Решение по дело №1957/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 септември 2019 г. (в сила от 14 януари 2020 г.)
Съдия: Ася Трифонова Ширкова
Дело: 20194430101957
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№.....

 гр. Плевен,26.09.2019г.

 В ИМЕТО НА НАРОДА

         Плевенският районен съд, ХI-ти гр.състав, в публичното заседание  деветнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЯ ШИРКОВА,

при секретаря  Веска Андреева като разгледа докладваното от съдията Ширкова гр.дело №1957 по описа за 2019год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Постъпила е искова молба от М.С.  Ф. с ЕГН ********** от с.Б* против ОД на МВР, в която се твърди, през периода **. е работил на длъжност **, като за последните три години длъжността му не е променяна. Твърди, че трудовата си дейност осъществява по утвърдени протоколи и графици, при режим на труд на смени - дневна и нощна от 22.00-06.00 часа и с продължителност 12 часа при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл.187, ал.3 от ЗМВР. Твърди, че на основание чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в * е осем часа дневно и четиридесет часа седмично. Твърди, че от месец февруари 2016 год. до настоящия момент са издавани протоколи от * на положения труд при работа на смени, реда за разпределение на работното време, времето за почивка и компенсиране броя на часове извън установеното работно време. Ищецът твърди, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Твърди, че в процесният период е действала Наредба №8121з-776 от 29.07.2016г., като в нея липсва изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Твърди, че такъв алгоритъм е бил наличен по Наредба №8121 з-407 от 11.08.2014г., в размер на 0,143, който алгоритъм е отпаднал с Наредба №8121з-592/25.05.2015г. Твърди, че в последната наредба регламентацията е идентична с приложение на коефициента 1,143 при спазване на формулата за увеличаване чрез умножение и от полученото число се изважда броя часове нощен труд. Твърди, че в съответствие с чл.9 ал.2 НСОРЗ, при сумирано изчисляване на работно време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установено за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. За периода 01.04.2016г. до 01.04.2019г. твърди, че е положил нощен  труд 1104 часа за 2016г., 1440 часа за 2017г., 1464 часа за 2018г. и 360 часа за 2019г.

Или за процесния период за 4368 часа нощен труд, преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 4993 часа, което води до извънреден труд 625 часа. Твърди, че сумата, която ответникът му дължи за този извъндрен труд е 3750 лв.

       На основание чл.37, ал.2 вр.с ал.1, т.2 от ЗМВР ответникът в лицето на ОДМВР гр.Плевен е пасивно процесуално легитимиран по делото, тъй като е самостоятелно юридическо лице. В заключение моли съда да осъди ответника да му заплати, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр.с чл.179, ал.1 ЗМВР и чл.86 от ЗЗД сумата в размер на 3750 лв., представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периода 01.04.2016-31.03.2019год., ведно със законната лихва върху цялата сума, считано от предявяване на иска - 01.04.2019г.до окончателното изплащане на вземането;

          В срока по чл.131 от ГПК е постъпил подробен отговор от ответника, като оспорва предявените искове.

В съдебно заседание ищецът чрез процесуалния си представител поддържа предявения иск, като след приемане на съдебно-счетоводната експертиза прави искане за изменението му и вместо първоначлано посочената сума от 3750 лева да се счита предявен за сумата от 3650,62 лева. Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва предявените искове, поддържа  писмения отговор и представя писмени бележки в този смисъл.

Съдът като прецени събраните по делото писмени доказателства, в тяхната съвкупност и поотделно, съобрази доводите и възраженията на страните, констатира следното:

Предявеният иск е с правно основание чл.179, ал.1 вр. с чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.

По делото не е спорно, че между страните е съществувало служебно правоотношение за процесния период като за периода 01.04.2016г. до 31.03.2019г. ищецът е работил на **** По делото страните не спорят, а и от приложените от ответника писмени доказателства се установява, че с оглед характера на заеманата от ищеца длъжност през процесния период същият е полагал труд и през нощта (за времето от 22.00 часа до 06.00 часа), съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Съгласно чл.179, ал.1 от ЗМВР на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за : 1. научна степен, 2. за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00 ч., 3. за полагане на труд на официални празници и 4. за времето на разположение. Съгласно чл.179 ал.2 от ЗМВР, условията и редът за изплащане на допълнителните възнаграждения по ал.1 се определят с наредба на Министъра на вътрешните работи, а техният размер – с негова заповед. Съгласно разпоредбата чл.187, ал.9 от ЗМВР, подзаконовият нормативен акт, който урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители, е наредба на министъра на вътрешните работи. За времето, касаещо предмета на спора, по силата на изрична законова делегация на чл.187 ал.9 и чл.188 от ЗМВР, са действали Наредба №8121з-592 от 25.05.2015г. и   Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. на Министъра на вътрешните работи. Тези наредби уреждат реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР.

В действащата преди процесния период Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е било предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 чл.31 ал.2. Тази наредба е била отменена с Наредба № 8121з-592, отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм.дело № 5450/2016г., влязло в сила от датата на постановяването и обнародването му. В Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. няма норма, аналогична на цитирания чл.31 ал.2 за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143. В тази връзка ищецът се позовава на НСОРЗ. Съдът споделя тези доводи, тъй като липсата на изрична норма не означава законово въведена забрана за преизчисляване на положените от ищеца часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. При наличие на тази непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, съдът счита, че следва да намери субсидиарно приложение общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата. Ако се приеме обратното, то държавните служители в системата на МВР биха били поставени в неравностойно положение спрямо работниците по трудови правоотношения, регулирани от КТ. Съгласно чл.9 ал.2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Поради това, съдът приема, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд за времето 01.04.2016г.-31.03.2019г., получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен такъв се явява доказана по основание.

         Във връзка с направеното твърдение в отговора на исковата молба, че на ищеца е заплатен нощния труд в размер на 0,25 лв. за всеки час (съгласно ставката по чл.8 НСОРЗ), съдът счита, че превръщането на нощните часове в дневни съгласно чл.9, ал.2 НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване на работното време, но това не означава, че спрямо нощните часове не се прилага чл.8 от НСОРЗ. Съгласно чл.8 НСОРЗ за всеки отработен час или за част от него между 22,00 ч. и 6,00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв. С оглед на това двете разпоредби се прилагат едновременно, т.е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1.143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.

            По делото е изготвена съдебно-икономическа експертиза, неоспорена от страните и приета от съда, от чието заключение се установява, че за периода 01.04.2016г. - 31.03.2019г. вкл. ищецът е работил на 12 часови смени, като за същият период е полагал нощен труд за времето от 22 часа до 6 часа, общо за целия процесен период от 3868 часа. При превръщане на часовете нощен труд в дневни часове с приложен коефициент 1.143 се получават общо 4421,12 часа, от които вещото лице е посочило, че 553,12 часа не са платени, като същите възлизат в размер на сумата от 3650,62 лв.

              По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения за исковия период нощен труд в установения от експертизата размер. Предвид това и с оглед гореизложените съображения исковата претенция за заплащане на нощен труд за периода 01.04.2016г. – 31.03.2019г. вкл., получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в изчисления от вещото лице размер от 3650,62 лв.

          На основание чл.78, ал.1 от ГПК на ищеца следва да бъдат присъдени  направените по делото разноски общо 490 лв, от които 350 лева адвокатско възнаграждение и 140 лева внесен депозит за вещо лице.

         Ответникът следва да бъде осъден да заплати държавната такса в размер на 146,02 лв. върху уважените претенции.

          Водим от горното, Плевенски районен съд

Р Е Ш И :

         ОСЪЖДА Областна Дирекция на Министерството на вътрешните работи гр.Плевен, Булстат *********, с адрес гр.Плевен, ул.Сан Стефано №3, представлявана от К* В* Н*ДА ЗАПЛАТИ на М.С.Ф. с ЕГН ********** *** на основание чл.179, ал.1 вр. с чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР сумата от 3650,62 лв. главница, представляваща допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд, вследствие преобразуването на нощен към дневен за периода 01.04.2016г.-31.03.2019г. вкл., съгласно възникнало между страните служебно правоотношение, ведно със законната лихва за върху главницата, считано от 01.04.2019г. до окончателното изплащане на сумата.

          ОСЪЖДА Областна Дирекция на Министерството на вътрешните работи гр.Плевен, Булстат *********, с адрес гр.Плевен, ул.Сан Стефано №3, представлявана от К* В* Н* ДА ЗАПЛАТИ на М.С.  Ф. с ЕГН ********** ***, на основание чл.78, ал.1 от ГПК, сумата общо 490лв. направените по делото разноски.

         ОСЪЖДА Областна Дирекция на Министерството на вътрешните работи гр.Плевен, Булстат *********, с адрес гр.Плевен, ДА ЗАПЛАТИ в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на  ПлРС, чл.78, ал.6 от ГПК сумата 146,02 лв., дължимата държавна такса върху уважените претенции.

         Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Плевенски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: