Решение по дело №1739/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1123
Дата: 10 юни 2019 г. (в сила от 28 юни 2019 г.)
Съдия: Виолета Веселинова Низамова
Дело: 20195330201739
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1123

гр. Пловдив, 10.06.2019г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на десети април, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА

                                                                                         

при участието на секретаря Сийка Радева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 1739/2019г. по описа на ПРС, ХХV нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Съдът е сезиран с жалба от А.Й.М., ЕГН **********, против Електронен фиш серия К № 1112711 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство MULTA RADAR00209D32ACE1 на ОДМВР Пловдив, с което на основание  чл. 189, ал.4 вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лв. /сто лева/, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят атакува цитирания по-горе електронен фиш като моли същия да бъде отменен поради изтекла погасителна давност. В съдебно заседание редовно и своевременно призован не се явява лично.

Въззиваемата страна не изпраща представител в съдебно заседание, редовно призована. В писмо рег. № 317000-2599/13.03.2019г. представя необходимата информация съобразно изискването на чл. 189, ал.8 от ЗДвП.

Съдът, като се запозна с материалите по делото и прецени законосъобразността на обжалваното наказателно постановление с оглед произнасяне по същество, намира за установено следното:

На 31.12.2015г. в 21:59 часа в реп.път II-86, км. 19+240 /Пловдив – Асеновград/ в посока гр. Асеновград, е извършено нарушение за скорост, с лек автомобил Пежо 307, с рег. № …, установено и заснето с автоматизирано техническо средство MULTA RADAR00209D32ACE1, като при разрешена скорост от 60 км/ч е установена скорост от 87 км/ч, след отчитане на толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч или превишение на разрешената скорост с 27 км/ч. Горепосоченото МПС е с регистриран собственик А.Й.М..

 За така констатираното нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. 1 ЗДвП и на основание  чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП, е наложена глоба от 100.00 лева.

 Тази фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателя и се установява по безспорен и категоричен начин от писмените доказателства по делото, които съгласно чл. 189, ал. 15 ЗДвП, се ползват с доказателствена сила и които съдът възприема и кредитира като обективни и непротиворечиви.

 Горната фактическа обстановка обосновава следните правни изводи:

По делото е приложена разписка за връчен електронен фиш, видно от която същия е връчен на жалбоподателя на 26.02.2019г. Жалбата е подадена на 05.03.2019г. и се явява подадена в законоустановения срок по чл. 189, ал.8 от ЗДвП, поради което същата е допустима. Същата е подадена от процесуално легитимиран субект, с изявен правен интерес. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за установено, че действително на датата, отразена по електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение с превишена скорост. Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на нарушението. Видно от изискания и приложен протокол за проверка № 149 – ИСИ от 25.03.2015г. стационарна радарна система "MULTA RADAR SD580" с номер 00209D32ACE1, е преминала успешно периодична проверка която е прключила със заключението че отговаря на техническите изисквания. Видно е че първоначалните и последващи проверки на стационарните видео радарни системи се извършват от експерти от БИМ което е в съответствие с разпоредбата на чл. 38 от Закона за измерванията. Съдът приема че на основание чл. 189, ал. 15 от ЗДвП, изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес чиято доказателствена сила не беше оборена.

 Мястото и времето на нарушението са отразени по надлежния ред и достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на наказаното лице какво именно поведение се санкционира.

Предвид мястото на нарушението, което попада извън населено място за което е въведено ограничение на скоростта с пътен знак В 26 – 60 км.ч. и съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак, какъвто е и настоящия случай. В писмото на административно-наказващия орган е отразено че на мястото на което е извършено нарушението е имало поставен знак В 26. Поради изложеното правилно е било посочено че е налице  установено нарушение на чл. 21, ал.2 от ЗДвП. Видно от постъпилото по делото писмо от Областно пътно управление към датата на извършеното нарушение на републикански път II-86, км. 19+240 /Пловдив-Асеновград/, в посока гр. Пловдив е имало поставен пътен знак В26, въвеждащ ограничение на скоростта от 60км/ч.

Видно е от отразеното по електронния фиш, че в същия се съдържат всички реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП по утвърдения образец. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал.4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято територия е извършено нарушението

 Нарушението е установено със стационарна система за видеоконтрол, поради което и установяването и заснемането на нарушението попада в хипотезата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП.

Видно е, че е налице действително разминаване между установената съгласно приложения снимков материал и т.нар. наказуема скорост, която именно е отразена във фиша, както и изчисленото на тази база превишение, като тук следва да се има предвид, че съгласно данните за конкретния вид система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения, публикувани в Публичния регистър на одобрените средства за измерване на БИМ, са налице максимално предвидени грешки при измерване на скорост при полеви тест от 3 км/час. В тази връзка и видно и от отразеното върху приложената снимка и електронния фиш, в същия са изчислени в полза на водача наказуемата скорост и наказуемото превишение, като действително установената скорост е намалена.

Спазени са били изискванията на чл. 7 от Наредба № 8121з-532/2015 г. /действала към датата на извършеното нарушение и до 16.01.2018г./, която разпоредба практически е детайлизирала уредбата на описаното в чл. 165, ал.2, т.8 от ЗДвП (днес отм.) оповестяване, като е предвиждала обозначаване на местата за контрол с АТСС с пътен знак Е24, както и документиране на разполагането му чрез снимка и обявяване на местата за контрол чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР. По делото са приложени доказателства видно от който мястото за контрол е било оповестено чрез поставен знак Е 24, както се е изисквало към онзи момент, който знак е трайно прикрепен към земната повърхност поставен съгласно законовите изисквания. Отделно от това от справката в официалната страница на МВР, раздел „Полезно за вас“, която е общодостъпна, относно местата за контрол на които могат да се поставят АТСС е видно че именно републикански път II-86, км. 19+240 е място определено като място на което е поставена стационарна камера за контрол на скоростта в двете посоки.

Обжалваният електронен фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя М., като се има предвид, че същия се явява собственик на регистрираното МПС с което е извършено нарушението, което обстоятелство не се оспорва. Освен това, жалбоподателят няма данни да се е възползвал от възможността по чл. 189, ал.5 от ЗДвП и по чл. 189, ал.6 от ЗДвП, каквото обстоятелство и не се твърди.

При така възприетата и изложена фактическа обстановка и независимо от извършването на административните нарушения за което е издаден обжалвания електронен фиш от страна на жалбоподателя А.Й.М., настоящият съдебен състав прие, че е налице основание за отмяна на наказателното постановление изцяло като незаконосъобразно – поради изтекла погасителна давност, изключваща реализацията на административната отговорност.

Нарушението санкционирано с издадения електронен фиш /ЕФ/ е извършено на 31.12.2015г. В административно-наказателното производство чл. 81, ал.3 от НК следва да се разглежда във връзка с чл. 80, ал.1, т.5 от НК както това изрично е посочено в Тълкувателно постановление № 1/27.02.2014 г. на ОСС от НК на ВКС и ОСС от ІІ колегия на ВАС. Съгласно чл. 80, ал.1, т.5 на НК (в редакцията ДВ, бр. 26 от 06.04.2010 г.), наказателното преследване се изключва по давност когато то не е възбудено в продължение на три години. В чл. 81, ал.3 от НК е въведена абсолютна погасителна давност, а именно: независимо от спиране или прекъсване на давността, наказателното преследване се изключва ако е изтекъл срок, който надвишава с една втора срока, предвиден в предходния член, т.е. за административните нарушения, извършени при действие на новата редакция на чл. 80, ал.1, т.5 от НК (какъвто е настоящият случай), срокът на абсолютната погасителна давност е четири години и половина. В разглежданата по делото хипотеза е установено, че нарушението е извършено на 31.12.2015г., а видно от справка в официалната страница на МВР която е общодостъпна, подраздел „Проверка на задължения по СУМПС (шофьорска книжка) или ФИШ/АУАН/НП с възможност за извършване на плащане“, същия е бил издаден на 11.01.2016г. от която дата е започнал да тече срокът на относителната погасителна давност. Давностният срок по чл.80 ал.1 т.5 от НК е три години, а съгласно нормата на чл.81 ал.2 от НК „Давността се прекъсва с всяко действие на надлежните органи, предприето за преследване, и то само спрямо лицето, срещу което е насочено преследването. След свършване на действието, с което е прекъсната давността, започва да тече нова давност.”. В настоящия случай ЕФ е издаден на 11.01.2016 г. и в следващите се три години /с оглед на предвидената погасителна давност в чл.80 ал.1 т.5 от НК/ не са били извършени никакви пряко насочени за реализацията на административната отговорност действия спрямо жалбоподателя А.М.. Следващото издаването на ЕФ действие, е връчването на този ЕФ, но той е връчен на 26.02.2019г. – след изтичане на повече три години от издаването му. Погасителната давност от три години, започнала да тече на 11.01.2016г., е била изтекла на 11.01.2019г., като от този момент насетне обжалваното наказателно постановление, с което се цели да се реализира докрай административната отговорност спрямо лицето нарушител, се явява незаконосъобразно.

Поради горните мотиви, Пловдивският районен съд, ХХV н. с.

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № 1112711 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство MULTA RADAR00209D32ACE1 на ОДМВР Пловдив, с което на основание  чл. 189, ал.4 вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП на А.Й.М., ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 100 лв. /сто лева/, за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП..

 

 Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.Р.