Р Е Ш Е Н И Е № 199
гр. Сливен, 12.06.20 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав,
в публично заседание на деветнадесети май през 2020 година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДИМОВА
при секретаря Мариана
Тодорова, след като разгледа докладваното от председателя АНД № 1746 по описа за
Производството е
образувано по повод жалба на „ДАНА ТРАНС
В с.з. жалбоподателят се
не се явява, представлява се процесуален
представител адв. К., който моли за отмяна на НП като неправилно и
незаконосъобразно.
В с.з.административно – наказващият орган,
редовно призован не изпраща свой представител.
От събраните по делото доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 30.10.2019 г.
около 13:30 часа в гр.Сливен, в сградата на ОО „АА” – гр.Сливен при извършена
комплексна проверка (приключена на 30.10.2019 г.) на фирма „ДАНА ТРАНС
2018" ЕООД е установено, че превозвачът не е организирал труда на водача
си Я.Т. Д., ЕГН: ********** по такъв начин, че той да е в състояние да спазва
изискванията на регламент 561/2006 година.
В хода на проверката
е установено,че на 10.02.2019г. при
управление на влекач МАН ТГХ 26.480 БЛ /N3/ с рег. № СН 09476 АТ, водачът
Я. Т. Д. е нарушил максимално допустимият период за непрекъснато управление от
4 часа и 30 минути, като превишението му
е с 205 минути /3 часа и 25 минути/. Това е видно от разпечатката от дигитален тахограф и
от картата на водача . За периода от 16,00 часа и четиридесет седем минути
до 17,00 часа и 07 минути, водачът е ползвал почивка от 20 минути, което
според регламент 561/2006 година се зачита за 15 минути. Следващото
прекъсване на водача е с продължителност 25 минути / от 20 часа и
43 минути до 21 часа и 08 минути/, като
е следвало това прекъсване да е с минимум
30 минути, за да се отчита за сумирана почивка от 45 минути.
На основание чл. 52,
ал.4 от ЗАНН, административно-наказващият орган, след като е проверил акта с
оглед неговата законосъобразност и обоснованост, е преценил, че в конкретния
случай е неприложима разпоредбата на чл. 28 б. а от ЗАНН, тъй като извършеното
нарушение не е маловажно.
Въз основа на
горепосоченото АНО е приел, че е налице
нарушение на чл. 10 параграф 2,
изр. 1, предл.2 от регламент 561/06, поради което на основание чл. 104 ал.1 от
ЗАвПр е наложена имуществена санкция в размер 5000 /пет хиляди/ лева.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в
своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото съдът изведе следните правни
изводи:
Жалбата е подадена в срок, от лице имащо интерес от
обжалването на НП и по съществото си е неоснователна , поради следните съображения:
По
делото е безспорно установено, че „ДАНА ТРАНС 2018" ЕООД е „превозвач” по смисъла на § 1, т.5 от
ЗАвПр, съгласно който „превозвач” е всяко физическо или юридическо
лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и
товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел.
Установено е, че нарушението
е констатирано на 30.10.2019 г. около 13:30 часа в гр.Сливен, в сградата на ОО
„АА” – гр.Сливен при извършена комплексна проверка „ДАНА ТРАНС 2018" ЕООД.
По делото е
безспорно установено и това ,че на 10.02.2019г. водачът Янко Тодоров Димов е
нарушил максимално допустимият период за непрекъснато управление от 4 часа и 30 минути, като превишението му е с 3 часа
и 25 минути. Така посочената констатация се доказва безспорно от
изготвената разпечатка от дигитален тахограф
и от картата на водача като е установено и това ,че за периода от 16,47ч. до 17,07 ч., водачът е
ползвал почивка от 20 минути, което според регламент 561/2006 година се зачита
за 15 минути.
Безспорно е и
обстоятелството,че следващото прекъсване по време на работа на водача е с продължителност 25 минути / от 20, 43ч. до 21.08ч., което е следвало това прекъсване
да е с минимум 30 минути, за да се
отчита за сумирана почивка от 45 минути. Съгласно чл.10 §2 от Регламент № 561/2006
транспортното предприятие, каквото безспорно е дружеството – жалбоподател организира
работата на водачите, посочена в
§ 1 по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват Регламент 3851/85 и глава Втора от
регламент 561/2006, относно екипажи, време на управление, почивки по време на
работа, почивки.
По силата налегалната
дефиниция, дадена в § 1, т.5 от ЗАвт.П превозвач е всяко физическо или
юридическо лице, регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на
пътници и товари с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. Превозвачът,
който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване
на обществени превози на пътници и
товари, включително при превози за собствена cметка, се наказва с имуществена санкция от
500 до 1500 лв., съгласно
чл.
104 ЗАвт.П
Задължението на
превозвача по см. на чл.104 ЗАвт.П не се състои в това, да не допуска
извършване на нарушение от водача, а да осигури спазване на разпоредбите за работното време и
почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и
товари.
В случая безспорно е установено, че превозвачът не е
осигурил спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите
при извършване на обществени превози на пътници и товари по отношение на
водач Я.Т.Д.
на 10.02.19г.
По смисъла на чл.10
§2 от Регл. 561/2006 задължението и съответно нарушението чрез неизпълнението
му обхваща начин на организация на работата на водачите, осигуряващ спазване и
на междуседмична почивка, посредством не само документално организиран график, а ведно с инструктаж
и редовни проверки за изпълнение на организираната дейност. Извършване на
редовни проверки е дейност от обхвата за осигуряване работата на водачите по
начин да са в състояние
да спазват регламента. Целта е да не се да застрашава пътната безопасност и да
не се насърчават нарушения на регламента.
В конкретния случай е безспорно
установено,че жалбоподател не е
изпълнили задължението си за осигуряване спазване на разпоредбите за работното време и почивките на
водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози
за собствена cметка,
в пълнотата която изисква закона, което във всички случаи осъществява състава
на вмененото му нарушение.
В случая нормата на чл.104 от
ЗАвП определя и субекта на нарушението и това е именно “превозвача”, поради
което и правилно и законосъобразно е ангажирана административно
наказателната отговорност именно на юридическото лице.
Съдът не споделя изразеното в жалбата
становище за неточност при описание на нарушението довела до невъзможност
жалбоподателят да организира защитата си , доколкото видно от атакуваното НП
същото е точно и пълно , съдържа всички изискуеми от закона реквизити ,а в
обстоятелствената му част са описани всички съществени елементи от установеното
нарушение.Нарушението е посочено конкретно като детайлно и по часове са описани
допуснатите несъответствия с Регламента и изискванията на глава Втора от същия
досежно времето на управление и почивките на водачите ,поради което съдът не
приема за основателно възражението за допуснато нарушение изразяващо се в
непосочване на конкретно нарушеното изискване на Глава Втора от регламента.
Въз основа на горното ,съдът счита ,че
при издаване на НП не е допуснато
съществено процесуално нарушение в административно-наказателното производство, което
да е довело до нарушаване на правото на защита на санкционираното
дружество и да представлява основание за
отмяна на наказателното постановление.
Ръководен от гореизложеното и на основание
чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 40-0000077/13.11.2019 г. на Началник ОО „АА”-гр.
Сливен, с което на „ДАНА ТРАНС
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд-гр. Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: