Решение по дело №363/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 208
Дата: 6 юни 2019 г. (в сила от 20 ноември 2019 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20191420200363
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.В., 06.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачански районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на седми май , две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                              Районен съдия: Росица Ангелова

 

при участието на секретаря В.В., като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д.№363 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на Е. *** ЕГН ********** в качеството му на изпълнителен директор и представляващ МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК ***гр.В.против Наказателно постановление (НП) №11 - 01 - 379 от 13.11.2018 г., издадено от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр.С., с което за нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от Закона за счетоводството /ЗСч/, на основание чл.69, ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите на МБАЛ „Христо Ботев”АД гр.В.ЕИК***е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000  (две хиляди) лева.

В жалбата се твърди, че издаденото НП е неправилно и незаконосъобразно, а при съставянето на АУАН са допуснати съществени процесуални нарушения и  нарушения на материалния закон. Твърди се, че АУАН е съставен и съответно НП е издадено в нарушение на чл.34 ЗАНН, както и че АНО  не е посочил мотиви за неприлагането на чл.28 ЗАНН.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя не се явява, но моли с приложеното писмено становище НП да бъде отменено, съгласно развитите доводи в жалбата.

Ответната страна - Агенцията за държавна финансова инспекция се представлява от главен юрисконсулт, който предлага жалбата да бъде оставена без уважение, а НП да бъде потвърдено, като изтъква, че същото е правилно и законосъобразно.

Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:

Административнонаказателното производство е образувано със съставянето на АУАН №11-01-379 от 16.05.2018 г. за това, че в град В.към 03.04.2018 г. изп.директор на дружеството и ръководител на предприятието по смисъла на чл.16 от Закона за счетоводството, не е съхранил ведомостите за заплати за 2013 година за платени месечни възнаграждения от МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК***гр.В.на лицата, работещи в сектор „Управление” и на лицата от Съвета на директорите в дружеството. Актосъставителят е квалифицирал нарушението като такова по чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от Закона за счетоводството /ЗСч/ Актът е съставен на 16.05.2018 г. в присъствието на един свидетел и в отсъствие на представител на ЮЛ. В АУАН са описани писмените материали, които са неразделна част от него и са приети и приложени по делото.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, след преценка на възраженията и събраните доказателства по случая, наказващият орган е издал атакуваното НП №11-01-379 от 13.11.2018 г., с което при описана идентична фактическа обстановка за нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от Закона за счетоводството /ЗСч,/ на основание чл.69, ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите на МБАЛ „Христо Ботев” АД гр.В.ЕИК***е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000  (две хиляди) лева.

При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля по съставянето и връчването на акта, посочен в АУАН. Съдът кредитира изцяло показанията на свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви, кореспондират и се припокриват с изложеното в АУАН и в писмените материали към него. Събраните по делото писмени доказателства, съставляващи цялата административно наказателна преписка се кредитират изцяло от съда като релевантни към конкретния казус и подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП.

При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения седемдневен срок и същата е процесуално допустима.

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от материално и териториално компетентните за това органи, което се установява от приложените Заповеди от л.14 до л.17 вкл. от делото, издадени от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с която са определени, както актосъставителя, така и неговите задачи и  на министъра на финансите, с която директорът на Агенция за държавна финансова инспекция е определен да издава НП за административни нарушения по ЗСч.

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени в предвидената от закона писмена форма.  Изискванията към процедурата по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя са спазени съгласно нормативните разпоредби. Актът за установяване на административно нарушение и НП съдържат всички необходими реквизити съобразно чл.42 от ЗАНН и чл.57, ал.1 от ЗАНН. Посочена  е дата – към 03.04.2018 г.  и място – град В.на извършване на нарушението. Посочени са обстоятелствата, при  които същото е било извършено, прецизно е описано самото нарушение и е дадена правилната правна квалификация, от което следва, че не са налице неотстраними съществени процесуални нарушения, водещи до отмяна на издаденото НП.

Установява се безспорно от приетите и приложени писмени доказателства, че по време на финансовата инспекция на МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК***гр.В., извършена от АДФИ гр.С. е констатирано, че ведомостите  за изплатени месечни възнаграждения на лицата, работещи в сектор „Управление”, както и на лицата от Съвета на директорите в дружеството, не се съхраняват в болницата. За така установеното е съставен Констативен протокол от 03.04.2018 г. Горното обстоятелство се потвърждава и от приложеното писмено обяснение  от 12.04.2018 г. , подписано от изпълнителния директор на дружеството. По време на проверката е установено и обстоятелството, че в Правилника за устройството и дейността и вътрешния ред на МБАЛ и във Вътрешните правила за работна заплата, не се съдържат указания  кой да съхранява ведомостите за заплати на служителите на болницата, как да се съхраняват, къде и по какъв ред, в срок от 50 години, считано от 1 януари на отчетния период, следващ отчетния период, за който се отнасят. По време на проверката е установено, че ведомости за заплати или друга счетоводна информация за процесния период не са предавани за съхранение в частни или държавни архиви по реда на ЗНАФ.

След преценка на обстоятелствата и доказателствата по делото, съдът намира, че въззивникът е извършил посоченото в АУАН и НП нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от ЗСч.  При така изяснената фактическа обстановка на база на събраните доказателства по същество е налице безспорна установеност на нарушението, поради което правилно е ангажирана административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател.

Не е налице маловажност на случая, тъй като в конкретния случай санкционираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на обичайните нарушения от същия вид. В тази насока възражението е неоснователно. В АУАН и НП е налице ясно и конкретно описание на нарушението. Фактическото описание на нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на жалбоподателя да установи срещу какви факти следва да се защитава, поради което в тази насока липсва допуснато съществено нарушение на процесуалните правила при съставяне на АУАН и при издаване на НП. Наложеното наказание „имуществена санкция” е в минимален размер от две хиляди лева, определен от АНО, който правилно е приложил закона по отношение на приложимите санкционни разпоредби.

По отношение възражението за изтекла погасителна давност от страна на жалбоподателя, съдът намира същото за неоснователно, тъй като в настоящия случай нарушението е извършено и констатирано към дата 03.04.2018 г., но продължава да е налично, т.е. касае се за едно продължено нарушение.

Предвид гореизложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, поради което същата не следва да бъде уважена, а атакуванато НП следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-379 от 13.11.2018 г., издадено от директора на АДФИ гр.С., с което за нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от ЗСч, на основание чл.69, ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите на МБАЛ „Христо Ботев” АД гр.В.ЕИК***е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000  (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – гр. В.по реда на гл.XII Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.

 

 

                                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :