Решение по дело №88/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Ивайло Йосифов Иванов
Дело: 20207200700088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

     

гр.Русе, 08.12.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на втори декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

     Членове: ДИМИТРИНКА КУПРИНДИЙСКА

ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

при секретаря Наталия Георгиева и с участието на прокурора Диана Неева, като разгледа докладваното от съдия Йосифов адм.д. № 88 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по оспорване от заместник - областния управител на Oбласт Русе на разпоредбата на чл.34, ал.4 от Правилникa за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г., приет с решение № 21 по протокол № 4/19.12.2019 г. на Общински съвет – Ветово. Излагат се подробни съображения за незаконосъобразност на оспорената разпоредба като противоречаща на разпоредби от нормативен акт от по-висок ранг – на ЗПКОНПИ, който закон съдържа изрична уредба на регулираната материя. Иска се нейната отмяна и се претендира присъждането на направените разноски.

Ответникът по оспорването – Общински съвет – Ветово не изпраща представител в съдебно заседание и не изразява становище.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе, като контролираща страна в производството, дава заключение за основателност на оспорването и счита, че посочената разпоредба следва да бъде отменена.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, след проверка по реда на чл.168 във вр. с чл.196 от АПК на оспорения подзаконов нормативен акт, приема за установено следното:

На 12.11.2019 г., под вх. № 03-25-29-1, в Общински съвет – Ветово е постъпило предложение от временната комисия, избрана с решение № 4 по протокол № 1/11.11.2019 г., за приемане на представения проект на Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г. В предложението е посочено, че текста на проекта е публикуван на официалната интернет страница на Общински съвет – Ветово на 12.11.2019 г. като в рамките на законоустановения срок от 30 дни всички заинтересовани лица могат да направят предложения, да изразят мнения, да подадат писмени становища или възражения по него. Отразено е, че крайната дата за подаване на писмени становища, предложения или възражения, е 12.12.2019 г. Проектът на правилник е бил обсъден на съвместно заседание на 11.12.2019 г. на постоянните комисии по бюджет, финанси, икономика, туризъм и транспорт; по законност, обществен ред и сигурност, регионално развитие и благоустройство и по осъществяване на контрол по изпълнение на решенията на общинския съвет. На същото съвместно заседание общинските съветници, включени в посочените постоянни комисии, изразили положително становище по проекта и взели решение той да бъде разгледан на заседание на общинския съвет. На същата дата, с вх. № ДЗ-29-00-86/11.12.2019 г., общинският съветник Нежля Ислямова е направила предложение до общинския съвет за приемане на така обсъдения правилник. Към предложението били приложени проект на правилника, мотивите към него и предложението на временната комисия.

На заседанието на Общински съвет – Ветово от 19.12.2019 г. присъствали 14 от общо 17 общински съветника като с 9 гласа „за“ и 5 гласа „въздържали се“ било прието решение № 21 по протокол № 4/19.12.2019 г., с което, на основание чл.21, ал.3 от ЗМСМА, е приет и Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г. Оспорената разпоредба на чл.34, ал.4 от него гласи следното: “При възникване на спор за наличие на конфликт на интереси, общинският съвет може да отложи вземането на решението, като избира анкетна комисия, която да изясни спорните обстоятелства“.

Този акт на общинския съвет, на основание чл.22, ал.1 от ЗМСМА, бил изпратен на областния управител като постъпил в областна администрация – Русе с вх. № 08-08-24#2/31.12.2019 г. След извършен контрол за законосъобразност, със заповед № 4-95-00-1/07.01.2020 г. областният управител е върнал решение № 21 по протокол № 4/19.12.2019 г., само по отношение на нормата на чл.34, ал.4 от така приетия с него правилник, за ново обсъждане на Общински съвет – Ветово. Видно от известието за доставяне, заповедта е постъпила в Общински съвет – Ветово на 08.01.2020 г. От тази дата започнал да тече 14-дневният срок по чл.45, ал.7 от ЗМСМА за разглеждане на върнатия акт, който срок, както правилно е посочено в оспорването, изтича на 22.01.2020 г. След получаване на заповедта на областния управител не било проведено заседание на Общински съвет – Ветово. В областна администрация – Русе, след изтичане на този срок, била изпратена покана от 23.01.2020 г. с проект на дневен ред за заседание на общинския съвет на 31.01.2020 г., с включена точка в дневния ред обсъждане на заповед № 4-95-00-1/07.01.2020 г.

На 29.01.2020 г. заместник-областният управител оспорил нормата на чл.34, ал.4 от правилника пред съда. Със заповед № 2-95-00-43/24.01.2020 г., за времето на отсъствието на областния управител от 27.01.2020 г. до 31.01.2020 г. включително, С.Ф.И. – заместник областен управител на Област Русе, бил определен да изпълнява правомощията му по Закона за администрацията, т.е. включително правомощието по чл.32, ал.2, изр.първо от ЗА по оспорване на незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА.

С решение № 33 по протокол № 5/31.01.2020 г. на Общински съвет – Ветово отменил оспорваната в настоящото производство норма на чл.34, ал.4 от правилника, приет от ОбС-Ветово. С влязло на 10.09.2020 г. в сила решение № 17/14.08.2020 г., постановено по адм.д. № 135/2020 г. по описа на Административен съд – Русе,  е обявена нищожността на това решение на ОбС–Ветово, поради което то не поражда целените с него правни последици и разпоредбата на чл.34, ал.4 от правилника, предмет на оспорване по настоящото дело, продължава да съществува в правния мир.

Оспорването е направено от процесуално легитимиран (вж. Тълкувателно решение № 5 от 10.12.2008 г. на ВАС по т. д. № 20/2007 г.) и надлежно оправомощен за целта (в условията на заместване) орган, в преклузивния срок по чл.45, ал.8 от ЗМСМА, срещу конкретна разпоредба от нормативен акт на общинския съвет, която, предвид обявената от съда нищожност на решение № 33 по протокол № 5/31.01.2020 г. на Общински съвет – Ветово, не е отменена и продължава да съществува,  поради което е допустимо. Разгледано по същество, то се явява основателно.

Оспореният правилник, по дефиницията на чл.7, ал.1 от ЗНА и чл.75, ал.1 от АПК, е нормативен акт. Съгласно чл.76, ал.3 от АПК, общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение. Правилникът е приет от Общински съвет – Ветово и урежда неговата организация и дейност, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, т.е. приет е от компетентен орган съгласно чл.21, ал.3 от ЗМСМА.

Съдът не констатира при приемането му да са нарушени процесуалните правила. От приложените по преписката предложения до общинския съвет става ясно, че проектът на правилника, заедно с мотивите, е бил публикуван на официалната интернет страница на общинския съвет за предложения и становища за срок от 30 дни – до 12.12.2019 г., т.е. спазени са изискванията на чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА. Мотивите към проекта имат задължителното съдържание по чл.28, ал.2 от ЗНА. При вземане на решение № 21 по протокол № 4/19.12.2019 г. от общинския съвет, с което е приет правилника, са спазени правилата за кворум и мнозинство.

Оспорената норма на чл.34, ал.4 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г. обаче се намира в обективно противоречие с разпоредби от нормативен акт от по – висок ранг - на ЗПКОНПИ. Текстовете на чл.76, ал.3 от АПК и чл.15, ал.1 от ЗНА установяват йерархия при нормативните актове от различна степен, според която нормативните актове на общинските съвети задължително следва да съответстват на нормативните актове от по-висока степен. Това изискване в случая е нарушено.

Според цялостната уредба, съдържаща се в Раздел V от Глава осма „Установяване на конфликт на интереси“ на ЗПКОНПИ, компетентен орган да установява конфликт на интереси, включително и спрямо общинските съветници – чл.6, ал.1, т.32 от ЗПКОНПИ, е Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), пред която се развива цялото производство по установяване на конфликт на интереси и която постановява решение, с което установява наличието или липсата на такъв конфликт съгласно чл.74 от ЗПКОНПИ. С оспорената разпоредба на чл.34, ал.4 от приетия от ОбС – Ветово правилник, в нарушение на закона, се изземва компетентност от този специализиран държавен орган като се предвижда, че „изясняването на спорните обстоятелства“ за това налице ли е конфликт на интереси спрямо общинския съветник става от избрана от общинския съвет анкетна комисия.

Следва да се посочи, че, видно от така уредената нейна функция, тази анкетна комисия не може да бъде приравнена на постоянната комисия по чл.72, ал.2, т.3 от ЗПКОНПИ. Ролята на посочената постоянна комисия на общинския съвет се свежда до изготвянето и предоставянето на информация и документи на КПКОНПИ в производството по установяване на конфликт на интереси по отношение на общинските съветници и кметовете, т.е. функцията й се изчерпва със събирането на доказателства и тяхното предоставяне на компетентния решаващ орган, без тя да има правомощието, каквото е разписано за анкетната комисия в оспорения текст на чл.34, ал.4 от правилника на ОбС-Ветово, сама „да изяснява спорните обстоятелства“ при спор за наличие на конфликт на интереси и така да решава дали е налице или липсва такъв конфликт.

По изложените съображения съдът намира оспорването основателно и като такова то следва да бъде уважено като оспорената разпоредба от правилника на ОбС-Ветово бъде отменена.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК в полза на оспорващия следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за заплатена такса от 20 лева за обнародване на съобщение за оспорването в „Държавен вестник“, както и юрисконсултско възнаграждение, което съдът, на основание чл.78, ал.8 от ГПК вр.чл.144 от АПК и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото, определя в размер на 100 лева, или общо деловодни разноски в размер на 120 лева. Според практиката на ВАС юрисконсултско възнаграждение се присъжда не само когато процесуалното представителство на страната е било осъществено от юрисконсулт, но и когато страната е била представлявана в производството от друг служител с юридическо образование в хипотезата на чл.32, т.3 от ГПК, дори и той да не е назначен на посочената длъжност, както е и в случая – представляващият областния управител служител е назначен на длъжността главен експерт в отдел „Административен контрол и регионално развитие“, Дирекция „Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост“ в Областна администрация – Русе. Деловодните разноски, на основание § 1, т.6 от ДР на АПК, следва да бъдат присъдени в тежест на Община Ветово, която разполага със собствена правосубектност като юридическо лице – чл.136, ал.3 от Конституцията на Република България и чл.14 от ЗМСМА.  Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, юрисконсултско възнаграждение (а и деловодните разноски по принцип) се присъжда в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган, т.е. в полза на Областната администрация на Област Русе, която също е юридическо лице съгласно чл.57, ал.2 от ЗА.

Така мотивиран и на основание чл.193, ал.1 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по оспорване от областния управител на Област Русе разпоредбата на чл.34, ал.4 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет – Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г., приет с решение № 21 по протокол № 4/19.12.2019 г. на Общински съвет – Ветово.

ОСЪЖДА Община Ветово, представлявана от кмета М. М., да заплати на Областна администрация на Област Русе, сумата от 120 лева – деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

След влизането му в сила решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК.

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                             

                                                        ЧЛЕНОВЕ: