Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 27.06.2017 г.
В
ИМЕТО
НА
НАРОДА
Добричкият районен съд, наказателна колегия, шестнадесети
съдебен състав, в публично заседание на втори юни две хиляди и седемнадесета
година, в състав:
Председател: Данчо Димитров
При участието на секретаря Маргарита Калинова, разгледа докладваното от съдия Димитров АНД № 362
по описа на Добричкия районен съд за 2017 г. и за да се произнесе, взе следното
предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от С.Р.С. с
ЕГН **********,***, срещу Наказателно постановление № 16-0851-001334 от 01.08.2016
г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с което
на жалбоподателя, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП са наложени административно наказание ГЛОБА в размер на 200
лв. и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6
/шест/ месеца.
С жалбата се иска отмяна на наказателното
постановление. Алтернативно се иска намаляване размера на наложените наказания
в техния минимум, предвиден в закона.
В съдебно заседание пълномощникът
на жалбоподателя поддържа жалбата.
Въззиваемата страна в съдебно
заседание не се представлява, в писмено становище се иска съдът да остави
жалбата без последствие и да потвърди наложените наказания.
Добричкият районен съд, като
разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен
интерес.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания
административнонаказателен акт, при което констатира следното:
На 12.02.2016 г. на С.Р.С. е бил
съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ с бланков № 102613.
С АУАН на С.Р.С. е повдигнато обвинение за това, че „На 12.02.2016 г. около
14:15 часа в гр. Добрич, по ул. „Христо Ботев” в близост до бензиностанция „Петрол”,
в посока центъра управлява л.а. „Ауди А4” с рег. № *, като извършва следното
нарушение: монтираните на автомобила регистрационни табели са с изтекъл срок на
валидност до 06.09.2013 г. и след направена проверка на свидетелството за
регистрация и номера на рамата на самия автомобил се установи, че не отговарят
на тях” – нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
С АУАН регистрационните табели /2
броя/ били иззети.
С писмо с Рег. № 851000-1742 от
16.02.2016 г. по описа на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Добрич, предвид
обстоятелството, че С. е управлявал моторно превозно средство с табели с
регистрационни номера, издадени за друго моторно превозно средство, началникът
на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Добрич приел, че е налице
извършено престъпление по чл. 345 от НК, като изпратил материалите на Районна
прокуратура – Добрич за образуване на наказателно производство. Въз основа на
изпратените материали по административнонаказателната преписка, в Районна
прокуратура – Добрич е била образувана прокурорска преписка № 264/2016 г.
С постановление от 05.07.2016 г.,
Районна прокуратура – Добрич отказала да образува наказателно производство по
прокурорска преписка № 264/2016 г., като прекратила същата, на основание чл.
24, ал. 1, т. 1 от НПК, т.е., че деянието не съставлява престъпление.
Съгласно обстоятелствената част
на постановлението, по преписката не са били събрани категорични данни
временните регистрационни табели да са били издадени за друг автомобил, а не за
този, на който са били поставени, поради което не е осъществен състава на
престъплението по чл. 345 от НК, нито на друго престъпление от общ характер.
Представителят на държавното
обвинение постановил, препис от постановлението, след влизането му в сила,
ведно с материалите по преписката да бъдат изпратени на началника на сектор „Пътна
полиция” при ОД на МВР – Добрич, за преценка относно наличието на извършено
административно нарушение по ЗДвП.
Въз основа на постановлението на
РП – Добрич е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/. С
него на С. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл.
175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в
размер на 200 /двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 6/шест/ месеца.
В настоящия случай при издаване
на наказателното постановление са допуснати съществени процесуални нарушения,
ограничаващи правото на защита на наказаното лице, изразяващи се в следното:
Видно от съдържанието на обжалваното
наказателно постановление, нарушението е извършено при следните обстоятелства: „Монтираните
на автомобила регистрационни табели са с изтекъл срок на валидност до
06.09.2013 г. и след направена проверка на свидетелството за регистрация и
номера на рамата на самия автомобил се установи, че не отговарят на тях. НП се
издава въз основа на постановление за отказ от образуване на наказателно
производство изх. № 264/05.07.2016 г. по описа на Районна прокуратура – гр.
Добрич е извършил:
1. Управлява МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с рег.
номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за
това места, с което виновно е нарушил чл. 140, ал. 1 от ЗДвП” /цитат/.
При така описаното словесно
нарушение, същото е подведено под санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т.
1 от ЗДвП.
Нормата на чл. 175, ал. 1, т. 1
от ЗДвП съдържа и състав на нарушение, като на практика в наказателното
постановление словесно са описани три нарушения:
- управление на моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред, което нарушение следва да
бъде подведено под санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП /в редакцията, действала към датата на нарушението/.
- управление на моторно превозно
средство, което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, което
нарушение следва да бъде подведено под санкционната разпоредба на чл. 175, ал.
1, т. 1, предл. 2 от ЗДвП /в редакцията, действала към датата на нарушението/.
- управление на моторно превозно
средство, на което табелите с регистрационен номер не са поставени на
определените за това места, което нарушение следва да бъде подведено под
санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. 3 от ЗДвП /в
редакцията, действала към датата на нарушението/.
Предвид изложеното, съдът не би
могъл да направи безспорен извод, каква е била действителната воля на
наказващия орган и за какво точно нарушение е наказан жалбоподателят.
Тъй като се касае за особено съществено
нарушение /описано по-горе/, довело до нарушения на императивни разпоредби на
ЗАНН, наличието на това нарушение обуславя отмяна на атакуваното постановление.
Поради това не следва да се обсъждат и доводите по същество на страните, тъй
като въпросите има ли извършено нарушение, кой е неговият автор и има ли той
вина, следва да бъдат разгледани само при законосъобразно протекъл процес на
административно наказване, но не и когато самото производство е водено и
завършено порочно.
Съдът
намира за нужно да отбележи, че органите на държавната администрация именно защото
осъществяват контрол по спазване на законодателството, трябва сами безпогрешно
да изпълняват процесуалните механизми по реализиране на
административнонаказателната отговорност. При проява на небрежност от тяхна
страна при съставяне на АУАН и/или при постановяване на НП, съдебният контрол
върху издаденото наказателно постановление, поради това, че задължително
обхваща процесуалната законосъобразност на обжалвания акт, може да доведе при
констатиране на съществени недостатъци на процедурата до отмяна на НП и в
крайна сметка до ненаказване на виновния нарушител.
Независимо от това, съдът намира
за нужно да се произнесе и по съществото на спора, като след преценка на
събраните доказателства, установи следната фактическа обстановка:
Съгласно разпоредбата на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП в редакцията, действала към датата на извършване на нарушението,
по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, постановени на определените за това места.
В настоящият случай не се спори,
че на 12.02.2016 г. около 14:15 часа в гр. Добрич, С.Р.С. е управлявал лек
автомобил „Ауди А4” с рег. № *.
Видно от приложената по пр.
преписка № 264/2016 г. по описа на РП – Добрич справка от Дирекция
„Международно оперативно сътрудничество” при МВР, регистрационните табели * са били издадени за периода от 02.09.2013 г. до
06.09.2013 г. на името на С.Н., роден на *** г. в гр. Добрич. Т.е., към
инкриминираната дата – 12.02.2016 г. същите са били с изтекъл срок на
валидност, респективно – управляваното от С. моторно превозно средство не е
било регистрирано по надлежния ред, определен в Наредба І-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства.
В случая обаче, с оглед описаното процесуално
нарушение, довело до ограничаване правото на защита на наказаното лице,
наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.
Така
мотивиран и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 16-0851-001334 от 01.08.2016 г., издадено от Началника на
сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с което на С.Р.С. с ЕГН **********,***,
за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП са наложени административно наказание ГЛОБА в размер на 200 лв. и ЛИШАВАНЕ
ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с
касационна жалба по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред
Административен съд – Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Районен
съдия: . /Данчо Димитров/