Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.В., 06.06.2019
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачански районен съд, VII
наказателен състав, в откритото съдебно заседание на
седми май
, две
хиляди и деветнадесета година в състав:
Районен съдия: Росица
Ангелова
при участието на секретаря В.В., като изслуша
докладваното от съдията н.а.х.д.№363 по описа за
Производството е по реда
на чл. 59-63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е
образувано по жалба на Е. *** ЕГН ********** в качеството му на изпълнителен
директор и представляващ МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК ***гр.В.против Наказателно
постановление (НП) №11 - 01 - 379 от 13.11.2018 г., издадено от Директора на
Агенция за държавна финансова инспекция гр.С., с което за нарушение на чл.12,
ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от Закона за счетоводството /ЗСч/, на
основание чл.69, ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и
Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите на МБАЛ „Христо
Ботев”АД гр.В.ЕИК***е наложено административно наказание „имуществена санкция”
в размер на 2000 (две хиляди) лева.
В жалбата се твърди, че
издаденото НП е неправилно и незаконосъобразно, а при съставянето на АУАН са
допуснати съществени процесуални нарушения и
нарушения на материалния закон. Твърди се, че АУАН е съставен и
съответно НП е издадено в нарушение на чл.34 ЗАНН, както и че АНО не е посочил мотиви за неприлагането на чл.28 ЗАНН.
В съдебното заседание процесуалният
представител на жалбоподателя не се явява, но моли с приложеното писмено
становище НП да бъде отменено, съгласно развитите доводи в жалбата.
Ответната страна - Агенцията
за държавна финансова инспекция се представлява от главен юрисконсулт, който предлага
жалбата да бъде оставена без уважение, а НП да бъде потвърдено, като изтъква,
че същото е правилно и законосъобразно.
Врачанският районен съд,
като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства,
доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна
следното:
Административнонаказателното
производство е образувано със съставянето на АУАН №11-01-379 от 16.05.2018 г.
за това, че в град В.към 03.04.2018 г. изп.директор на дружеството и
ръководител на предприятието по смисъла на чл.16 от Закона за счетоводството,
не е съхранил ведомостите за заплати за 2013 година за платени месечни
възнаграждения от МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК***гр.В.на лицата, работещи в сектор
„Управление” и на лицата от Съвета на директорите в дружеството. Актосъставителят
е квалифицирал нарушението като такова по чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8
и т.9 от Закона за счетоводството /ЗСч/ Актът е съставен на 16.05.2018 г. в присъствието
на един свидетел и в отсъствие на представител на ЮЛ. В АУАН са описани
писмените материали, които са неразделна част от него и са приети и приложени
по делото.
Въз основа на горния акт
за установяване на административно нарушение, след преценка на възраженията и
събраните доказателства по случая, наказващият орган е издал атакуваното НП №11-01-379
от 13.11.2018 г., с което при описана идентична фактическа обстановка за
нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от Закона за
счетоводството /ЗСч,/ на основание чл.69, ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и
Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на министъра на финансите на МБАЛ „Христо
Ботев” АД гр.В.ЕИК***е наложено административно наказание „имуществена санкция”
в размер на 2000 (две хиляди) лева.
При обжалването на НП
пред Врачанския районен съд са събрани гласни доказателства, като са допуснати
до разпит актосъставителя и свидетеля по съставянето и връчването на акта,
посочен в АУАН. Съдът кредитира изцяло показанията на
свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви, кореспондират и се
припокриват с изложеното в АУАН и в писмените материали към него. Събраните по
делото писмени доказателства, съставляващи цялата административно наказателна
преписка се кредитират изцяло от съда като релевантни към конкретния казус и
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП.
При гореустановената
фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата против
атакуваното НП е подадена в законоустановения седемдневен срок и същата е
процесуално допустима.
Актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление са издадени от
материално и териториално компетентните за това органи, което се установява от приложените Заповеди от
л.14 до л.17 вкл. от делото, издадени от директора на Агенцията за държавна
финансова инспекция, с която са определени, както актосъставителя, така и
неговите задачи и на министъра на
финансите, с която директорът на Агенция за държавна финансова инспекция е
определен да издава НП за административни нарушения по ЗСч.
Актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление са издадени в
предвидената от закона писмена форма.
Изискванията към процедурата по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя
са спазени съгласно нормативните разпоредби. Актът за установяване на
административно нарушение
и НП съдържат всички необходими реквизити съобразно чл.42 от ЗАНН и чл.57, ал.1
от ЗАНН. Посочена е дата – към 03.04.2018
г. и място – град В.на извършване на
нарушението. Посочени са обстоятелствата, при
които същото е било извършено, прецизно е описано самото нарушение и е
дадена правилната правна квалификация, от което следва, че не са налице
неотстраними съществени процесуални нарушения, водещи до отмяна на издаденото
НП.
Установява се безспорно
от приетите и приложени писмени доказателства, че по време на финансовата
инспекция на МБАЛ „Христо Ботев”АД ЕИК***гр.В., извършена от АДФИ гр.С. е
констатирано, че ведомостите за изплатени
месечни възнаграждения на лицата, работещи в сектор „Управление”, както и на
лицата от Съвета на директорите в дружеството, не се съхраняват в болницата. За
така установеното е съставен Констативен протокол от 03.04.2018 г. Горното
обстоятелство се потвърждава и от приложеното писмено обяснение от 12.04.2018 г. , подписано от изпълнителния
директор на дружеството. По време на проверката е установено и обстоятелството,
че в Правилника за устройството и дейността и вътрешния ред на МБАЛ и във
Вътрешните правила за работна заплата, не се съдържат указания кой да съхранява ведомостите за заплати на
служителите на болницата, как да се съхраняват, къде и по какъв ред, в срок от
50 години, считано от 1 януари на отчетния период, следващ отчетния период, за
който се отнасят. По време на проверката е установено, че ведомости за заплати
или друга счетоводна информация за процесния период не са предавани за
съхранение в частни или държавни архиви по реда на ЗНАФ.
След преценка на
обстоятелствата и доказателствата по делото, съдът намира, че въззивникът е
извършил посоченото в АУАН и НП нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1,
т.8 и т.9 от ЗСч. При така изяснената
фактическа обстановка на база на събраните доказателства по същество е налице
безспорна установеност на нарушението, поради което правилно е ангажирана
административно-наказателната отговорност на дружеството-жалбоподател.
Не е налице маловажност
на случая, тъй като в конкретния случай санкционираното нарушение
не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на обичайните нарушения
от същия вид. В тази насока възражението е неоснователно. В АУАН и НП е налице ясно
и конкретно описание на нарушението. Фактическото описание на нарушението е
достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на жалбоподателя
да установи срещу какви факти следва да се защитава, поради което в тази насока
липсва допуснато съществено нарушение на процесуалните правила при съставяне на
АУАН и при издаване на НП. Наложеното наказание „имуществена санкция” е в минимален
размер от две хиляди лева, определен от АНО, който правилно е приложил закона по
отношение на приложимите санкционни разпоредби.
По отношение
възражението за изтекла погасителна давност от страна на жалбоподателя, съдът намира
същото за неоснователно, тъй като в настоящия случай нарушението е извършено и
констатирано към дата 03.04.2018 г., но продължава да е налично, т.е. касае се
за едно продължено нарушение.
Предвид гореизложеното,
съдът намира жалбата за неоснователна, поради което същата не следва да бъде
уважена, а атакуванато НП следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
Водим от горното и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№11-01-379 от 13.11.2018 г., издадено от директора на АДФИ гр.С., с което за
нарушение на чл.12, ал.1, т.1 вр. чл.16, ал.1, т.8 и т.9 от ЗСч, на основание чл.69,
ал.1, пр.II вр. чл.78, ал.2 от ЗСч и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017 г. на
министъра на финансите на МБАЛ „Христо Ботев” АД гр.В.ЕИК***е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 (две хиляди) лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. В.по реда на гл.XII Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за неговото изготвяне.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :