонда, поверен за управление на НЗОК/.
В тази връзка от
събраните по делото писмени доказателства, представени от ответника, а също
така и на база изслушаните заключения на в.л. Т., които съдът кредитира като
коректни и безпристрастно изготвени, по категоричен начин се установява, че
касата е заплатила посочените в писмената покана суми във връзка с издадените
направления за МДД и СМД. Установено е също така, че допуснатото превишение на
планираните за лечебното заведение средства за второ тримесечие на 2016г. се
компенсират от неусвоените от други изпълнители на първична и специализирана
медицинска помощ и специализирани медицински дейности и превишението
не е причинило щета на бюджета на РЗОК. В табличен вид са представени и всички медицинсики направления, които са издадени от друго
лечебно заведение или частна практика, различно от МЦ„Х.“ ООД и същите не са
включени в атакуваната писмена покана, но участват във възложения регулативен
стандарт за брой СМД бланка МЗ-НЗОК №3 на МЦ „Х.“ ООД, поради което същите следва
да се изключат от стойността на установеното превишение на регулативния
стандарт за тази бланка. Експертът е установил също така, че не са налице данни
за извършено допълнително преразпределение с допълнителни протоколи от РЗОК –
Пловдив на неусвоените от първо тримесечие на 2016 г. СМД по бланка МЗ-НЗОК №
3; ВСД по бланка МЗ-НЗОК № 3А и стойност МДД по бланка МЗ-НЗОК № 4 в полза на
изпълнителите на ПИМП и СИМП, подали молби за корлекция
на регулативния им стандарт и надвишили определените им брой СМД и стойност
МДД. Вещото лице е посочило и общия брой на молбите, подадени за увеличаване
на регулативния стандарт от изпълнителите на СИМП и ПИМП за второ тримесечие на
2016 г.
На следващо място
следва да се посочи, че съобразно клаузата на чл.51 ал.3 от допълнителното
споразумение в случаите по чл.49, директорът на РЗОК – Пловдив е разпределил и
преразпределил допълнителен брой СМД и стойност на МДД до размер на заделения
резерв от РЗОК за това тримесечие и при отчитане липсата на останал резерв от предходното
такова /първо за 2016г./. Освен това, средствата за СМД и МДД са разпределени
по видове още с определяне бюджета на РЗОК. Същите не могат да се прехвърлят от
единия към другия вид, нито да се компенсират, поради това ,е без значение
обстоятелството дали има неусвоени направления/стойности, в каквато насока са
доводите на жалбоподателя. Т.е. неоснователна е тезата на оспорващото дружество,
че са останали неразпределени средства, чрез които е могло да се поеме
допуснатото и от този изпълнител надвишаване на договорените по брой и стойност
обеми от медицински дейности. Впрочем, в тази връзка е налице и влязло в сила
решение №1462 от 11.08.17 г., постановено по адм.
дело № 3042 по описа за 2016 г. на Административен съд – Пловдив, образувано по
жалба на МЦ „Х.“ООД против отказ на Директора на РЗОК Пловдив да уважи изцяло
молба за увеличаване на определените с протокол № 4/03.10.2016г. регулативни
стандарти за СМД,МДД и ВСМД за четвърто тримесечие на 2016г., с което жалбата
на изпълнителя е била изцяло отхвърлена.
Поначало следва да се отбележи и фактът, че още при връчване на тримесечните
протоколи за определяне броя СМД и стойността на МДД, липсва изразено
непосредствено несъгласие с тези техни обеми, вкл. като занижени и несъответстващи
на броя на обслужваните пациенти на изпълнителя на специализираната извънболнична помощ.
Следва
само да се посочи, че наличието на една правна рамка, формирана, вкл. и чрез
договаряне, няма как едностранно да бъде променена само поради желанието на
едната страна по съглашението. В казуса са налице ясно разписани правила как
да се случи една такава промяна, а самият изпълнител на извънболнична
помощ не се е възползвал в съответния за това момент от възможността сам да
оспори определените му окончателно обеми по това съглашение.
Предвид изложеното по-горе, неоснователни са възраженията в насока липса на
мотиви на АА – нарушение на чл.149 т.2 от АПК и това е така, тъй като, от една
страна, достатъчно ясно и конкретно в писмената покана са изложени мотиви за
взетото от административния орган решение, а от друга, съгласно Т. Р. №16 от
31.III.1975 г., ОСГК на ВС, мотивите към административния акт или към
резолюцията за отказ за издаване на административен акт могат да бъдат изложени
и отделно от самия акт, най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на
по-горния административен орган в съобщението до страните по чл.28 ал.1 ЗАП, в
препроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, ако
изхождат от същия административен орган, който е издал акта. В този смисъл към
преписката са приложени още протокол за неоснователно получени суми от
31.10.2016 г., както и подробна докладна записка към него.
Наред с това, следва да се посочи, че липсата на мотиви към първоначалния
административен акт не съставлява съществено нарушение на закона и в случаите,
при които по-горният административен орган е потвърдил акта, като е изложил
съображения, позволяващи да се провери законосъобразността му при обжалването
му по съдебен ред, която хипотеза е приложима в случая – образуването на
настоящото дело.
Неоснователно е възражението и в насока неизяснена фактическа обстановка.
Самият факт, че жалбоподателят настоява, че за бюджета не са настъпили
вредни последици, означава, че същият признава, че е налице превишение
на регулативните стандарти, т.е. напълно е наясно с фактическата обстановка.
В тази връзка може да се посочи, че в нарушение на чл.35 АПК административният
орган е изяснил релевантните факти и обстоятелства, които са били от значение
за случая - за това дали са били допуснати нарушения на относимите
разпоредби на ЗЗО, Закона за здравето, НРДМД и др. от МЦ „Х.“ООД и не е изложил
мотиви защо приема, че е налице неоснователно получена сума от ЛЗ.
Финансирането не следва да се осъществява по критерии, които не се основават
на приложимата нормативна наредба, сключените между страните договор ИД и ДС и
са произволно установени от административния орган, още по-малко, когато са
установени нарушения в обема на извършените медико-диагностични дейности.
Неоснователно е възражението и в насока липса на условия за извършване на
контрол по реда на чл.76 а и76б от ЗЗО. В писмената покана е прието, че сумата
е получена без правно основание и е посочена нормата на чл.76а ал.3 във
връзка с ал.1 от ЗЗО. Никъде в писмената покана не фигурира като основание
текстът на чл.76б от ЗЗО.
Текстът на чл.76 ал.1 от ЗЗО урежда случаите, когато изпълнителят на медицинска
и/или дентална помощ е получил суми без правно
основание, които не са свързани с извършване на нарушение по ЗЗО или на НРД,
това е установено при проверка от контролните органи по чл.72 ал.2 ЗЗО и
съдържа задължение изпълнителят да възстанови сумите. Касае се до хипотеза на
института на неоснователното обогатяване, която е налице при установено нарушение
на ИД и ДС към него, отчетени от здравното заведение, но неизпълнени медицински
дейности. В случая, жалбоподателят се е разпоредил със средства над
определените му и подписвайки договор с РЗОК, същият се е задължил, по силата
на чл.51 ал.1 от ДС № 11/17.05.2016 към ИД № 162318/17.02.2016 г. да възстанови
на възложителя средствата, с които се е разпоредил в повече от определените му,
вследствие на назначените от него в повече МДД и СМД. Подписаният договор и ДС
за оказване на СИМП задължава МЦ „Х.“ ООД да спазва клаузите на договора и в
този смисъл, да възстанови процесната сума.
Що се отнася до другите две възражения – липса на доказателства за плащане
от страна на РЗОК на МЦ и не е доказано, че допуснатото превишение
за второ тримесечие на 2016 г. да е компенсирано, съдът също намира за
неоснователни, с оглед установеното от вещото лице то изготвените, изслушани и
приети без възражения от страните няколко ССчЕ.
При определяне на превишението на определените
регулативни стандарти над позволените стойности обаче, ответникът е допуснал
грешки, като е взел предвид направления, които не са издадени от жалбоподателя, като по този начин са отчетени направления,
издадени от: д-р С.Г., д-р В.Б., д-р Н.А., д-р Х.С., д-р Х.С., д-р Л.А.,
издадени в качеството им както лекуващи лекари в МЦ „Х.“ООД, но така и като
лекуващи лекари в друго лечебно заведение. Същите са подробно описани в
табличен вид в ССчЕ /л.1 732, т.7/, като са посочени
и изпълнителите на направленията, стойността на всяко едно от тях, позицията и
др.. За да стори това, ответникът очевидно е ползвал единствено подадените
данни от лечебното заведение, без да извърши проверка на издадените
направления. В подадените отчети, съдът констатира допуснати редица неточности.
Всички несъответствия, каза се, са изчерпателно проследени от вещото лице,
което след извършени проверки на приложените по делото доказателства, е
констатирало 18 бр. медицински направления, издадени от друго лечебно заведение
или частна практика, различни от МЦ „Х.“ООД, подробно посочени в заключението
от 25.04.2018г. на стойност общо 285 лева, които според вещото лице следва да
бъдат изключени от стойността на установеното превишение на регулативния
стандарт за бланка МЗ-НЗОК №3 за второто тримесечие на 2016г., т.е. в случая
ще се касае до превишение на възложените
регулативни стандарти на МЦ „Х.“ООД от 913 бр. на стойност 17 404 лева, а
не, както е посочил административният орган – превишение – 931 бр. на стойност
17 689 лева. В тази част заключението не е оспорено от страните. Допуснатата
грешка е довела и до неправилно приложение на материалния закон.
Консеквентно
това обосновава и изводите на настоящия състав за основателност на жалбата на
изпълнителя до размера на установените в това производство превишения в размер
на общо 285 лева. В останалата част жалбата следва да бъде отхвърлена, като
неоснователна.
С
оглед констатираната частична незаконосъобразност на оспорения административен
акт и претенциите на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, съдът
намира, че такива му се дължат, съобразно уважената. Що се отнася до
претенцията на ответника за присъждане на разноски, заявена едва в
представената по делото писмена защита, съдът намира за същата за
неоснователна, предвид това, че същата е заявена за първи път и единствено с писмената
защита на 17.10.2018 г. Предвид т.11 от т. р. 6/2012 от 6 ноември 2013г. на ВКС
на Р. България, ОСГТК, претенцията за разноски по чл.80 ГПК може да бъде
заявена валидно най-късно в
съдебното заседание, в
което е приключило разглеждането на делото пред
съответната инстанция, т.е. до края на устните състезания.
Така
разноски се дължат само на жалбоподателя и те са в размер на 33,83 лева, съобразно
уважената част от жалбата.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Писмена
покана изх. № 16-2318 от 26.02.2017 г., издадена от Директор РЗОК–Пловдив, в
ЧАСТТА, с която “Медицински център Хипоталамус” ООД с адрес на управление
гр.Пловдив, ул.“Васил Ихчиев”№56 е приканен да
възстанови сумата – за размера над 17 404 лева/или за общо 285 лева/ до
пълния установен размер от 17 689 лева, получена без правно основание във
връзка с изпълнението на индивидуален Договор № 162318/17.02.2015г. и допълнително
споразумение №11/17.05.2016г. за оказване на специализирана извънболнична
медицинска помощ от медицински център, сключен между НЗОК/РЗОК – Пловдив и
„МЦ Хипоталамус” ООД/изпълнител по него/ като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА, като ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата и част,
като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА РЗОК – Пловдив с адрес на призоваване гр.Пловдив,
ул. „Христо Чернопеев”№14 да заплати на „Медицински
център Хипоталамус”ООД, с адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Васил Ихчиев”№56 сумата
от 33,83 /тридесет и три и осемдесет и три стотинки/ разноски по делото,
съразмерно на уважената част на жалбата.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :