Решение по дело №3246/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2023 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180703246
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1135

гр.Пловдив, 16.06.2023 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ – ри състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети май през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:        ДИЧО ДИЧЕВ

 

при участието на секретар СЪБИНА СТОЙКОВА като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3246 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „Б. 2 –“ ЕООД – Асеновград, ЕИК *********, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-372-0121827 от 23.11.2022 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП, за запечатване на търговски обект – магазин за месо, находящ се в гр.Асеновград, стопанисван от дружеството, и  забрана достъпа до обекта за срок от 14 дни.  В жалбата се твърди, че заповедта е издадена в противоречие с принципа за съразмерност и в нарушение на чл.59 от АПК, като се иска да бъде отменена. В СЗ и в писмени бележки процесуален представител поддържа жалбата и претендира разноски.

Ответникът чрез процесуален представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

ПАМ е наложена на основание чл.186, ал.3 от ЗДДС. Според доказателствата в административната преписка е извършена контролна покупка /според ЗПАМ на стойност 21 лв., а според протокола за проверка и записаното в АУАН и в представеното НП – на стойност 8, 15 лв./, за която не е издадена фискална касова бележка от въведеното в обекта ФУ. Посочва се, че е налице положителна касова разлика в размер на 18,78 лв., в която сума е включена и контролната покупка /което е логически невъзможно според стойността, посочена в ЗПАМ/, което било довело до неотразяване на приходи. В хода на  съдебното производство е представено копие на НП, с което на дружеството е била наложена имуществена санкция в размерна 1000 лв. за извършеното според приходните органи нарушение.

При така изложеното съдът намира обжалваната ЗПАМ незаконосъобразна по следните съображения:

На първо място е налице сериозно разминаване между записаното в ЗПАМ от една страна и в протокола за проверката и в АУАН и НП от друга, по отношение размера на извършената контролна покупка /според ЗПАМ на стойност 21 лв., а според протокола за проверка и записаното в АУАН и в НП – на стойност 8, 15 лв./, за която не е издадена фискална касова бележка от въведеното в обекта ФУ. Посочва се също, че е налице положителна касова разлика в размер на18,78 лв., в която сума е включена и контролната покупка, но както се каза това е логически невъзможно според стойността, посочена в ЗПАМ.

От друга страна наличието на нарушение не освобождава органа, налагащ ПАМ да изложи мотиви относно нейната продължителност. Тези мотиви следва да бъдат конкретни и свързани с установените в хода на административното производство факти. Липсата на мотиви относно срока, за който се прилага принудителната административна мярка, съставлява нарушение на изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Макар административният орган да действа при условията на оперативна самостоятелност при определяне на срока на ПАМ, същият следва да изложи съответни на установеното нарушение и конкретния нарушител мотиви. След като законодателят е предвидил срок до един месец за налагане на ПАМ, то административният орган е следвало да обоснове упражняването на предоставеното му правомощие в съответствие с целта на закона. Т. нар. в заповедта "мотиви относно продължителността на срока" са бланкетни и общи. Същите са крайно недостатъчни и се приравняват на липса на мотиви. Не е направено съотнасяне към релевантни за спора факти или към обстоятелства, имащи значение за определяне тежестта на нарушението и оттам на срока, за който се налага мярката. В този смисъл наложената ПАМ за срок от 14 дни е и несъразмерна на извършеното нарушение, а мотиви за нейната продължителност не могат да бъдат извлечени и от останалите документи от административната преписка по издаването й.

Изискването за извършване на конкретна преценка относно тежестта на нарушението и последиците от него, както и засягането на правната сфера на нарушителя е дължима във всеки конкретен случай, както многократно е посочвал в практиката си и ВАС. Това разбиране, формирано в съдебните актове, се подкрепя и от приетото в решение на СЕС по дело С-97/21, относно дължима от административния орган преценка на тежестта на наложените мерки и извършеното нарушение.

Поради  изложеното следва да бъде постановено решение, с което да бъде отменена Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-372-0121827 от 23.11.2022 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП.

При този изход на делото и съобразно направеното искане следва да бъде осъдена НАП – гр.София  да заплати на жалбодателя разноски в размер на 450 лв., както са посочени в представения списък.

Мотивиран от горното, Административен съд – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) с № ФК-372-0121827 от 23.11.2022 г., на началника на Отдел „Оперативни дейности” - Пловдив при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА НАП – гр.София да заплати на „Б. 2 –“ ЕООД – Асеновград, ЕИК *********, разноски в размер на 450 лв.

Решението може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: