Р Е Ш Е Н И Е
Номер 260117 11.12.2020г. град Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Хасковският Районен
съд наказателен
състав
На седми декември през две хиляди и двадесета година
В публичното заседание в
следния състав :
Председател:
Мартин Кючуков
Секретар Велислава
Ангелова
Прокурор
като разгледа докладваното от Съдията
а.н. дело 895 по описа за 2020 година
Производството е по реда на
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е
Наказателно постановление №20-1253-000790/03.06.2020г. на Началник Сектор „ПП“
при ОД-МВР-Хасково, с което за нарушения по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП и по чл.147
ал.1 от ЗДвП на Н.Д.П. ЕГН ********** *** са наложени съответно – по чл.174
ал.1 т.2 от ЗДвП – глоба в размер на 1 000 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 12 месеца; по чл.181 т.1 от ЗДвП – глоба в размер на
50 лв., като на осн.Наредба №1з-2539 на МВР са били
отнети 10 контролни точки.
Недоволен от така
наложеното наказание е останал жалбоподателя Кънев, поради което го обжалва в
срок. НП било неправилно и незаконосъобразно. Същото било издадено в
противоречие с материалния закон и процесуалните правила. В АУАН имало
извършени дописвания с химикал на ръка, като не било ясно от кого, не били от актосъставителя и това било съществено процесуално
нарушение.
Моли съда да отмени
атакуваното НП.
Претендира разноски.
Ответникът по жалбата
ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.
Съдът, след преценка на
събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за
установено от фактическа страна следното:
На 21.03.2020г., около
21,50 часа, по бул.“Освобождение“ до кръговото кръстовище в посока към
гр.Кърджали, жалбоподателят Н.П. управлявал лек автомобил „************“ рег.№************.
Същият бил спрян за проверка. Полицейските инспектори установили, че П. мирише
на алкохол и било поискано съдействие от сектор „ПП“ при ОД-МВР-Хасково. На
място пристигнал св.Н.М. – мл.автоконтрольор, който
тествал Н.П. с „Алкотест Дрегер“,
който отчел наличие на алкохол в кръвта от 1,14 промила. След това проверката
продължила и след справка се установило, че Н.П. е неправоспособен водач –
управлява МПС, след като временно е лишен от това право по съдебен ред.
Проверяващите установили и че МПС - „************“
рег.№************ не е минало технически преглед.
Това МПС било собственост
на друго лице – на П.М.К. ЕГН **********.
При тази фактическа
обстановка бил съставен АУАН Серия GA №204255/21.03.2020г.
в присъствие на нарушителя и връчен лично, за две нарушения – управление след
употреба на алкохол 1,14 промила и управление на МПС, което не е минало
технически преглед.
Въз основа на АУАН е било
издадено и атакуваното НП.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Министерството на
вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол
и kогато се установи, че нарушителят е извършил
деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което
налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с
разпоредбата на чл.53 от ЗАНН.
Жалбоподателят е бил
длъжен да не шофира с концентрация на алкохол в кръвта си над 0,5 промила. Като
е шофирал с концентрация на алкохол в кръвта си от 1,14 промила, установена с Алкотест „Дрегер”, Н.П. е нарушил
забраната по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП.
Съдът прие за установено
извършването на това административно нарушение.
Съгласно чл.174 ал.1 т.2
от ЗДвП Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство,
трамвай или самоходна машина, който управлява моторно превозно средство,
трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта, установена с
медицинско и химическо изследване и/или с техническо средство, определящо
концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух - над
0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда включително – за срок от 12 месеца и глоба 1000
лв.
И двата размера са твърди
и няма възможност, нито се прави индивидуализация.
Ако са налице условията на
чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП се налагат двете определени във фиксиран размер
наказания. В такава хипотеза няма мотиви за размер на наказанието, защото АНО
няма свобода да определя размер и действа при обвързана администрация – просто
налага фиксираното наказание. Няма преценка, няма оперативна самостоятелност
при определяне на наказанието нито по вид, нито по размер.
Именно това е сторено в
конкретния случай от АНО, като са наложени точно наказанията, предвидени в
чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП.
Тук има една особеност
обаче, която АНО не е съобразил – жалбоподателят е управлявал, след като
временно е бил лишен от право да управлява МПС. Според съда не може на водач,
който няма право да управлява МПС да се налага наказание „лишаване от право да
управлява МПС“, защото няма право, от което да бъде лишен. По тази причина това
наказание не се налага на неправоспособни водачи или такива, които са
управлявали в периода на временно лишаване.
В тази му част НП е
незаконосъобразно и следва да се отмени.
На следващо място
проверяващите установили, че управляваното от Н.П. МПС - „************“ рег.№************
не е минало технически преглед, т.е е било с изтекъл
преглед.
Съгласно чл.147 ал.1 от ЗДвП регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета и
пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна
цел, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените
сили, и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен
периодичен преглед за проверка на техническата им изправност. Условията и редът
за извършване на прегледа на превозните средства, с изключение на самоходните
машини, колесните трактори с максимална конструктивна
скорост, ненадвишаваща 40 km/h, и ремаркетата,
теглени от тях, се определят с наредба на министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните
работи.
Задължението за представяне
на МПС за технически преглед е задължение на неговия собственик. По делото се
установява, че управляваното от жалбоподателя МПС - „************“ рег.№************
е било собственост на друго лице - П.М.К. ЕГН **********.
Съответно чл.181 т.1 от ЗДвП сочи, че се наказва с глоба от 50 лв. - собственик или длъжностно лице,
което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство
за технически преглед.
Тази разпоредба също ясно
сочи, че задължението за представяне на МПС за периодичен технически преглед е
на неговия собственик – по тази причина и санкцията за непредставяне в срок
отново е за собственика на МПС – а не за водача на МПС.
Тъй като Н.П. не е
собственик на управляваното МПС, той неправилно е бил санкциониран от АНО за
нарушение по чл.147 ал.1 от ЗДвП – по чл.181 т.1 от ЗДвП.
Наказателното постановление
е неправилно и незаконосъобразно в тази му част и като такова ще следва да се
отмени в тази част.
Контролните точки, които са
отнети по Наредба №1з-2539 на МВР са в твърд размер и няма възможност да
индивидуализация.
Предвид
изложеното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №20-1253-000791/03.06.2020г. на Началник Сектор „ПП“ при
ОД-МВР-Хасково, с което за нарушения по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП и по чл.147 ал.1
от ЗДвП на Н.Д.П. ЕГН ********** *** са наложени съответно – по чл.174 ал.1 т.2
от ЗДвП – глоба в размер на 1 000 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 12 месеца; по чл.181 т.1 от ЗДвП – глоба в размер на 50 лв., като на осн.Наредба №1з-2539 на МВР са били отнети 10 контролни
точки В ЧАСТТА, в която на осн.чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП е наложено наказание „лишаване
от право да управлява МПС“ за срок от 12 месеца и В ЧАСТТА, в която по чл.181 т.1 от ЗДвП е наложена глоба в размер
на 50 лв.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление №20-1253-000791/03.06.2020г. на Началник Сектор „ПП“ при
ОД-МВР-Хасково, в останалите му части.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен съдия: /п/ не се чете
Вярно
с оригинала!
Секретар:
В.А.