Р Е Ш Е Н И Е
№1485
Бургас, 13/12/2022 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на тридесети ноември, две хиляди
двадесет и втора година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар Вяра Стоянова
като
разгледа административно дело номер 889 по
описа за 2022 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.220 от Закона за митниците/ЗМ/, вр. чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Образувано
е по жалба на С.Д.В. ***, против решение № 32-155435/13.05.2022 г. на директора
на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас, с което на
основание чл. 70, § 1 и § 2 и чл. 71, § 1 б.д, подб. i Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. за
стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация/МД/ MRN19BG001008010342R4/17.09.2019
г. е определена митническа стойност в
размер на 9 476.17/девет хиляди четиристотин седемдесет и шест лева и
седемнадесет ст./; на основание чл. 85,
§ 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито,
съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 32 90/код по ТАРИК 8703 24
90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в
размер на 947.62/деветстотин четиридесет и седем лева и шестдесет и две ст./;
на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. а Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и
ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на
вносни мита, а именно 17.09.2019 г. и предвид данъчната ставка от 20 %,
съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е
определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на
автомобилите в размер на 2 157.44/две хиляди сто петдесет и седем лева и
четиридесет и четири ст./ при данъчна основа
в размер на 10 787.22/десет хиляди седемстотин осемдесет и седем
лева и двадесет и две ст./; на основание чл. 105. § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
са определени за вземане под отчет и досъбиране мито и ДДС общо в размер на 2 271.46/две
хиляди двеста седемдесет и един лева и четиридесет и шест ст./, от които мито в
размер на 709.83/седемстотин и девет лева и осемдесет и три ст./ и ДДС в размер
на 1 561.63/хиляда петстотин шестдесет и един лева и шестдесет и три ст./,
ведно със законна лихва, считано от 17.09.2019 г. до датата на връчване на
решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от решението до
окончателно изплащане на задължението.
Жалбоподателят,
редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда
жалбата. С доводи за незаконосъобразност иска отмяна на оспореното решение.
Излага подробни съображения. Ангажира доказателства. Претендира разноски. Представени
са писмени бележки.
Ответникът
- директор на ТД Митница Бургас, редовно уведомен, чрез процесуалния си
представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Иска да се
отхвърли. Представя административната преписка по издаване на оспорения
административен акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и
закона, намира следното:
Жалбата
е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес, съдържа
необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.
Разгледана
по същество е основателна при следните съображения:
На
17.09.2021 г. жалбоподателят е декларирал с МД MRN 19BG001008010342R4 стока за
поставяне под режим допускане за свободно обращение, а именно: употребяван
пътнически автомобил-катастрофирал; марка „Volkswagen“; модел „Pasat“; тип „Pasat“; дата
на първа рег. 01.01.2015 г.; раб.обем: 2000, шаси №: 1VWBV7A39FC051982; в ел. д. № 5/14 „Код на държавата на
изпращане/износ“ - Съединени американски щати; в ел.д. № 4/1 „Условие на
доставка“ - „CFR“; в
ел.д. № 4/14 „Наименование на местонахождението“ - Бургас; в ел.д. 4/16 Метод за определяне на
стойността - договорна стойност на внасяните стоки; в ел.д. № 6/14 „Код на
стоката - код по Комбинираната номенклатура“; в ел.д.6/15 „Код на стоката - код по ТАРИК“- 87033290; в ел.д. № 4/14
„Цена на стоката“ - 1 350.00; в ел.д. № 4/10 „Валута“ - USD; в ел.д № 4/9
„Добавяния и приспадания“ - код ВА разходи за транспорт след пристигане на
мястото на въвеждане - 363.43 лева /л.92 и 93 от делото/.
Според данните в приложената морска
товарителница № HLCUBSC190799710, издадена от Hapag - Lloyd Аktiengesellschaft, Хамбург,
автомобилът е превозен от пристанище Норфолк, Вирджиния до пристанище Бургас/л.139
от делото/.
На
база декларираните данни, към датата на приемане на МД размерът на митническата
стойност на стоката е определен съгласно правилото на чл. 70, § 1 Регламент /ЕС/
№ 952/2013 г., а именно на база договорната стойност, тоест действително
платената или подлежащата на плащане цена на стоката при продажбата й за износ
с местоназначение в митническата територия на Съюза, коригирана при
необходимост. Митническата стойност е определена в размер на 1 350.00 USD
на база следните декларирани елементи - цената на автомобила,
съгласно приложена фактура, USD + условие на доставката CFR
- 850+500. Същата е преизчислена в размер на 2 377.85
лева по валутния курс за митнически цели -1.76137 BGN/USD,
приложим към датата на приемане на МД. Върху така определената митническа
стойност на автомобила в размер на 2 377.85 лева са определени, взети под отчет
и заплатени вземания за мито в размер на 237.79 лeва
и ДДС в размер на 595.81 лева.
При
извършен последващ контрол на декларацията на основание чл.48 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г., вр. чл.84, ал.1, т.1 ЗМ е установено, че митническата стойност на
автомобила е определена на база неговата цена в размер на 1350.00 USD
с включени разходи за международен транспорт, съгласно приложена поръчка на
купувача - Buyer`s order № Е 2780/09.06.2019 г.
При
проверката е анализирана наличната информация за автомобил със същите
характеристики и идентичен VIN /номер на шаси/, като на електронен сайт
www.autoauctions.io е била открита информация за обявена продажна цена на
аукцион от дата 19.03.2019 г. със статус „продадена“ /sold/
за автомобил със същия VIN /номер на шаси/ - 1VWBV7A39FC051982 и „odometer 54601 actual miles“, в страната на износа. Установено е,
че публикуваната на този сайт продажна цена на автомобила е в размер на 4900.00 USD
и превишавала декларираната пред митническите органи цена в размер на 1350.00 USD при
допускане за свободно обращение.
Във
връзка с посочената информация възникнали основателни съмнения относно
действителната цена на автомобила, както и елементите, които се прибавят към
нея при определяне на митническата стойност, поради което на основание чл. 48
Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. и чл.84, ал.1, т.1 ЗМ от В. били изискани с писмо,
peг. № 32-316670/06.10.2021 г. доказателства за
потвърждение на декларираната цена: търговско досие по сключената сделка, договор
с продавача, договор с крайния получател на автомобила, оферта, поръчка, ценови
листи, потвърждения, проформа фактура, бизнес кореспонденция или други
документи и сведения, предшестващи издаването на търговската фактура за
придобиване на стоките, както и документи относно извършените плащания към
доставчика - продавач на стоката и всякакви други данни, сведения и документи
удостоверяващи цената по сделката и разходите по нея, документи за разходи
направени от купувача, но невключени в действително платената или подлежащата
на плащане цена- комисионни и възнаграждения за посредничество, разходи за
контейнери, транспорт, застраховка, и други операции свързани с транспорта,
както и писмени обяснения от вносителя по повод извършената сделка/л.84 от
делото/.
В писмо, вх.№ 32-33/8603/26.10.2021 г. жалбоподателят
е посочил, че не разполага с други документи, освен тези, които е представил
при вноса на автомобила; същият е внесен от физическо лице за лично ползване и е
бил със сериозен удар. Приложил е копия от страници на талона на автомобила и
договор за последваща продажба в Република България/л.75-80 от делото/.
Със
съобщение по чл.22, §6 Регламент №
952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 09.10.2013 г. за създаване
на Митнически кодекс на съюза, peг. № 32-424464/31.12.2021 г., жалбоподателят е
уведомен, че следва издаване на решение на директора на ТД Митница Бургас за
определяне на нов размер на митническата стойност на автомобила, деклариран с
митническа декларация MRN 19BG001008010342R4/17.09.2019 г. с конкретно изложени
мотиви/л.68 от делото/.
Посочено
е, че при извършения последващ контрол не са установени доказателства за
коректност на декларираната цена, съгласно приложената към МД поръчка на
купувача Buyer`s order № Е 2780/09.06.2019 г. /договори,
поръчки, оферти, кореспонденция или др. подобни, предшестващи сделката/ и не са
представени никакви доказателства за извършени плащания към продавача.
Приложената фактура не съдържа всички необходими реквизити, удостоверяващи
договорните условия по сделката като условие на доставка съгласно Инкотермс;
условия, начин и срок на плащане; клаузи при неизпълнение или др. и не може да
послужи за определяне на митническата стойност.
При
справка в наличната на ел.страница www.autoauctions.io информация било
установено, че на 19.03.2019 г. е проведен аукцион, на
който автомобилът с VIN /номер на шаси/ 1VWBV7A39FC051982 е
закупен за цена от 4 900.00 USD. Освен
данни за продажната цена на автомобила в резултат на проведения аукцион, са
налице 10 броя изображения, удостоверяващи неговото състояние, че е повреден,
което потвърждава описанието на автомобила към датата на деклариране за
свободно обращение, съдържащо се в ел.д.6/8 на митническата декларация-
„Катастофирал употребяван автомобил” и че няма доказателства да е била налице
промяна в състоянието на автомобила към 19.03.2019 г. - датата на аукциона и
към датата на допускане за свободно обращение - 17.09.2019 г. Според наличните
документи, издадени от компетентните власти в САЩ, последната осъществена
продажба с местоназначение митническата територия на Съюза на автомобил с VIN 1VWBV7A39FC051982 е сделката, извършена на 19.03.2019 г.
на цена 4900.00 USD с купувач „Ехlusive Motors Inc”. Сочи се, че представената от В.
фактура с издател последния купувач „Ехlusive Motors
Inc”
предполага възможна последваща препродажба с купувач С.Д.В.. Предвид което в
цената на автомобила, следва да са включат освен цената от аукциона, и суми за
печалба, разходи за посредничество и/или такси от проведения аукцион или
др.подобни, тъй като при определяне на митническата стойност към действително
платената или подлежаща на плащане цена за внасяните стоки се прибавят в
степента, в която са направени от купувача, но не са включени в действително
платената или подлежаща на плащане цена, разходите за комисионни и
възнаграждения за посредничество. Посочено е, че тези разходи следва да се
добавят към митническата стойност на стоките, но не са представени
доказателства за техния размер и че са реално извършени. Затова митническите
органи са уведомили жалбоподателя, че продажната цена от аукциона, проведен на
19.03.2019 г. в размер на 4900.00 USD е
установената действително платената цена на автомобила при продажбата му за
износ с местоназначение в митническата територия на Съюза и същата следва да
послужи за определянето на неговата митническа стойност, съгласно чл.70
Регламент/ЕС/ № 952/2013 г.. Към нея на основание чл.71, §1, б. д/, подб. i Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. следва да се прибавят и
транспортните разходи до мястото на въвеждане на митническата територия на
Съюза, които в конкретния случай са изчислени от митническите органи в размер
на 480.00 USD или 845.46 лева при курс в размер на
1.76137 лв./ USD.
Митническата
стойност на стоката, допусната до свободно обращение е изчислена в размер на 9 476.17
лева/4900.00 USD + 480 USD = 5380 USD х 1.76137лева/ - продажна цена, установена
на сайта www.autoauctions.io,
увеличена с транспортните разходи; определен е нов размер на данъчната основа
-10 787.22 лева и е установен размер за
вземане под отчет и досъбиране мито в размер на 709.83 лева и ДДС в
размер на 1 561.63 лева, общо в размер на 2 271.46 лева /две хиляди
двеста седемдесет и един лева и четиридесет и шест стотинки/, ведно със
законната лихва, считано от 17.09.2019 г., датата на приемане на митническата
декларация, и лихви за забава. На жалбоподателя е предоставен 30-дневен срок за становище/л.68 от делото/.
На
07.02.2022 г. С.Д.В. е представил становище, вх. № 32-41240, в което е изразил
несъгласие с мотивите за определяне на митническа стойност на внесения от него
автомобил, изложени в съобщението по чл.22, §6 Регламент №
952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета от 09.10.2013 г. за създаване
на Митнически кодекс на съюза. Сочи, че са необосновани, използвани са данни и
методики за целите на определяне митническата стойност, които не кореспондират
с разпоредбите на приложимото европейско и национално митническо
законодателство. Единственият документ, който доказва продажбата на автомобила
с цел износ към ЕС е приложената към МД поръчка на купувача - Buyer`s order № Е 2780/09.06.2019 г., за която административният
орган неправилно и необосновано е приел, че не може да послужи за митнически
цели. Твърди, нарушение на чл.36 АПК, тъй като административният орган се е позовал
на данни, съдържащи се на електронна страница, която е ненадежден и
недостоверен източник на информация и не може да послужи за определяне на
митническа стойност на автомобила и за определяне на допълнителни задължения за
мито и ДДС/л.44 от делото/. Към
становището е приложил декларация, в която е заявил, че при вноса на автомобила
са изпълнени всички условия на чл.70, §3 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г./л.66 от
делото/.
На
10.05.2022 г., с докладна записка, рег. № 32-149954, е предложено на директора на
ТД Митница Бургас да бъде издадено решение за досъбиране на сумата в размер на
2 271.46 лв. за стоката по МД МRN
19BG001008010342R4/17.09.2019 г. с вносител С.Д.В./л.40 от делото/.
На
13.05.2022 г., като възприел мотивите, изложени в съобщението по чл.22, §6 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г., peг. № 32-424464/31.12.2021 г., директорът на ТД Митница
Бургас, е издал решение №32-155435, с
което на основание чл. 70, § 1 и § 2 и чл.
71, § 1 б.д, подб. i Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. за стоката,
поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация/МД/ MRN19BG001008010342R4/17.09.2019
г. е определена митническа стойност в
размер на 9 476.17/девет хиляди четиристотин седемдесет и шест лева и
седемнадесет ст./; на основание чл. 85,
§ 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито,
съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 32 90/код по ТАРИК 8703 24
90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в
размер на 947.62/деветстотин четиридесет и седем лева и шестдесет и две ст./;
на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. а Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и
ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на
вносни мита, а именно 17.09.2019 г. и предвид данъчната ставка от 20 %,
съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е
определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на
автомобилите в размер на 2 157.44/две хиляди сто петдесет и седем лева и
четиридесет и четири ст./ при данъчна основа
в размер на 10 787.22/десет хиляди седемстотин осемдесет и седем
лева и двадесет и две ст./; на основание чл. 105. § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
са определени за вземане под отчет и досъбиране мито и ДДС общо в размер на 2
271.46/две хиляди двеста седемдесет и един лева и четиридесет и шест ст./, от
които мито в размер на 709.83/седемстотин и девет лева и осемдесет и три ст./ и
ДДС в размер на 1 561.63/хиляда петстотин шестдесет и един лева и шестдесет и
три ст./, ведно със законна лихва, считано от 17.09.2019 г. до датата на
връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от
решението до окончателно изплащане на задължението.
Решение
№32-155435 от 13.05.2022 г. на директора на ТД Митница Бургас е предмет на
разглеждане в настоящото производство.
При тези факти се налагат следните
правни изводи:
На първо
място, решение №32-155435 от 13.05.2022 г. е издадено от компетентен
орган-директора на ТД Митница Бургас, съобразно правилото на чл.19, ал.7 ЗМ.
На второ
място, същото е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически
правни основания.
На трето
място обаче решението е издадено при съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, материалния закон и неговата цел, при
следните съображения:
Митническата
декларация с MRN 19BG001008010342R4/17.09.2019 г. е била предмет на последващ контрол относно
верността на данните за реално платената цена за автомобила, посочен в същата,
релевантна за определяне на митническата му стойност, съответно и за дължимите
публични държавни вземания - мито и ДДС по реда на чл.48 МК, вр. чл.84 ЗМ.
Спазено
е изискването, установено в императивната норма на чл. 22, § 6 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. за предварително уведомяване за мотивите, на които ще се основава
решението и е предоставена възможност на вносителя да изрази становище в 30
дневен срок, от която той се е възползвал.
В
разпоредбата на чл. 70 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. на Европейския парламент
и на Съвета от 9 октомври 2013 година за създаване на Митнически кодекс на
Съюза /Регламент /ЕС/ № 952/2013 г./, е установен общият принцип за определяне на
митническата стойност въз основа на договорната стойност, т. е. въз основа на
действително заплатената или подлежащата на плащане цена на стоките при
продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза. Съгласно
чл.70, §2 с.р. действително платената или подлежащата на плащане цена е общата
сума, която купувачът е платил или трябва да плати на продавача или която
купувачът е платил или трябва да плати на трета страна в полза на продавача за
внасяните стоки, и включва всички суми, които са платени или трябва да бъдат
платени като условие за продажбата на внасяните стоки. Когато митническата
стойност на стоките не може да се определи съгласно чл. 70, тя се определя чрез
последователно прилагане на вторичните методи по чл. 74 § 2 от буква а/ до
буква г/ Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.. Съответно когато митническата стойност
не може да се определи по реда на чл.74, §2, митническото остойностяване се
извършва по реда на чл.74, §3 МК - въз основа на наличните данни на
митническата територия на Съюза.
На
основание чл.140, §1 Регламент за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, при основателни
съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или
подлежаща на плащане сума, посочена в чл.70, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.,
митническите органи могат да поискат от декларатора да предостави допълнителна
информация, а според чл.140, §2 ако съмненията им не отпаднат, митническите
органи могат да решат, че стойността на стоките не може да се определи по реда
на чл.70, §1.
Анализът
на цитираните правила сочи на извода, че вторичните методи по чл. 74 § 2 от
буква а/ до буква г/ Регламент /ЕС/ № 952/2013 г. са субсидиарно приложими и за
да се премине към тях следва да са налице основателни съмнения относно цената,
посочена в митническата декларация на вносителя. Съмненията следва да бъдат доведени
до знание на вносителя и ако не бъдат разсеяни от него, митническата стойност
следва да се определи по субсидиарно предвидените методи. В Митническия кодекс
и в Регламента за изпълнение не се съдържа легална дефиниция на понятието „основателни
съмнения“. Ето защо проявлението му следва да се установява във всеки отделен
случай съобразно конкретно установени факти и обстоятелства, като в тежест на
митническите органи е да докажат основателността на възникналите съмнения и да
обосноват определения нов размер на митническата стойност на внесената стока. В
конкретния случай митническите органи не са се справили с тази доказателствена
тежест, не са установили, посочили и доказали обстоятелства, които да изключват
приложение на основния метод за определяне на митническата стойност по чл. 70,
§1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
Административният
орган неоснователно се е позовал на информация, налична в произволен интернет
сайт, за да обоснове извод, че действителната договорна стойност на автомобила,
закупен от жалбоподателя е 4 900.00 USD, а не както е посочено в
митническата декларация.
Действително
в представения от жалбоподателя талон на автомобила като собственик е вписан „Ехlusive Motors Inc”. В удостоверението за претърпяло щета
моторно превозно средство от 16.07.2019 г.- сертификат за възстановяване -
Мериленд/л.164 и 165 от делото/ е описано
моторно превозно средство с VIN 1VWBV7A39FC051982, издадено в страната
на износ. В полето, удостоверяващо собствеността, като такъв е вписан АLLSTATE
C/O COPART, при липсата на други данни за собственик. Независимо от това,
представеният с административната преписка документ за прехвърляне правото на
собственост от дилър на моторни превозни средства във Вирджиния, издаден на
09.06.2019 г./л.158-160 от делото/, удостоверява, че автомобил с VIN
1VWBV7A39FC051982 e прехвърлeн от дилър на моторни превозни средства във
Вирджиния на жалбоподателя С. В.. Цитираният е в потвърждение на представената
към МД Buyer`s order/поръчка на купувача, л.161 и 163 от делото/ от 06.09.2019 г., в която като продавач е вписан „Ехlusive Motors Inc”, а за купувач -жалбоподателя. В
поръчката изрично е посочено, че първата и втората й страница съдържат целият
договор за покупката, включително продажната цена, уговорена между страните в
размер на 850.00 USD и цената за транспорт в размер на 500.00 USD. Посочено е
също, че при изпълнението й, купувачът потвърждава, че е прочел и се съгласява
да бъде обвързан с всички условия.
Видно от
представената от ответника информация от сайта www.autoauctions.io на същия e била
обявена продажна цена 4 900.00 USD, вид на продавача - застрахователно дружество
/л.144 от делото/ и статус на автомобила - продаден, но това не означава, че това
е крайната цена, на която е продаден атомобила на аукциона на дата 19.03.2019 г.
Митническите органи не са събрали по официален ред актуализирана
информация относно крайната продажна
цена, на която е закупен автомобила и относно страните по сделката, които да
подкрепят данните, публикувани на интернет
адрес www.autoauctions.io.
Информацията
от сайта, на която се е позовал административният орган, не представлява служебна и/или официална
такава, за да се приеме за достоверна, респ. да се използва като база данни или
за сравнение, а има информативен и неангажиращ характер. Информативният и
неангажиращ характер на тези данни е отбелязан в общите условия на самия сайт.
В раздел 6 „Точност, пълнота и актуална информация“ на общите условия, е посочено,
че Ото.Окшънс.ио/АutoАuctions.io/ не носят отговорност, ако информацията, която
се предоставя на сайта не е точна, пълна или актуална. Посочено е също, че съдържанието
на сайта е предоставено за обща информация и не трябва да се разчита или да се
използва като единствено основание за вземане на решения без да се допитате
първо до първични, по-точни, по-пълни или по-навременни източници на
информация. Отбелязано е също, че всяко позоваване на материала, съдържащ се на
този сайт може да съдържа определена информация за минали периоди, която
неизбежно не е актуална и се предоставя
само за справка. Сочи се, че Ото.Окшънс.ио запазва правото си да променя
съдържанието на сайта по всяко време и не са задължени да актуализират
информацията на техния сайт/л.118, гръб от делото/.
Същевременно
административният орган без да оспорва представената към МД поръчка на купувача
от 06.09.2019 г. е приел, че е възникнало основание за отхвърляне на
декларираната от жалбоподателя митническа стойност на автомобила, която съвпада
с уговорената продажна цена по поръчката. Не е посочил причината за незачитане
на данните в самата поръчка, на инкоркопирания в нея договор за
покупко-продажба на автомобила между „Ехlusive Motors
Inc”
като продавач и С.В. като купувач, в това число относно уговорената между
страните продажна цена на автомобила и цена за транспорта. Вместо това
необосновано е приел, че липсват доказателства за коректност на декларираната цена, съгласно приложената
поръчка на купувача и не е обосновал съмненията си в достоверността на
декларираната митническа стойност, в нарушение на чл. 140 от Регламент за
изпълнение /ЕС/ № 2015/2447.
Относно
процедурата по определяне на по-висок размер на митническата стойност на
автомобила, следва да се съобрази, че във всички случаи при прилагането на
методи за определяне на митническа стойност, митническите органи имат
задължение да положат необходимата грижа, за да установят справедливата
стойност на внасяните стоки, а не въз основа на произволно определени или
фиктивни стойности, за което е установена забрана в чл.144, т.2, б.ж/ Регламент
за изпълнение /ЕС/ 2015/2447 на Комисията от 24 ноември 2015 година за
определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент /ЕС/
№ 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически
кодекс на Съюза. На
това принципно положение е основана и процедурата по чл.140, §1 от Регламента
за прилагане с уточнението, че за да не изглежда намесата на администрацията
непропорционална, съмненията в справедливостта на декларираната митническа
стойност следва да са надлежно мотивирани и изисканата от декларатора
допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения, и да е съобразена
с възможностите му. В случая митническите органи са посочили, че имат съмнения
относно декларираната от жалбоподателя договорна стойност на автомобила, но
нито са обосновали тези съмнения, за да изключат приложението на основния метод
за определяне на митническата стойност по чл. 70, §1 Регламент /ЕС/ № 952/2013
г., нито са приложили някой от вторичните методи по чл. 74 §1-3 МК.
По
тези съображения, след като не е приел декларираната договорна стойност на автомобила
и е определил нова такава единствено въз основа налична информация на интернет
адрес www.autoauctions.io за
автомобил със същите характеристики и идентичен VIN /номер на шаси/ в страната
на износа с обявена продажна цена от 4900.00 USD,
директорът на ТД Митница Бургас е издал незаконосъобразен административен акт,
който следва да се отмени.
Не
са налице предпоставките, установени в чл.140 Регламент за изпълнение /ЕС/
2015/2447, за да бъде определена митническата стойност на
внесената стока на основание чл.70, § 1 във вр.
с чл.71, §1, б. „д“, подб. i/ Регламент
/ЕС/ № 952/2013 г. Предвид незаконосъобразното
определяне на митническата стойност на стоката, незаконосъобразно са определени
за вземане под отчет и досъбиране от С.Д.В. мито в размер на 709.83 лева и ДДС
в размер на 1 561.63 лева, общо в размер на 2 271.46 лева /две хиляди
двеста седемдесет и един лева и четиридесет и шест стотинки/.
При
този резултат и предвид направеното искане в полза на жалбоподателя се следват
разноски общо в размер на 590.00/петстотин и деветдесет/ лева, представляващи
10.00/десет/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса и
580.00/петстотин и осемдесет/ лева адвокатско възнаграждение.
Мотивиран
така и на основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 32-155435/13.05.2022 г. на
директора на Териториална дирекция/ТД/ Митница Бургас, с което на
основание чл. 70, § 1 и § 2 и чл. 71, § 1 б.д, подб. i Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. за
стоката, поставена под режим допускане за свободно обращение с митническа декларация/МД/ MRN19BG001008010342R4/17.09.2019
г. е определена митническа стойност в
размер на 9 476.17/девет хиляди четиристотин седемдесет и шест лева и
седемнадесет ст./; на основание чл. 85,
§ 1 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., при прилагане на ставка 10 % за вносно мито,
съответстваща на декларирания тарифен код по КН 8703 32 90/код по ТАРИК 8703 24
90 00/, спрямо новата митническа стойност е определено митническо задължение в
размер на 947.62/деветстотин четиридесет и седем лева и шестдесет и две ст./;
на основание чл. 54, ал. 1 ЗДДС, вр. с чл. 77, § 1, б. а Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и с чл. 77, § 2 с.р. данъчното събитие при внос на стоки възниква и
ДДС става изискуем на датата, на която възниква задължението за заплащане на
вносни мита, а именно 17.09.2019 г. и предвид данъчната ставка от 20 %,
съгласно чл. 66, ал. 1, т. 2 ЗДДС и на основание чл. 67, ал. 1 с.з. е
определено задължение за ДДС при внос по смисъла на чл. 16, ал. 1 ЗДДС на
автомобилите в размер на 2 157.44/две хиляди сто петдесет и седем лева и
четиридесет и четири ст./ при данъчна основа
в размер на 10 787.22/десет хиляди седемстотин осемдесет и седем
лева и двадесет и две ст./; на основание чл. 105. § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. и чл. 56 ЗДДС, вр. чл. 105, § 3 и § 4 Регламент /ЕС/ № 952/2013 г.
са определени за вземане под отчет и досъбиране от С.Д.В. ***, мито и ДДС общо в размер на 2
271.46/две хиляди двеста седемдесет и един лева и четиридесет и шест ст./, от
които мито в размер на 709.83/седемстотин и девет лева и осемдесет и три ст./ и
ДДС в размер на 1 561.63/хиляда петстотин шестдесет и един лева и шестдесет и
три ст./, ведно със законна лихва, считано от 17.09.2019 г. до датата на
връчване на решението и лихва за забава от изтичане на срока по т.8 от
решението до окончателно изплащане на задължението.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на С.Д.В. ***, разноски в размер на 590.00/петстотин
и деветдесет/ лева.
Решението
може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен
административен съд на Република България.
СЪДИЯ: