Разпореждане по дело №2517/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3982
Дата: 17 април 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237050702517
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 3982

Варна, 17.04.2024 г.

Административният съд - Варна - XIX състав, в закрито заседание на шестнадесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯНА БАХЧЕВАН
като разгледа докладваното от съдията Марияна Бахчеван административно дело2517 по описа за 2023 година на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

Постъпило е писмо с.д. № 5465/15.04.2024г. от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" с искане в задачата на вещото лице да бъде включен въпросът: "Дали за кампания 2019г. ореховите фиданки са били във възможност да дадат някакъв продукт/продукция орех, без значение от количеството му?"

При преценка на относимостта на този въпрос към правния спор, съдът съобрази Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 и Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола.

В т.33 от Преамбюла на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 е казано: "Биологичните продукти, внасяни в Европейската общност, следва да могат да бъдат пускани на пазара на Общността като биологични, когато са произведени в съответствие с разпоредбите за производство и при мерки за контрол, които съответстват или са равностойни на заложените в законодателството на Общността. Освен това продуктите, внасяни в рамките на равностойна система, следва да имат сертификат, издаден от компетентния орган, или от официален надзорен или контролен орган на съответната трета страна.". В чл.33 §1 б."г", озаглавен: "Внос на продукти с равностойни гаранции" е посочено, че продукт, произведен в трета страна, също може да бъде пускан на пазара на Общността като биологичен, при условие че "продуктът е придружен от сертификат за инспекция, издаден от компетентен, надзорен или контролен орган на третата страна, признат в съответствие с параграф 2, или от надзорен или контролен орган, признат в съответствие с параграф 3, който удостоверява, че продуктът отговаря на условията по настоящия параграф". Оригиналът на сертификата, посочен в настоящия параграф, придружава стоките до помещенията на първия получател; след това вносителят трябва да съхранява сертификата на разположение на надзорния орган или контролен орган за срок не по-малък от две години. В §3 на същия член 33 от Регламент (ЕО) №834/2007 е казано, че "За продукти, които не са внесени съгласно член 32 и не са внесени от трета страна, призната по параграф 2 от настоящия член, Комисията може, в съответствие с процедурата, посочена в член 37, параграф 2, да признае надзорните и контролните органи, включително надзорните и контролните органи, посочени в член 27, компетентни да извършват контрол и да издават сертификати в трети страни за целите на параграф 1, и съставя списък на тези надзорни и контролни органи. Оценката на равностойност отчита насоките CAC/GL 32 на Codex Alimentarius.". В чл.38 "Правила за прилагане" от същия регламент е отбелязано: "Подробни правила по отношение на правилата за внос от трети страни, определени в дял VI, в частност що се отнася до критериите и процедурите, които ще се спазват по отношение на признаването съгласно членове 32 и 33 на трети страни и контролни органи, включително публикуването на списъци на признати трети страни и контролни органи, и по отношение на сертификата, посочен в член 33, параграф 1, буква г), отчитайки предимствата на електронното сертифициране.".

Следователно, изискването за сертификат важи за внос на биологични продукти от трети страни, които не са членове на Европейския съюз. В чл.1 от същия регламент е отбелязано, че неговата цел и приложно поле са: "Настоящият регламент осигурява основата за устойчивото развитие на биологичното производство, като същевременно осигурява ефективното функциониране на вътрешния пазар, гарантира справедлива конкуренция, осигурява потребителското доверие и защитава интересите на потребителите.".

Съгласно чл.34 от Регламент №889/2008, озаглавен "Специални разпоредби за получаване на продукти от трета държава", "Биологичните продукти се внасят от трета държава в подходяща опаковка или в контейнери, които да са затворени по такъв начин, че да възпрепятстват замяната на съдържанието, и да са снабдени с идентификация на износителя, както и с всички други маркировки и номера, които служат за идентифициране на партидата и със сертификата за контрол на вноса от трети държави, в зависимост от случая. При получаване на биологичен продукт, внесен от трета държава, първият получател проверява дали опаковката или контейнерът са добре затворени и, при продукти, внесени съобразно с член 33 от Регламент (ЕО) № 834/2007, проверява дали сертификатът, упоменат в посочения член, важи за вида продукт, съдържащ се в пратката. Резултатът от тези проверки се упоменава изрично в документалните отчети по член 66 от настоящия регламент. Съгласно чл.84 "Информация за внесените пратки" от Регламент №889/2008, б."ii", при продукти, внасяни съгласно член 33 от Регламент (ЕО) №834/2007, копие от сертификати за инспекция, посочен в този член.

В обобщение, и двата регламента касаят контрола върху производството на биологични продукти с цел защита на потребителите и справедливата конкуренция. Това от своя страна означава, че изискването за сертификат освен, че касае вноса на биологични продукти от трети страни, но и се отнася за търговията с такива продукти. В тази връзка, е неотносим въпроса дали ореховите дървета са можели да плододават някакъв продукт (орех) без значение от количеството, защото сертифицирането е свързано с търговията с биологични продукти с цел осигуряване на потребителското доверие и защита интересите на потребителите.

Воден от изложеното, съдът

Р А З П О Р Е Д И:

ОТХВЪРЛЯ искането в писмо с.д. № 5465/15.04.2024г. от заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" в задачата на вещото лице да бъде включен въпросът: "Дали за кампания 2019г. ореховите фиданки са били във възможност да дадат някакъв продукт/продукция орех, без значение от количеството му?"

Разпореждането не подлежи на обжалване.

Съдия: