Решение по дело №1746/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2020 г. (в сила от 17 септември 2020 г.)
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20192230201746
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 199

 

гр. Сливен, 12.06.20 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав, в публично заседание на деветнадесети май през 2020 година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА

 

при секретаря Мариана Тодорова, след като разгледа докладваното от председателя АНД № 1746 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази:

Производството е образувано по повод жалба на „ДАНА ТРАНС 2018” ЕООД, ЕИК *********, представлявано от Й. И. Д., чрез адв. С. *** против НП издадено от Началник ОО „АА”-гр. Сливен, с което на основание чл. 104 ал.1 предл. 2 от ЗАвПр е наложена имуществена санкция в размер 1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 10 параграф 2, изр. 1, предл.2 от регламент 561/06г.на ЕО.

В с.з. жалбоподателят се не се явява, представлява се  процесуален представител адв. К., който моли за отмяна на НП като неправилно и незаконосъобразно.

 В с.з.административно – наказващият орган, редовно призован не изпраща свой представител.

От събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 30.10.2019 г. около 13:30 часа в гр.Сливен, в сградата на ОО „АА” – гр.Сливен при извършена комплексна проверка (приключена на 30.10.2019 г.) на фирма „ДАНА ТРАНС 2018" ЕООД  е установено, че  превозвачът не е организирал труда на водача си Я.Т. Д., ЕГН: ********** по такъв начин, че той да е в състояние да спазва изискванията на регламент 561/2006 година.

В хода на проверката е установено,че на  10.02.2019г. при управление на влекач МАН ТГХ 26.480 БЛ /N3/ с рег. № СН 09476 АТ, водачът Я. Т. Д. е нарушил максимално допустимият период за непрекъснато управление от 4 часа  и 30 минути, като превишението му е с 205 минути /3 часа и 25 минути/. Това е  видно от разпечатката от дигитален тахограф и от картата на водача . За периода от 16,00 часа и четиридесет  седем минути  до 17,00 часа и 07 минути, водачът е ползвал почивка от 20 минути, което според регламент 561/2006 година се зачита за 15 минути. Следващото прекъсване  на водача  е с продължителност 25 минути / от 20 часа и 43 минути  до 21 часа и 08 минути/, като е следвало това прекъсване да е с минимум  30 минути, за да се отчита за сумирана почивка от 45 минути.

На основание чл. 52, ал.4 от ЗАНН, административно-наказващият орган, след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, е преценил, че в конкретния случай е неприложима разпоредбата на чл. 28 б. а от ЗАНН, тъй като извършеното нарушение не е маловажно.

Въз основа на горепосоченото АНО е приел, че е налице  нарушение на  чл. 10 параграф 2, изр. 1, предл.2 от регламент 561/06, поради което на основание чл. 104 ал.1 от ЗАвПр е наложена имуществена санкция в размер 5000 /пет хиляди/ лева.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото съдът изведе следните правни изводи:

 Жалбата е подадена в срок, от лице имащо интерес от обжалването на НП и по съществото си е неоснователна , поради  следните съображения:

  По делото е безспорно установено, че „ДАНА ТРАНС 2018" ЕООД  е „превозвач” по смисъла на § 1, т.5 от ЗАвПр, съгласно който „превозвач” е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. 

Установено е, че нарушението е констатирано на 30.10.2019 г. около 13:30 часа в гр.Сливен, в сградата на ОО „АА” – гр.Сливен при извършена комплексна проверка  „ДАНА ТРАНС 2018" ЕООД. 

По делото е безспорно установено и това ,че на 10.02.2019г. водачът Янко Тодоров Димов е нарушил максимално допустимият период за непрекъснато управление от 4 часа  и 30 минути, като превишението му е с 3 часа и 25 минути. Така посочената констатация се доказва безспорно от изготвената   разпечатка от дигитален тахограф и от картата на водача като е установено и това ,че за  периода от 16,47ч. до 17,07 ч., водачът е ползвал почивка от 20 минути, което според регламент 561/2006 година се зачита за 15 минути.

Безспорно е и обстоятелството,че следващото прекъсване по време на работа на водача  е с продължителност 25 минути / от 20, 43ч.  до 21.08ч., което е следвало това прекъсване да е с минимум  30 минути, за да се отчита за сумирана почивка от 45 минути. Съгласно чл.10 §2 от Регламент № 561/2006 транспортното предприятие, каквото безспорно е дружеството – жалбоподател  организира работата на водачи­те, посочена в § 1 по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Рег­ла­мент 3851/85 и глава Втора от регламент 561/2006, относно екипажи, време на управление, почивки по време на работа, почивки.

По силата налегалната дефиниция, дадена в § 1, т.5 от ЗАвт.П превозвач е всяко физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари с помощта на превозни средства, предназ­на­чени за тази цел. Превозвачът, който не осигури спазване на разпоредбите за ра­­ботното време и почивките на водачите при извършване на обществени пре­вози на пътници и товари, включително при превози за собствена cметка, се на­каз­ва с имуществена санкция от 500 до 1500 лв., съгласно чл. 104 ЗАвт.П

Задължението на превозвача по см. на чл.104 ЗАвт.П не се състои в това, да не допуска извършване на нарушение от водача, а да осигури спазване на раз­поредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на об­ще­ст­вени превози на пътници и товари.

В случая безспорно е установено, че превозвачът не е осигурил спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари по отношение на водач  Я.Т.Д. на 10.02.19г.

            По смисъла на чл.10 §2 от Регл. 561/2006 задължението и съответно нарушението чрез неизпълнението му обхваща начин на организация на работата на водачите, осигуряващ спазване и на междуседмична почивка, посредством не са­мо документално организиран график, а ведно с инструктаж и редовни проверки за изпълнение на организираната дейност. Извършване на редовни проверки е дейност от обхвата за осигуряване работата на водачите по начин да са в състоя­ние да спазват регламента. Целта е да не се да застрашава пътната безопасност и да не се  насърчават нарушения на регламента.

В конкретния случай е безспорно установено,че  жалбоподател не е изпълнили задължението си за осигуряване спазване на разпоредбите за ра­бот­но­то време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена cметка, в пълнотата ко­я­то изисква закона, което във всички случаи осъществява състава на вмененото му нарушение.

В случая нормата на чл.104 от ЗАвП определя и субекта на нарушението и това е именно “превозвача”, поради което и правилно и законосъобразно е анга­жи­ра­на административно наказателната отговорност именно на юридическото ли­це.

         Съдът не споделя изразеното в жалбата становище за неточност при описание на нарушението довела до невъзможност жалбоподателят да организира защитата си , доколкото видно от атакуваното НП същото е точно и пълно , съдържа всички изискуеми от закона реквизити ,а в обстоятелствената му част са описани всички съществени елементи от установеното нарушение.Нарушението е посочено конкретно като детайлно и по часове са описани допуснатите несъответствия с Регламента и изискванията на глава Втора от същия досежно времето на управление и почивките на водачите ,поради което съдът не приема за основателно възражението за допуснато нарушение изразяващо се в непосочване на конкретно нарушеното изискване на Глава Втора от регламента.

        Въз основа на горното ,съдът счита ,че при издаване на НП  не е допуснато съществено процесуално нарушение в административно-наказателното производство, което да  е довело до  нарушаване на правото на защита на санкционираното дружество и  да представлява основание за отмяна на наказателното постановление.

       Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 40-0000077/13.11.2019 г. на Началник ОО „АА”-гр. Сливен, с което на „ДАНА ТРАНС 2018” ЕООД, ЕИК *********, с адрес: гр. Сливен, ул. „Граф Игнатиев” №3, представлявано от Й. И. Д., на основание чл. 104 ал.1 от ЗАвПр е наложена имуществена санкция в размер 1000 /хиляда/ лева за нарушение на чл. 10 параграф 2, изр. 1, предл.2 от регламент 561/06 г. като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: